טיפים במו"מ בקניית דירה

moco10

New member
כמה וכמה טעויות

1) לא מדובר בחבר שליח שהולך במקומו, אלא מישהו שהוא בא איתו. עצם נוכחות הקונה במו"מ והצהרתו למוכר שהבן אדם השני הוא חבר יועץ שהוא סומך עליו, מספיק בשביל המוכר. זה דווקא דבר מאוד נפוץ, בעיקר עם קונים צעירים שמביאים הורה או בן משפחה איתם. 2) מציאת פגמים בדירה, מזכירה קונים של מכוניות משומשות. גם במכוניות ובוודאי שבנדל"ן זה לא ממש לעיניין. המוכר מכיר את הדירה וחסרונותיה הרבה יותר טוב מהקונה ולקח אותם בחשבון. מנגד, אם יש מישהו שיעשה רושם של "לא רציני" על המוכר, זה אחד שמונה את הפגמים כאילו המוכר לא ידע עליהם עד בואו. רושם של "לא רציני" גורם לחוסר התפשרות של המוכר, כי הוא מייחס סיכוי מופחת לזה שהקונה באמת יקנה. במכוניות משומשות זה גם מגוחך, אך נהפך לחלק מהטקס שמוכר עוד מוכן לו - בנדל"ן זה אפילו לא מקובל. 3) בקשר לדירות דומות זולות יותר אתה צודק אך זה רלוונטי רק אם יש כאלה, המוכר לא מודע אליהן בעצמו וניתן גם להוכיח לו את קיומן. גם פה סביר שהמוכר עשה שיעורי בית לא פחות טוב מהקונה. הנושאים שצריכים לעלות במו"מ הם בעיקר המחיר עצמו (בלי הסברים מעבר לזה שזה מה שהקונה יכול להרשות לעצמו), תנאי תשלום וזמני פינוי. כדאי מאוד להעלות את נושא תנאי התשלום והצמדה והלו"ז בשלבים מוקדמים. ייתכן שיתגלה סעיף שבו צד אחד יתפשר תמורת שינוי המחיר. דוגמא: ייתכן שמאוד נוח למוכר לפנות את הדירה לאחר סיום שנת הלימודים מסיבות של נוחות משפחתית. הוא לא מציב את זה כתנאי בל יעבור אך יוריד במחיר לקונה שיאפשר זאת, הרבה מעבר לעלות השכירות. 4) המשפט האחרון אל "לא להכשיל על כמה אלפים" נכון כשלעצמו אך עלול להטעות ולגרום לקונה לשלם מחיר בלתי סביר. כמעט כל מו"מ שמתקדם מגיע למצב של הבדל של כמה אלפים בודדים אך זה לא מתחיל ככה והתוספת האמיתית על התקציב גדולה בהרבה. קח קונה שהגדיר לעצמו תקציב של 200 והוא נדלק על דירה שמבקשים עליה 230 ונניח שהשווי שלה (לפי נכסים דומים שנמכרו) הוא 210. הקונה בשלב ראשון אומר לעצמו שהוא יהדק קצת את החגורה, יקח הלוואה גדולה יותר ומשנה את התקציב ל210. שלב הבא, מכיוון שהוא באמת דלוק על הדירה הוא מגיע למשל במו"ם עד להצעה של 217 לאחר הידוק חגורה נוספת. נניח שהמוכר ירד ל219 - בשלב זה באים כל מיני אנשים מהצד ואומרים לקונה "אם הדירה טובה על תכשיל בגלל 2000 דולר עלובים", אך אם הוא ישמע בעיצתם הוא ישלם 19K יותר מהתקציב המקורי ו9K יותר מהשווי. עיצתך נכונה רק אם ההבדלים הראשוניים קטנים וזה מצב לא כל כך נפוץ. חשוב כמו שנאמר לקבוע קו אדום. קו אדום משמעותו קו שלא חוצים אפילו באלף דולר. אם אפשר לחצות סימן שלא קבעת את הקו האדום האמיתי. הקו האדום צריך לכלולל את כל מתיחות התקציב האפשריות.
 

moco10

New member
זה הכל עיניין של איך זה מוצג

ואיך מתנהג החבר. אני מנחש שאתה מתאר מצב שמביאים מישהו קולני, אולי אגרסיבי, שמשחק אותה סוחר מומחה. (הוא בטח גם מלמד אותך איפה יש באוטו שלך שריטות, לא?
). זה באמת לא עוזר. מה שאני מתכוון ולדעתי/תקוותי זה מה שהשואל התכוון, זה להביא חבר בעל התנהגות סולידית, להציגו כמות שהוא - חבר יועץ . מטבע הדברים, בנדל"ן דברים מתנהלים לאט ובנחת בהשוואה למכוניות משומשות. כשמכרתי מכוניות גם לי הגיעו הרבה "חוכמולוגים" (בין אם הקונים או מלוויהם) , במכירת דירה, זה אף פעם לא קרה. במו"מ על דירה שני הצדדים לא מצפים שזה ייסגר בפגישה אחת, במכוניות דווקא כן.
 

The Bulldog

New member
אחד טוב אחד פחות

בכל משא ומתן עסקי זה לגיטימי ומקובל להביא הצעות נגדיות. תזהר אבל איך אתה מציג אותן כי לפעמים זה נשמע טפשי ומוכר אינטליגנטי יעלה מייד על בלוף ויגיד לך "אם הדירה ההיא כל כך מדהימה וזולה אז למה אתה לא קונה אותה"? מציאת הפגמים לא ממש לעניין ויכולה אפילו להעליב מוכר אינטליגנטי. אם כבר, לפחות תזמין בדיקה של חברת בדק בית או חברה דומה ועם הדוח תגיד שלאור עלויות התיקונים שאתה צופה אתה יכול להציע רק סכום כזה וכזה ככה שלא תצטייר כאופורטוניסט. אני גם חושב שאם מחפשים דירה למגורים ולא להשקעה אז אסור לוותר על דירה באמת טובה בגלל סכום זניח.
 

moco10

New member
אתה צודק ורוב הקונים נאחזים

או ב"לדעתי זה מחיר השוק/מחיר הוגן.ערך הנכס" או "אני יכול להתחייב לכך וכך". אלו טיעונים אמינים שמתחילים את השיחה באוירה טובה. אני מסכים שסתם להגיד מספר עושה רושם אוטיסטי וחשוב ליצור דיאלוג למען אמון הדדי. כשנאחזים בעובדה שלא ניתן להוכיח כמו " דירה בדיוק כזו אך משופצת נמכרה בכך וכך" או עובדות ברורות לכל כמו "אין לכם מרפסת שמש" זו לא התחלה טובה כי תחשוב מה יכול המוכר להגיד מנגד.
 

tola4

New member
טיפים במו"מ בקניית דירה

שלום לכולם, אני מעוניין לקנות דירה באזור רמת גן... בעל הדירה אמר שניתן "לדבר" על המחיר השאלה שלי בעת עריכת המו"מ עם המוכר על מה אפשר להוריד את המחיר ובאיזה גישה עדיף לנקוט? תשובתכם אודה.
 

moco10

New member
אין חוקים

תלוי גם בצד השני. יש כאלה שאוהבים מו"מ ארוך ולדבר המון ויש כאלה שרוצים לדבר ישר ולעיניין בלי סבלנות ל"טקס". על מה להוריד את המחיר? לא צריך תירוץ בשביל להוריד. קודם כל תחליט בינך ובין עצמך מה הגבול האמיתי שלך. רוצה עיצה? בתור התחלה תגיד שאתה מוכן לשלם מחיר כזה שהמחיר המקסימלי שלך הוא באמצע בין זה לבין המחיר המבוקש, אבל זה רק כי אני מרגיש שאתה חושש להתחיל. האמת, הכל בולשיט. אין שיטה. המחיר הסופי נקבע לא על סמך שיטות במו"מ כאלה ואחרות אלה על סמך הקוים השחורים האמיתיים של כל צד ומידת הלחץ שבו הם נמצאים. אין דרך להגיד שאתה מוכן לשלם 200K אך לנקוט שיטת מו"מ שתביא את המחיר ל195K. כמובן שלא צריך להתחיל מהמחיר הסופי כי אולי המוכר בעצם מוכן ל190K, אך אם הוא מוכן לרדת רק עד 200 זה יהיה המחיר, ואם הוא מוכן לרדת רק עד 205, לא תהיה עיסקה וטוב שכך. שים לב שמו"מ יכול לקחת שבועות וחודשים, שבהם שני הצדדים בודקים אלטרנטיבות ואולי גם משנים את הקוים האדומים שלהם.
 

בן זאב

New member
מו"מ

ראשית, עליך לדעת מה שווי הדירה. הדבר החשוב אינו כמה הצלחת לכופף את המוכר, כי אם לדוגמה הוא הסכים לרדת 10% אך מחיר הפתיחה שלו היה גבוה ב-30% מהשווי הרי שעדיין עשית עסקה גרועה. לו אני במקומך, הייתי מציע 5%-10% מתחת לשווי ומנהל משם מו"מ, ובכל מקרה לא משלם יותר מהשווי. אתה צריך לקבוע לעצמך נקודת פתיחה וקו אדום אותו לא תעבור ולהיצמד למה שקבעת. טיפ: אם אתה מרגיש שאינך "סוחר" ואם אתה משתמש בשירותי תיווך בקש מהמתווך לסייע במו"מ העסקי אבל בשום מקרה אל תסכים לחרוג מהקו האדום שקבעת לעצמך (גם אם המתווך ילחץ...).
 

tola4

New member
תודה ....

אחלה עצות...למען האמת ניראה לי שאני אקח חבר שהוא "סוחר" לא רע...ואני אשים לו כמובן את הקו האדום מבחינתי.... תודה לכולם ישר כוח
 

moco10

New member
רעיון מצוין

הרי מה שחסר לך בעצם זה לא איזשהו ידע, אלא קצת ביטחון. כשתראה שהחבר מדבר בלי היסוסים והתלבטויות קשות, תקבל גם את זה. בהצלחה! (והצלחה גם יכולה להיות החלטה שלא כדאי לקנות).
 
למעלה