חיישן למבדא / חמצן ?

חיישן למבדא / חמצן ?

שלום לכולם לאחרונה אני מתעניין במחשב הרכב ECU ומערכת ההזרקה EFI ואיך ניתן לשנות פרמטרים על מנת לייצר יותר כוח בגלגלי הרכב.. בלי להחליף מחשב למשופר ובלי הסופר צ'פ המפורסם.(ובלי לגרום נזק) הכל כמובן במסגרת "עשה זאת בעצמך". חיישן הלמבדא מודד את אחוז החמצן בגזי הפליטה שולח אות למחשב בין 0.5 עד 1.5 VOLT. המחשב שואף שהחיישן יתן תמיד תוצאה של 1 V כי זה אומר שתערובת האוויר/דלק עומדת על 1:14.7 שזה התערובת הכי יעילה מבחינת ביצועים חסכון וזיהום סביבתי. אבל מבחינת כוח נטו.. התערובת הכי טובה עומדת על 12.6:1 (0.86V) מבחינת חסכון התערובת הכי חסכונית עומדת על 15.4:1 (1.05V) אני הגעתי לעומק הזה בנושא.. מישהו יודע איך מיישמים את זה בפועל? למישהו יש מידע שיכול לעזור? FLOK/רב מודד של חשמלאי יכול להחליף את החיישן כשצריך כוח? מישהו יודע איך משחקים עם החיישן שליד הפילטר אוויר? שרשור מעניין לא? נ.ב. הנתונים נכונים עבור כל רכב בנזין הזרקה ולא מוגדש.
 

חן 1111

Active member
יפה, אבל חסר לך קצת מידע

קודם כל, הנתונים שאתה מדבר עליהם הם בלמבדא ולא בוולטים. חיישן הלמבדא נותן מתח של סביב 0.5 וולט כאשר מתח גבוה יותר, למשל 0.8 וולט זה תערובת עשירה, ומתח נמוך זה תערובת ענייה. עכשיו, את מה שאתה רוצה לעשות, מחשב ההזרקה עושה לבד. כשאתה נותן הרבה גז, כדי להאיץ, הוא עובר לבקרה בחוג פתוח כלומר מוסיף הרבה דלק בלי להתחשב בקריאת חיישן החמצן. ולהיפך, כשאתה נוסע למשל בירידה ועוזב את הגז, הוא מנתק לגמרי את הדלק. רק בנסיעת שיוט ובסיבובי סרק יש בקרה בחוג סגור כלומר לפי החיישן. לגבי החיישן שליד המסנן, אני מניח שאתה מתכוון לחיישן ספיקת האוויר AFS, או MAFS. פעם היו חיישנים מכניים והיה אפשר לשחק עם הקפיץ שלהם. היום זה מבוסס בדרך כלל על נגד עם חוט להט ואי אפשר לשנות אותו. גם אם עולה בדעתך להוסיף לו למשל נגד, המחשב ילמד את זה ויתקן את עצמו וימשיך לפעול כרגיל. ואם תגזים המחשב יזהה תקלה ויפעל במצב תקלה ועם ביצועים נמוכים יותר. כך שלצערי הפתרון היחיד כיום הוא ברמת התוכנה, והכי פשוט זה בכל זאת סופר-צ'יפ.
 

jekichan

New member
אל תכליל

דבר ראשון חיישן למבדה\חמצן עובד מהרגע שהוא מתחמם ושאין תקלה בחיישן הוא עובד כל הזמן גם בנסיעה גם בהאצה גם בעצירה וגם הילוך סרק שאתה נותן גזזזזז דבר שני דווקא עם הMAF SENSOR יש אפשרות לשחק עם התערובת שמים נגד בטור על אחד מהגידים של החיישן מה שמשפיע על הקריאה מה שמוסיף הרבה דלק מה שאומר שהרכב נוסע קצת יותר חזק ואוכל הרבה יותר דלק
 

חן 1111

Active member
מניסיון, זה לא יעבוד

קודם כל, נכון שהחיישן פועל כל הזמן, אבל המחשב מווסת את הדלק לפי החיישן רק במהירויות שיוט וסרק. זה נקרא בקרה בחוג סגור (closed loop). בהאצה חזקה או בהתנעת מנוע קר, המחשב מתעלם מהחיישן ונותן הרבה דלק לפי דרישת הנהג או המנוע למרות שהחיישן מראה תערובת עשירה. זו בקרה בחוג פתוח. לגבי ההצעה שלך, המחשבים החדשים בנויים כך שהם לומדים את כל הפרמטרים ומתקנים את עצמם. במקרה הזה, בנסיעת שיוט, המחשב יראה לפי חיישן החמצן שהוא נותן יותר מדי דלק. הוא כמובן לא יודע למה, זה אותו דבר אם תגדיל את לחץ הדלק. והמחשב יכייל את עצמו לפי ההתנגדות החדשה של החיישן ויתן תמיד את כמות הדלק המדויקת. כך שבעצם לא עשית כלום.
 

jekichan

New member
טוב כנראה שאתה מכיר רכבים מיוחדים

אני לא מכיר מחשב מנוע שמתאים את עצמו להיתנגדות של חיישנים אתה יודע למה זה יגרום?? זה יגרום לכך שאם חיישן יתקלקל והמחשב יתאים את עצמו ואז המנורת מנוע לא תידלק ואז היצרן לא ירוויח ממכירת חיישנים חוץ מיזה שהLOOP כל הזמן סגור אלא אם כן יש בעיה באחד החיישנים ואני מדבר איתך מניסיון של הרבה רכבים שנלקחו לנסיעת מיבחן עם המחשב בתוך הרכב תוך כדי הקלטת נתונים וצפיה לאחר מכן במחשה השולחני על מנת למצוא תקלות שישנם החל ממכוניות בשווי של 20אלף ועד למכוניות של 480 אלף ואפילו טיפ טיפה יותר
 

חן 1111

Active member
אני מדבר על מערכות הזרקה של בוש

ומגנטי מרלי, אפילו לפני 10 שנים. אתה טועה בשני הדברים. מחשב ההזרקה כן לומד שינויים במנוע ובחיישנים, והלופ לא סגור כל הזמן, יש תנאים שהוא סגור ותנאים שלא. ליתר דיוק, המחשב קורא את הנתונים כל הזמן אבל לא תמיד חייב לעמוד בדרישות המתח של חיישן החמצן. ואתה לא יכול לדעת דברים כאלה מניסיון, אתה צריך לקרוא את תיאור פעולת המערכת בספרות היצרן. מקרה לדוגמה: מלפני שנים. סדרת כלי רכב שהתניעו גרוע בבוקר בגלל תערובת עניה. לא מצאנו שום תקלה. חיברנו נגד בטור לחיישן חום המנוע. המנוע התניע מצוין. אחרי כמה ימים הלקוח חזר עם אותה תקלה. בדקנו את טמפרטורת המנוע במחשב וזו היתה הטמפרטורה האמיתית למרות שהתנגדות החיישן היתה שגויה לגמרי. הפתרון היה לבנות מערכת שמחברת את הנגד רק לזמן קצר בהתנעה.
 
מאוד מעניין..

אבל איך זה שיש הרבה אתרים באנגלית שמדברים על שיפור ביצועים דרך הלמבדה. יכול להיות שזה בעיקר למעקב אחר תערובת הדלק לאחר שעושים שיפורים אחרים?
 
ועכשיו לאלה שלא מבינים...

תקנו אותי אם אני טועה... בעזרת חיישן למבדא אפשר לשנות ביצועי מנוע ?
 

חן 1111

Active member
הקישורים שהבאת:

הראשון מדבר על מכשיר שמאפשר לך לבדוק בזמן אמיתי את הרכב התערובת במנוע, ולא לשנות אותה. הקישור השלישי אכן מדבר על שיפור ביצועים על ידי שינוי אות של חיישן, שים לב שזה מין מחשב מתוחכם שמיירט את אות חיישן כמות האוויר (או לחץ סעפת היניקה) ונותן למחשב במקומו אות אחר. וצריך לכייל אותו כיול מורכב עבור כל תחום של סיבובי מנוע ועומס. שזה בעצם פיתרון ברמת התוכנה ולא סתם נגד על החיישן.
 
יכול להיות שניתן לעשות את זה

נראה לי שזה לא קשה במיוחד לבנות מערכת שמשדרת אות חשמלי של 0.86V במקום הלמבדה (שנאי) על מנת לקבל תערובת של 12.6:1 ובו זמנית לשלב נגד מתכוונן. וכמובן לצורך בדיקת תקינות ומעקב אפשר לחבר את הלמבדה המנותק למכשיר כמו זה שיש בהודעה המקורית שמציג נתוני שריפה אמיתיים. ולהתאים את המערכת לשלוש מצבים למשל POWER NORMAL ECO אגב לגבי הנגד מישהו כבר מוכר את זה כנסו ללינק למטה. ועוד שאלה: יש עוד חיישן אחר שניתן לשחק איתו חוץ מאלה שכבר דיברנו עליהם?
 

חן 1111

Active member
אתה לא מקשיב

קודם כל, אתה לא מדבר על מתח אלא על ערך למבדא. מתח חיישן החמצן עבור תערובת עניה הוא מתח נמוך - נגיד 0.2 וולט. אם תיתן למחשב מתח כזה, הוא יוסיף דלק ויצפה לראות את המתח עולה. אם עדיין הוא יקבל מתח נמוך, הוא יוסיף עוד דלק וכן הלאה, עד שהוא יקבע שכנראה החיישן לא תקין, יעבור לבקרה בחוג פתוח וידליק את נורת ההתראה על תקלה. כמו כן, שיפור הביצועים חשוב לנו במצב לחיצה מלאה על הדוושה. במצב זה המחשב כבר פועל בחוג פתוח, זה כתוב גם בקישורים שנתת, ולכן מתעלם מחיישן החמצן. ההתקן הזה שאתה מדבר עליו מתחבר לחיישן שנותן למחשב מידע על כמות האוויר שהמנוע מקבל. זה יכול להיות חיישן ספיקת אוויר או חיישן לחץ יניקה. והכי יעיל זה להתחבר לחיישן הזה.
 
למעלה