טעות לתת לילד הרגשת "מחוננות"

מצב
הנושא נעול.
טעות לתת לילד הרגשת "מחוננות"

טעות לתת לילד הרגשת "מחוננות"
לדעתי זו טעות לתת לילד את הידיעה שהוא מחונן ולכן הוא נעלה על אחרים. גם אם לא אומרים לו את זה במפורש, הוא לומד להרגיש את זה. לפעמים הוא מתנהג בהתאם וזה לא מעורר סימפטיה, בגיל שבו חברות חשובה יותר מהישגים. צריך להביע בו אמון כל הזמן, צריך להגיד לו שהוא מיוחד ובעל תכונות מיוחדות (אגב, לא כל התכונות האלה מועילות ליכולת הלמידה שלו) ולהדגיש לו שרק בעבודה קשה יצליח. כל דבר אחר הוא פתח לסכנה של התפרקות המסגרת הלימודית האישית שלו בעתיד מצד אחד, ויכול גם לגרור בעיות חברתיות בטווח המידי יותר. זו הבעיה במסגרות המחוננים למיניהן, ולדעתי חייבים למצוא דרך נכונה להגיד לילד/ה למה הוא לא עם שאר הכיתה בחלק מהזמן, בלי שיתחיל להרגיש על הגובה. לא חייבים להגיב על זה, אבל תאמינו לי שאני ממש לא מדבר באויר.
 
ואילו היה ספורטאי מצטיין

טעות לתת לילד הרגשת "מחוננות"
לדעתי זו טעות לתת לילד את הידיעה שהוא מחונן ולכן הוא נעלה על אחרים. גם אם לא אומרים לו את זה במפורש, הוא לומד להרגיש את זה. לפעמים הוא מתנהג בהתאם וזה לא מעורר סימפטיה, בגיל שבו חברות חשובה יותר מהישגים. צריך להביע בו אמון כל הזמן, צריך להגיד לו שהוא מיוחד ובעל תכונות מיוחדות (אגב, לא כל התכונות האלה מועילות ליכולת הלמידה שלו) ולהדגיש לו שרק בעבודה קשה יצליח. כל דבר אחר הוא פתח לסכנה של התפרקות המסגרת הלימודית האישית שלו בעתיד מצד אחד, ויכול גם לגרור בעיות חברתיות בטווח המידי יותר. זו הבעיה במסגרות המחוננים למיניהן, ולדעתי חייבים למצוא דרך נכונה להגיד לילד/ה למה הוא לא עם שאר הכיתה בחלק מהזמן, בלי שיתחיל להרגיש על הגובה. לא חייבים להגיב על זה, אבל תאמינו לי שאני ממש לא מדבר באויר.
ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
 

סנדרין

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.

צריך לתת לילד את התחושה שהוא מחונן, אבל גם את החינוך שאומר ששכל לא הופך אותו לאדם טוב יותר. מאד לאדם להאמין שהוא באמת חכם במידה יוצאת דופן, וחבל להקשות על זה עוד יותר.
 
בדיוק.


צריך לתת לילד את התחושה שהוא מחונן, אבל גם את החינוך שאומר ששכל לא הופך אותו לאדם טוב יותר. מאד לאדם להאמין שהוא באמת חכם במידה יוצאת דופן, וחבל להקשות על זה עוד יותר.
בדיוק.
מסגרת חינוכית מתאימה למחוננים היא בדיוק זה: מסגרת מתאימה. כמו שלילדים אחרים עם צרכים מיוחדים מגיעה מסגרת חינוכית מתאימה - גם למחוננים מגיעה מסגרת מתאימה. השאלה היא לאו דוקא השגיות או מהירות הלימוד - אלא מסגרת מתאימה. ומי שלא מבין - לא מבין. וזהו.
 

סנדרין

New member
*מאד קשה ../images/Emo122.gif../images/Emo142.gif


צריך לתת לילד את התחושה שהוא מחונן, אבל גם את החינוך שאומר ששכל לא הופך אותו לאדם טוב יותר. מאד לאדם להאמין שהוא באמת חכם במידה יוצאת דופן, וחבל להקשות על זה עוד יותר.
*מאד קשה
 

לי Li

New member
../images/Emo45.gifלא יכלתי לנסח את זה טוב יותר

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
לא יכלתי לנסח את זה טוב יותר
 

mikilk

Active member
זו ממש נקודה קשה

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
זו ממש נקודה קשה
החבר הכי טוב של הבן שלי שחקן כדורגל מצטיין , כל הילדים סביבו ולאף אחד לא הפריע שהוא מדבר על כשרונו בהנאה רבה לעומת תסכולו של בני שלא מסוגל להחזיק כדור ביד ודי מתוסכל מזה. פעם אחת שהבן שלי "השתחצן" בעובדה שהוא חכם יותר - כולנו (כולל ההורים של הילד...) כעסנו עליו שממש לא יפה לתת לשני להרגיש טיפש... בעצם הילדים שלנו שכשרונם הגדול הוא בשכלם ויכולתם אינם יכולים "להשתמש" בזה לצורך מקובלות חברתית - להיפך, בדרך כלל זה עלול להוות חיץ בינם לבין האחרים.
 
קשה כשאול קנאה

זו ממש נקודה קשה
החבר הכי טוב של הבן שלי שחקן כדורגל מצטיין , כל הילדים סביבו ולאף אחד לא הפריע שהוא מדבר על כשרונו בהנאה רבה לעומת תסכולו של בני שלא מסוגל להחזיק כדור ביד ודי מתוסכל מזה. פעם אחת שהבן שלי "השתחצן" בעובדה שהוא חכם יותר - כולנו (כולל ההורים של הילד...) כעסנו עליו שממש לא יפה לתת לשני להרגיש טיפש... בעצם הילדים שלנו שכשרונם הגדול הוא בשכלם ויכולתם אינם יכולים "להשתמש" בזה לצורך מקובלות חברתית - להיפך, בדרך כלל זה עלול להוות חיץ בינם לבין האחרים.
קשה כשאול קנאה
ומציפורניה אף אחד לא בורח, גם לא הספורטאים. ספורטאי מצטיין הנמצא במסגרת השמה דגש על כישוריו אלו (בניגוד למסגרת בי"ס שהיא מסגרת לימודית, עם אולי 3 שיעורי ספורט בשבוע) יסבול לא פחות מקנאת חבריו (במיוחד כאשר אינו ממצה את יכולתו במסגרת זו), בדיוק כמו הילד המחונן שאינו ממצה את יכולתו בכיתה רגילה. "אני יותר חכם ממך" או "אני שחקן יותר טוב ממך" לא נשמעים טוב באותה המידה, בעוד שבעיני "קלעתי הכי הרבה סלים בקבוצה" מול "קיבלתי 100 בכל התעודה" נשמעים בסדר גמור, שניהם, ולשניהם צריך לתת פידבק חיובי. באשר ל"חיץ בינם לבין האחרים" - ככה זה כשמחנכת כיתה פשוט לא מתפקדת.
 

mikilk

Active member
שוב, מציאות החיים קצת שונה

קשה כשאול קנאה
ומציפורניה אף אחד לא בורח, גם לא הספורטאים. ספורטאי מצטיין הנמצא במסגרת השמה דגש על כישוריו אלו (בניגוד למסגרת בי"ס שהיא מסגרת לימודית, עם אולי 3 שיעורי ספורט בשבוע) יסבול לא פחות מקנאת חבריו (במיוחד כאשר אינו ממצה את יכולתו במסגרת זו), בדיוק כמו הילד המחונן שאינו ממצה את יכולתו בכיתה רגילה. "אני יותר חכם ממך" או "אני שחקן יותר טוב ממך" לא נשמעים טוב באותה המידה, בעוד שבעיני "קלעתי הכי הרבה סלים בקבוצה" מול "קיבלתי 100 בכל התעודה" נשמעים בסדר גמור, שניהם, ולשניהם צריך לתת פידבק חיובי. באשר ל"חיץ בינם לבין האחרים" - ככה זה כשמחנכת כיתה פשוט לא מתפקדת.
שוב, מציאות החיים קצת שונה
לפחות אצל ילדים בבית הספר היסודי (ואת יודעת מה? גם הוריהם). לא תמיד קל להם להתמודד עם ילד חכם מאוד שיצוניו 100 ואינו נדרש להתאמץ או לקבל עזרה ממורים פרטיים. הרבה יותר קל לחברה לקבל כשרונות פיזיים מאשר שכליים.
 
אין ויכוח.

שוב, מציאות החיים קצת שונה
לפחות אצל ילדים בבית הספר היסודי (ואת יודעת מה? גם הוריהם). לא תמיד קל להם להתמודד עם ילד חכם מאוד שיצוניו 100 ואינו נדרש להתאמץ או לקבל עזרה ממורים פרטיים. הרבה יותר קל לחברה לקבל כשרונות פיזיים מאשר שכליים.
אין ויכוח.
אבל תארי לך שחיינו באיזו חברה ספרטנית בה הדגש היה על חינוך גופני... סתם, כאחת שבילתה די זמן בתוך ספורט תחרותי, תאמיני לי, קשה, קשה
 

asafasa

New member
..

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
..
את מכירה ילד שכל מבחן קיבל 100 בלי לשבת באף שיעור ובלי לעשות שיעורי בית.? לדעתי לא היית יכולה למלא אפילו כיתה אחת עם מחוננים מזן כזה בכל הארץ.
 
מכירה הרבה כאלה, למעשה.

..
את מכירה ילד שכל מבחן קיבל 100 בלי לשבת באף שיעור ובלי לעשות שיעורי בית.? לדעתי לא היית יכולה למלא אפילו כיתה אחת עם מחוננים מזן כזה בכל הארץ.
מכירה הרבה כאלה, למעשה.
 

mikilk

Active member
מסכימה איתך בגדול אבל...

וללא קשר לעניין
אני כן תומכת בתרגול כאשר הוא נדרש, אבל ממש ממש לא בקדושת שיעורי הבית...
מסכימה איתך בגדול אבל...
האם הכנת המשימות הפשוטות והקלות גם אם אינן מענינות (בלשון המעטה) מהווה בסיס למשמעת ולקבלת דברים גם כאשר אינם נוחים לנו? מציאות החיים מלמדת שאנחנו (גם כבגירים) נדרשים למשימות לא מעטות שהיינו מוותרים עליהן, אך אין לנו ברירה אלא לעמוד בהן. האם הילד המחונן לא אמור לעמוד במשימות בדיוק כמו שאר חברי כתתו? לדעתי כן.
 
וכי למה שנסכים לקבל עלינו את אותם

מסכימה איתך בגדול אבל...
האם הכנת המשימות הפשוטות והקלות גם אם אינן מענינות (בלשון המעטה) מהווה בסיס למשמעת ולקבלת דברים גם כאשר אינם נוחים לנו? מציאות החיים מלמדת שאנחנו (גם כבגירים) נדרשים למשימות לא מעטות שהיינו מוותרים עליהן, אך אין לנו ברירה אלא לעמוד בהן. האם הילד המחונן לא אמור לעמוד במשימות בדיוק כמו שאר חברי כתתו? לדעתי כן.
וכי למה שנסכים לקבל עלינו את אותם
הדברים? לא כדאי שיהיה מאחורי זה איזהשהו הגיון, איזושהי מטרה שזה עוזר לנו להשיג? לדעתי התשובה לשאלה היא לא, כי המשימות הללו פשוט אינן מדד בשבילו.
 

סנדרין

New member
אני, למשל. ../images/Emo142.gif../images/Emo1.gif

..
את מכירה ילד שכל מבחן קיבל 100 בלי לשבת באף שיעור ובלי לעשות שיעורי בית.? לדעתי לא היית יכולה למלא אפילו כיתה אחת עם מחוננים מזן כזה בכל הארץ.
אני, למשל.

עד שעברתי לכיתת מחוננים לא התכוננתי למבחנים בכלל, שלא לדבר על שיעורי בית, ונדיר שירדתי מ-95.
 

Britush

New member
אחי הקטן, למשל. ../images/Emo42.gif

..
את מכירה ילד שכל מבחן קיבל 100 בלי לשבת באף שיעור ובלי לעשות שיעורי בית.? לדעתי לא היית יכולה למלא אפילו כיתה אחת עם מחוננים מזן כזה בכל הארץ.
אחי הקטן, למשל.

הילד מפחיד. "כן, היה שלשום מבחן בצרפתית \ מתמטיקה \ אנגלית \ ערבית." "למדת?..." "לא, שכחתי שיש מבחן. אבל קיבלתי 98 בכל מקרה." (גם אני הייתי כזו, אבל זה נפסק איפשהו בכיתה ט', כשגיליתי שיש מקצועות - היסטוריה, נגיד - שצריך ממש ללמוד אליהם.
)
 
כל מילה מילה בסלע

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
כל מילה מילה בסלע
 

daliach

New member
מסכימה חלקית

ואילו היה ספורטאי מצטיין
גם היית חושב שזו טעות לתת לו את הקרדיט על כך? לילד צעיר, שלא משנה כמה שכלית הוא מחונן, רגשית הוא עדיין ילד, עלול להיות קשה להבין שאינו נעלה על אחרים כשכבר אז ברור לו שבשביל לדבר בשפה שלהם הוא צריך לרדת. לילד שמקבל 100 בכל מבחן מבלי להכין שיעורי בית אפילו פעם אחת, קשה לאמר (וגם להיות מסוגל לגרום לזה להשמע אמין ומשכנע) שרק בעבודה קשה הוא יצליח. לילד שלא מאפשרים להרגיש "על הגובה" ולא נותנים חיזוקים וקרדיט שמגיע, תהיה בעיה קשה עם ההערכה העצמית. לילד שלא מאפשרים לו ללמוד ברמתו, לא יתאפשר גם לרכוש הרגלי למידה. לילד שלא נמצא עם מי שאיתם יש לו שפה משותפת, יהיה קשה לפתח כישורים חברתיים. ילד שלא מאפשרים לו לגלות שלמידה היא הנאה, הוא ילד עם חתיכת חסך. אתה לא חייב להגיב על זה, אבל תאמין לי שאני ממש לא מדברת באוויר.
מסכימה חלקית
מה שנכון שילד שרגיל לא להשקיע ופתאום יהיה לו קשיים או משעמם הוא לא יוכל להתמודד איתם ןגם לא יהיה חשוב לו להתמודד איתם כי הוא המוצלח הדברים האחרים לא.
 
אנחנו

טעות לתת לילד הרגשת "מחוננות"
לדעתי זו טעות לתת לילד את הידיעה שהוא מחונן ולכן הוא נעלה על אחרים. גם אם לא אומרים לו את זה במפורש, הוא לומד להרגיש את זה. לפעמים הוא מתנהג בהתאם וזה לא מעורר סימפטיה, בגיל שבו חברות חשובה יותר מהישגים. צריך להביע בו אמון כל הזמן, צריך להגיד לו שהוא מיוחד ובעל תכונות מיוחדות (אגב, לא כל התכונות האלה מועילות ליכולת הלמידה שלו) ולהדגיש לו שרק בעבודה קשה יצליח. כל דבר אחר הוא פתח לסכנה של התפרקות המסגרת הלימודית האישית שלו בעתיד מצד אחד, ויכול גם לגרור בעיות חברתיות בטווח המידי יותר. זו הבעיה במסגרות המחוננים למיניהן, ולדעתי חייבים למצוא דרך נכונה להגיד לילד/ה למה הוא לא עם שאר הכיתה בחלק מהזמן, בלי שיתחיל להרגיש על הגובה. לא חייבים להגיב על זה, אבל תאמינו לי שאני ממש לא מדבר באויר.
אנחנו
מדגישים שהשכל בא לו מה'. מה שהוא יעשה בשכלו, זה כבר תלוי בו. אבל עצם השכל, זו לא הזכות שלו ואין מה להתגאות בזה. זה להתגאות במתנה וזה טיפשי. אנחנו משבחים מאוד על הישגים שבאים לא על הפעם הראשונה, כמו הישגים בג'ודו. לגבי המאיות במבחנים, גם הוא וגם אנחנו לא ממש מתרגשים. איני מאמינה שהוא מקולקל או מסתכל על אחרים מלמעלה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה