חיוב אדם שיחזיר את כספיך שביזבז.

serverserver

New member
חיוב אדם שיחזיר את כספיך שביזבז.

אם אדם נותן לחבירו כספים לשמור. אבל אין ביניהם מסמך נאמנות בכתב. והשומר מועל ומבזבז את כל הכספים. ואז האדם תובע אותו שיחזיר את כל הכספים שביזבז. האם היו פסקי דין שחייבו את השומר להחזיר את הכסף והחילו עליו נאמנות קונסטרוקטיבית למרות הכחשותיו ולמרות שאין מסמך נאמנות בכתב ? האם קיימים פסקי דין שבהם בתי משפט חייבו "שומר" שכזה בפיצויים עונשיים להחזיר את הכספים שביזבז עם ריביות דריביות שדומות להלנה גבוהה רטרואקטיבית ? אשמח לדעת על פסקי דין כאלה.
 
אני אענה שוב על השאלה בדומה

למה שעניתי עליה בפורום דיני נזיקין: כעיקרון זהו פורום הבא לענות לשאלות הנוגעות לדיני חוזים, השאלה לא ממש קשורה לנושא הפורום ומומלץ לשאול אותה בפורום חוק ומשפט שם סביר להניח יוכלו יותר לסייע לך. באופן כללי ביותר, אשיב לך שאין ספק שמי שנזוק כתוצאה מהפרת תנאי נאמנות ע"י הנאמן, זכאי לפיצויים על הנזק שנגרם לו. אפשר לתבוע עוגמת נפש למרות שבארצנו בתי המשפט ממש לא אוהבים סעיף זה. נכון יותר לתבוע על נזק קונקרטי וביטול זמן. באשר לפיצויים עונשיים יש חוקים מסוימים שבהם הם מוגדרים כמו למשל בעוולת תקיפה. הנושא נדון בעיקרו בחוק השומרים. מציעה שתתחיל מעיון בחוק. עפ"י חוק השומרים גם לשומר חינם יש אחריות.
 

serverserver

New member
לפני הכל גם בע"פ יכל החיוב להיווצר?

האם לפני הכל, כדי שיווצר חיוב להחזיר את הכסף, לא דרוש שההסכם יהיה בכתב ? האם טענה שנוצר חיוב כזה בעל פה היא מוצדקת זאת אומרת האם יכל להיווצר חיוב כזה גם בעל פה ?
 

serverserver

New member
איך קוראים לחיוב הזה ?

איפה אפשר לקרא יותר לעומק על חיובים שנוצרו בעל פה והופרו וצריך להוכיח אותם ? איזה סוגים של חיובים אלה ? ואיך הם נקראים? איזה פסקי דין יתנו לי לקרא עליהם קצת יותר פרטים נוספים ?
 
קוראים לזה - חוזה בעל פה........

חוזה ממש לא צריך להיות בכתב. חוזה יכול להיות בעל-פה או בהתנהגות. החריג הוא חוזה בכתב - לדוגמא: עסקה במקרקעין דורשת כתב. דוגמא שעולה לי בשניה לראש: בשנות החמישים הגיעו לארץ עולים חדשים שהביאו עמם כספים של בני משפחה/חברים שנותרו מאחור. אותם עולים עשו שימוש בכספי קרוביהם ללא רשות. הקרובים דרשו בשלב מסוים את הכספים ואילו העולים טענו שלא היה ולא נברא. כמובן שברוב המקרים לא היה כתב לנאמנות הזו. פסקי דין רבים נכתבו על מקרים כאלו. אני מניחה שיש דוגמאות יותר טובות אבל זה מה שעלה לי לראש בשעת לילה מאוחרת....
אני לא עושה חיפושים לפסקי דין עבור שואלים בפורום. אני מציעה לך לעשות חיפוש עם המילים "נאמנות" או "חוק השומרים". בטח תמצא דוגמאות רבות. בהצלחה ולילה טוב.
 

serverserver

New member
לילה טוב

תודה. התשובות האחרונות מקרבות אותי להבנה שמה שקשה הוא הענין של ההוכחה. כתבת שצריך להוכיח חיוב. וזה בעל פה אז קשה. כתבת שהחוזה הוא בעל פה. אז החוזה בעל פה הוא שיצר את החיוב נכון ? אני רוצה מאוד לקרא איך מוכיחים חיוב שקשה להוכיח אותו. הבנתי ממך שעלי לחפש נושא שנקרא לו "איך מוכיחים חוזים בעל פה". נכון ? יש בספר כמה נושאים רק תגידי לי מה הכי מתקרב לנושא שקראנו לו "איך מוכיחים חוזים בעל פה". ארשום את הנושאים שמופיעים בספר: 1.ראיה בעל פה כנגד מסמך בכתב. 2.החריגים לכלל הראיה הטובה ביותר. 3.החריגים לכלל הפוסל עדות שמיעה. 4..... יש בספר הזה עוד נושאים, זה ספר בדיני ראיות. רציתי לדעת באיזה נושאים של ספר דיני ראיות, אפשר לקרא על הנושא שאני קוראת לו "איך מוכיחים חוזים בעל פה".
 
למעלה