חישובי עילוי

amirgeva

New member
חישובי עילוי

אני מנסה לחשב עילוי ונראה לי שיש לי טעות איפה שהוא. לקחתי מספרים טיפוסיים לטיסן וניסיתי לחשב מהי המהירות המינימלית שתחזיק אותו באוויר בזווית התקפה 0 (פרופיל לא סימטרי, פשוט) המהירויות שאני מקבל נראות לי גבוהות מדי למרות שהיחידות מסתדרות. רעיונות???
 

YHS

New member
מהיכן לקחת מקדם עילוי של 0.2 ?

א. בזוית התקפה כה קטנה, עם מקדם עילוי קטן זה נראה לי צפוי, בלי שנכנסתי עדיין לחישובים. ב. האם במקום שבו הוגדר מקדם העילוי שלקחת - הוגדר גם מהו שטח הייחוס?
 

amirgeva

New member
מהספר של ABBOTT

עברתי על נספח הפרופילים בספר והמספר 0.2 עבור זווית 0 הוא לא כל כך נמוך. הכי גבוה שראיתי בזווית 0 היה 0.4 אין לי מושג לגבי שטח הייחוס (כנראה שעוד לא למדתי מספיק) חישבתי גם עבור מקדם עילוי 1.5 שהוא קרוב לסף הזדקרות וקיבלתי בערך 30 קמ"ש שזה גם נראה הרבה.
 

YHS

New member
נראה לי שבזוית התקפה אפס

אכן תצטרך לטוס את המהירות הזו, עם הפרופיל הזה. בהמראה, בה זוית בבתקפה גדולה המהירות אכן יותר נמוכה. להערכתך, מה המהירות בה הטיסן שלך מנתק? מה זוית ההתקפה שם? הפרופילים שונים בהתנהגותם, כמובן. אין לי כאן איתי את הספר עם הנתונים אבל נראה לי שמהספרים שקיבלת סבירים.
 

יפתח14

New member
יישה...אתה יכול להסביר את הדגם?

ניסיתי להבין אותו אך לשווא...אתה יכול להסביר מה זה כל דבר?
 

YHS

New member
כן

העילוי (L) בניוטונים, שווה לחצי כפול צפיפות האויר בק"ג למטר מעוקב, כפול המהירות המ' לשניה, בריבוע, כפול שטח הייחוס,(S, או A) במטר מרובע כפול מקדם העילוי שאין לו מימדים.
 

יפתח14

New member
../images/Emo12.gif

אם למקדם העילוי אין מימדים אז כיצד הוא נמדד? לדעתי הבנתי בערך....אבל לא משנה....מתישהו בעוד כמה שנים אני מקווה אולי להבין את זה...
 

amirgeva

New member
מודדים במנהרת רוח

כמה עילוי יש לכנף ומחלקים במספרים הידועים.
 

YHS

New member
נושא הערכים ה"בלתי מימדיים"

כנראה לא מספיק מוכר, למרות שהשימוש בהם מרובה. גם מספר מאך הוא חסר מימד, כי הוא מדבר על כפולות של מהירות הקול. אין "מהירות 2 מאך", אלא "פי שניים ממהירות הקול" או "במספר מאך 2". אין זה אומר שאין לו גודל. כלומר, הוא לא נמדד במטרים, או ק"ג לשניה וכו' אלא במספרים "טהורים". את הערכים של מקדם העילוי מוצאים כאמור בניסויי מנהרה, עבור הפרופיל המתאים, בזויות השונות. כך מקבלים גרף לכל פרופיל אוירודינמי, הנותן את מקדם העילוי כפונקציה של זוית ההתקפה. שימוש בנתון זה תוך הכנסת כל הפרמטרים האחרים במשוואה מאפשר לדעת איזה משקל הכנף "יכולה להרים".
 

YHS

New member
עוד הסבר קטנטן

במקום העילוי נלקח בחשבון משקל הטיסן, בהנחה שהטיסה היא ישרה, אופקית ומאוזנת והעילוי שווה למשקל. המשקל בקילוגרם מסה כפול 9.8 (תאוצת הנפילה, או "כח המשיכה") כדי לקבל עילוי, או משקל, בניוטונים.
 

amirgeva

New member
אני כבר לא בטוח...

אני חושב שראיתי כבר טיסנים נוחתים במשמעותית פחות מ 30 קמ"ש. בנוסף קראתי סקירה על ה-SOLO וכתוב שם שהוא הצליח להטיס אותו במהירות של 8 קמ"ש בזווית התקפה גדולה, ללא הזדקרות. לפי הנתונים בספר והחישובים, הכנף הייתה צריכה להזדקר מזמן במהירויות אלו. המסקנה הראשונית שלי היא שהנתונים בספר לא מתאימים לטיסנים. האם מישהוא יכול לחזק או להפריך מסקנה זו?
 

יפתח14

New member
זה תלוי...

במהירות הרוח...בטיסנים זה חשוב שצריך להמריא ולנחות נגד הרוח (זה חשוב גם במטוסים אבל יותר מורגש בטיסנים) ואם יש רוח אף חזקה אז המהירות הקרקעית יכולה להיות גם 0 בעוד המהירות האווירית יותר גבוהה...אז הנחתה במהירות של 8 קמ"ש אפשרית... אני לא יודע בדיוק באיזה מהירות טיסן נוחת... יש טיסנים מיוחדים גם שנוחתים כמו הארייר נחיתה אנחית, כשהם מצויידים במנוע חזק וכיוצא בזה...לכן מהירות הנחיתה תלויה במספר גורמים... מקווה שאני מדבר לעניין ולא סתם כותב...אם הבנתי נכון את כוונתך..
 

YHS

New member
בערב אהיה עם ספר גרפים

אולי אוכל להרחיב. אפשר בשמונה קמ"ש. השאלה מה היתה הרוח או שהמהירות היתה מהירות אוירית.
 
להערכתי הטעות היא

בצפיפות הקבועה אבל להערכתי הוא גם לא השתמש המקדם עילוי נכון. למרות שאין כל בעיה לטוס במהירות כזאת הזוית התקפה 0. מיקי תורג'מן אם הוא מציץ בשרשור יתן תשובה מדוייקת יותר אני מאמין.
 

יפתח14

New member
אבל אם זוית ההתקפה היא 0

אז זה אומר שאין עילוי לא? זוית התקפה= עילוי..לא?
 

YHS

New member
לא - מה פתאום

הפרופיל אינו סימטרי. בפרופיל סימטרי היית צודק.
 

MikiTurgeman

New member
החישוב שלך בסדר גמור

בזוית התקפה אפס אכן המהירות שקבלת סבירה בהחלט והיא אכן מהירות השיוט של רוב הטיסנים למתחילים. טיסן כנף עילית במשקל 3 ק"ג משייט בזוית התקפה אפס בכ 70 - 80 קמ"ש (מדוד). לדעתי מה שניסית לחשב זו המהירות המינימלית לנחיתה שזה משהו שונה לגמרי. בנחיתה קודם כל זוית ההתקפה היא לא אפס אלא קרוב יותר ל 10-12 מעלות תלוי בסוג הטיסן ומקדם העילוי הוא בערך 1 ובמקדם עילוי כזה תקבל מהירות נחיתה של כ 37 קמ"ש סביר בהחלט. בטיסנים בגלל מספר רינולדס נמוך מקדם העילוי בד"כ לא יותר גבוה מ 1 אולי 1.2 אלא אם כן משתמשים באמצעים מיוחדים להגדלתו כגון מערבלי זרימה וכו' אך זה לא לשרשור הזה.רוב הגרפים גם בספר שהזכרת נכונים למספרי רינולדס גבוהים בהרבה. בפועל המהירות היא אף טיפה יותר נמוכה כיוון שיש עוד תופעות שמשפיעות על מקדם העילוי בנחיתה כגון אפקט קרקע, כוחות שמגיעים מהמדחף ועוד. להזכירך דבר חשוב נוסף: חישוב המהירות מתייחס למהירות יחסית לאויר ולא יחסית לקרקע. מיקי תורגמן
 
טעות בסיסית ששוב ושוב חוזרים עליה..

מקדם העילוי של פרופיל אינו שווה למקדם העילוי של כנף!!! אי אפשר סתם כך לגשת לספר פרופילים,לשלוף מספר ולהחליט כי זהו גם מקדם העילוי של כל הכנף !!! מנת מימדים,מנת היצרות,WASH-OUT ודברים נוספים מאוד משפיעים על מקדם העילוי של הכנף והתכונות שלה,כגון התנהגות בהזדקרות. במקרה שלך,אם מדובר על כנף מלבנית (מנת היצרות=1),מנת מימדים של 10 ומעלה,כנף ללא פיתול מכוון (WASH-OUT) מדובר על אחוזי טעות בודדים בלבד,והחישוב שעשית לא רע. בכנף דלתא למשל,מקדם העילוי התלת מימדי (של הכנף) יכול להגיע גם לכ 70% בלבד מזה של הפרופיל שלה,ואף לפחות !!! (תלוי במנת מימדים)
 

amirgeva

New member
כלומר במקרה הספציפי

שתיארתי, שהוא של כנף טריינר טיפוסי, החישוב היה די קרוב. ברור שזה לא תופס לכל סוגי הכנפיים, אבל אני אסתפק בכנפיים מלבניות לבינתיים. חוץ מזה, הבנתי פחות או יותר את כל המושגים שציינת, חוץ מאחד: מה זה "מנת מימדים" ?
 
למעלה