חיפוש גן - ההיסטריה בעיצומה!

מיכל @

New member
חיפוש גן - ההיסטריה בעיצומה!../images/Emo5.gif

אני רוצה להכניס את יובל ועומר לגן אחרי פסח. לצורך העניין אנחנו רוצים להתחיל לחפש בשבועות הקרובים גן שיסכים לקבל שניים בבת אחת החל מפסח. לא פשוט, נכון? ומעבר לזה, אין לי שמץ של מושג איך מחפשים ומוצאים את הגן הנכון. מה עושים? מגיעים עם רשימת שאלות ודברים לבדוק לגן ועוברים אחד אחד? ואיזה שאלות צריך לשאול? מהם הדברים הקריטיים? מתי הולכים לבד ומתי באים עם הילדים? איזה יחס מטפלות לילדים צריך להיות (הילדים בני שנתיים בערך)? האם לכל הגנים בגיל הזה צריכה להיות גננת מוסמכת? האם בכל הגנים ניתן לבקש יחס מיוחד לילד (למשל לא לחייב לאכול מי שלא רוצה, בלי פטל וכד')? ומה עוד? ואם אפשר - כמה טיפים מאימהות שהכניסו את הילדים לגן באמצע השנה. (גאיה - אני מחכה לראות מה יש לך לומר!!)
בבקשה חברים, הושיעו!
 
למה היסטריה? איזה יופי! ../images/Emo13.gif

אני חושבת שלשני ה
שלך יהיה נורא כיף בגן. ואין לי ספק שהגן שתבחרי יהיה ה-גן הכי מתאים בשבילם. באמת. נאי אספר לך מה אני עשיתי: 1. איסוף אינפורמציה. מהרשת, מאמהות אחרות, מהעיתונים המקומיים, מהפורומים, אפילו את דפי זהב פתחתי. הכנתי רשימה של כל הגנים שבאים בחשבון מבחינת מיקום. היו לי המונים. 2. טלפונים. התקשרתי לכל הגנים. נורא חשוב איך עונים לך - נעימות או בגסות. איך נשמעת הסביבה. כשאת שואלת את הגננת מה היא יכולה לספר על הגן, אם היא מתחילה במחיר או בתפיסה החינוכית שלה. בסוף השלב הזה היתה לי טבלה עם: שם הגן, כתובת, הגננת (איך היא נתפסה לי באוזן), מס' ילדים, מס' מטפלות, עד איזה שעות עובדים, מחיר. 3. ביקורים. התחלתי לכתת רגליים וללכת גן-גן. בהתחלה עשיתי סיור מקדים - הלכתי לגנים אחה"צ ובערב כשהם סגורים. רציתי לראות איך הם בכלל נראים, אם י טעם להיכנס בכלל. המון גנים נמחקו מהטבלה שלי בשלב הזה בגלל שנראו מוזנחים ומגעילים, ואני לא הייתי רוצה לבלות שם יום שלם. בשלב השני הייתי מגיעה לגן בלי לתאם מראש ובודקת איך קיבלו אותי. בשלב השלישי - תיאום פגישות עם אלה שנראו לי. 4. כשהרשימה מצטמצמת ל-2-3 גנים שביניהם את מתלבטת אפשר כבר לקחת את הילדים לראות. לבדוק איך מקבלים אותם, איך הם מרגישים בגן, ואיך האינטראקציה עם הילדים האחרים. זה מכריע את ההחלטה. מזל טוב! יש לכם גן!
אנייודעת שזה נשמע ארוף ומתיש, ובשלבים מסוימים זה היה די מייאש, אבל היה לי חשוב לראות כמה שיותר לפני שאני מתבייתת על גן. בסופו של דבר יונתן הולך לגן שחשבתי מההתחלה לשלוח אליו - גן ויצ"ו מול העבודה שלי. הוא הכי התאים מכל הבחינות.
 
רצית לכתוב מגילה ארוכה

אבל לפני כן קראתי מה שסוכרייה כתבה לך ולא נותר לי מה להוסיף. בכ"ז כמה נקודות נוספות: 1. היה חשוב לי שהגן יהיה קרוב למקום מגורי, כדי שלא אלחץ בבוקר עם פקקים ותנועה לגן וכדי שאוכל להעזר באחותי שתקח אותו בטיולון. 2. יחס מטפלות ילדים: חיפשתי גן עם מעט ילדים, זה לא פשוט....בסוף התפשרתי על 20 ילדים בשתי קבוצות, בקבוצת הגיל של הדר יש 10 ילדים ויחס המטפלות הוא 1 לחמש. זה נראה לי דיי סביר, למרות שהייתי מעדיפה פחות.... 3. הסתכלתי על הילדים בגן - פסלתי גנים בגלל שראיתי ילדים שבכו ולא התייחסו אליהם, ילדים שישבו בצד בשעת הפעילות ואף אחד לא ניסה לשתף אותם, ילדים מנוזלים שלא מנקים אותם. ולעומת זאת התלהבתי מגנים שהילדים נראו שם שמחים ועסוקים. 4. הגננת היא הדבר הכי משמעותי בגן, את צריכה להרגיש אם היא מוצאת חין בעייניך, אבל לא לשכוח את הסייעות, אני פסלתי גן כי הסייעות נראו לי חסרות אנרגייה וחמוצות פנים. בהצלחה, ותעדכני, כדי שנוכל לעזור לך בזמן אמת!
 
קצת מהנסיון שלנו...

לי לא היה כ"כ חשוב גן שהוא ממש ליד הבית (חיפשנו גם בקיבוצים בסביבה). שאלתי שכנות שיש להן ילדים, הסתכלתי במודעות במקומונים, באינטרנט באתרים של גני ילדים (כן, יש דבר כזה) שם חיפשתי המלצות... בסופו של דבר הגעתי לכמה גנים עם חברה שגם היא חיפשה גן. במקרה אלה היתה איתי וזה היה מאוד מעניין לראות את התגובות שלה לגנים, כי כך פחות או יותר בחרתי גן בסופו של דבר - היו גנים שכשהיא נכנסה אליהם היא פשוט התכווצה ורק רצתה ידיים, והיו מקומות שהיא רצתה לשחק עם הילדים. וההרגשה שלה היתה גם שלי. אנחנו בדקנו גנים בחורף, ויכולתי לראות איזה גן הוא חמים (לא רק מבחינת האווירה אלא גם ה"אוויר"), מה באמת קורה עם ילדים (היו גנים שראיתי שיש שם ילדים קודחים מחום, ילדים שהנזלת כבר מגיעה להם לצוואר ואף אחד לא מנקה, גנים שמנקים נזלת באותה חתיכת נייר טואלט לכל הילדים...). את יכולה ללכת בהתחלה לבד ולעשות סינון ראשוני (תאמיני לי שיש גנים שאת נכנסת ויוצאת אפילו בלי לשאול שאלות), ואח"כ לקחת את עומר ויובל איתך. בעניין גננת/מטפלת - אז לא, לא צריכה להיות גננת מוסמכת בגילאים האלה. לגננת שלנו לדוג' יש תואר בחינוך מיוחד, ברוב הגנים גם את זה לא תמצאי. אם תגיעי לויצ"ו ונעמ"ת תגלי שלמנהלות הגן (לא הגננות) יש תארים בחינוך. למטפלות בדר"כ יש תעודת מטפלת - לפעמים גם זה לא. דבר שהיה חשוב לי אצל הגננות והמטפלות (מלבד הדברים ה"טריויאליים") זה עניין השפה. סליחה אם זה נשמע גזעני, אבל לא רציתי שמטפלת עם מבטא רוסי כבד תקרא לילדה שלי ספר. הייתי בגן שבו היתה מטפלת (ישראלית צברית) שהייתי שולחת אותה לאולפן רק כדי ללמוד זכר/נקבה יחיד/רבים. הפריע לי שכל הילדים היו כפרות ונשמות... אני מאוד מרוצה מהעניין הזה בגן של אלה. דברים נוספים : * היה חשוב לי לשמוע שלא מכריחים ילדים שלא רוצים לאכול, לאכול (אני זוכרת אותי כילדה בגן מקיאה את הפירה והלבן ודוחפים לי עוד ועוד). * רוצה לדעת איך מטפלים בענייני אלימות - היתה לנו בעייה רצינית עם זה בגן של אלה, ולא הייתי מרוצה מאיך שדברים מתנהלים בקטע הזה, וממש נלחמתי. * איך שמים בגן גבולות ואם בכלל? * מה קורה עם ילד בעל צרכים מיוחדים, למשל - רגישות לחלב, במבה, שוקולד... ילד שלא אוכל בשר, יש תחליף? אני אסרתי לתת לאלה קורנפלקס שוקולד או מעדן שוקולד, ממתקים, שתייה מתוקה ודברים בסגנון הזה. ברוב הדברים הם עמדו (חוץ מאשר הקורפלקס כשאז כעסתי מאוד). לשמחתי באסיפת ההורים האחרונה, כל ההורים החליטו שאין מתוקים, גם בימי הולדת רק עוגה פשוטה. * ילדים חולים - מה המדיניות. תראי, בעניין הזה את תראי, שרק אם לילד יש חום ומחלה מדבקת הוא לא יגיע לגן. אי-אפשר לצפות שכל ילד עם נזלת לא יגיע לגן, אני נגמלתי מהפנטזיה הזו... במיוחד בעונות המעבר הילדים משתעלים ומנוזלים, והם מחליפים ביניהם מוצצים ובקבוקים ואוכלים אחד מהצלחת של השני... אז גם אנחנו שולחים ילדה מנוזלת עם אנטיביוטיקה כשהמחלה לא מדבקת. באופן מפתיע, יש להם מצברוח טוב יותר בגן מאשר בבית. * תסתכלי על קירות הגן - האם תלויות יצירות של הגננת או של הילדים? האם על קירות הגן יש נושאים לימודיים? (זו עיצה שקיבלתי מחברה גננת). * תסתכלי על השירותים, על המטבח - תראי אם הם נקיים. * תבקשי לראות תפריט, תראי אם הוא מגוון.תשאלי האם ביות שיש מקבלים ארוחה. * תתקשרי לגן ותשאלי אם את יכולה לבוא - אם הם יגידו לך שצריך לתאם, תפסלי את הגן מייד! אם הם יגידו - בשמחה - לכי לראות את הגן! לגן שצריך "להתכונן" לפני שמגיע הורה, לא הייתי שולחת את הילד שלי. תבדקי גם אם הגן סגור ואיך את נכנסת לגן - האם זה חופשי, האם יש פעמון, האם שואלים מי זה או פותחים מייד את הדלת, האם מישהו יוצא לקראתך. * תסתכלי על החצר - האם החול נקי, האם יש נדנדות (תתפלאי, אבל יש גנים שאין בהם נדנדות בגלל בטיחות), האם יש צעצועים שבורים... * בתוך הגן - האם יש ספרים בגן? איזה ספרים? מתי קוראים להם ספר? האם בגן יש מגוון צעצועים ומאיזה סוג? האם יש צעצועים שבורים? * איך הילדים הולכים לישון? - מזרונים, לולים, מיטות... * מה סדר היום בגן? האם מגיעים לגן אנשים חיצוניים להעביר פעילות? (חוגי טבע, ריתמוסיקה ועוד...) * ציוד לפעילות בגן - צבעי ידיים, מדבקות ועוד ועוד... * האם יש בגן טלויזיה? האם היא פתוחה ומתי? אני מאוד ממליצה להגיע בשעות שונות - שעות הבוקר, פעילות בגן ובחצר, שעת ארוחת צהריים לקראת שינה, שעת התעוררות, קבלת שבת, יום הולדת - אבל זה רק לאחר סינון ראשוני, כשכבר יהיו לך שניים שלושה גנים שתרצי להחליט ביניהם. והכי חשוב - המון-המון-היון אינטואיציה. את תראי, את פשוט תרגישי בגוף שלך ש"זה לא זה" או "זה-זה". בחיי, מרגישים בגוף!!! אלה הדברים שאני זוכרת שבדקתי...
 

מיכל @

New member
חגית, תודה על התשובה המושקעת../images/Emo9.gif

עזרת לי מאוד. "גזור ושמור".
 
רגע, רגע, רגע... קטעתי את הקריאה

שלי, כי אני לא מסכימה עם שבי בנוגע לפסילה של גן שאומר שיש לתאם. לפעמים יש פעילות מאוד מיוחדת בגן, והגננת רוצה להשקיע את כל כולה בילדים של הגן ולא להשקיע בשיווק (יש כאלה גננות. הרי יש לה כבר לקוחות קיימים שעליה לספק, לא
) - ומותר לה לבקש לתאם ליום אחר, או כל זמן אחר. אני מציעה להגיע לקראת שעת הצהריים, כי זה אחד המבחנים של הצוות. זו שעה לחוצה. הילדים עייפים ורעבים. הגננת לא תתפנה אליך (ואם כן - זו נקודה רעה, לדעתי), ולך תהיה הזדמנות להתרשם מתפקוד שעה לחוצה מבלי שינסו לשווק לך.
 
סיגל, לא התכוונתי לזה...

אם מתקשרים לגן והגננת אומרת "היום אי אפשר אבל בשמחה תבואי מחר-מחרתיים או מתישהו אחר" - זה יופי, אבל אם גננת אומרת לך תתקשרי אלי לפני שאת מגיעה מחר - זה מדליק אצלי נורה אדומה. דוקא בגן של אלה הגננת הזמינה אותנו לראות פעילויות מיוחדות כמו חוג טבע והתעמלות וריתמוסיקה, והורים הזמינו אותנו ליום הולדת בגן, והוזמנו לל"ג בעומר ולמסיבת הסיום בגן... זה גם חשוב. מה שעשה אצלירושם מצויין בגן של אלה זה שהם בכלל לא עסקו בשיווק ובלעשות הצגות ולהרשים - באתי המון פעמים והם תמיד היו עם הילדים, ולא נבהלו שיש בלגאן ושילד בוכה ושילד הרביץ ושילד עשה קקי במכנסיים - אלה חיים של הגן וצריך לראות אותו בזמן אמת, ולא ב"הצגה".
 
על זה אני מסכימה במליון אחוז. אני,

למשל, לא הייתי רוצה שהגננת של שגיא תשווק את הגן על חשבון פעילות מיוחדת. לצרף הורים שמחפשים גן לפעילות - זה נפלא, וזה מעיד על פתיחות.
 

חן123

New member
מיכל, אחרי כל העצות אני

אשתדל רק להוסיף ולא לחזור יותר מידיי. קודם כל תחשבי האם את רוצה גן קרוב לבית או למקום העבודה. הגן של אור קרוב למקום העבודה שלי, וזה יתרון כי אין כמעט "ביזבוז" זמן. מנגד ביום שישי זה קצת באסה (אצלך זה יותר משמעותי). דבר שני-מה הכי חשוב לך בגן? לי היה הכי חשוב בטיחות, לפני הכל, אח"כ חום ורק בסוף מס' ילדים. עבודת טלפונים, ואח"כ עבודת רגליים, ובעיקר הרבה אינטואיציה. אגב-אנחנו אחרי שהחלטנו אני שלחתי גם את אמא שלי להתרשמות, זה מאוד עזר לי. ודבר נוסף-את מכניסה באמצע שנה, ויתכן שבגן חלומותייך לא יהיה מקום באמצע השנה, ועוד ל-2 ילדים, במקרה כזה צריך להחליט אם להתפשר, או להמשיך עם המטפלת עד ספטמבר שיהיה בהצלחה חן
 
דבר ראשון - להרגע!

מסתבר שיש גנים טובים. צריך רק להיות סבלנים ועקשנים ולמצוא אותם. אם יש להם שני מקומות פנויים? אני לא יודעת. אני רק מקווה שכן. הקריטריון הכי חשוב במציאת גן זה תחושות הבטן שלך. לי היה חשוב החום והיחס לילדים. לא רוצה למצוא גן שבו ילדים בוכים והמטפלות עסוקות, למשל, בנקיון. הכי חשוב לי ששיר מאושרת בגן. מעבר לזה - הכל בונוס. אצלינו בגן יש 17 ילדים ו 4 מטפלות (בשטח! ביום חופשי של מטפלת יש לה ממלאת מקום) זה נחשב יחס טוב. בהרבה גנים יש פחות מזה. אני לא עונה לרוב השאלות שלך אבל אחת מהן קפצה לי לעיניים. אני נגד "יחס מיוחד לילד". אסור להכריח אף ילד לאכול ולכן הילד שלך לא צריך לקבל יחס מיוחד בנושא זה. לגבי פטל - לא הייתי רוצה יחס מיוחד לילד שלי. אם חשוב לך שהילדים לא ישתו משקאות ממותקים חפשי גן שבו לא מציעים את זה לאף ילד. אם נותנים פטל לכל הילדים לא כדאי למנוע מהשניים שלך את התענוג. זה רק יגרום להם להרגשה שהם מאבדים משהו מיוחד וירצו את זה יותר. שיר שותה רק מים. ב"ארועים חגיגיים" יש בגן מיץ. אני ממש לא מתלהבת מזה אבל לא מונעת משיר. כנ"ל לגבי הבמבה שמחולקת בימי הולדת. אם זה מה שיש בגן שיר תקבל את זה כמו כולם.
 
התשובות שלי, אבל קודם ../images/Emo49.gif. אתם

עומדים לפני צעד משמעותי ונבון מאוד (לדעתי, כמובן
). בגיל של הקטנים עוד לא צריך גננת מוסמכת, אבל זה תמיד יתרון. בגילאים שלהם, נדמה לי שהיחס הוא מטפלת על 5 או 6 ילדים. יחס מיוחד תמיד ניתן לבקש, ומה שכתבת לגבי האוכל - מסכימה איתך. לגבי צופרים ממתקיים - הייתי מוותרת, כי את לא רוצה שכולם ישתו פטל ביום ההולדת להקטנים שלך לא יקבלו. ותאמיני לי שהם מבינים טוב מאוד
אם ינסו "לעבוד" עליהם. מה שואלים
1. על סדר היום. 2. כיצד אוכלים בגן (אם זה מזנון חופשי בא"ב או כולם יושבים לאכול ביחד) ומה אוכלים. 3. מה לומדים בגן. 4. אילו חוגים יש. 5. אילו ואם יש הצגות במשך השנה. 6. אילו פעילויות עם ההורים. 7. מה מדיניות הגמילה מטיטולים (בהנחה שעד אז הם לא יהיו גמולים). 8. מה המדיניות כלפי אלימות בכלל? ומה מדיניות הענישה? 9. האם מחליפים ספר ספריה? 10. אילו מים הם שותים בגן? האם עוקבים אחרי כמות המים שהילדים שותים? 11. האם האוכל מבושל במקום? האם הוא מבושל כל יום או יום מראש? 12. כמה זמן מוקדש לפעילות חופשית בתוך הגן וכמה בחצר. 13. האם יש חול בחצר (חשוב מאוד). 14. לבדוק שהגן לא "סטרילי" מדי. זה מעיד שלילדים אין חופש לשחק... כנ"ל לדבי צעצועים. צעצועים חדשים מדי רומזים שהם נועדו ליופי ולא למשחק...
. 15. כמה זמן הם ישנים בצהריים ומאיזה שעה עד איזה שעה. 16. כל כמה זמן מחליפים חיתול? בינתיים זה מה שעולה לי בראש.
 
מזל טוב לדובונים והנה העצות שלי

מיכל, אין לי הרבה מה להוסיף על מה שכבר נכתב רק כמה דברים אישיים שלי מניסיוני הדל יחסית. ראשית הכי הכי חשוב לזכור שגן הוא בית ולא בית ספר במיוחד בגלאים של הדובונים. גן צריך להיות מקום עם מספר קטן יחסית של ילדים כדי שתהיה אוירה חמימה ואישית (בכוונה אני לא כותבת כמה כי זה תלוי באווירה שנוצרת ובצוות). צוות נעים, מחיוך ומחבק הוא חובה ולדעתי אין להתפשר על הנקודה הזו. סדר יום בגיל הזה מיועד לחזק את הבטחון העצמי של הילדים כאמצעי ולא כמטרה, וודאי שגם הצוות חושב ומתנהג כך. מעבר לכך שימי לב שהילדים נראים שמחים ומאושרים ועם בטחון בסביבה שלהם (שימי לב שהם לא חוששים להסתובב בגן,לגעת בצעצועים, לשבור וללכלך גם כשהצוות לידם). ילדים בגיל הזה במיוחד חווים למידה רק אם זה תוך כדי גירוי והזדהות עם הסביבה הטיבעית שלהם....כמו בבית! לכן שימי לב איך מעבירים מפגשים בגן. האם מעבירים להם "נושאים" יבשים או מעניינים אותם בנושא ע"י השלכות מחיי המשפחה שלהם ויוצרים דינמיקה ועניין אצל הילדים (לא קל בגיל הזה אבל צוות מיומן יודע איך לעשות זאת). אני לא רואה יתרון מיוחד בהרשמה באמצע השנה למעט נושא מחלות החורף אבל זה יתן לך יתרון בבחינת הקבוצה אם היא מגובשת ויש יחסי חברות ושיתוף בין הילדים (מעיד על עבודת צוות טובה). בעניין עבודת הצוות נזכרתי בנקודה חשובה - שאלי את הגננת על ההשקפה שלה בנושא האלימות בגן ואל תסתפקי בתשובה "אני מתנגדת" או "אני לא מרשה". בקשי ממנה לפרט לך איך היא פותרת בגן בעיות בין הילדים (מכות, נשיכות וסחיבת צעצועים). אצלנו לדוגמה הפתרון הוא עבודה יום יומית על נושא השיתוף והחברות והתוצאה אצלנו
מעבר לכך צרפתי לך שני קישורים שממצים בצורה מקצועית את כל מה שנכתב לך בתגובות הנהדרות כאן בפורום. קישור אחד הוא עצות מעשיות והקישור השני הוא טופס שאני ממליצה לך למלא אותו מיד כשאת יוצאת מביקור בגן כשהחוויה טריה.
 

חמניה1

New member
מזל-טוב לרגל המעמד

אנחנו עוד רחוקים כך שאין לנו עצות אבל בהזדמנות זאת, סוכריה, האם אפשר להכניס את השרשור למאמרים לטובת אלה שיחפשו גנים בעתיד. זה שרשור מצוין. (אתם שמים לב שאני לא עובדת היום ?)
 
למעלה