חניכת ילד עם בעיית קשב וריכוז

חניכת ילד עם בעיית קשב וריכוז

לכל חברי הפורום שלום רב, בשלוש שנים האחרונות אני משמש כחונך לילד עם בעיית קשב וריכוז. קראתי לא מעט ספרים בנושא ואני גם עוקב מידי יום אחרי הפורום הזה ואחרים כמותו כדי ללמוד יותר את הנושא ואני יכול להגיד שמצאתי פה, לא נחמה אלא יותר הרגשת שיתוף, הרבה מהדברים שנאמרים פה על ידי חברי הפורום מוכרים לי וחשוב מאוד שפורומים כאלו קיימים כדי להפנים באמת שלא מדובר במקרה פרטי של ילד שעושה דווקא אלה ילד שצריך ללמוד איך לפנות אליו. אני פונה אליכם בשאלה הבאה: אני מרגיש שקיימת ירידה ביכולת הריכוז של הילד איתי בזמן השיעור. הדגש הוא על המילה "איתי". ברור לי כי בהתחלת היחסים, מורה-תלמיד, יש שלב התחלתי של מבוכה שאולי נובע מזרות אבל במשך שלושת השנים התקרבנו, למדנו להכיר אחד את השני והוא חשוב לי מאוד אבל אני מרגיש כי כיום הוא מרשה לעצמו יותר וההספק שלנו בחומר הלימוד הוא נמוך מבעבר. בתור מורה, אדם, שאוהב ללמד, חשוב לי קודם שהילד ילמד את החומר וישלוט בו ואם אני לא האדם שיכול לעשות את זה אז צריך למצוא את האחד שיוכל. במיוחד ומדובר בילד מקסים וחכם שבהחלט יכול יותר. האם לדעתכם, מורה שישמור על מרחק "פיקודי" (כהגדרת הצבא) יוכל להצליח יותר? הספרות והפורומים מדברים בעיקר על דרכי ההתמודדות של הורים וגם של מורים. אבל מורים מטפלים בילד בתקופת הבוקר - צהריים שעות שהילד יחסית מתון (תרופות) וגם כמובן עירני (לא שאני מקל בתפקידכם) ולעומתם הורים יכולים לנסות מגוון שיטות (לא שאני מקל בתפקידכם) להרגעת הילד ולהביאו לריכוז אבל לצערי שיטות אלו לא עומדות לרשותי ואין הרבה מקורות על חניכת ילד עם הפרעת קשב וריכוז. אשמח לקבל תשובות, רעיונות ודרכים שאתם משתמשים בהם בנושא. קצת על עצמי: סטודנט לתואר שני - מדעי המחשב 3 שנים הדרכת קבוצות נוער (לימודי מתמטיקה) צבא - מפקד טירונים - אוכלוסיות מיוחדות לימוד סטודנטים בקורסי תואר ראשון (מדעי המחשב) (לא קשור אבל: מתחתן בפברואר וחבר במנסה ישראל)
 

zivadina

New member
ירידה ברכוז

שלום רב לך וברוך הבא אלינו, הקיו של הצאט . לא ברור לי אם אתה חונך את הילד בזמן הלימודים או אחר הצהריים. יכולות להיות מספר סיבות לירידה ברכוז: 1. אולי הילד מרגיש יותר חופשי אתך ואז "מתברבר"יותר. במקרה הזה הייתי מציעה לעשות חלוקה ברורה של הזמן: לומדים חצי שעה, נחים רבע שעה, וכך לסרוגין, לדוגמה. או הצבת מטרות: "עכשיו תפתור 10 שאלות ואחר כך נשחק במשהו שאתה אוהב". כלומר, לחלק את זמן הלימוד ומטרות הלימוד ליחידות קטנות וברורות עם פסקי זמן נעימים ביניהן, אבל לשמור מאוד על החוקים. 2. ייתכן שהילד עלה במשקל כתוצאה מצמיחה או השמנה, ואז הטיפול התרופתי כבר לא עוזר לו. במקרה כזה, כדאי לחזור לרופא המטפל כדי להתאים את המינון למשקל הילד. 3. ייתכן שהשנה אתם מתראים בזמנים אחרים, כאשר הכדור כבר לא משפיע על הילד. כאן ניתן לחשוב או להציע לרופא שייתן לו כדור שמשפיע ליותר שעות (יש טווחים של 4, 8 ו-12 שעות), או לקחת עוד מנה קצרת טווח לשעות שאתם מתראים. אשמח אם תפרט יותר כדי שנוכל להציע הצעות קונקרטיות. וכל הכבוד על האכפתיות וההשקעה. אני בטוחה שהילד נהנה מאוד אתך.
 
תודה על התשובה המהירה...

את הרעיון של הצבת מטרות אני מיישם אך לא תמיד הדבר אפשרי שכן לפעמים יש לנו חומר רב להספיק (למשל למידה למבחן) ואז הזמן "עובד" לרעתנו. לוח הזמנים הוא לרוב כזה: 13:30 - חזרה שלו מבית הספר, וזמן פנוי למחשב או כל דבר אחר שהוא בוחר. 14:00 - אנחנו מתחילים לעבור על מה שהיה ביום הלימודים ורושמים את השיעורים שיש במחברת. 14:30 - הפסקה בשבילו לצהריים 15:00 - 16:45 שיעורים ולמידה למבחנים במידה ויש. 15 דקות הפסקה (נישנוש או מנוחה) ואז עד 17:00 המשך לימוד. אני משתדל לעמוד בלוח הזמנים הזה, כי זה נותן מסגרת טובה לילד (אבל לא תמיד זה אפשרי). הילד לא מטופל בריטלין משום שהוא סובל מבעיית משקל ואסרו עליו ריטלין שכןזה מדכא אצלו את התאבון. הוא מטופל בתרופות טיבעיות שמביאות לריכוז ורוגע אך הן מצליחות בדרך כלל בבוקר. (כמובן שהילד בהשגחה רפואית) אין שינוי השנה בזמני הלימוד. תודה על העזרה, Q נ.ב אני מעדיף להישאר בעילום שם כדי לשמור על אנונימיות המשפחה.
 

orez277

New member
מוטיבצייה ???

אתה שואל את שאלת מליון הדולר וזו שאלת המוטיווציה של הילד ללמוד ושלך ללמד אין על זה תשובות ברורות אבל יש כמה וכמה תאוריות על הנושא מנסיוני יש כמה נקודות חשובות 1 האם התלמיד מרגיש שהמורה שותף לתהליך ירויח ברווח ויפסיד בהפסד 2 אמונה האם לתהליך יש השפעה חיובית לזמן ארוך או שהבעייה היא נתון משמיים ואין מה לעשות 3 האם הבעייה כל כך קשה שהיא מצדיקה את המאמץ 4 התחדשות ? האם אנו לומדים "כ ל ה ז מ ן" שיטות חדשות או שאנו ממחזרים את אותם הפתרונות היישנים לבעיות החדשות. בהצלחה ואל תמהר להיפרד מהילד חוצמזה יש את התאורויות הקלאסיות מהפסיכולוגיה בהצלחה אורן
 
מוטיבציה...יש!

את זמני הלימוד וההפסקות הילד קבע והוא לא מוכן לשנות . למשל חשבנו בתחילת השנה לשנות את הדרך ולהתמקד איתו פעמיים, שלוש בשבוע בתחום המתמתיקה בלבד ולתת לו עצמאות בשאר התחומים והוא התנגד לרעיון ודרש שנמשיך כרגיל. אני בטוח שהוא יודע שאני רוצה בטובתו. לקח לי זמן להבין את זה אבל עם ילדי ADHD אין מושג של של רווח והפסד. יש את היום, מטרה מטרה. אחד אחד. אסור להציג להם איזה שהיא מטרה גדולה. (כמו בספר "מרד הנפילים" שהחיים מתוארים כנסיעה ברכבת עם המון תחנות) אבל ללא ספק יש פה את שאלת המיליון דולר אבל לי אין את כל הכלים שהורים יכולים להשתמש בהם. יש לי זמן מוגבל להביא את הילד למיטבו. חשוב לי שהוא יצליח ולא רק בגלל שזו הצלחה שלי אלא בגלל שהוא יכול יותר! הרבה יותר. אני משער שיש פה עוד אנשים עם חונכים לילדים שלהם, אולי לאחד מהם יש רעיונות? שאלה נוספת: איפה כדאי ללמוד? בחדר - מקום פרטי של הילד שם הוא מרגיש נינוח. בסלון יותר מרוחק אבל עדיין בית או אולי סיפריה - מקום אם אנשים נוספים שימתן את עצמו? רעיונות יתקבלו בברכה... Q נ.ב בקשר לשאלה המיליון דולר - אפשר תשלומים??? :)
 
בן כמה הילד? ניראה לי שזה

יום לימודים ארוך.. גם בית ספר ואחה"צ שוב בית ספר.. כל אחרי הצהרים? גם אני שאיני ADHD הייתי מאבדת ריכוז.. מה עם חברים, חוגים, סתם התבטלות..? וואוו!!!
 

zivadina

New member
כלים ללמידה

וכמובן שניתן לשאול גם בפורום "לקויות למידה" ובפורום "אסטרטגיות למידה" בתפוז.
 

orez277

New member
מוטיבצייה נכונה

הכשל המאובחן כadhd נוגע לגוף וגםלנפש ולכן מתוך הכרות עם שיטות מזרחיות לשיפור אישי המוכחות כבר קלפי שנים נותנות מקום כבוד למוטיבצייה נכונה כזו הבאה מאמונה עצמית ולא מתוך שכנוע חיצוני מנסיון אישי יש השפעה עצומה על הצלחת השיעור מבחינה פראקטית אין לי הרבא מה לומר חוץ מזה שכדאי לחפש נקודות חזקות בשיעור וליבנות סביבם את התפתחות. אני קונה את מניות החברה "מוטיבציה נטונה" מחקה לפירסום תוצאות הניסויים הקליניים אתה מוזמן להצטרף אורז
 
למעלה