יום אחד בהיסטוריה (1/3)

twigy

New member
יום אחד בהיסטוריה (1/3)

1. זה יום מחורבן כמו תמיד בתאריך הזה. אני מוצא את עצמי זרוק על הכורסא המסריחה כאן בדירה השכורה, 60 מטר בקינג ג'ורג' שעולה לאבא שלי הרבה יותר מדי כסף והברז מטפטף. בצד זרוק ספר של רובין ס' שארמה על חיים טובים יותר. אני סקרן לדעת כמה פרארי הוא יכול לקנות רק מהקופונים על הספר הזה. אני שוכב ומריץ בראש מחשבות על המהטמה גנדי, הנפש הגדולה, ובן גוריון שחשב שאפשר להעתיק את מלחמת התה שלו לארץ עד שהבין שהערבים הם לא בריטים. 2. אסתר, השכנה של אמא שלי שואלת לשלומי. אני מחייך ואומר שהכל בסדר. לפני חמישה שבועות הייתי עם הבת שלה. מאז לא דיברנו. היא שלחה לי באס.אמ.אס "מניאק" אבל לא הצלחתי לאסוף כוחות ולענות לה. אמא שלה מבוגרת טובה, עוד מאלה שהולכות עם סל לסופרמרקט. מהימים שבהם לא היו מייצרים מליון שקיות פלסטיק של מגה. 3. יושב ומריץ מחשבות. הן זורמות אלי לראש מכל רחבי ההיסטוריה, אחד אחד, כך סתם. פון קלאוזביץ' והמלחמה ואינשטיין עם התאומים. ודארווין ושרשרת המזון. והתמונה של אורי אחי הגדול והמלחמה שהוא נהרג בשבילה. 4. השפם של היטלר הוא ללא ספק אחד השפמים הכי מפחידים בהיסטוריה. אני חושב שבערך 1945 הייתה השנה שגם התסרוקת לצד יצאה מהאופנה. אבא של אמיר הפרסי מקריח ומסתרק לצד, זה כנראה בגלל שלפרס לא הספיקה להגיע המלחמה או האופנה. אבל אני לא יודע הרבה על יהדות ערב ומאשים בזה את מפא"י שהכתיבה את תוכנית הלימודים בראשית המדינה וככה זה נשאר עוד מאז. 5. מערכת החינוך היא אחד הכלים הכי בסיסיים של המשטר בכדי לבסס את עצמו. מערכת החינוך היא היוצרת ערכים בקרב הדור שגדל להיות אזרח בוחר. היא זו שמכתיבה איך תיראה ההיסטוריה, היא שבידה למחוק עידנים שלמים – ולהאדיר עידנים אחרים. כמו מכחול ביד אמן ודף ריק. 6. בקיר של הסלון תלוי לי זיוף של המונה ליזה. לה ג'וקונדה אומרים באיטלקית ואני מדמיין את דון קורליאונה אומר את זה. כשכל אדם מחייך אפשר לראות לו את זה בעניים, עם המונה ליזה זה לא כך. העניים שלה שותקות. גם העניים של אמא שלי מאז המלחמה. 7. אני מסתכל לתיקרה הלבנה. מנורה שישים וואט תלויה על חוטי חשמל חשופים. כל כך שקט הבית הזה. בשקט הזה יכול אדם לשמוע את הזמן מטפטף מהברז. 8. ב-22' נרצח נרוטוביץ' נשיא פולין. רבין נולד באותה שנה. ב-95' הוא נרצח. אני לא אשכח את החיוך של עמיר. עשר שנים אחר כך המשפחה שלו תקים אתר באינטרנט ותגיד שכל הרצח זה תרגיל של השב"כ. תמיד יש קונספירציות מאחורי מפורסמים שנרצחים. גם גנדי נרצח, וקנדי וג'ון לנון ויוליוס קיסר ולינקולן. 9. לפני כמה שנים פגשתי בחור דתי. עשינו פטרולים סביב ההתנחלות שבה הוא גר. פעם ראשונה ששמעתי דברים כמו שהוא הוציא מהפה. המדינה, הוא אמר, מנוהלת בידי קומץ פקידים. רק ככה אפשר לתכנן דברים לטווח הרחוק. השרים מתחלפים כל שנה ולהם? להם יש קביעות. הם קובעים מה תהיה המדיניות הכלכלית, הם מכתיבים מה הילד שלך ילמד, הם מחליטים כמה כסף תקבל כשתהיה זקן ואם לצאת למלחמה. לכן אין דמוקרטיה ילד. הכל אופיום בשביל להשתיק את ההמונים. הם חיים על זה שאתה מאמין שגם אתה יכול להיות ראש הממשלה יום אחד. אלו היו המילים שלו בדיוק. 10. אני נכנס לסופר בשביל למלא קצת את המקרר. מניח על פס הגומי השחור כמה בקבוקים, גבינה לבנה וקורנפלקס. מרינה שואלת אם לחלק, אני עונה שתיים וחוטף חבילת שקיות ניילון מהמתקן. שישאר גם לבית.
 

twigy

New member
יום אחד בהיסטוריה (2/3)

11. לא מזמן פגשתי את מיכל אחרי שנתיים שלא ראיתי אותה. היא נהייתה כל כך מכוערת שהתביישתי שפעם יצאתי איתה. ירדה לזרוק את הזבל. תפסתי אותה לא מוכנה - זה נכון. ועדיין זה לא משנה. היא שואלת מה איתי. אני עונה ומחזיר שאלה. היא מתרוממת קצת עם הרגל ומנשקת אותי על הלחי. היא בטח נזכרת עכשיו איך זה היה איתי פעם - תמיד זה קורה לבחורות ברגעים כאלה. 12. קרל פון קלאוזביץ' אמר במאה השמונה עשרה שהמלחמה היא המשך המדיניות בדרכים אחרות. מה זה אחרות ? שיגיד מלחמה. עשר כרכים הוא כתב על זה. צריך לרכז את המאמץ הוא כתב, זה בגלל שאי אפשר לנצח בו זמנית בכל החזיתות. 13. אני נזכר איזה כוסית הייתה רוני ביב'. שנה אחרי התיכון קניתי פלאפל בתחנה המרכזית והיא עמדה מאחורי הקופה. היא שאלה מה איתי ועניתי נח"ל. לא טרחתי לשאול מה איתה כי ראיתי שהיא מוכרת בפלאפל. אחר כך היא שאלה אם פלאפל או שווארמה, ועניתי פלאפל כי מוכרים שם בעשר עם שתיה. לקחתי את הקבלה והמשכתי לסעיד שישאל חומוס-חריף וינעץ את הקבלה על הסטיק. רוני מצידה תנעץ בי מבט ותזכר בנשיקה שלנו בבית של מיכה כשלמדנו למבחן במחשבים. 14. כבר שעתיים אני על הכורסא והזמן לא זז. אינשטיין אומר שהזמן הוא יחסי ואני נוטה להסכים איתו. 15. אורי אהב להכניס לי מכות כשהייתי קטן, מספיק שהייתי עושה טעות כמו להכנס לו לחדר בלי רשות כדי לחטוף כיפכופים ולרוץ בוכה לאבא. פעם הוא תפס אותי שומע בטייפ שלו קלטת של ג'ורג' מייקל ובעט לי בתחת ברמה שלא יכולתי לשבת יומיים. זה לא הוגן כי הוא גדול ממני בארבע שנים. 16. ביום כיפור של 73', עבדאללה לחש לגולדה באוזן שעומדת להיות מלחמה. היא הגיבה בהינף יד חינני ומבטא אמריקני של מילווקי. לשמוע את הגנרל של ששת הימים אומר שזה חורבן בית שלישי. לספור 2200 חיילים מתים ולהמשיך הלאה. פון קלאוזביץ' יתהפך בקיברו כשישמע על לחימה בו זמנית בשתי חזיתות. ריכוז מאמץ הוא אמר. וזה עוד מהכרך הראשון. 17. בכניסה לבניין אני מחטט בתיבת הדואר האפורה. הדייר הקודם לא השאיר לי מפתח אז אם כבר מגיעים מכתבים אני משתמש בשתי מקלות מהחצר ודג אותם. אני זוכר שאת השיטה הזאת המציאה מדלן, הבת של חברה של אמא שלי מהשכונה הישנה. אורי החטיף לה פעם מכות כשראה אותה גונבת לנו דואר. אני זוכר אותו רץ אחריה באולסטאר אדומות. לא מזמן היא התחתנה. קצת לפני זה היא חזרה בתשובה. קצת לפני זה היא עישנה סמים באמריקה. 18. בנק. פירסומת. פירסומת. תדפיס אשראי. ביטוח. אני קורא בחוסר-חשק את תדפיס האשראי ורואה חיוב מקפנטו. אני נזכר שהייתי שם לפני שבוע עם דנה. 19. כרטיסי אשראי. אתה לא באמת משלם על מה שאתה קונה אתה רק חותם ומקבל חינם בלי כסף. 20. גם בכיפור 73' קיבלנו חינם בלי כסף רכבת אוירית של תחמושת ונשק מאמריקה. גם על זה לא שילמנו מיד, רק בסוף התקופה. וגם לא בכסף, אלא בהכנעה. בהכרה בתלות המוחלטת שלך בגורם אחר חזק יותר. אשראי מנהיגותי זה נקרא, כמו דון קורליאונה שנותן בלי לבקש דבר בתמורה, אבל כל אחד יודע שראשך יערף אם תסרב כשאי פעם יבקש ממך משהו. והוא יבקש.
 

twigy

New member
יום אחד בהיסטוריה (3/3)

21. דנה מספרת על הבעיות עם חבר שלה. אני מהנהן ולוגם מקיאטו. הוא החטיף לה סתירה. "לא רציני" ככה היא אומרת. הוא חזר עצבני והיא יש לה קטע - חייבת לרדת לפרטים. אז היא ירדה לפרטים והוא הוריד לה סטירה. אחר כך הם השלימו והיא ביקשה סליחה והוא אמר שברח לו. אחר כך אנחנו משאירים טיפ וקופצים אלי לדירה. 22. השם האמצעי של דארווין הוא רוברט. רוברט אמר שכל יצור חי מביא לעולם צאצאים רבים יותר מאלו המסוגלים לשרוד. זה נכון כי האח הקטן של לינקולן מת עוד כשהיה תינוק ולינקולן עצמו נרצח ב1865, רק האחות הגדולה שלהם חיה יותר מכולם . אני חושב שמזל שיש לאמא גם אותי ומוזג חלב לתוך קערית עם קורנפלקס. 23. ב-1878 סטאלין נולד. באותה שנה נכחד מהעולם איזה מין של ברווז שנקרא לברדור. 4 שנים אחר כך דארווין מת. 24. אני חושב על סטאלין מביט במראה ומסרק לעצמו את השיער הנפוח. הוא חוזר על התנועה שוב ושוב עד שהוא מרגיש טוב עם זה. אני שומע את היד שלו דופקת על השולחן בחוזקה עד שהקפה בצידו השני נשפך. זה קורה ביוני 41', כשהוא מבין שלהיטלר אין חברים. 25. בתנועה איטית מרים את השלט ולוחץ על הכפתור הירוק. פעם היה רק כפתור אדום שהדליק וכיבה את הטלויזיה, גם לא היה טעם ללחוץ על המספרים כי בין כה היית מגיע בסוף לחיים יבין. כשהייתי ילד הייתי מסתכל על כל המספרים בשלט ומדמיין מה יקרה אם אני אלחץ על אחד מהם וכל הערוצים יתעוררו לחיים. כמה שנים אחר כך אורי חיבר אותנו על הכבלים של השכנים. 26. אני מבקר בבית של ההורים. אמא דוחפת לי סיר ומגש בורקסים. אבא דוחף לי כמה שטרות. כמה דקות אחר כך אבא שואל אם יש לי תוכניות לחתונה בקרוב. גם זה סוג של אשראי אני חושב לעצמי, רק פה אני משלם בנכדים. 27. אינשטיין היה צימחוני. גם אני צימחוני. המוח שלי רגיל ולעומת זאת את המוח של אינשטיין שימרו באיזה מקפיא. אני מתאר לעצמי שהם רוצים לבדוק יותר מקרוב איך נראה מוח שמסוגל לחשוב על קיומם של דברים כמו קוואנטים או תפיסת היחסות של הזמן. אינשטיין מת ב 55' שנתיים אחרי סטאלין ושבע אחרי שירו בגנדי. זו הייתה גם השנה שקיבלנו עצמאות. הוא סרב להיות נשיא המדינה. הפרצוף שלו לעומת זאת הוטבע על השטר של חמש לירות. היום כבר אין לירות. גם אין אינשטיין כי שרפו אותו ופיזרו את האפר. חוץ מהמוח, ששמרו במקפיא. 28. הנה אני כאן בתאריך הזה, זרוק על הכורסא המסריחה שהדייר הקודם עוד השאיר ומריץ בראש את ההיסטוריה של העולם. חושב על דארווין והיטלר וסטאלין ולינקולן ורבין וקרל פון קלאוזביץ' וחושב גולדה במבטא אמריקני ועל המונה ליזה ויגאל עמיר. נזכר ברוני מי"ב ובמיכל ובדנה ובברווז הלברדור שלעולם לא נכיר. נזכר בדון קורליאונה ובהמהטמה גנדי עם מלחמת התה ובתאומים של אינשטיין וחושב על אורי שאת התמונה שלו מהטיול במדבר יהודה אני מחזיק ביד שמאל. 29. לך תקלוט שאם מטיסים תאום אחד במהירות האור והשני נשאר על הקרקע הפרש הגילאים ביניהם הולך וגדל. כשהייתי קטן חשבתי לעצמי איך זה היה מרגיש להיות האח הגדול של אחי הגדול - ואז רק פעם אחת הייתי מחטיף לו כהוגן, שילמד מה זה. 30. אני בוהה בתיקרה הלבנה. מנורה שישים וואט תלויה על חוטי חשמל חשופים בדירה השקטה הזו. כל כך שקטה שאפשר לשמוע את טיפטוף הזמן מהברז. אני לוחש לתמונה של אורי "מזל טוב", ומחשב לעצמי בראש שעברתי אותו כבר בארבע שנים.
 

רעוּת

New member
זה כתוב כ"כ יפה

"לך תקלוט שאם מטיסים תאום אחד במהירות האור והשני נשאר על הקרקע הפרש הגילאים ביניהם הולך וגדל. כשהייתי קטן חשבתי לעצמי איך זה היה מרגיש להיות האח הגדול של אחי הגדול - ואז רק פעם אחת הייתי מחטיף לו כהוגן, שילמד מה זה".
 

noosh

New member
וואו

הכתיבה שלך סוחפת. אפשר ללמוד את ההיסטוריה מכל הכיוונים האפשריים, אפשר להכיר את התהליכים שהביאו לכאן או לשם, לשנן שמות של מנהיגים ותאריכים של מלחמות, אפשר לציין מדינות שהשפיעו על מדינות שנלחמו אלה באלה, ולבחון כלכך הרבה אירועים, ואף אחד מהם לא ייתן את התשובה או את הסיבה או את הלגיטימציה, ואף אחד מהם לא יהיה חשוב ומשמעותי כמו יום הולדת או אח שלך במדבר יהודה. השקט הזה שאופף את הבית ומטפטף מהברז משקף כלכך טוב את הבדידות הזאת, את המרחק שהאור יכול לעבור ב-4 שנים.
 

twigy

New member
תודה לכל המגיבים

שמחתי מאוד לקרוא שאהבתם.
 
למעלה