טרגדיה

brunoflexe

New member
תגובה

"ענישה מוגזמת" -> מי דיבר על ענישה מוגזמת ? למה אתה חושב שהענישה שאני חושב שצריכה להיות היא מוגזמת ? אני חושב שהענישה כיום היא קלה באופן מגוחך. צריך ענישה ריאלית - שהיא מחמירה הרבה יותר מהענישה כיום וממילא לא יהיו מעצורים בביצועה. "אי אפשר להעניש בן אדם רק כאשר הרשלנות גרמה לתאונה ולהעלים עין בכל מקרה אחר" -> מסכים לחלוטין. הענישה צריכה להיות זהה בכל המקרים. "בסופו של דבר מדובר במעשה חסר אחריות שכמותו לצערי הרב עושים חלק גדול מנהגי ישראל" -> הרי על זה בדיוק אנו דנים. ההבדל במעשה חסר אחריות על הכביש בין מעשה חסר אחריות אחר (לא על הכביש) הוא סיכון חיי אדם ואם יש ערך לחיי אדם הרי יש להעניש בחומרה מי שסיכן אותם, גם אם לא גרם באותו המעשה לתאונה (מכיוון שברור לחלוטין שהוא יחזור על המעשה שוב אם לא ייענש בחומרה ואולי פעם הבאה מישהו כן ייפגע). "שלשמחתי, הוא איננו ממשתתפי פורומים למיניהם" -> אני אשמח אם תסביר. באופן כללי אני לא כל כך מבין מדוע יש להקל ראש בעבירות תנועה. אני מקבל את הדיעה שיש להחמיר את האכיפה אני רק חושב שזה לא ראלי ולכן מה שנשאר זה להבין שהריגה על הכביש דינה זהה לכל הריגה אחרת ולכן אין כל סיבה שלא לדרוש עונש דומה (20 שנות מאסר לפי גוגל).
 

isaacl

New member
אני שותף לזעזוע

אבל פחות לתגובה המעט מתלהמת. נעשו מחקרים רבים כל כך על יעילות הענישה וחבל לחזור על כך אצלנו רק בגלל המקרה הטרגי. אמיר היטיב לכתוב זאת ממני. אני בעד נוכחות הרבה יותר מסיבית של שוטרים בכבישים, ובעיקר, של אכיפה של אותם חוקי תנועה. לצערי, שוטרים עצמם עושים סיבובי פרסה מסוכנים. ובאשר לענישה השווה להריגה - נהיגה היא פעולה אנושית שגרתית. להוציא מספר מקרים קיצוניים, אף אחד איננו רוצה להרוג בכביש. תאונות נגרמות כתוצאה מטעות. למרות כל הכעס שבליבנו, השוואת דינו של נהג שעשה טעות אחת בנהיגתו, למי שבלהט יצרים ואלכוהול הרג את חברו, או את מי שתלה עין בחברתו (כן, כל אלה נחשבים להריגה ולא לרצח) - זו הגזמה פראית ששום שופט שקול לא יגזור כך את דינו.
 

brunoflexe

New member
קצת מרגיז לקרוא תגובה מעט מתנשאת שקובעת

שהתגובה שלי מעט מתלהמת. אני מציע שננסה להתייחס לגופו של נושא בלבד. אני אחזור על דברי שוב. אכיפה מאסיבית יותר ללא ספק תהווה נדבך חשוב במניעת תאונות דרכים אבל זה לא הולך לקרות בגלל תקציבים וסדרי עדיפיות. חושבים שאתם יכולים לשנות את זה? הקימו תנועה ורוצו לכנסת. אם חוזרים למה שכן אפשר לעשות הרי זה רק ענישה. למעשה חינוך וענישה אבל אני אישית מרים ידיים מהאפשרות לחנך. לדוגמא, ישנם כיום עשרות אלפי נהגים שממשיכים לנהוג בפסילה. האם תאונה שנהג כזה יגרום היא גם -רק- תאונה כתוצאה מטעות ? שופטים שופטים לפי חוקים שמחוקקת הכנסת. אם -לנו- היה איכפת יותר אז כנראה שגם הענישה הייתה מחמירה יותר. לדוגמא, העונש על נהיגה בשלילה הוא 3 שנים מאסר. למה לא מטילים אותו יותר ? האם אי פעם הענישו נהג כזה בכל חומרת הדין ? כנראה שופטים חושבים בדיוק כמוך - שזו הגזמה פראית. ועדיין כ 350 אנשים נהרגו השנה בתאונות דרכים. כמה אנשים נהרגו השנה בלהט יצרים ואלכוהול ? אז אולי זה כבר לא הגזמה פראית ? וקצת על עברייני תנועה סדרתיים: http://www.oryarok.org.il/?p=210 ועוד קצת על החמרת ענישה: http://www.oryarok.org.il/?p=2222
 

isaacl

New member
ההנחה שחקיקה יכולה לשנות הכל

היא הטעות, לדעתי. ההנחה ששופטים פועלים על פי חקיקה גם היא טעות. לכולם יש שיקול דעת והם מפעילים אותו ככל יכולתם. לשמחתינו, שוטרים אינם ברגים במערכת וודאי שלא שופטים. וכעת לגופו של עניין. הטענה שתאונת דרכים צריכה להתקבל כמעשה רצח היא זילות במעשי הרצח. האם אתה באמת ובתמים מחשיב את מי שגרם לתאונת דרכים בטעות או אף ברשלנות כרוצח שקם על חברו בסכין או באקדח? נהיגה היא אכן מעשה הכרוך בסיכון רב. אבל זהו מעשה יומיומי שאנשים פועלים בו כפי שהם פועלים בכל מערכת ההתנהגות שהם רגילים לה. שופט הוא זה שנתקל בכל עם ישראל כל יום. הוא רואה אנשים באזלת ידם, בכשלונותיהם וגם באכזריותם. שופט נתקל ברוצחים אכזרים הפועלים במזיד על מנת להרוג ובחמומי מוח ההורגים את חבריהם עבור נערה. הוא גם רואה אנשים ששגו וגרמו בשוגג ומבלי משים למוות. אני אינני מציע ששופטים יחמלו על אלה ויפטרו אותם מכל עונש. אבל אני בטוח שאילו אתה היית שופט והיו לך הפרופורציות שיש לשופט, גם אתה היית מבין שזה לא המקום להכניס אדם למאסר של עשר או עשרים שנה. כל זאת אפילו אם יחליטו על כך בכנסת. ובאשר להתלהמות - מוות של ילד קטן מיותר כל כך אכן מכמיר לב. לכולנו מתחשק לשים את מי שגרם לכך מעבר להרי החושך. אבל האם מישהו שהתיחס למקרה בפורום נתן את דעתו איך מקרה כזה קורה באמת? בשטח? עד כמה מאיתנו נמנעים בכל מחיר לבצע סיבוב פרסה (אני דווקא כן אבל אני במיעוט שבמיעוט)? כמה מאיתנו מאיטים למהירות של 20 קמ"ש כאשר אנו מגיעים לצומת באור ירוק? כמה מאיתנו מאיטים מאוד בכל אזור מגורים? יותר משדורש החוק? כמה מאיתנו שומרים מרחק כראוי? עם יד על הלב! כולנו גיבורים גדולים כאשר קורה אסון, אבל כל אחד מן המקרים שמניתי הוא שבעטיו נהרגים הולכי רגל. אכן הולכי רגל לא אחראיים. כאשר אין שומרים מרחק נהרגים הנוסעים ברכב. די להביט בכבישי ישראל כדי לראות כמה שומרים על מרחק ומה קורה לך כאשר אתה שומר מרחק. באיזו מהירות יחפוץ נהג אחר לעקוף אותך על מנת שהוא יוכל לחסוך בשטח כביש שהוא משאב יקר כל כך בארצנו. להימנע מתאונות דרכים כליל זו משימה שאיננה תלויה בחוק אלא ביחסנו לזולת. כל עוד אנו מתיחסים אל הכביש כזירת מרוץ שום חוק או ענישה לא יעזרו. כל עוד איננו אדיבים זה לזה בכניסה לאולם, לבית לקרון הרכבת, נעשה תאונות בכבישים. ולצערי, כל עוד נהגים ינהגו בכבישים, בני אדם הולכי על שנים - יקרו תאונות.
 
אמיר ויצחק עונים במקומי... ../images/Emo13.gif

רוב עבירות התנועה הן תוצאה של היסח הדעת. האם סביר לקבל 20 שנה בית סוהר על היסח-דעת של רגע, שנעשה ללא כל כוונת זדון? כאשר עשרות, מאות, אלפי אנשים עוברים את אותה העבירה ולא נענשים בגלל שלא נתפסו? אני לא מקל ראש בתאונות דרכים, אמי נהרגה באחת מהן. אבל לא נראה לי סביר להכניס אחד מ-1000 לעשרים שנה בפנים ולהניח ל-999 להמשיך לנהוג ללא שינוי. דבר נוסף - רוב העבירות לא נגמרות בתאונה (בגלל זה ממשיכים לעבור אותן). אם תחמיר בעונשו של מי שגרם תאונה, ניחא - אבל אתה מציע להחמיר בענישה של כולם, בעודך למעשה תופס רק בודדים. על היסח הדעת לשלם בשנים ארוכות בכלא, בעוד רוב מי שעבר אותן עבירות לא נענש כלל, לזה אני קורא ענישה דרקונית. וזה לא יחזיק מעמד.
 

isaacl

New member
משפט וחוק

הם מערכות הרבה יותר מתוחכמיות ממה שנדמה. התפיסה כאילו האזרח לוחץ על כפתור ומקבל חבר כנסת, הלה לוחץ על כפתור ומקבל חוק ויהי צדק, זו תפיסה נאיבית למדי. אינני מאשים את שיעורי האזרחות בבתי הספר. קשה ללמד ילדים בגיל ההתבגרות את כל סודות האזרחות. אבל כדאי מאוד להשכיל אחר כך. לכל הפחות צריך להבין שחוק ומשפט הם רק פסיק בתוך התרחשות ציבורית גדולה ומורכבת. היכולת שלנו לשנות את התרבות ואת האופי האנושי מוגבלת למדי.
 
למעלה