טרנד, קונצרט -

הרהוט

New member
קהה. ציפלך,

אם פעם יטען מאן דהו שיש לומר "קהה חושים" - תוכל להפנות אותו אל ההודעה שאני מגיב עליה.
 

GnomeBubble

New member
אני בכלל חושב שהניקוד העברי המסורתי נראה מוזר

כשהוא מולבש על מילים לועזיות חדשות. זה בערך כמו להלביש אסטרונאוט בשריון קשקשים ולשלוח אותו לחלל על רומח. בעברית היום יש רק תנועות A, E, I, O, U, בלי הבחנה פונמית נוספת של אורך או איכות. בנוסף אליהם יש לנו גם את הדיפתונגים היורדים (שכנראה לא נתפסים כפונמות נפרדות בפני-עצמם) הנ"ל: AI (ביי), EI (פייסט, בסיידר, שמעון פיירס), OI (אוי וויי), ו-UI (כבוּי), AU (ואוו), OU (שואו) ואולי גם IU (כשיש דברים ממש מגעילים). יש גם דיפתונגים עולים די מקבילים. בקיצור, המערכת שיש לנו היום שונה לגמרי מהמערכת שהניקוד מייצג, והשאילות בפועל נעשות אליה ולא אל תוך הניקוד. ניקוד של מילים לועזיות הוא שעשוע לשוני סוטה ותו לא.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
יש גם סגול מלא, שאחריו אם קריאה א/ה/י

והוא נחשב לתנועה גדולה, אבל זה לא רלוונטי למקרים שלפנינו.
 

or99

New member
זה עניין של הגדרה.

כידוע, תנועות גדולות וקטנות בעברית זו פיקציה, והמושגים האלה משמשים רק לסיווג. אז אכן לפי ההגדרה סגול הוא תמיד "תנועה קטנה" (פרט לסגול מלא שציינה טריליאן).
 

or99

New member
נו, אין לי כוח היום.

אם אתה רוצה דיון רציני איתי תגיד את מה שיש לך להגיד בלי כל מני שאלות ביניים.
 

חצי טון

New member
זאת לא שאלת ביניים

אבל אם אתה רוצה אני ארחיב את הלשון האם אתה טוען שקיומם של תנועות קטנות/גדולות הוא בדיה (פיקציה)? ואם כן, מה גורם לך לחשוב כך?
 

or99

New member
בעברית של היום...

אתה שומע הבדל בין קמץ לפתח באורך התנועה? בעברית במבטא אשכנזי או תימני כן? מתי לפי דבריך כן התחלקו התנועות בעברית שלניים - קצרות וארוכות? בתקופת הניקוד הטברני? יש גם סיבות לטעון שגם אז זה לא היה.
 

חצי טון

New member
אהה.. העברית של היום

יש כל כך הרבה דברים שלא קיימים היום. זה אומר שהם פיקציה? נכון שהיום, על-פי רב, אין הבדל בדיבור בין תנועות קטנות וגדולות. ונכון שהיום, על-פי רב, לא הוגים ח"ית גרונית או ר' לשונית או קו"ף לועית. ומה תאמר אם בדורות הבאים יטענו ש 'חי"ת גרונית זה פיקציה'?! קשה, עד בלתי אשרי, לקבל על הדעת שהעברי הפרה-לקסיקוני היה יכול להבין הגאים זהים כמילים שונות בלי שינוי בתנועה. אֵל/אֶל, אֵת/אֶת, מִזה/מי זה וכו' אמנם אני לא קושר את סמני הניקוד הטברני לאורך התנועה קשר ישיר, וייתכן שגם בתקופת הטברנים לא היו תנועות שונות בדיבור אלא רק אצלי היסטוריונים מסורתיים, אבל עצם קיומם של תנועות שונות סביר ואף נחוץ לפחות עד התפתחות לקסיקון שיסביר לשומע את כוונת הדובר. כנ"ל לגבי מבטא של עיצורים - בלקסיקון שלנו לא קיימת המילה שָׁכוֹר, לכן לא ממש משנה לשומע אם הדובר יהגה שחור בכ"ף במקום בחי"ת. זה לא שולל את עצם העובדה שמדובר בעיצורים שונים (שלפחות, היום, זה בכלל לא נתון לוויכוח).
 

or99

New member
לא אמרתי שפתח וקמץ נשמעים או נשמעו אותו דבר.

רק אמרתי שהקמץ הוא לא פתח ארוך, הצירה הוא לא סגול ארוך וכו'.
 

חצי טון

New member
אין דבר כזה צירה ארוך או סגול ארוך

וגם הצליל עצמו (A/E/I/O/U)יכול להשמע אותו דבר. התנועה היא בסה"כ הפרדה בין עיצורים בדיבור. זה יותר תנועת אויר מתנועת צליל. אני מניח שנראה כאילו הניקוד מסמן תנועה באות עצמה, אבל בעצם התנועה היא בין העיצורים. ניקוד באות מסמן תנועה לאחריה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה נכון, אבל מה הקשר? יש דבר כזה אורך תנועה

הטענה היא רק שבעברית הטברנית ההבדל בין התנועות הוא איכותי בלבד (גם אם יש אחריהן אם קריאה) ולא כמותי (אורך תנועה). הסיווג של התנועות לקטנות וגדולות מבלבל, וכיום מלמדים אותו (למיטב ידיעתי) רק בהקשר של חוק ניקוד ההברות.
 

חצי טון

New member
זאת בדיחה בפני עצמה.

כי ניקוד בסגול הוא לא תנועה גדולה או קטנה. אם היו מלמדים על הדגשים לפי ההברות, ניחא. מה הקשר בין הברות וניקוד?! נשגב ממני כנראה
 

GnomeBubble

New member
"העברי הפרה-לקסיקוני"

אהבתי.
(ואם הייתי ציפלך, הייתי שואל אותך "מה זה טבריה?")
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למדתי שההבדל בין התנועות היה איכותי ולא כמותי

ר"ל, אכן היו 7 תנועות שונות ולא רק 5, והיה הבדל בין צירה לבין סגול (אני אף פעם לא מצליחה לזכור איזו מהן נחשבת לגבוהה יותר. נדמה לי שצירה) ובין קמץ לפתח (ההשערה היא שפתח הייתה תנועה נמוכה קדמית-מרכזית, עם פה פתוח, וקמץ תנועה אחורית יותר, עם פה קמוץ). בשפה הפרוטושמית המשוערת היו תנועות קצרות וארוכות (בדומה למה שקיים בערבית הספרותית עד היום) אבל הן התגלגלו לעברית בצורות שונות ובסופו של דבר בעברית תנועה קטנה ותנועה גדולה לא היו תנועה קצרה ותנועה ארוכה.
 
למעלה