טמקא: חזון עתידי לתחבורה בישראל כולל מטרו הירושלים ואי הבנה של עניין התח"צ בשבת

Ccyclist

Well-known member

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.
 
נערך לאחרונה ב:

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.
הרעיון של מטרו בירושלים לא חדש, זכורה לי גם תכנית לקו למבשרת. נראה שבירושלים כמו בגוש דן, החזון הוא שהמטרו ישמש כמעין רכבת פרברים או S-באן, בעוד שהרק"ל ימלא תפקיד כפול בתור חשמלית וגם מטרו (נסיעות קצרות ובינוניות בתוך המרחב העירוני). כשמוסיפים לחישוב את רכבת ישראל, שהתחנות שלה ממוקמות כמו תחנות TGV או שינקנסן, מתקבלת היררכיה עקומה שכנראה תלווה אותנו עשורים רבים.

לגבי תחבורה ציבורית בשבת, אני האחרון שיתנגד להסרת האיסור המטופש והכפייתי הזה. אבל זה שאין תח"צ בשבת אינו הסיבה למה רוב היהודים החילונים וגם הדתיים בישראל מתעקשים לקחת את הרכב הפרטי שלהם לעבודה וללימודים בימי השבוע. מן הסתם יש קשר עקיף - היחס לתחבורה ציבורית בתור מפעל צדקה חברתי שניתן ליטול מחלק מהאזרחים בהתאם לנסיבות הפוליטיות, ולא כתשתית לאומיות חיונית כמו תקשורת ומים - אבל אלה סך הכול שני תסמינים של אותה בעיה. אם נטפל באחד מהם הבעיה לא תיפתר. פירוש הדבר הוא שגם אם יופעלו כל קווי האוטובוסים והרכבות בשבת, עדיין רוב הנסיעות היומיות יהיו בכלי רכב פרטיים. נראה לי שזה מה שהדובר בכתבה ניסה להגיד.
 

Ccyclist

Well-known member
הרעיון של מטרו בירושלים לא חדש, זכורה לי גם תכנית לקו למבשרת. נראה שבירושלים כמו בגוש דן, החזון הוא שהמטרו ישמש כמעין רכבת פרברים או S-באן, בעוד שהרק"ל ימלא תפקיד כפול בתור חשמלית וגם מטרו (נסיעות קצרות ובינוניות בתוך המרחב העירוני). כשמוסיפים לחישוב את רכבת ישראל, שהתחנות שלה ממוקמות כמו תחנות TGV או שינקנסן, מתקבלת היררכיה עקומה שכנראה תלווה אותנו עשורים רבים.

לגבי תחבורה ציבורית בשבת, אני האחרון שיתנגד להסרת האיסור המטופש והכפייתי הזה. אבל זה שאין תח"צ בשבת אינו הסיבה למה רוב היהודים החילונים וגם הדתיים בישראל מתעקשים לקחת את הרכב הפרטי שלהם לעבודה וללימודים בימי השבוע. מן הסתם יש קשר עקיף - היחס לתחבורה ציבורית בתור מפעל צדקה חברתי שניתן ליטול מחלק מהאזרחים בהתאם לנסיבות הפוליטיות, ולא כתשתית לאומיות חיונית כמו תקשורת ומים - אבל אלה סך הכול שני תסמינים של אותה בעיה. אם נטפל באחד מהם הבעיה לא תיפתר. פירוש הדבר הוא שגם אם יופעלו כל קווי האוטובוסים והרכבות בשבת, עדיין רוב הנסיעות היומיות יהיו בכלי רכב פרטיים. נראה לי שזה מה שהדובר בכתבה ניסה להגיד.

זו הפעם הראשונה שאני שומע על מטרו בירושלים. נקווה שזו לא תוכנית מעוותת לרכבת ביגאל ידין שתחייב החלפה לרק"ל בגבעה הצרפתית ובגולדה מאיר, אלא רכבת עם תוואי כלשהו במרכז העיר.

הרקע שלי הוא פרברי + ערי לווין במקום עם מערכות תחבורה מפותחת שפועלת 7 ימים בשבוע. רמת המינוע הגבוהה לא נועדה להגעה לעיר אלא לקניות בפרברים ולטיולים בכפר. בלונדון מסתכלים עקום על מי שמדבר על נהיגה למרכז העיר, בעיר שאני גר בה היום כולם מדברים על לעלות ללונדון ברכבת ובמקרים מסויימים על מקומות לחנות בפרברי לונדון. העניין הוא שמינוע זה עניין של גיל ומצב חברתי וההישג הגדול שאפשר לראות בבירור הוא דחיית גיל הוצאת רישיון הממוצע אל מעבר ל 26 בלונדון, כלומר אנשים שדחו את תהליך הלימוד ב 9 שנים. רק מערכת תח"צ שמאפשרת חיים מלאים כולל חיי פנאי וחברה יכולה לגרום לשנתונים שלמים להיעדר מהכביש. ההישג הוא בדחיית הצטרפותם של הנהגים החדשים.
 

Ccyclist

Well-known member

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.

אולי ארחיב משהו על המערכת הבינעירונית. לפני אותה השבת שפירטתי היה לי יום חול שלם בארץ (מבחינתי - מדיניות חובה להצטיידות אחרי הגעה לארץ), יום חמישי חופשי שבמהלכו לא רק שהתארגנתי עם הסים המקומי (אפילו סים שנשלח אלי בדואר הייתי צריך להפעיל בחנות !) ובסוף היום עשיתי קניות בסופר אגרון - במהלך היום נסעתי בקו הרכבת מירושלים נבון.

בהתחלה תיכננתי לבלות יום בתל אביב אבל בסוף יצא שקפצתי לביקור של כמה שעות אצל מארחיי העתידיים ברעננה אחרי שלא ראיתי אותם שנה. אני לא רואה מדוע דבר כזה לא זמין לתושבי המדינה ביום שישי בערב או ביום שבת עצמו. אחרי הביקור ברעננה חזרתי ברכבת לירושלים, עשיתי קניות בסופר אגרון וגם יצאתי לארוחת ערב בסושייה במרכז העיר. קנה המידה של ישראל צריך לאפשר דברים כאלו בסופ"ש גם ללא רכב.

ביום א' עשיתי צ'ק אאוט מהמלון ונסעתי להתארח ברעננה. בגלל שהתחזית השתנתה והיה צפי ל27 מעלות החלטתי שבדרך אעצור בדקתלון ברשל"צ כי יש לרשת מכנסיים דקות שאני מכיר מחו"ל. בימי א' הסניף המקומי שלי פתוח בין 10:00 ל 16:00, בשבת מ 9:00 ל 19:00. רכבת מירושלים נבון לאיילון, רכבת לרשל"צ, קניות, רכבת לרעננה. למה דבר כזה לא אפשרי ביום לפני לא ברור לי.

הדיבורים ברמה של מוניות שירות או מיניבוסים מקומיים לא משקפים את מה שזמין לציבור נוסעי התח"צ בכל מדינה מפותחת בעולם. אנשים בוחרים לגור ליד קו רכבת כזה או אחר משום שהוא ממלא את צרכי התחבורה שלהם בכל ימות השבוע כולל את צרכי הפנאי. אפילו צירוף קווי הרכבת שבסוף שברו אותי וגרמו לי ללמוד לנהוג פעלו בתדירות של פעם בשעה בשבת וראשון ובחגים הציבוריים.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.

אולי תיאור חיים בעיר גדולה עם תח"צ 7 ימים בשבוע יעזור להבנת אופן השימוש בה בימי הפנאי.

התירוץ של שמורות הטבע לא מחזיק מים. רוב תנועת הפנאי בתח"צ היא למוקדים עירוניים ובעיירות לווין.

בסוף שבוע לונדוני טיפוסי אפשר לקחת את התחתית לבלות במועדני לילה במרכז העיר ולחזור או בקווי הלילה (כיום יש גם קווי לילה בתחתית) או בתחתית הסדירה הראשונה בבוקר שלמחרת. בשני ימי הסופ"ש אפשר לצאת לא רק לקניות בעיר אלא גם לשווקי הסופ"ש של קמדן או פורטבלו. אישית לא השתתפתי בארועים כמו מרתונים או רכיבות אופניים גדולות - אפילו כצופה, אבל הרכבת התחתית הביאה מאות אלפים לצפות בארועים כאלו גם כשרחובות נחסמו לאפשר ריצה או הדגמות פורמולה 1.

בשילוב אופניים יש אלמנטים של טבע בשולי המטרופולין ובכפר שאפשר להנות ממנו על 2 גלגלים ולדעת שלא משנה לאיזה כיוון רוכבים מלונדון - בסוף היום תמיד תהיה איזו תחנת רכבת שתחזיר אתכם לעיר. רכבתי בין השאר ל Strood שנמצאת 45 ק"מ ממרכז לונדון, Hertford שנמצאת 32 ק"מ ממנה, St. Albans וגם Slough שנמצאות גם הן בטווח של כ 30 ק"מ. להארטפורד רכבתי על שביל לאורך גדות נהר ה Lee / Lea (שני האיותים נכונים). השביל עבר ליד סכרי ניווט, מאגרי מים, פאבים, פיצולי יובלים וגשרי הולכי רגל. כשהגעתי להארטפורד היו שתי תחנות רכבת, האחת לליברפול סטריט והשניה לקינגס' קרוס - טרמינל שהיה יותר קרוב אלי, אז לא רק שהיתה לי רכבת חזרה - היתה לי בחירה בין שני קווים שונים לפי מה שנוח לי. באחת מנסיעות החזור מברייטון בערב פגשתי ארבעה רוכבים אחרים (ככה זה כשיש אזור אופניים ייעודי ברכבת) שהיו מאיזה מועדון רכיבה והעבירו יום סופ"ש ברכיבה כפרית באזור הכפרי של ה South Downs. בארץ אי אפשר לצאת לרכיבת אופניים מבוססת רכבת אפילו ביום שישי.

ברייטון. עוד לפני שעברתי לאנגליה, בחופשות משפחתיות הדודים היו מתלוננים בסופי שבוע של מזג אוויר טוב בקיץ שכל לונדון ירדה לברייטון ושאי אפשר לזוז מרוב מבקרים שממלאים את הטיילת. בשלב מסויים גם אני הייתי חלק מהנהירה הזו בסופי השבוע, אף שלרוב ביקרתי קרובים בעיר. כדי לוותר על התענוג של האוטובוסים המקומיים הייתי לוקח את האופניים ברכבת, אבל אל תראו בזה סתירה אלא אופן אחר לשימוש בתח"צ. היו מקרים אחרים שירדתי לברייטון בסופ"ש עם חברים מלונדון או קרובים שבאו מהארץ אז השתמשתי באוטובוסים שם כנוסע בסופ"ש. תחנת ברייטון היא תחנת טרמינל בשולי מרכז העיר. בקיץ יש ממנה נחיל אנושי רצוף לחוף הים, כקילומטר בקו אווירי. מבחינת מוקדים אחרים בעיר יש רשת רחובות ישנים בשם הכולל The Lanes עם מגוון חנויות ייחודיות ובתי קפה, ארמון מתחילת המאה ה19 בסגנון הודי (חיצונית) וסיני (פנימית) ביזארי שבנה הנסיך העוצר, לימים המלך ג'ור'ג IV. בחוף יש מזח תענוגות ( Pier ) שאין לו שימוש ימי פרקטי אבל יש בו מתקני לונה פארק מעל לים, ממזרח למזח יש אזור של לונה פארקים אחרים, רכבת חשמלית היסטורית שהיתה אחת הראשונות בעולם, מרינה חדשה יחסית משנות התשעים. ממזרח למזח היה בעבר מזח שני, חרב כיום, ויש כיום מגדל תצפית. מדובר בחוף הים הקרוב ללונדון (חופי חצץ מעוגל) וניתן להגיע לשם בשעה אז כמובן שהעיר עמוסה במבקרים. יש שם גם סצינה גאה קטנה שמועדוניה נהנים מהקרבה ללונדון ויצא לי להגיע ברכבת למצעד גאווה בעיר, ארוע שכמובן שמתקיים בסוף שבוע כמו כל ארוע סוף שבוע אחר - מרתון, משחק ספורט, הפגנה וכו' - במערב הארועים האלו נועדו לסופי שבוע שבהם הציבור חופשי להגיע ויש לו איך להגיע בכמויות במערכת הסעת המונים.

כמובן שמדי כמה סופי שבוע מתעייפים מכל הטוב הזה ובוחרים להעביר סוף שבוע או לפחות בוקר יום שבת או בוקר יום א' בבית, אבל זה מבחירה - לא מאילוץ.

עריכה: ביהדות בריטניה לא עושים עניין מהלוויות. אצלנו גילוי המצבה הוא הארוע הגדול, יום א' כלשהו בהתראה של שנה מראש - איש בל יעדר ! התיזמון ליום א' מאפשר גם זמן חופשי במעמד חול וגם גישה תח"צית או לבתי הקברות (שנמצאים בחלקם בשולי הערים) או לבתי הקרובים שמהם יוצאים מי שמסיעים את הקרובים שלא נוהגים לבתי הקברות. בהתאם לאופי הארוע המעגל הקרוב ביותר חוזר לבית הקרוב שעורך ארוחת צהריים או תה לפני הפיזור. משום שבמשפחה שלי בדור שנות העשרים נולדו 2-4 ילדים ובדור שנות הארבעים נולדו 1-2 היו לי הרבה דודי רבא שהגעתי לגילויי המצבה שלהם בעשור וחצי האחרונים. בלי תח"צ ביום א' לא הייתי יכול לעשות כן. אגב - בגילוי המצבה האחרון די התפדחתי כי הייתי אמור לנהוג לשם אבל המכונית התקלקלה כמה ימים לפני העלייה ללונדון. העברנו אותה למוסך, עלינו ללונדון ברכבת והשתמשנו בתח"צ במשך כל שלושת ימי סוף השבוע הארוך - שבת, ראשון, ויום שני "חג בנק" שזה אומר במעמד ובלו"ז יום א'.
 
נערך לאחרונה ב:

techman1

Member

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.
יש תרשים כלשהו? או שניתן לשאר מה התוואי ולסמן במפה?
אולי ייעשה שימוש במסילת בית שמש-ירושלים מלחה כחלק מהתוואי?
 

Ccyclist

Well-known member

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.

אגב, היום, שבת 25.9.21 היה מבזק בטמקא ששתיים מארבעת שמורות הטבע המתויירות היום היו תל אפק (בקרבת תחנת הרכבת ראש העין צפון) וגן לאומי קיסריה. אלו אתרים במרכז בקרבת רשת התח"צ. התירוץ כאילו הטבע אינו נגיש תח"צית אינו נכון. יתכן שיש מה לשפר את הגישה מתחנות הרכבת לשמורות באמצעות קווים מקומיים, אבל לא מדובר בחבלי ארץ נידחים ורחוקים מתח"צ.
 

ראיון בין אסף זגריזק למתכנן במשרד התחבורה.

היה עיסוק בנתיבי העדפה לתח"צ בדרכים הראשיות תוך הדגשה שזה יותר עניין עירוני.

עלה רעיון חדש של שני קווי מטרו בירושלים - האחד ממעלה אדומים לבית שמש (האם הטופוגרפיה של מעלה אדומים בכלל מאפשרת דבר כזה? המסילה תצטרך לטפס כ 400 מטר במרחק של 6-7 ק"מ) והשני "מצפון העיר לדרומה". הנימוק היה שהקו האדום ברק"ל הגיע לקיבולת מלאה. לא מדובר כאן בקווי הרק"ל הנוספים שתוכננו לעיר אלא מפורשות במטרו.

נטענה טענת שווא שלתח"צ בשבת לא תהיה השפעה על כמות הרכבים. ברור שהמתכנן לא היה ברכבת סופ"ש עמוסה מלונדון לברייטון, 12 קרונות 8 פעמים בשעה ועדיין נוסעים בעמידה כדי לצאת מהעיר הגדולה לבילוי בים באחד הימים החופשיים. ההשפעה העיקרית של תח"צ 7 ימים בשבוע היא ששכבת הגיל 18 - 35 יכולה לדחות את גיל הרישיון לשלב ההתבססות בחיים ולחיות חיי פנאי, חברה ומשפחה מלאים בזכות התח"צ העירונית והבינעירונית. כשגרתי בלונדון לא היה לי צורך כלשהו לנהוג, גם לא לקרובים בברייטון, כי מערכת הרכבות חיברה אותי לכל מקום שרציתי. רמת המינוע הגבוהה באירופה היא מינוע פרברי, כזה שלא נכנס למרכז העיר מהפרברים או כזה שמערי הלווין לא נכנס לעיר הגדולה כי עדיף לקחת רכבת לנסיעות למקום מרכזי ועמוס כל-כך.
בהחלט הוא מבין, תח"ץ בירושלים בשבת תגרום לאלפי צעירים שהם על התפר בין דתיים לחילונים לנסוע בשישי בערב לבלות,(הערכה שלי קרוב לחצי מהמבלים ביום חמישי בערב) יש לכופים הדתיים אינטרס עצום למנוע את זה.
מה שכן מהם אין לי ציפיות ממירב מיכאלי שרת התחבורה חילונית ותומכת בתחץ בשבת מוצהרת יש לי ציפיות שתפעל בנושא מעבר לאזכור בהסכם הקואלציוני, בנתיים הציפיות לא מתממשות.
 

Ccyclist

Well-known member
בהחלט הוא מבין, תח"ץ בירושלים בשבת תגרום לאלפי צעירים שהם על התפר בין דתיים לחילונים לנסוע בשישי בערב לבלות,(הערכה שלי קרוב לחצי מהמבלים ביום חמישי בערב) יש לכופים הדתיים אינטרס עצום למנוע את זה.
מה שכן מהם אין לי ציפיות ממירב מיכאלי שרת התחבורה חילונית ותומכת בתחץ בשבת מוצהרת יש לי ציפיות שתפעל בנושא מעבר לאזכור בהסכם הקואלציוני, בנתיים הציפיות לא מתממשות.

זה הרבה מעבר לתחבורה מקומית לבילויים. מבחינת סטודנטים ללא רכב תח"צ בינעירונית היתה יוצרת גישה למשפחה ביום החופשי במקום תחושה של "גלות" בעיר הלימודים או "יוצאים שבת" של שישי עד מוצ"ש.

הכוונה אגב לא רק לסטודנטים מהמרכז ש"גולים" בירושלים אלא גם לאלו שבבאר שבע או המכללות השונות בנגב ובגליל.
 
נערך לאחרונה ב:

EHP12

Active member
בהחלט הוא מבין, תח"ץ בירושלים בשבת תגרום לאלפי צעירים שהם על התפר בין דתיים לחילונים לנסוע בשישי בערב לבלות,(הערכה שלי קרוב לחצי מהמבלים ביום חמישי בערב) יש לכופים הדתיים אינטרס עצום למנוע את זה.
מה שכן מהם אין לי ציפיות ממירב מיכאלי שרת התחבורה חילונית ותומכת בתחץ בשבת מוצהרת יש לי ציפיות שתפעל בנושא מעבר לאזכור בהסכם הקואלציוני, בנתיים הציפיות לא מתממשות.
בירושלים אין שום צורך להפעיל תחבורה ציבורית עירונית בשבת. כל הקווים המרכזיים בירושלים עוברים ברחובות שנסגרים לתנועה בשבת. גם את הקווים הבינעירוניים (כרגע אני רואה טעם להפעיל בשבת רק את 480) הייתי מכניס דרך עין כרם, ולא דרך הכניסה הראשית איפה שבאמת יש להם ביקוש בשבת.
 

Ccyclist

Well-known member
בירושלים אין שום צורך להפעיל תחבורה ציבורית עירונית בשבת. כל הקווים המרכזיים בירושלים עוברים ברחובות שנסגרים לתנועה בשבת. גם את הקווים הבינעירוניים (כרגע אני רואה טעם להפעיל בשבת רק את 480) הייתי מכניס דרך עין כרם, ולא דרך הכניסה הראשית איפה שבאמת יש להם ביקוש בשבת.

רוב הדרכים הראשיות בירושלים פתוחות בשבת. כל הכבישים בתוואי הרק"ל פתוחים כולל תנועה ערה בבר לב מטרים ממאה שערים. ציר הרצל פתוח כולו. צירים אחרים כמו דרך חברון, עמק רפאים / בן זכאי, הרצוג / עזה - פתוחים לכל אורכם. מרכז העיר פתוח כולו כולל הנביאים. אפשר להפעיל חלק ניכר מהקווים המרכזיים בעיר: הרק"ל, חלופות 7x מגילה למרכז העיר, 19, 31 ללא רמות, קווי רוחב דרומיים כמו 12, וכל קו שאינו נכנס לשכונות החרדיות בצפון מרכז העיר או אינו קו שנכנס ספציפית לשכונות דתיות ספציפיות בדרום העיר (ניות או רסקו לא צריכות לסבול בגלל גבעת מורדכי למשל). העיר החילונית / מסורתית לא מקפידה היא עיר של לפחות 250,000 תושבים שבכל מצב אחר היתה נחשבת לעיר גדולה בישראל. איצטדיון טדי לא ריק בשבת. אספקט נוסף של ירושלים היא ההסתמכות על מרכז העיר. רוב תרבות הפנאי בעיר מרוכזת במרכז העיר, אף שבעשור האחרון פתיחת מתחם התחנה והפיכת שוק מחנה יהודה למוקד בילוי פיזרו את מוקדי הבילוי למקומות נוספים על גבול מרכז העיר (בראייה של תושב שכונות כמו גילה, ניות והגבעה הצרפתית לשעבר).
 
נערך לאחרונה ב:

EHP12

Active member
רוב הדרכים ירושלים פתוחות בשבת. כל הכבישים בתוואי הרק"ל פתוחים כולל תנועה ערה בבר לב מטרים ממאה שערים. ציר הרצל פתוח כולו. צירים אחרים כמו דרך חברון, עמק רפאים / בן זכאי, הרצוג / עזה - פתוחים לכל אורכם. מרכז העיר פתוח כולו כולל הנביאים. אפשר להפעיל חלק ניכר מהקווים המרכזיים בעיר: הרק"ל, חלופות 7x מגילה למרכז העיר, 19, 31 ללא רמות, קווי רוחב דרומיים כמו 12, וכל קו שאינו נכנס לשכונות החרדיות בצפון מרכז העיר או אינו קו שנכנס ספציפית לשכונות דתיות ספציפיות בדרום העיר (ניות או רסקו לא צריכות לסבול בגלל גבעת מורדכי למשל). העיר החילונית / מסורתית לא מקפידה היא עיר של לפחות 250,000 תושבים שבכל מצב אחר היתה נחשבת לעיר גדולה בישראל. איצטדיון טדי לא ריק בשבת. אספקט נוסף של ירושלים היא ההסתמכות על מרכז העיר. רוב תרבות הפנאי בעיר מרוכזת במרכז העיר, אף שבעשור האחרון פתיחת מתחם התחנה והפיכת שוק מחנה יהודה למוקד בילוי פיזרו את מוקדי הבילוי למקומות נוספים על גבול מרכז העיר (בראייה של תושב שכונות כמו גילה, ניות והגבעה הצרפתית לשעבר).
איך רואים שאתה שנים לא בארץ.

קודם כל בין 80 ל-90 אחוזים ממשתמשי התח"צ בעיר הם שומרי שבת. ובניגוד לערים אחרות אחרות בארץ, גם בחלקים החילוניים יותר שלה אתה רואה יותר אנשים הולכים לבית כנסת מאשר רכבים שנוסעים. אין כמעט מקומות בילוי במיוחד במרכז ירושלים שפתוחים בשבתות והוא די שומם. במחנה יהודה ובמתחם התחנה, אין שום מקום שפתוח בשבת. וגם אם יש איזה בית קפה פתוח ברחביה, הוא משרת אוכלוסייה שגרה מרחק הליכה. קווים 71,72 עוברים בלב ירושלים החרדית, ולא הייתי מפעיל ברחובות שגובלים באזורים חרדיים תחבורה ציבורית בשבת כמו הנביאים או דרך יפו. האוכלוסייה היהודית שלא שומרת שבת, מאריך אותה בפחות מ-200 אלף. ולגבי אצטדיון טדי, כבר שנים בגלל המסה הגדולה של אוכלוסייה דתית-מסורתית שאוהדת את בית"ר, הקבוצה לא משחקת בשבת.
 
איך רואים שאתה שנים לא בארץ.

קודם כל בין 80 ל-90 אחוזים ממשתמשי התח"צ בעיר הם שומרי שבת. ובניגוד לערים אחרות אחרות בארץ, גם בחלקים החילוניים יותר שלה אתה רואה יותר אנשים הולכים לבית כנסת מאשר רכבים שנוסעים. אין כמעט מקומות בילוי במיוחד במרכז ירושלים שפתוחים בשבתות והוא די שומם. במחנה יהודה ובמתחם התחנה, אין שום מקום שפתוח בשבת. וגם אם יש איזה בית קפה פתוח ברחביה, הוא משרת אוכלוסייה שגרה מרחק הליכה. קווים 71,72 עוברים בלב ירושלים החרדית, ולא הייתי מפעיל ברחובות שגובלים באזורים חרדיים תחבורה ציבורית בשבת כמו הנביאים או דרך יפו. האוכלוסייה היהודית שלא שומרת שבת, מאריך אותה בפחות מ-200 אלף. ולגבי אצטדיון טדי, כבר שנים בגלל המסה הגדולה של אוכלוסייה דתית-מסורתית שאוהדת את בית"ר, הקבוצה לא משחקת בשבת.
לא נכון לא נכון לא נכון, פשוט תעמולה.
כחצי מהאוכלוסיה שנוסעת בקווי האוטובוס שנסגרים בשבת לא שומרת שבת, (אל תשכח אלפי ערבים ועובדים זרים)

לגבי מי הולך לבית הכנסת לא רלבנטי לתחץ, גם לא מי שומר כשרות או צם ביום כיפור, יש בירושלים הרבה שגם מקיימים מנהגים דתיים וגם נוסעים בשבת.
מתחם התחנה מלא במאות אנשים כל שבת ויש כמה מקומות פתוחים, גם היס פלנט, המוזאונים וגן החיות גם מלאים, המונים היו מגיעים לולא הכופים הדתיים היו מטילים עלינו עוצר.
ואתה תומך בהם בדיוק כאשר רחוב יפו והנביאים לא בשכונות חרדיות ופתוחים בשבת ואין שום סיבה לכפות על חילונים ולא יהודים לא לנסוע שם, לא רוצה אל תיסע!
מרכז העיר יותר ריק בשישי שבת אך עדיין יש מעל 10 מקומות פתוחים ומאות מבלים, המקומות יותר מפוזרים אז לא מרגיש צפוף כמו בקיץ או בחמישי בלילה, בנוסף יש פחות נערים שיכורים שנוטים לאלימות שמבלים בחמישי ושבת בלילה, כך שאני ממליץ לבלות דווקא בשישי בלילה.
קווים 71,72 עוברים בשכונות החרדיות רק בחלק מהמסלול , ואין בעייה שהמסלול ימשיך דרך רחוב הנביאים\אגריפס לאיזור החילוני ברמות.
לגבי האיצטדיון יש משחקים של הפועל קטמון וקבוצות אחרות.
אנוכי תושב ירושלים ומבלה בה בשישי ושבת.
נא לא להטעות את הגולשים!
 

Ccyclist

Well-known member
לא נכון לא נכון לא נכון, פשוט תעמולה.
כחצי מהאוכלוסיה שנוסעת בקווי האוטובוס שנסגרים בשבת לא שומרת שבת, (אל תשכח אלפי ערבים ועובדים זרים)

לגבי מי הולך לבית הכנסת לא רלבנטי לתחץ, גם לא מי שומר כשרות או צם ביום כיפור, יש בירושלים הרבה שגם מקיימים מנהגים דתיים וגם נוסעים בשבת.
מתחם התחנה מלא במאות אנשים כל שבת ויש כמה מקומות פתוחים, גם היס פלנט, המוזאונים וגן החיות גם מלאים, המונים היו מגיעים לולא הכופים הדתיים היו מטילים עלינו עוצר.
ואתה תומך בהם בדיוק כאשר רחוב יפו והנביאים לא בשכונות חרדיות ופתוחים בשבת ואין שום סיבה לכפות על חילונים ולא יהודים לא לנסוע שם, לא רוצה אל תיסע!
מרכז העיר יותר ריק בשישי שבת אך עדיין יש מעל 10 מקומות פתוחים ומאות מבלים, המקומות יותר מפוזרים אז לא מרגיש צפוף כמו בקיץ או בחמישי בלילה, בנוסף יש פחות נערים שיכורים שנוטים לאלימות שמבלים בחמישי ושבת בלילה, כך שאני ממליץ לבלות דווקא בשישי בלילה.
קווים 71,72 עוברים בשכונות החרדיות רק בחלק מהמסלול , ואין בעייה שהמסלול ימשיך דרך רחוב הנביאים\אגריפס לאיזור החילוני ברמות.
לגבי האיצטדיון יש משחקים של הפועל קטמון וקבוצות אחרות.
אנוכי תושב ירושלים ומבלה בה בשישי ושבת.
נא לא להטעות את הגולשים!

ספציפית לגבי רחוב הנביאים:

נכון שזה הרחוב שממנו יוצאות מוניות השירות לתל אביב בשבת, ושסגירת רחוב יפו מדרום מזרח לדווידקה הפכה אותו למעקף הכרחי לרכב פרטי שמנסה להגיע לעיר העתיקה, אבל בהקשר של תח"צ זה אזור גבול על סף רחוב שטראוס. החזרת מגרש הרוסים לפוטין לא עזרה לנוכחות החילונית באזור (אף שכיום יש מספר מקומות בילוי וגם מלונות בין החבצלת להלני המלכה, בין הנביאים ליפו). מבחינה פרקטית לא הייתי מתאבד על הנביאים בשבת.

בנוסף לרק"ל עדיף שקווי מרכז העיר יתחלקו בין קווים שיסעו מבר לב לממילא ומשם יתפצלו למלך דוד ולאגרון (אולי עם כניסה למוזיאון הסבלנות כדי ליצור תחנת הורדה בכיכר החתולות), קווים מעזה וקרן היסוד שיעלו את המלך ג'ורג' וימשיכו בבצלאל ומשם דרך הזז להרצוג / קטמון או דרך רבין או רופין דרך המוזיאונים לבית הכרם וקריית היובל.

לגבי הקביעה של EPH12 שהתחנה המרכזית לא צריכה שירות בשבת: אני מסכים שלמעט קריית הלאום השכונות שסביב התחנה לא צריכות תח"צ בשבת. המערכת הבינעירונית שם צריכה לפעול לטובת מי שרוצים להיות בתל אביב תוך חצי שעה פלוס, לתושבים ולמבקרים בפרוזדור ירושלים וכן למבקרים בים המלח (בלתי מתקבל על הדעת שאתר בחשיבות עולמית לא נגיש לתייר השוהה בירושלים 7 ימים בשבוע). אני בהחלט רואה איך עם פתיחת תשתית חדשה כמו מנהרות כביש 16 או הארכת הרכבת לתוך העיר אפשר להתפשר על הפעלה באזור לטובת הפעלת התחנות במרכז העיר ומסוף תלפיות (בהנחה שיהיה חיבור נוח לתחנת רכבת בהמשך של A1 באומן / רב מכר).
 
נערך לאחרונה ב:

Harrington

Well-known member
מנהל

Ccyclist

Well-known member
אהה, רק נציין למעוניינים שהחוקים בעניין התקבלו בכנסת ישראל על-ידי רוב חילוני.

בהחלט רצוי שלא לעשות כן :).

אין חוקים, יש הסכם לא דמוקרטי מ 1947 הקודם להקמת המדינה ובוודאי לפני הבחירות לכנסת הראשונה ב 1949 ויש 5 סעיפים מפורשים לתקנה 386 בתקנות התעבורה המתירים הפעלת קווים בשבת מחמישה סיבות שונות כולל "שהקו חיוני לקיומה של תחבורה ציבורית" וישנה תקנה 395 המתירה להפעיל קווים בניגוד לתקנות הפרק הקודם שכולל את תקנה 386 שהיא למעשה בטלה ומבוטלת מכוחה של תקנה 395.

אם אינני טועה תקנה 386 הועברה בממשלת הליכוד של שמיר, ממשלה שנשענה על המפלגות החרדיות והן הוציאו מהממשלה מספר חוקים דתיים כולל חוק החמץ והח"כים החילונים שבממשלה הצביעו עבור החוקים האלו כדי שתהיה לממשלה תמיכה חרדית. זה מצב שמיעוט בממשלה כפה על הרוב לחוקק לפי רצון המיעוט בשם תאוות השלטון המשותפת.
 
נערך לאחרונה ב:

Harrington

Well-known member
מנהל
אין חוקים
חוקים/תקנות/נהלים/רגולציות/הסכמים/הסכמות/דברים שנכתבו בבית קפה על מפית/השלם את החסר/מחק את המיותר.

מוזמן להכניס את המשפט הנ"ל במקום היכן שכתבתי את המילה חוק ובא לציון גואל.
 

Ccyclist

Well-known member
חוקים/תקנות/נהלים/רגולציות/הסכמים/הסכמות/דברים שנכתבו בבית קפה על מפית/השלם את החסר/מחק את המיותר.

מוזמן להכניס את המשפט הנ"ל במקום היכן שכתבתי את המילה חוק ובא לציון גואל.

טענת שמדובר בחוק שהתקבל בכנסת וב"רוב חילוני".

הוכחתי שלא כך.

ב 1947 לא היתה כנסת.

התקנות משנות התשעים מאפשרות באופן מפורש להפעיל קווים בשבת לבתי החולים, לישובי הספר, לישובים לא יהודיים (התקנה היחידה בסעיף שמיושמת כחוק), קווים החיוניים לביטחון הציבור וכן קווים החיוניים לקיומה של תחבורה ציבורית. כל אלו מותרים במפורש אך רובם אינם מיושמים כחוק.
 

Ccyclist

Well-known member
חוקים/תקנות/נהלים/רגולציות/הסכמים/הסכמות/דברים שנכתבו בבית קפה על מפית/השלם את החסר/מחק את המיותר.

מוזמן להכניס את המשפט הנ"ל במקום היכן שכתבתי את המילה חוק ובא לציון גואל.

ושאלה בסיסית יותר - איך אתה מצפה שחילונים יגיעו ממקום למקום בשבת כשרשויות התיכנון מנסות לצמצם את השימוש ברכב פרטי ?

בכתבה שהבאתי בתחילת השירשור מפורטת מדיניות של צימצום מקומות חנייה הן במוקדים העירוניים והן בבנייה החדשה. מפורטת מדיניות של הקצאת נת"צים בכבישים ובצירים הראשיים וגם מדיניות של סגירת רחובות מרכזיים בערים הגדולות לרכב פרטי.

אלו אמצעים קבועים שתקפים 7 ימים בשבוע. גם את מי שנוהג שולחים להשתמש בתחבורה ציבורית שלא קיימת בשבת וחג. (אישית עדיין לא יצא לי לנהוג בישראל, נקודת המבט שלי בארץ היא של נוסע התלוי בתח"צ).
 
קודם כל בין 80 ל-90 אחוזים ממשתמשי התח"צ בעיר הם שומרי שבת
סע ברכבת הקלה שמקיפה שכונות חילוניות דתיות חרדיות וערביות במסלול, מספר פעמים ביום וספור כמה גברים עם כיפה וכמה בלי, תגיע קרוב לחצי חצי
בטח אתה נוסע רק בקווים חרדיים וכולם נראים כשומרים שבת, בקווי האוטובוס זה תלוי בקו ובמיקום במסלול
 
למעלה