"חצי"
, מתחם התחנה במנשיה (יפו)

מצב
הנושא נעול.

olli3

New member
מנהל
מתחם זה משהו שמייקר את המוצר :)

לא יודע מה ההגדרה המדויקת של מתחם
מתחם זה משהו שמייקר את המוצר :)
שווארמה בדוכן במרכז העיר לעולם תהיה זולה יותר משווארמה בקניון או מתחם כלשהו.

מתחם מייקר את העלויות של בעל העסק אשר מגלגל את העלויות אל הקונים.

אתן לך את זה גם כדוגמא של מרכזים מסחריים וותיקים בשכונות וותיקות. מאלו ששטחי המסחר בהם נמכרו עת נבנו/סיימו לבנותם וכיום או שמושכרים או שעדיין בבעלות המקורית/נקנו. במקומות כאלו אתה תראה מחירים נמוכים יותר גם בסופר השכונתי וגם בפיצה, שווארמה/פלפאל, המבורגריה, חנות כלי בית, טמבוריה וכו' וכו'. לעומת זאת, במרכזים המסחריים של השכונות החדשות שחלקם דמויי קניון, גם אם פתוח - המחירים גבוהים יותר, כמעט תמיד.

זו אחת הסיבות שאני לא אוהב מתחמים, במיוחד קניונים (הכל צורם וזועק בעיניים עם אורות בצבעים שונים, רצפה שמסנוורת אותך - כאב ראש). אני לא מעוניין לשלם את דמי הניקיון של הקניון, את דמי האבטחה של הקניון, את עלויות האחזקה של החשמל, המיזוג וכו' וכו'.

אבל זו סיבה שולית. הסיבה העיקרית היא שרוב המתחמים האלו או שמוקמים בקצוות העיר, מה שמקשה את הגישה אליהם, או שמשום מה מוקמים בלב שכונה (ולא בגודל של מרכז מסחרי שכונתי) ופשוט לטעמי הורסים את האיזור. זה כמו שיחליטו להקים תחנה מרכזית בלב שכונת מגורים (תמח"ת מישהו?) או אם יקימו היכל בתי משפט בלב שכונת מגורים או בית חולים גדול - זה אותו הדבר...

דר"א מישהו מכיר את קניון אשדוד המזוהה עם האות K. העסק היחיד שפעיל בו כיום הוא מוניות קניון אשדוד. הקניון ננטש, הוא נמצא צמוד לחוף הים, נבנה קרוב אליו מלון שיש מצב שכבר סיימו לבנות אותו (לא הייתי באשדוד כחצי שנה). ומה שיותר מעניין זה שעל גג הקניון נבנו 4 מגדלי דירות.

תושבי המגדלים שמעל הקניון סובלים כיום. המקום הפך להיות פיל לבן. מטונף, מלא שתן, זוועה שעומדת על תילה.

הנה שתי כתובת על רכישת קניון אשדוד לפני כחצי שנה כולל תמונה "פסטורלית" ותמונה מלפני שנים רבות.

http://www.ashdodnet.com/article/46914

http://www.ashdod4u.com/ChannelArticles.asp?ArticleID=10606

דר"א אשדוד היא דוגמה מעולה למות המסחר ברחוב הישן ומעברו לרחובות חדשים, בלב שכונות (כמו באר שבע) לצד מעבר לקניונים שחלקם במרכז העיר החדש (הסיטי כפי שהוא מכונה - איזור התחנה המרכזית) וחלקם באיזור התעשיה (רביבו ודומיו).
 

down under

New member
גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שדבריך על

מתחם זה משהו שמייקר את המוצר :)
שווארמה בדוכן במרכז העיר לעולם תהיה זולה יותר משווארמה בקניון או מתחם כלשהו.

מתחם מייקר את העלויות של בעל העסק אשר מגלגל את העלויות אל הקונים.

אתן לך את זה גם כדוגמא של מרכזים מסחריים וותיקים בשכונות וותיקות. מאלו ששטחי המסחר בהם נמכרו עת נבנו/סיימו לבנותם וכיום או שמושכרים או שעדיין בבעלות המקורית/נקנו. במקומות כאלו אתה תראה מחירים נמוכים יותר גם בסופר השכונתי וגם בפיצה, שווארמה/פלפאל, המבורגריה, חנות כלי בית, טמבוריה וכו' וכו'. לעומת זאת, במרכזים המסחריים של השכונות החדשות שחלקם דמויי קניון, גם אם פתוח - המחירים גבוהים יותר, כמעט תמיד.

זו אחת הסיבות שאני לא אוהב מתחמים, במיוחד קניונים (הכל צורם וזועק בעיניים עם אורות בצבעים שונים, רצפה שמסנוורת אותך - כאב ראש). אני לא מעוניין לשלם את דמי הניקיון של הקניון, את דמי האבטחה של הקניון, את עלויות האחזקה של החשמל, המיזוג וכו' וכו'.

אבל זו סיבה שולית. הסיבה העיקרית היא שרוב המתחמים האלו או שמוקמים בקצוות העיר, מה שמקשה את הגישה אליהם, או שמשום מה מוקמים בלב שכונה (ולא בגודל של מרכז מסחרי שכונתי) ופשוט לטעמי הורסים את האיזור. זה כמו שיחליטו להקים תחנה מרכזית בלב שכונת מגורים (תמח"ת מישהו?) או אם יקימו היכל בתי משפט בלב שכונת מגורים או בית חולים גדול - זה אותו הדבר...

דר"א מישהו מכיר את קניון אשדוד המזוהה עם האות K. העסק היחיד שפעיל בו כיום הוא מוניות קניון אשדוד. הקניון ננטש, הוא נמצא צמוד לחוף הים, נבנה קרוב אליו מלון שיש מצב שכבר סיימו לבנות אותו (לא הייתי באשדוד כחצי שנה). ומה שיותר מעניין זה שעל גג הקניון נבנו 4 מגדלי דירות.

תושבי המגדלים שמעל הקניון סובלים כיום. המקום הפך להיות פיל לבן. מטונף, מלא שתן, זוועה שעומדת על תילה.

הנה שתי כתובת על רכישת קניון אשדוד לפני כחצי שנה כולל תמונה "פסטורלית" ותמונה מלפני שנים רבות.

http://www.ashdodnet.com/article/46914

http://www.ashdod4u.com/ChannelArticles.asp?ArticleID=10606

דר"א אשדוד היא דוגמה מעולה למות המסחר ברחוב הישן ומעברו לרחובות חדשים, בלב שכונות (כמו באר שבע) לצד מעבר לקניונים שחלקם במרכז העיר החדש (הסיטי כפי שהוא מכונה - איזור התחנה המרכזית) וחלקם באיזור התעשיה (רביבו ודומיו).
גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שדבריך על
יוקר המוצרים הנמכרים במתחם הינו נכון, אז מה אכפת לך?
תמיד תוכל לקנות את האוכל המוכן או הגולמי או הנעליים או המשקפיים או מברשת הצבע לשיפוץ הדירה בחנות שהיא לא במתחם, לא כך?

הרי ממה נפשך?
אם המתחמים יקרים מדי, במיוחד אחרי מחאת הקוטג' העם יותר מודע צרכנית למחירים, הוא אמור להצביע ברגליים בעד המקום הזול יותר, לא?
 

olli3

New member
מנהל
אבל לא אכפת לי :)

גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שדבריך על
יוקר המוצרים הנמכרים במתחם הינו נכון, אז מה אכפת לך?
תמיד תוכל לקנות את האוכל המוכן או הגולמי או הנעליים או המשקפיים או מברשת הצבע לשיפוץ הדירה בחנות שהיא לא במתחם, לא כך?

הרי ממה נפשך?
אם המתחמים יקרים מדי, במיוחד אחרי מחאת הקוטג' העם יותר מודע צרכנית למחירים, הוא אמור להצביע ברגליים בעד המקום הזול יותר, לא?
אבל לא אכפת לי :)
אמרתי שאין לי בעיה עם מתחמים, מי שנהנה מהם שיהנה. מנגד אמרתי שאני לא אוהב מתחמים מכמה סיבות, זה הכל.

לגבי המודעות, היא לא באמת קיימת. כמה אנשים יודעים בכלל כמה עולה שקית חלב או קרטון חלב? ועל זה יש פיקוח...

ואנשים לא באמת יודעים איפה יותר זול, קשה לעקוב אחרי כל הרשתות ואחרי כל הפרטיים והשווקים. קשה.
 

טשאפק 2

New member
גיגול פשוט יגלה שביקורות נגד מתחם התחנה

אין פה שום מתחמים מנותקים, אז זה לא רלוונטי.
אין שום ניתוק, יש גיוון, שוני, פסיפס של שכונות ואזורים שונים בעיר. חלקם היסטוריים, חלקם "משוחזרים" או "מלאכותיים", אבל לאו דווקא פחות מהנים ומועילים בגלל זה. תחושה כלשהי של "ניתוק", אם קיימת אצל מישהו, היא סובייקטיבית לחלוטין. שאל תיירים ואני בטוח שיתפלאו בכלל מה רוצים מהם. מתחם התחנה לא "מנותק" אלא בהחלט שונה מהסביבה שלו, וזה בדיוק מה שטוב בו.

אז אם טענות נגד "מתחמים מנותקים" באמת עלו כבר פעם, הן לא קשורות לתחנה ולא לנמל ובטח שלא לנווה צדק. אז כאן התייחסותי העניינית לגופן של הטענות הנ"ל שמהותן ומטרתן היא כאמור פוליטית לדעתי. סתימת הפיות ההזויה שקובי תיאר שיכנעה אותי לגמרי, כי ככה מתנהלים רק במהלך קרבות פוליטיים.
גיגול פשוט יגלה שביקורות נגד מתחם התחנה
עלו ללא קשר לבחירות כלשהן.

ראה קישור לפוסט של תומר שלוש מ-2011. וזו דוגמה אחת מרבות.

אם רוצים להבין את עמדות אלו שמעיזים למתוח ביקורת על מתחם התחנה, כדאי לקרוא אותן קודם. אם רוצים רק לכנותם בשמות ולייחס להם מניעים פסולים, אין צורך בכך.

>>> זה. תחושה כלשהי של "ניתוק", אם קיימת אצל מישהו, היא סובייקטיבית לחלוטין.

זה פשוט לא נכון. מדובר בפרמטרים אובייקטיבים, עד כמה המתחם משתלב בסביבתו ונגיש ממספר רב של מקומות. למתחם התחנה כניסה אחת ויציאה אחת.
 

down under

New member
קראתי אפילו פעמיים על מנת להיות בטוח

גיגול פשוט יגלה שביקורות נגד מתחם התחנה
עלו ללא קשר לבחירות כלשהן.

ראה קישור לפוסט של תומר שלוש מ-2011. וזו דוגמה אחת מרבות.

אם רוצים להבין את עמדות אלו שמעיזים למתוח ביקורת על מתחם התחנה, כדאי לקרוא אותן קודם. אם רוצים רק לכנותם בשמות ולייחס להם מניעים פסולים, אין צורך בכך.

>>> זה. תחושה כלשהי של "ניתוק", אם קיימת אצל מישהו, היא סובייקטיבית לחלוטין.

זה פשוט לא נכון. מדובר בפרמטרים אובייקטיבים, עד כמה המתחם משתלב בסביבתו ונגיש ממספר רב של מקומות. למתחם התחנה כניסה אחת ויציאה אחת.
קראתי אפילו פעמיים על מנת להיות בטוח
שאני קורא נכון ולא הוזה או מדמיין.
אין שם שום נימוק והסבר למדוע עיר חייבת (או מאוד מאוד רצוי) שתהיה ללא מתחמים ושעל כל מקום בה להיות בר קיימא בפני עצמו.
יש לבעל הבלוג או כשל לוגי של מעגליות, כי הוא טוען שהמתחם הוא לא בר קיימא ולכן אין לו זכות קיום ומנגד הוא מנותק ואין שם מרקם עירוני מאוחד.
אבל מדוע ולמה צריך תמיד את המרקם העירוני המאוחד? כי זה לא בר קימא.

זוהי המנטרה החדשה? מרקם עירוני מאוחד?
רק בריאות והחלמה מהירה לאותם מוזרים.
 

טשאפק 2

New member
אם הפנמת שלא כל המתנגדים אינטרסנטים

קראתי אפילו פעמיים על מנת להיות בטוח
שאני קורא נכון ולא הוזה או מדמיין.
אין שם שום נימוק והסבר למדוע עיר חייבת (או מאוד מאוד רצוי) שתהיה ללא מתחמים ושעל כל מקום בה להיות בר קיימא בפני עצמו.
יש לבעל הבלוג או כשל לוגי של מעגליות, כי הוא טוען שהמתחם הוא לא בר קיימא ולכן אין לו זכות קיום ומנגד הוא מנותק ואין שם מרקם עירוני מאוחד.
אבל מדוע ולמה צריך תמיד את המרקם העירוני המאוחד? כי זה לא בר קימא.

זוהי המנטרה החדשה? מרקם עירוני מאוחד?
רק בריאות והחלמה מהירה לאותם מוזרים.
אם הפנמת שלא כל המתנגדים אינטרסנטים
או שמאלנים קיצוניים - דיינו.
 

down under

New member
אני לא דברתי ולו פעם אחת על אינטרסנטים

אם הפנמת שלא כל המתנגדים אינטרסנטים
או שמאלנים קיצוניים - דיינו.
אני לא דברתי ולו פעם אחת על אינטרסנטים
אבל שמאלנים, ורובם אף רדיקאלים ובלתי לגיטימי (בעיני מאוד בלתי לגיטימי להיות פוסט, שלא לדבר על אנטי, ציוני) הם כן.
אני גם משער שאתה איש שמאל (לא יודע האם פוסט/אנטי ציוני, אבל יותר מסביר שהצבעת לעבודה/קדימה או אפילו מרצ ושמאלה מכך).
 

טשאפק 2

New member
הקשר בין מחט לתח"צ

אני לא דברתי ולו פעם אחת על אינטרסנטים
אבל שמאלנים, ורובם אף רדיקאלים ובלתי לגיטימי (בעיני מאוד בלתי לגיטימי להיות פוסט, שלא לדבר על אנטי, ציוני) הם כן.
אני גם משער שאתה איש שמאל (לא יודע האם פוסט/אנטי ציוני, אבל יותר מסביר שהצבעת לעבודה/קדימה או אפילו מרצ ושמאלה מכך).
הקשר בין מחט לתח"צ
אולי אינטרסנטים אינה המילה, אבל איזי ואחרים למעלה טענו שהביקורת נועדה רק לנגח את חולדאי וצצה במקרה לפני הבחירות. ואת זה קל להפריך.

אין קשר מהותי בין עמדות פוליטיות, ובטח לא בשאלות המדיניות בארץ, לבין תפיסות בנושא אורבניוּת, שמבכרות את הרחוב על פני הקניון. לכל היותר יש קורלציה מסוימת בין עמדות בסוגיות שונות. גדעון לוי פרסם מאמר תמיכה בחולדאי, וזה ממש לא הופך את לוי לימני במיוחד.

אם כבר, להעדפה של רחוב על קניון יש זיקה ליחס כלפי תחבורה ציבורית. חסידי הקניונים והמתחמים יהיו בדר"כ, לא במקרה, חסידי הרכב הפרטי. (אגב, נקודה למחשבה: בפעמים שהייתי במתחם התחנה, נסעתי תמיד ברכב; לבילוי ופגישות במרכז ת"א אני מעדיף לעתים קרובות אוטובוס).

ברוב העולם אגב מפלגות שמאל תומכות בתחבורה ציבורית, ומפלגות ימין תומכות ברכב הפרטי. לא במקרה יוחסה האמרה "מי שנוסע באוטובוס אחרי גיל 30 הוא לוזר" דווקא לאשת הימין המובהקת תאצ'ר. לפי זכרוני אתה חסיד של השקעה בתחבורה ציבורית, הקצאת נת"צים וכדומה - בארה"ב ובמדינות אחרות היה מי שהיה מתייג אותך כשמאלן, לאור עמדות אלה. ערכו של תיוג כזה - 0.
 

down under

New member
תיוג של אחרים אותי מעניין אותי פחות

הקשר בין מחט לתח"צ
אולי אינטרסנטים אינה המילה, אבל איזי ואחרים למעלה טענו שהביקורת נועדה רק לנגח את חולדאי וצצה במקרה לפני הבחירות. ואת זה קל להפריך.

אין קשר מהותי בין עמדות פוליטיות, ובטח לא בשאלות המדיניות בארץ, לבין תפיסות בנושא אורבניוּת, שמבכרות את הרחוב על פני הקניון. לכל היותר יש קורלציה מסוימת בין עמדות בסוגיות שונות. גדעון לוי פרסם מאמר תמיכה בחולדאי, וזה ממש לא הופך את לוי לימני במיוחד.

אם כבר, להעדפה של רחוב על קניון יש זיקה ליחס כלפי תחבורה ציבורית. חסידי הקניונים והמתחמים יהיו בדר"כ, לא במקרה, חסידי הרכב הפרטי. (אגב, נקודה למחשבה: בפעמים שהייתי במתחם התחנה, נסעתי תמיד ברכב; לבילוי ופגישות במרכז ת"א אני מעדיף לעתים קרובות אוטובוס).

ברוב העולם אגב מפלגות שמאל תומכות בתחבורה ציבורית, ומפלגות ימין תומכות ברכב הפרטי. לא במקרה יוחסה האמרה "מי שנוסע באוטובוס אחרי גיל 30 הוא לוזר" דווקא לאשת הימין המובהקת תאצ'ר. לפי זכרוני אתה חסיד של השקעה בתחבורה ציבורית, הקצאת נת"צים וכדומה - בארה"ב ובמדינות אחרות היה מי שהיה מתייג אותך כשמאלן, לאור עמדות אלה. ערכו של תיוג כזה - 0.
תיוג של אחרים אותי מעניין אותי פחות
מנייר טואלט משומש שנפל לשלג דאשתקד יחד עם איזו קליפת שום.

במהות האמיתית שלי אני איש שמאל ובעד צדק חברתי, תחבורה ציבורית, רווחה כלכלית, שלום עולמי (באמת ולא בסקאזם).
אבל, דווקא בגלל שאני כל אלו והייתי בפועל המון שנים בשמאל (מרצ ושמאלה ממנה) גיליתי שהשמאל, הן הישראלי והן העולמי
הן בתחומים המדינים-בטחוניים-פוליטיים והן בתחומים הכלכליים-חברתיים
יוצרים מצב הפוך מכל מה שהם רוצים או מתיימרים להשיג.

מי שרוצה שלום חייב להיות מוכן למלחמה. לא סתם הרומאים (וגם חז"ל שמיהרו לצטט אותם) פסקו זאת si vic pacem para bellum.
ולא סתם בממוצע יש יותר רווחה כלכלית כשמיישמים גישות שהן יותר ליברליות (ימניות) בכלכלה מאשר שמאל מובהק.
בהבאה עד אבסורדום כמובן שהקומוניזם/הקיבוץ/הקולחוז נכשלו ובענק.
 

טשאפק 2

New member
גם התיוג של אחרים על-ידיך

תיוג של אחרים אותי מעניין אותי פחות
מנייר טואלט משומש שנפל לשלג דאשתקד יחד עם איזו קליפת שום.

במהות האמיתית שלי אני איש שמאל ובעד צדק חברתי, תחבורה ציבורית, רווחה כלכלית, שלום עולמי (באמת ולא בסקאזם).
אבל, דווקא בגלל שאני כל אלו והייתי בפועל המון שנים בשמאל (מרצ ושמאלה ממנה) גיליתי שהשמאל, הן הישראלי והן העולמי
הן בתחומים המדינים-בטחוניים-פוליטיים והן בתחומים הכלכליים-חברתיים
יוצרים מצב הפוך מכל מה שהם רוצים או מתיימרים להשיג.

מי שרוצה שלום חייב להיות מוכן למלחמה. לא סתם הרומאים (וגם חז"ל שמיהרו לצטט אותם) פסקו זאת si vic pacem para bellum.
ולא סתם בממוצע יש יותר רווחה כלכלית כשמיישמים גישות שהן יותר ליברליות (ימניות) בכלכלה מאשר שמאל מובהק.
בהבאה עד אבסורדום כמובן שהקומוניזם/הקיבוץ/הקולחוז נכשלו ובענק.
גם התיוג של אחרים על-ידיך
 

טשאפק 2

New member
מן הסתם ברור לך

כן כן, ברור ברור
עד כדי כך שטרחת להשיב לשרשור שהוא בתחתית הדף השלישי של הפורום...
מן הסתם ברור לך
שאני רואה מי ענה לי דרך הממשק של תפוז ואיני נדרש לנבירה בהיסטוריה.

הנקודה לא היתה לנגח אותך אישית ובאמת לא מזיז לי שאתה קופץ למסקנות לגבי דיעות פוליטיות שלי או של כל אחד. הנקודה היתה להמחיש לך קו מחשבה שהוא לפי דעתי שגוי: "אם אדם חושב X בסוגיה Y בוודאי הוא חושב Z בסוגיה W".

אצלך זה, בהקצנה: אם אדם מתנגד למתחם התחנה הוא בוודאי שמאלן קיצוני.

והדוגמה שהסכמת שהיא שגויה היא: אם אדם בעד השקעה בתחבורה ציבורית הוא בוודאי שמאלן, חסיד של אובמה וכו'.
 

down under

New member
מסכים על התוכן אבל עדיין טרחת להשיב

מן הסתם ברור לך
שאני רואה מי ענה לי דרך הממשק של תפוז ואיני נדרש לנבירה בהיסטוריה.

הנקודה לא היתה לנגח אותך אישית ובאמת לא מזיז לי שאתה קופץ למסקנות לגבי דיעות פוליטיות שלי או של כל אחד. הנקודה היתה להמחיש לך קו מחשבה שהוא לפי דעתי שגוי: "אם אדם חושב X בסוגיה Y בוודאי הוא חושב Z בסוגיה W".

אצלך זה, בהקצנה: אם אדם מתנגד למתחם התחנה הוא בוודאי שמאלן קיצוני.

והדוגמה שהסכמת שהיא שגויה היא: אם אדם בעד השקעה בתחבורה ציבורית הוא בוודאי שמאלן, חסיד של אובמה וכו'.
מסכים על התוכן אבל עדיין טרחת להשיב
על משהו שהוא בדף 3.
נכון, אני יודע שאתה מעודכן דרך הממשק החדש יחסית שמודיע על כל הגבה לתגובה שלך.
אבל, 98% מן הגולשים לא יקראו זאת כי הם לא מקבלים את העדכון וגם בד"כ אנשים קוראים רק את הדף הראשון, גג גם את הדף השני.
 

טשאפק 2

New member
נתפסת לנקודה צדדית ביותר

התנגדות מטעמים כאלה נראית מוזרה ממבט ראשון
או שאולי אני פשוט לא מבין. איך בדיוק מתחמים בעלי ייחודיות מסויימת, שהם שונים קצת או אפילו הרבה מהסביבה, יכולים להזיק לעיר? למעלה יותר קראתי "שיש ביקורת על שכונת נווה צדק" (!) וזה כבר נשמע לי די... הזוי. נווה צדק זו אחת מה-שכונות של תל אביב, מי שלא אוהב להסתובב בה לפחות מדי פעם, כנראה שאין לו בכלל מה לחפש בתל אביב. אבל שוב, יכול להיות שאני לא מבין כאן משהו. דווקא הגיוון והניגודים בין אזורים סמוכים אבל שונים כל-כך, זה אחד מהדברים שאני אוהב בעיר הזאת. אחת מהסיבות שאני אוהב להסתובב בה (אבל ממש לא הייתי רוצה לגור בה בגלל סיבות אחרות לחלוטין).
נתפסת לנקודה צדדית ביותר
אני אישית אוהב להסתובב בנווה צדק, והבאתי אותה כניגוד מובהק למתחם התחנה.
 

olli3

New member
מנהל
עד כמה שהבנתי ממהנדסים אזרחיים

"חצי"
, מתחם התחנה במנשיה (יפו)
מה הקטע הזה של כל מני פיינשמקרים, שאגב הם בחלקם בעיני סתם אנשים הזויים על גבול הבזויים*, להיות אנטי מתחם התחנה?
ולא, לא מההיבט הדי נדיר שמאפיין את easylivin ואת מאיר שפירא ודומיהם, הכוונה לא הסיבה שזה לא הפך למוזיאון רכבתאות היא שגורמת
להם להיות אנטי.
האנטי של כמה מהם שנתקלתי בו בפייסבוק נובע מכך שזה מקום לא אמיתי (לא יודע, אני רציני לאללה, מה זה מקום כן אמיתי), מכך שזה מלאכותי (נו, טוב
אם זה לא אמיתי הרי שזה מלאכותי), מכך שזה מתחם ולא חלק אורגני מהעיר עצמה.



* - אלו שנתקלתי בהם בפייסבוק הם עיתונאים ב'הארץ' ובעיתון העיר ודומיו.
עד כמה שהבנתי ממהנדסים אזרחיים
מתחמים שכאלו יוצרים בידול, אינם משולבים בעירוניות והצלחתם מוטלת בספק. כך לדוגמא את כיכר אתרים, מתחם התחנה יכל להיות בדיוק כמו כיכר אתרים ובמרוצת הזמן, בהחלט יכול להיות שמתחם התחנה יהפוך לכזה.

אני הייתי במתחם וכלל לא התלהבתי. אוסף של חנויות, מסעדות וגלריות ועוד קיוסק עם טוויסט של פעם. הגעתי לשם עם קו 10 מיפו, הסתובבי עם חבר במשך 10 דקות שם וחזרנו לתחנה ועלינו על 18.

הנגישות התחצ"תית למקום לא רעה בגלל שהוא גם ככה יושב באיזור שיש בו תח"צ טובה למדיי. אבל זה כן מקום שמותאם רכב פרטי.

תחשוב על כל המקומות האלו שתקועים בקצוות הערים, על כל המתחמים שמאלצים אנשים להגיע ברכב. ותסתכל על מתחמים שנמצאים במקומות הומי אדם גם ככה כמו דיזינגוף סנטר, הקניון הגדול בפתח תקווה שהנגישות אליהם גדולה ממקומות שונים בגוש דן או מרכזים מסחריים שנמצאים בלב השכונה והנגישות אליהם קלה מכמעט כל נקודה בשכונה גם ברגל. ועכשיו תשים מולם את מתחם שפיים, את היס פלאנט בראשל"צ, אפילו את סינמה סיטי רמת השרון.

אתה יכול לראות איך יש מקומות שתוכל להגיע אליהם בקלות לאורך שעות היום והלילה ואיך יש מקומות שכדי להגיע אליהם, תצטרך החלפות, תדירות נמוכה, ספיישל וכו'. יותר קל להגיע מנס ציונה לקניון הגדול בפתח תקווה מאשר מנס ציונה לקניון הזהב - אבסורד? לא ממש. אי אפשר לפתוח קווי אוטובוס רק בעבור מתחם כלשהו או מספר מתחמים שיושבים האחד ליד השני בתדירות גבוהה לכל שכונה ויישוב. אבל כן מאד קל שקווים רבים יעברו במקומות מרכזיים גם ככה שנמצאים גם במרכזי הערים או על צירי תנועה מרכזיים.

אני מסתכל על באר שבע ואני רואה אותנו הופכים לעיר עוד יותר עמוסה ועוד יותר פקוקה רק כי בונים כאן עוד 3 מרכזים מסחריים שכולם תקועים באיזורי תעשיה. למי זה טוב? אז נניח שבמקרה הטוב יפעילו קו אוטובוס מהמתחמים, לאן הוא יגיע? למרכזית? יוארך לשכונה או שתי שכונות? ומה אז, להחליף לעוד אוטובוס שבלילה עובד בתדירות של כל 20-30 דקות? ואם מגיעים מעיר אחרת, עוד יותר גרוע...

הגראנד קניון שנבנה הביא איתו לעליה דרסטית בפקקים באיזור לאורך כל שעות היום. למה? כי הרוב המוחלט מגיע לשם עם רכב פרטי. גם שטחי החניה עצומים. הגראנד נותנים שירותי הסעות מ9 בבוקר ועד 7 בערב שמבוצעות על ידי מוניות אייל מהמרכזית ישירות לגראנד. אז זה מטומטם שתושב נווה זאב צריך לנסוע עד לתחנה המרכזית כדי לחזור חזרה לגראנד. וזה טפשי שתושב שכונה ו' או נחל עשן צריך לעשות את אותו הדבר למרות שיש קווי אוטובוס שמביאים אותך, אבל לא ממש לגראנד אלא לרחובות סמוכים או למרחק הליכה של 10 דקות. הקווים היחידים שעוצרים בגראנד עצמו הם דווקא הפרבריים והבין עירוניים. הגראנד שקם לו בין שכונות מגורים יצר גם מטרדים לשכנים שלו, מרחובות שקטים הם הפכו לרחובות שמכוניות נוסעות בהם ללא הפסק.

כתבתי די והותר, השורה התחתונה היא שכל מתחם שנבנה, קטן כגדול שמסתגר בתוך עצמו ותקוע באיזור שאינו תואם את אופי המקום, יוצר בעיות נגישות תחבורתית. וזה הופך להיות תכנון אורבני לקוי, כזה שלא תואם את הסביבה שבה הוא נמצא, כמו הגראנד שיושב באמצע של שכונות מגורים ולא במרכז העיר. וכמו מתחם התחנה שהינו מקום סגור שלא ממש קשור לאיזור שבו הוא נמצא.
 

olli3

New member
מנהל
כך = קח

עד כמה שהבנתי ממהנדסים אזרחיים
מתחמים שכאלו יוצרים בידול, אינם משולבים בעירוניות והצלחתם מוטלת בספק. כך לדוגמא את כיכר אתרים, מתחם התחנה יכל להיות בדיוק כמו כיכר אתרים ובמרוצת הזמן, בהחלט יכול להיות שמתחם התחנה יהפוך לכזה.

אני הייתי במתחם וכלל לא התלהבתי. אוסף של חנויות, מסעדות וגלריות ועוד קיוסק עם טוויסט של פעם. הגעתי לשם עם קו 10 מיפו, הסתובבי עם חבר במשך 10 דקות שם וחזרנו לתחנה ועלינו על 18.

הנגישות התחצ"תית למקום לא רעה בגלל שהוא גם ככה יושב באיזור שיש בו תח"צ טובה למדיי. אבל זה כן מקום שמותאם רכב פרטי.

תחשוב על כל המקומות האלו שתקועים בקצוות הערים, על כל המתחמים שמאלצים אנשים להגיע ברכב. ותסתכל על מתחמים שנמצאים במקומות הומי אדם גם ככה כמו דיזינגוף סנטר, הקניון הגדול בפתח תקווה שהנגישות אליהם גדולה ממקומות שונים בגוש דן או מרכזים מסחריים שנמצאים בלב השכונה והנגישות אליהם קלה מכמעט כל נקודה בשכונה גם ברגל. ועכשיו תשים מולם את מתחם שפיים, את היס פלאנט בראשל"צ, אפילו את סינמה סיטי רמת השרון.

אתה יכול לראות איך יש מקומות שתוכל להגיע אליהם בקלות לאורך שעות היום והלילה ואיך יש מקומות שכדי להגיע אליהם, תצטרך החלפות, תדירות נמוכה, ספיישל וכו'. יותר קל להגיע מנס ציונה לקניון הגדול בפתח תקווה מאשר מנס ציונה לקניון הזהב - אבסורד? לא ממש. אי אפשר לפתוח קווי אוטובוס רק בעבור מתחם כלשהו או מספר מתחמים שיושבים האחד ליד השני בתדירות גבוהה לכל שכונה ויישוב. אבל כן מאד קל שקווים רבים יעברו במקומות מרכזיים גם ככה שנמצאים גם במרכזי הערים או על צירי תנועה מרכזיים.

אני מסתכל על באר שבע ואני רואה אותנו הופכים לעיר עוד יותר עמוסה ועוד יותר פקוקה רק כי בונים כאן עוד 3 מרכזים מסחריים שכולם תקועים באיזורי תעשיה. למי זה טוב? אז נניח שבמקרה הטוב יפעילו קו אוטובוס מהמתחמים, לאן הוא יגיע? למרכזית? יוארך לשכונה או שתי שכונות? ומה אז, להחליף לעוד אוטובוס שבלילה עובד בתדירות של כל 20-30 דקות? ואם מגיעים מעיר אחרת, עוד יותר גרוע...

הגראנד קניון שנבנה הביא איתו לעליה דרסטית בפקקים באיזור לאורך כל שעות היום. למה? כי הרוב המוחלט מגיע לשם עם רכב פרטי. גם שטחי החניה עצומים. הגראנד נותנים שירותי הסעות מ9 בבוקר ועד 7 בערב שמבוצעות על ידי מוניות אייל מהמרכזית ישירות לגראנד. אז זה מטומטם שתושב נווה זאב צריך לנסוע עד לתחנה המרכזית כדי לחזור חזרה לגראנד. וזה טפשי שתושב שכונה ו' או נחל עשן צריך לעשות את אותו הדבר למרות שיש קווי אוטובוס שמביאים אותך, אבל לא ממש לגראנד אלא לרחובות סמוכים או למרחק הליכה של 10 דקות. הקווים היחידים שעוצרים בגראנד עצמו הם דווקא הפרבריים והבין עירוניים. הגראנד שקם לו בין שכונות מגורים יצר גם מטרדים לשכנים שלו, מרחובות שקטים הם הפכו לרחובות שמכוניות נוסעות בהם ללא הפסק.

כתבתי די והותר, השורה התחתונה היא שכל מתחם שנבנה, קטן כגדול שמסתגר בתוך עצמו ותקוע באיזור שאינו תואם את אופי המקום, יוצר בעיות נגישות תחבורתית. וזה הופך להיות תכנון אורבני לקוי, כזה שלא תואם את הסביבה שבה הוא נמצא, כמו הגראנד שיושב באמצע של שכונות מגורים ולא במרכז העיר. וכמו מתחם התחנה שהינו מקום סגור שלא ממש קשור לאיזור שבו הוא נמצא.
כך = קח
 

down under

New member
אבל אם יש להם חיוּת משל עצמם

עד כמה שהבנתי ממהנדסים אזרחיים
מתחמים שכאלו יוצרים בידול, אינם משולבים בעירוניות והצלחתם מוטלת בספק. כך לדוגמא את כיכר אתרים, מתחם התחנה יכל להיות בדיוק כמו כיכר אתרים ובמרוצת הזמן, בהחלט יכול להיות שמתחם התחנה יהפוך לכזה.

אני הייתי במתחם וכלל לא התלהבתי. אוסף של חנויות, מסעדות וגלריות ועוד קיוסק עם טוויסט של פעם. הגעתי לשם עם קו 10 מיפו, הסתובבי עם חבר במשך 10 דקות שם וחזרנו לתחנה ועלינו על 18.

הנגישות התחצ"תית למקום לא רעה בגלל שהוא גם ככה יושב באיזור שיש בו תח"צ טובה למדיי. אבל זה כן מקום שמותאם רכב פרטי.

תחשוב על כל המקומות האלו שתקועים בקצוות הערים, על כל המתחמים שמאלצים אנשים להגיע ברכב. ותסתכל על מתחמים שנמצאים במקומות הומי אדם גם ככה כמו דיזינגוף סנטר, הקניון הגדול בפתח תקווה שהנגישות אליהם גדולה ממקומות שונים בגוש דן או מרכזים מסחריים שנמצאים בלב השכונה והנגישות אליהם קלה מכמעט כל נקודה בשכונה גם ברגל. ועכשיו תשים מולם את מתחם שפיים, את היס פלאנט בראשל"צ, אפילו את סינמה סיטי רמת השרון.

אתה יכול לראות איך יש מקומות שתוכל להגיע אליהם בקלות לאורך שעות היום והלילה ואיך יש מקומות שכדי להגיע אליהם, תצטרך החלפות, תדירות נמוכה, ספיישל וכו'. יותר קל להגיע מנס ציונה לקניון הגדול בפתח תקווה מאשר מנס ציונה לקניון הזהב - אבסורד? לא ממש. אי אפשר לפתוח קווי אוטובוס רק בעבור מתחם כלשהו או מספר מתחמים שיושבים האחד ליד השני בתדירות גבוהה לכל שכונה ויישוב. אבל כן מאד קל שקווים רבים יעברו במקומות מרכזיים גם ככה שנמצאים גם במרכזי הערים או על צירי תנועה מרכזיים.

אני מסתכל על באר שבע ואני רואה אותנו הופכים לעיר עוד יותר עמוסה ועוד יותר פקוקה רק כי בונים כאן עוד 3 מרכזים מסחריים שכולם תקועים באיזורי תעשיה. למי זה טוב? אז נניח שבמקרה הטוב יפעילו קו אוטובוס מהמתחמים, לאן הוא יגיע? למרכזית? יוארך לשכונה או שתי שכונות? ומה אז, להחליף לעוד אוטובוס שבלילה עובד בתדירות של כל 20-30 דקות? ואם מגיעים מעיר אחרת, עוד יותר גרוע...

הגראנד קניון שנבנה הביא איתו לעליה דרסטית בפקקים באיזור לאורך כל שעות היום. למה? כי הרוב המוחלט מגיע לשם עם רכב פרטי. גם שטחי החניה עצומים. הגראנד נותנים שירותי הסעות מ9 בבוקר ועד 7 בערב שמבוצעות על ידי מוניות אייל מהמרכזית ישירות לגראנד. אז זה מטומטם שתושב נווה זאב צריך לנסוע עד לתחנה המרכזית כדי לחזור חזרה לגראנד. וזה טפשי שתושב שכונה ו' או נחל עשן צריך לעשות את אותו הדבר למרות שיש קווי אוטובוס שמביאים אותך, אבל לא ממש לגראנד אלא לרחובות סמוכים או למרחק הליכה של 10 דקות. הקווים היחידים שעוצרים בגראנד עצמו הם דווקא הפרבריים והבין עירוניים. הגראנד שקם לו בין שכונות מגורים יצר גם מטרדים לשכנים שלו, מרחובות שקטים הם הפכו לרחובות שמכוניות נוסעות בהם ללא הפסק.

כתבתי די והותר, השורה התחתונה היא שכל מתחם שנבנה, קטן כגדול שמסתגר בתוך עצמו ותקוע באיזור שאינו תואם את אופי המקום, יוצר בעיות נגישות תחבורתית. וזה הופך להיות תכנון אורבני לקוי, כזה שלא תואם את הסביבה שבה הוא נמצא, כמו הגראנד שיושב באמצע של שכונות מגורים ולא במרכז העיר. וכמו מתחם התחנה שהינו מקום סגור שלא ממש קשור לאיזור שבו הוא נמצא.
אבל אם יש להם חיוּת משל עצמם
וכח משיכה משל עצמם, ראה למשל נמלי ת"א ויפו, אלפי אנשים מגיעים לשם כל יום ובעיקר בחגים ובסופי שבוע, מה רע בכך?
מדוע זה רק שיהיו בעיר מספר מצומצם של מתחמים שלא משולבים בעירוניות? אפשר לקבל תשובה בלי סיסמאות בבקשה?

כיכר אתרים לא היה לה כח משיכה משל עצמה והיא אכן מנותקת הן מהים, הן מרח' הירקון והן משד' בן גוריון (אם כי משד' בן גוריון הניתוק פחות בולט לעין).

כמות החנויות והמסעדות ובתי הקפה בנמל יפו או במתחם התחנה אפילו לא מדגדגת את כמות החנויות שיש בקניון כמו הגראנד קניון של באר שבע או חיפה, כך שהם
מלכתחילה לא מתוכננים למשוך כמות כה עצומה של אנשים.
בנוסף, להבדיל מקניון שאין בתכלס הבדל גדול בין קניון א' לקניון ב', מקומות כמו נמל יפו או נמל ת"א או מתחם התחנה כן יש להם ייחוד והם אמורים, וגם עושים זאת בענק דה פקטו,
למשוך תיירים מהעולם ומשאר חלקי ישראל.
איש לא יסע מת"א או אשדוד או נהלל לבקר בגראנד קניון של ב"ש אבל כן יעשה זאת מדי פעם לנמל ת"א או נמל יפו או מתחם התחנה.
 

olli3

New member
מנהל
כמות החנויות בגראנד ב"ש היא כ-250.

אבל אם יש להם חיוּת משל עצמם
וכח משיכה משל עצמם, ראה למשל נמלי ת"א ויפו, אלפי אנשים מגיעים לשם כל יום ובעיקר בחגים ובסופי שבוע, מה רע בכך?
מדוע זה רק שיהיו בעיר מספר מצומצם של מתחמים שלא משולבים בעירוניות? אפשר לקבל תשובה בלי סיסמאות בבקשה?

כיכר אתרים לא היה לה כח משיכה משל עצמה והיא אכן מנותקת הן מהים, הן מרח' הירקון והן משד' בן גוריון (אם כי משד' בן גוריון הניתוק פחות בולט לעין).

כמות החנויות והמסעדות ובתי הקפה בנמל יפו או במתחם התחנה אפילו לא מדגדגת את כמות החנויות שיש בקניון כמו הגראנד קניון של באר שבע או חיפה, כך שהם
מלכתחילה לא מתוכננים למשוך כמות כה עצומה של אנשים.
בנוסף, להבדיל מקניון שאין בתכלס הבדל גדול בין קניון א' לקניון ב', מקומות כמו נמל יפו או נמל ת"א או מתחם התחנה כן יש להם ייחוד והם אמורים, וגם עושים זאת בענק דה פקטו,
למשוך תיירים מהעולם ומשאר חלקי ישראל.
איש לא יסע מת"א או אשדוד או נהלל לבקר בגראנד קניון של ב"ש אבל כן יעשה זאת מדי פעם לנמל ת"א או נמל יפו או מתחם התחנה.
כמות החנויות בגראנד ב"ש היא כ-250.
המקום הזה הוא מפלצת עצומה ולטעמי יהפוך לפיל לבן. המקום הזה הוא בגודל של מרכזית ת"א פחות או יותר. הקניון הזה נבנה על פני 4 מפלסי מסחר + שתי קומות חניון + חניה חיצונית.

זו מפלצת לכל דבר ועניין והיא תקועה בגרון לטעמי.

מן הסתם שהגראנד ימשוך את תושבי באר שבע והאיזור ומן הסתם שהיס פלאנט והסינמה סיטי שיפתחו בשנה הקרובה, ימשכו את תושבי באר שבע והסביבה. ומן הסתם שמתחם ממילא בירושלים ימשוך תיירות פנים וחוץ ומן הסתם שכך גם יהיה עם מתחם התחנה בת"א, נמל ת"א ונמל יפו.

אני לא מדבר בסיסמאות. שאלת מדוע יש שמתנגדים, אז הסברתי. כשם שחשבו שמרכזית ת"א וכיכר אתרים יהיו מקומות הומי אדם - כך חשבו שמתחם התחנה יהיה מקום הומי אדם. השאלה היא כמה זמן זה יחזיק... המקום היה יכול להיכשל והוא יכול להיכשל בעתיד, לך תדע.

השורה התחתונה היא שהוא מקדם את כל מה שלא נתפס כיום כיעיל בתכנון אורבני, זה הכל. וזו גם תפיסה אירופאית.

התפיסה השלטת כיום בתכנון אורבני היא תפיסה של קיימות, יותר ירוקה, יותר נגישה באמצעים שאינם רכב פרטי. יותר נגישה להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית. תפיסה שעושה דיאטת כבישים (הופכים כביש משני נתיבים לנתיב אחד) לטובת מדרכה מורחבת יותר המאפשרת תנועה נוחה יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים. תפיסה שמרכזת מתחמי בבילוי באיזור מסויים ולא מפזרת מתחמי בילוי במקומות שונים, על מנת שיהיה אפשר לקשר את המקום בצורה מיטבית.

אז בגלל זה, יש רבים שמתנגדים למתחמים כאלו.

אישית, מקומות כאלו לא מהנים עבורי. גם נמל ת"א הוא נחמד ותו לא. אני הרבה יותר מעדיף להסתובב במרכז ת"א. גם מתחם ממילא הוא סתמי בעיניי. סה"כ עוד מרכז מסחרי שרק נראה שונה מהשאר. ומתחם התחנה בת"א הוא גם עוד מתחם מסחרי שרק נראה שונה מהשאר.

נמל יפו שונה, מפתיע יותר, יש סמטאות מעניינות והמקום הוא לא על טהרת המסחר. להסתובב שם מול להסתובב בנמל ת"א, נמל יפו לוקח.

שורה תחתונה, אני לא מוצא ממש הבדל בין מסעדה שתשב במתחם התחנה לבין מסעדה שתשב במתחם G בראשל"צ. אבל יש הבדל בין מסעדה שתשב במרכז ת"א לבין מסעדה שתשב במתחם התחנה. ההבדל הוא בנגישות ובתחושה שהרחוב נותן לך, מה שמתחם כזה או אחר לא נותן (לי לפחות).

שלא תטעה, אין לי בעיה עם מתחמים כאלו ואחרים. מי שנהנה, שיהנה, למה לא? ויש אנשים שממש לא אוהבים להסתובב ברחובות והרבה יותר אוהבים מתחמים. סה"כ, הסברתי למה יש אנשים שמתנגדים לכך. בראיה סביבתית, הצדק איתם, מתחמים כאלו לא מקדמים את העולם לעבר תחבורה מודרנית, אלא לתחבורה פקוקה של חיפושי חניה ותלות ברכב פרטי.
 

amit1270

New member
היתרון בממילא

כמות החנויות בגראנד ב"ש היא כ-250.
המקום הזה הוא מפלצת עצומה ולטעמי יהפוך לפיל לבן. המקום הזה הוא בגודל של מרכזית ת"א פחות או יותר. הקניון הזה נבנה על פני 4 מפלסי מסחר + שתי קומות חניון + חניה חיצונית.

זו מפלצת לכל דבר ועניין והיא תקועה בגרון לטעמי.

מן הסתם שהגראנד ימשוך את תושבי באר שבע והאיזור ומן הסתם שהיס פלאנט והסינמה סיטי שיפתחו בשנה הקרובה, ימשכו את תושבי באר שבע והסביבה. ומן הסתם שמתחם ממילא בירושלים ימשוך תיירות פנים וחוץ ומן הסתם שכך גם יהיה עם מתחם התחנה בת"א, נמל ת"א ונמל יפו.

אני לא מדבר בסיסמאות. שאלת מדוע יש שמתנגדים, אז הסברתי. כשם שחשבו שמרכזית ת"א וכיכר אתרים יהיו מקומות הומי אדם - כך חשבו שמתחם התחנה יהיה מקום הומי אדם. השאלה היא כמה זמן זה יחזיק... המקום היה יכול להיכשל והוא יכול להיכשל בעתיד, לך תדע.

השורה התחתונה היא שהוא מקדם את כל מה שלא נתפס כיום כיעיל בתכנון אורבני, זה הכל. וזו גם תפיסה אירופאית.

התפיסה השלטת כיום בתכנון אורבני היא תפיסה של קיימות, יותר ירוקה, יותר נגישה באמצעים שאינם רכב פרטי. יותר נגישה להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית. תפיסה שעושה דיאטת כבישים (הופכים כביש משני נתיבים לנתיב אחד) לטובת מדרכה מורחבת יותר המאפשרת תנועה נוחה יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים. תפיסה שמרכזת מתחמי בבילוי באיזור מסויים ולא מפזרת מתחמי בילוי במקומות שונים, על מנת שיהיה אפשר לקשר את המקום בצורה מיטבית.

אז בגלל זה, יש רבים שמתנגדים למתחמים כאלו.

אישית, מקומות כאלו לא מהנים עבורי. גם נמל ת"א הוא נחמד ותו לא. אני הרבה יותר מעדיף להסתובב במרכז ת"א. גם מתחם ממילא הוא סתמי בעיניי. סה"כ עוד מרכז מסחרי שרק נראה שונה מהשאר. ומתחם התחנה בת"א הוא גם עוד מתחם מסחרי שרק נראה שונה מהשאר.

נמל יפו שונה, מפתיע יותר, יש סמטאות מעניינות והמקום הוא לא על טהרת המסחר. להסתובב שם מול להסתובב בנמל ת"א, נמל יפו לוקח.

שורה תחתונה, אני לא מוצא ממש הבדל בין מסעדה שתשב במתחם התחנה לבין מסעדה שתשב במתחם G בראשל"צ. אבל יש הבדל בין מסעדה שתשב במרכז ת"א לבין מסעדה שתשב במתחם התחנה. ההבדל הוא בנגישות ובתחושה שהרחוב נותן לך, מה שמתחם כזה או אחר לא נותן (לי לפחות).

שלא תטעה, אין לי בעיה עם מתחמים כאלו ואחרים. מי שנהנה, שיהנה, למה לא? ויש אנשים שממש לא אוהבים להסתובב ברחובות והרבה יותר אוהבים מתחמים. סה"כ, הסברתי למה יש אנשים שמתנגדים לכך. בראיה סביבתית, הצדק איתם, מתחמים כאלו לא מקדמים את העולם לעבר תחבורה מודרנית, אלא לתחבורה פקוקה של חיפושי חניה ותלות ברכב פרטי.
היתרון בממילא
זה שאתה יכול להגיע ממנו בקלות לעיר העתיקה מצד אחד ולמרכז ירושלים מצד שני.
 

olli3

New member
מנהל
ולעבור את זה בצל :)

היתרון בממילא
זה שאתה יכול להגיע ממנו בקלות לעיר העתיקה מצד אחד ולמרכז ירושלים מצד שני.
ולעבור את זה בצל :)
המיקום שלו טוב, אבל באותו האופן, גם אם הוא היה קניון סגור הוא היה מצליח. עשו אותו מרשים יותר ויפה יותר וזה בהחלט מושך יותר אנשים, אבל תכל'ס במה הוא שונה ממלחה? בעיצוב ובמיקום - סה טו.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה