חכמת השביל וכסילות הפוסע

חכמת השביל וכסילות הפוסע

"חכם השביל מההולך בו" פתגם עתיק יומין זה טעמו עימו! כי יודע כל "מיטיב לכת", שאף אם לעיתים נדמה לו לרגע, שהנה מצא "דרך קיצור", הרי בדיעבד יתברר להלך, שאכן השביל הכבוש והמסומן הוא הדרך הנכונה. פתגם זה ונמשלו, חורגים כמובן מנושאי הטיול וההליכה, ורבים בתוכנו הטמיעו בתוכם את הערך הכלול בו, משמע: "אחרי רבים להטות", או בלשון זמננו "הרוב קובע", "שמירת מסורת" "ככה מקובל אצלנו", "אני מתנגד לתקדימים", "יש להמנע מקיצוניות" וכדומה. אך אם נהרהר לרגע במשל השביל, נבין: שחכמת השביל המסומן מתקיימת כל עוד טכניקת התנועה - במקרה שלנו "הליכה רגלית" הנה זהה לזו שיצרה את השביל עצמו. משמע ברגע שהטכנולוגיה העומדת לרשותנו השתנתה, ובמקום הליכה רגלית אימצנו תנועה בעזרת מסוק, יהיה זה אבסורד אם נמשיך ונעקוב אחרי פיתולי השביל הישן (ויהיה החכם ביותר). כך הוא הדבר לגבי נושאים רבים בחיינו, אנו ממשיכים ועוקבים אחרי השבילים הישנים למרות שהטכניקה העומדת לרשותנו הנה אחרת ושונה: אנו מסכימים לחכות חצי שעה בתור בבנק, או שבועיים דרכון או למסמך רשמי אחר, למרות שיודעים אנו ששימוש נכון במחשב בעזרת פקיד נוסף (או התייעלות הפקידות הקיימת), ניתן לחסוך למאות אנשים את גזל הזמן. אנו ממשיכים להתעלל בבנינו החיילים, להשפילם ולחייבם למאמצים פיזיים איומים. למרות הידיעה הברורה שההישג הצבאי אין לו כמעט דבר עם כושר גופני, ועיקרו הינו תוצאה של טכנולוגיה, יכולת ארגון ומוטיבציה. אנו מעודדים ומסבסדים ספורט תחרותי, ומאפשרים לגזול את כספי מסינו ולהעבירם לכמה שגיאי קומה, למרות ידיעתנו שהספורט התחרותי הנו מעורר אלימות, ואין לו כל תרומה לשרידותו ולשיפור רמתו של האדם. אנו ממשיכים לתמוך ולסבסד את החקלאות - שבעבר אכן הזינה את העם ומנעה פגעי מצור. למרות שהתפתחות טכניקות האגירה ויעילות האספקה מחו"ל הפכו את הייצור העצמי למיותר ולנטל: ייבוש מקורות המים בארצנו, גזלת הקרקע, הכנסת עובדים זרים, חומרי ריסוס מזהמים, וסתם כסף רב המשולם לחקלאים "הסדר הקיבוצים והמושבים", ושפע סוגי סבסוד קשים. אנו מוסיפים להחזיק נמל באילת, תוך התעלמות "מהישגי השלום" עם מצרים ופתיחת תעלת סואץ למעבר ספינות ישראל. ולמרות פגיעתו הרעה של הנמל המקומי האקולוגית והכלכלית, גזלת השטח, סכנת הזיהום, וסיכון בכבישים. אנו מטריחים ומלמדים את ילדינו בעזרת ספר ומחברת, לוח וגיר, מורה "ותלבושת אחידה" למרות זמינות המחשב הביתי ומערכות המידע האלקטרוניות. אנו ממשיכים לנאום על פיתוח הנגב וכיבוש השממה, למרות שרבים בנו יודעים שפיתוח הנגב הנו עוול לטבע ולסביבה ופגיעה באדם בעיירות הפיתוח הנחשלות. ושהיום אזורים אחרים בארצנו הם השנויים במחלוקת, ובהם יש לקבוע עובדות. ויש בארצנו הממשיכים לבנות מגדלי קומות גם בערי שדה מוקפות מרחבים, ולחייב את הציבור להצטופף בכלי הרכב הנע אנכית - "מעלית". למרות שכלי הרכב הנע אופקית - "המכונית" והאופנים הפכו להיות בהישג יד של רוב הציבור. והשימוש בכלי זה מאפשר יישום איכות החיים הבסיסית: "בית קטן וגינה, תחת עץ צל". ורבים הם המטפסים את כל קומות הבית ברגל, ונמנעים מהפעלת המעלית החשמלית, כי בעבר "הדלקת האש" הייתה כרוכה בעמל רב, דבר שהיה פוגע בערך מנוחת השבת. וישנם הממשיכים לתמוך בשמאל ובסוציאליזם, למרות שברור שפגיעתו רעה, והמדינות בהן שלט הפכו להיות לסמל לרדיפת האדם ופגיעה באושרו. ואחרים הממשיכים "במשחקי המנהלים", בהעסקת "מזכירות - ומדפיסות". למרות שהמחשב הפך להיות כלי בסיסי בכל משרד וכל "בוס" יכול ללמוד ולהדפיס בעצמו את מכתביו, ועיקר התיוק ראוי שיהיה אלקטרוני ממילא. ויש המסכימים להמשך הפער בין הכנסות האישה והגבר, למרות שברור לכולנו שאין כל הבדל בין המינים: בתרומה ובתועלת העסקית. והרגל יש לנו לצאת לטיסות ונסיעות לישיבות ופגישות "חשובות", הגוזלות זמן וכסף רב, למרות המצאת הטלפון והפקס. כל אלו, ועשרות נושאים נוספים ממשיכים להשפיע ולפגוע באיכות חיינו: מתוך הרגל, עקב חשש מפני שינוי, ולמרות ההתקדמות הטכנולוגית אשר הפכה את השביל הסלול והמוכר למערכת ארכאית, כובלת ומגבילה את התפתחות האדם. ואם תשאלו, מדוע אדם בעל מוח מתנהג בצורה כה אווילית, וממשיך לעקוב בעזרת מסוקו (אם נחזור לרגע לדוגמא שברישא הכתבה), אחרי תוואי השביל הרגלי הישן? התשובה היא פשוטה: "פחד משינוי", כי כידוע "אין מענישים על טעות רגילה ונפוצה - הסיכון בעונש קיים רק במצב של טעות חדשה ומקורית". ולדוגמא, אם מנהל בית הספר ימשיך בשיטות הישנות, כל רע לא יאונה לו, אך אם ייזום מהפכות, הביקורת כלפיו תהא עזה וקטלנית. ואדם דתי, לא יוכל לשאת פניו אל הבריות אם יעז לחרוג ולו מפסוק אחד מאשר נכתב לפני אלפי שנים כחיות נפחדות, גם אנו בני האדם חשים ביטחון ורוגע כאשר אנו נמצאים באמצע העדר, באזור מוכר וידוע, הרחק מהקצוות (שם זינבו בנו הטורפים בזכרון הקדום). לכן מנסים אנו להימנע ממצבים שונים מאשר להם הורגלנו בעבר. נבהלים ויוצאים נגד כל מי שמעז לצעוד לא בשביל הסלול והמוכר. לכן סובלים ההומוסקסואלים שמיניותם שונה. מתעללים ביהודי הנאמן למולדתו, לעמו ולדתו השונה מהחילוניות הנפוצה סביבו. מתעללים בילדה עם המבטא השונה, או עודף המשקל, ובמדען, האמן, וההוגה בעלי הגישה השונה, הדעה השונה. השביל אכן חכם הנו, אך הטפשות שלנו מביאה לכך שנאמץ פסוקים ללא הבנת המהות שמאחריהם. גורמת לכך ששלטי הסיסמאות החבוטות חוסמים את האור והאמת.
 
ואם יורשה לי להביט על השביל

במבט שונה- אך זהה. הפרדיגמה. גבולות התפיסה האנושית נמשלים לריבוע אשר בתוכו מרוכזת האנושות. רוב האנושות, כמובן, נמצא במרכז, וכלל איננו מגיע לקצוות הקופסה- לקצוות התפיסה האנושית. אך רותה אלו שיושבים על הגבול- אלא הם האנשים שאחראים להרחבת התפיסה האנושית- להרחבת הפרדיגמה. אם אלו פיזיקאים, כימאים, פילוסופים , כלכלנים. כל אחד בתחומו, כאשר יושב על גבול הקופסה רואה רחוק יותר מהאנשים שבמרכז ומצליח להרחיב, אט אט, את גבולות המחשבה האנושית. את מה עצוב הוא הדבר שרוב רובם של האנושות לא רואים כלל את אשר מתגלא לעיני האדם על גדות הקופסא, ותיאוריו נשמעים לאנושות כתיאור של משוגע המתאר את חיזיונותיו. הם לא יודעים אפילו שבעוד כמה דורות תפיסתו תהפוך להיות חלק ממרכז הקופסא ותהיה תפיסה רווחת של המין האנושי. אין נביא בעירו- ואין נביא בדורו? מה שכן- הרבה יותר חמים ונעים במרכז הקופסא...
 
ואם נרחיב בנושא "הרקע החייתי"

הרי התאווה להיות במרכז העדר, התפיסה הפוליטית, הקונצנזוס, ובמקביל הסלידה מהקצה, מהקיצוניות, נובעת מאותו פחד קדמוני (ומוצדק דאז), שבשלו האם היולדת דחפה את הגור הצעיר אל מרכז העדר, אל המקום הבטוח מפני הטורפים. ודחקה בו חזרה אם לרגע יצא אל הקצה והציץ מעבר לגבולות האמצע, המרכז, והפשרה הבינונית. נוהגה זה של האם הקמאית טבוע ברבים מאיתנו, ולכן כה קל להסית את ההמון נגד "הקיצוני". נגד מי שחושב אחרת, נוהג אחרת. לובש אחרת.
 
ואם נקח את זה עוד צעד קדימה

הרי הקנאה של העדר באותו אחד שמעז (למרות שאין מדובר בתעוזה אלא בטבע שונה) להיות במקום אחר, לראות דברים אחרים, להאמין בדברים אחרים- אותו אחד שמעז להתימר להיות חכם יותר, מבין יותר, צודק יותר. אותו אחד שלתפיסתם מתנשא מעל ה"עדר"- אותו אחד יאלץ לזכור רגע רגע של חייו כי העדר, שאליו למעשה מוקדשים חייו, אותו עדר, כלל לא מעונין לשמוע אותו, לדעת מה מונח הרחק מטווח ראייתם, לאן העתיד יוביל את כולם. תנו לנו רק ללעוס עוד קצת עשב- ועזבו אותנו במנוחה...
 

Boogieman

New member
אתה יודע למה זה מצחיק?

כי אתה הרבה יותר בקונצנזוס מאשר שאר שוכני הפורום.
 
זהירות טרול../images/Emo18.gif

את הטרול צריך ליבש. לא לענות לא להגיב כלום. אחד שמציע לנו להפסיק ללכת ולהשתמש במסוק ולא מבין שלא טסים כי לא רוצים אלא כי אולי אין כסף ושמשתמשים בנמל באילת בתור גיבוי אם תעלת סואץ תחסם ברור שלא למד מההסטוריה שהוא מטיף לשכוח. ושולח אותנו להשתמש בסבתא כדי לאפשר להורים לצאת לעבוד ושוכח שבהרבה מקרים היא חולה וצריך לתמוך גם בה ואין כסף בטח שלא בשביל הוילה שהוא מאחל לכולנו, כי גם אין כסף לאוטו שנצטרך בשביל לסוע מהוילה לעבודה. ובכלל בגלל העבודה צריך להתרחק ממנה ועוד כל מיני רעיונות מעופפים אחרים. אתה יודע מה אומרים על ילד אוטיסטי: שהוא יפה אבל לא שימושי... וסליחה מההורים של הילדים האוטיסטים. הם כולם מחוברים למציאות הרבה יותר ממנו. ברור שכל השיקולים שלדעתו לא חשובים פסולים מעיקרם או לא קיימים או לא רלבנטיים. סליחה שהגבתי לעניין לפחות הגבתי יותר לעניין ממנו.
 
במקרה של עימות בוטה עם מצרים

והיה ותחסם תעלת סואץ, קרוב לוודאי שתחסם גם התנועה למפרץ אילת. - תלמדי היסטוריה. וגם אם תקרה סיטואציה מוזרה והתעלה תחסם והמפרץ לאילת יהיה פתוח, גם אז אפשר יהיה לנצל את נתיב המים בלי צורך לסבסד נמל מיותר והורס סביבה במשך שנים ארוכות. מפרץ אילת הוא שקט בדרך כלל, ואין צורך בנמל מוגן כדי לקלוט אוניות, אפשר להשתמש במעגן חיל הים, ובדוברות. וכמובן שתמיד אפשר יהיה להקיף את אפריקה, זה אמנם יקר, אך זול פי כמה מאשר להרוס את חיינו בהווה בשל פחדים מן העבר שאין להם אחיזה בעתיד. לא כל סבתא יכולה לעזור, אך יש סבתות רבות ואנשים רבים שיכולים להשתמש בפתרונות שאני תומך בהם. חבל לפסול רעיונות חיוביים בגלל גישה שלילית.
 
למעלה