טיול אירוסים

gil מספר 1

New member
טיול אירוסים

היום יצאתי לצלם אירוסים בגבעת המורה ואחר כך נסעתי לגלבוע
 

Rebeccan

New member
בטח שאהבנו

תבוא כל יום האירוסים מהגלבוע - WOW משגעים פרינצסה
בגן הפרחים
פעמיים גשם
בבקשה, ומנת
גם
 

ששש

New member
אירוסים ונדירותם

מה נחשב נדיר יחסית מבין האירוסים? האם כולם מגודירם בסכנה? יש כאילו שיותר נדירים (אם אני לא טועה אירוס שחום נדיר יחסית לא?)
 

Rebeccan

New member
השאלה לא לגבי הנדירות

הענין עם האירוסים (ותיכף יבוא גם יובל ספיר) הוא שהם התמחו כל אחד בבית גידול אחר, מופרד מאחיו. השחום - יש הקוראים לכל המינים ה"שחומים" מין אחד - א.ארגמן, א.שחום, א.ירוחם, א.הגלבוע וכו' אז לא מדובר בנדירות לכשעצמה אלא נדירות של בתי הגידול (שגם נמצאים בסכנת הכחדה, בחלקם לפחות, או מאוימים) פרינצסה
בגן הפרחים
פעמיים גשם
בבקשה, ומנת
גם
 

1L

New member
אירוס הביצות?

ככל הידוע לי, בהתאם להסבר שלך לגבי בתי הגידול הנכחדים, כיום ניתן לפגוש את אירוס הביצות רק בשני מקומות בארץ - אחו נוב ואחו בנימינה. אני אשמח לתיקון (כל עוד לא מצמצים את זה למקום יחיד...).
 

razyho

New member
יש עוד מקומות בעמק יזראל ובמפרץ

של חיפה, וגם ברמה ואולי גם בעמק החולה
 

Rebeccan

New member
זיהום מים בנחלים ../images/Emo182.gif ../images/Emo182.gif

אחת הסיבות העיקריות להכחדה של צמחי מים היא זיהום של מים מחד וגזל של מי מעיינות מאידך שני הגורמים יחד ייבשו מאגרים טבעיים של מים - אגמים, שלוליות וכו', וזיהמו בצורה לא הפיכה נחלים - כך שאוכלוסיית צמחי המים עומדת על סף כלייה - רגע, פוס - פה ושם יש החזרה של צמחים כאלה לטבע - ראה למשל פרוייקט השבת הנימפאה והנופר הצהוב לירקון, שיקום אתר בעין אפק, ליד עכו וכו'. אתה צודק לגבי אירוס הביצות - מקומות בהם היו ביצות ונותרו על מקומם - בגולן ובאחו בנימינה ופה ושם גם במקומות שהחזירו את הצמחים לטבע, בכל מיני פרוייקטים, של שיקום, השבה וכו'... בין היתר צמחים שגודלו בגנים הבוטניים (ת"א וירושלים). בטח יובל יכול להוסיף למידע הזה שבת שלום פרינצסה
בגן הפרחים
פעמיים גשם
בבקשה, ומנת
גם
 
בעיקר באזור נוב

ממערב לירדן, האוכלוסיות ששרדו קטנות ובסכנת פגיעה. ראיתי את האירוסים בחורשת האקליפטוסים בכפר יהושע לפני כמה שנים, היה גם דיווח מהמקום בפורום בשנה שעברה. לפי מדריך טיולי הפרחים, באחו בנימינה כבר אין אירוס הביצות, וכנראה שגם בביצת זיתא אין. עוז גולן טען בזמנו שיש אוכלוסיית אירוס הביצות בנחל אלכסנדר בעמק חפר, אך סירב לתת מיקום של האוכלוסייה הנ"ל. ברת"ם מצאו אוכלוסייה בבקעת בית נטופה, שאינני יודע מה מצבה כיום. במפת הגליל התחתון מסומנת אוכלוסיית אירוס הביצות בשדה אילן (הגליל התחתון המזרחי). באביב 2002, הגענו למקום אחרי סוף הפריחה ומצאנו פרט בודד של האירוס עם פירות, ונראה שגם בימים אלו אין שם הרבה. בזמנו העתיקה רט"ג אירוסי ביצות לשמורת שלולית געש, אישית לא יצא לי לראותם בשלולית מעולם אבל זה לא אומר שהם נעלמו משם... שווה לחפש. בקיצור - ממערב לירדן, אירוס הביצות הוא מין בסכנת הכחדה ממשית, ואני מקווה שרשות הטבע והגנים תעשה מאמץ ליצור אוכלוסיות ברות-קיום בבתי גידול מתאימים (בפרט עם אישורה באחרונה של שמורת בקעת בית-נטופה בוועדות התכנון. שמורה המשתרעת על פני כמה עשרות דונמים מדרום לתל חנתון ומספקת ייצוג מוגן לנופי בקעת בית נטופה והצמחייה הייחודית שבה).
 
כנראה שלא

הסעיף המזרחי של דרך הרס בצפון, יהיה כנראה באחריות מע"צ, ויש סיכוי טוב שרובו יתבסס על כבישים 77 ו-65 הקיימים, דרך בקעת יפתחאל - ולא בבקעת בית-נטופה.
 
למעלה