חידון התנ``ך / יום ג`

חידון התנ``ך / יום ג`

בוקר טוב אנשים. לאחר שנוכחתי אמש כי יש `ביקוש` לשרשור התנכ``י אז חשבתי לנסות גם היום לאתגר אתכם בשאלה תנכי``ת וההסדר יהיה כזה, במידה ותיענה תשובה לשאלה מיד תצוץ שאלה חדשה, ובמידה ולא תתקבל תשובה ממכם במהלך היום אני אענה עליה בסוף היום, הולך ?? והשאלה להיום קשורה לנשים; היכן יש בתנ``ך שתי גיסות בנות אותו שם?.. בהצלחה ויום אתגרי לכולכם.
 
מאחר ואני לא ברמה של חידון התנך, מותר לי לחפש

בגוגל? הרי זה לא שנתת פה מילות מפתח שיובילו אותי לתשובה... אם תאשר לי אני אוכל להשתתף.. אם לא - תאלץ להסתפק בידיעותי הדלות שחייל כבר עמד מולן...
 
פינת הלשון היומית... ../images/Emo13.gif

(או שמא פינת היקה הורס החידות היומית...). את המילה "גיס" ניתן להבין בכמה דרכים, ורובן לא נכונות לפי השפה העברית. אין לי זמן להאריך, אבל המילה גיס מגיעה מ'גיסא' (בארמית: צד), ומשמעותה לגבי משפחה היא, בתרגום חופשי שלי, "אלה שמצד אחד מבני המשפחה" = בן הזוג של אחד מבני המשפחה. לכן אשתו של אחי היא גיסתי, אבל אני לא גיסה - כי אני לא התחתנתי עם אחד ממשפחתה. זה סיפור ארוך, אבל אני אומר את זה כי סטטיסטית רוב העולם קורא 'גיס' או 'גיסה' דווקא לאלה שאינם גיסים... אין לי זמן עכשיו לחשוב על החידה... אני עף לקורס ואחשוב על זה בשלוש...
 
2‏ ‏הבנות של שם בן נח

התחתנו עם 2 הבנים של יפת בן נח. הם היו גיסות ושתיהן היו הבנות של אותו ``שם``.
 
אתה רציני?

יש מדרש כזה? אשמח למקור, אני בדיוק עוסק בנושא בעיון. בכל אופן, בתורה זה לא כתוב.
 
בבקשה! והמקור הוא........

מוחי הקודח כמובן. פשוט ככה זה הסתדר לי בראש. אולי ראיתי את זה אי שם וזה נכנס לתת מודע? גיא וייס! (חבר של יוסי) (תאמינו או לא אבל את המשפט האחרון לקחתי איתי לחיים ואפילו הילדים (זה ד...) שלי חוזרים אחרי ``חבר של יוסי!``)
 
תשובה אחת

אני מניח שלא לזה התכוונת, אבל בדברי הימים א' פרק ז' יש תשובה אחת (בהנחה שכשאתה אומר 'גיס' אתה מתכוון למה שמתכוונים היום). על מכיר נאמר "ושם אחותו מעכה", ופסוק מאוחר יותר נאמר "ותלד מעכה אשת מכיר בן". כך שהיו לו אחות ואשה באותו שם.
 
מעניין לבדוק את מה שאתה אומר.

אני לא התכוונתי לזה, הלכת רחוק מדי, יש משהו קרוב יותר, ואכן התכוונתי לגיסות כמו שמקובל היום, קרי אשתו ואחותו באותו שם.
 
על זה הדרך

אביגיל אשת דוד ואחות דוד. בהנחה שהקריטריונים הם כפי שאמר חיל.
 
חייל

תרשה להשתמש היום בכובע היקה... אין פסוק מפורש שאביגיל ודוד היו אחים מאבא. בשמואל כתוב `אביגיל בת נחש` ומסבירים המפרשים שנחש זהו ישי שמת בעטיו של נחש. בדה``י כתוב `ואחיותיהם צרויה ואביגיל` ובמצודות מביא שיתכן שהיו אחים רק מאמא. אגב מה נסגר עם בר אורין?
 
לא הבנתי את הדקדוק.

קודם כל, אף אחד לא דיבר על אחות דווקא מאב. יכול להיות מאם. דבר שני, אמנם בשמואל כתוב שאביגיל היא בת נחש, אבל בדברי הימים כתוב במפורש שצרויה ואביגיל הן אחיות של בני ישי, כך שלא משנה איך תבין את זה, ישנו פסוק מפורש שקורא להן אחיות ("ואחיותיהם צרויה ואביגיל" - דברי הימים א' פרק ב', לא זוכר איזה פסוק). ואמנם הרעיון שישי נקרא 'נחש' כי הוא מת בעטיו של נחש הוא מדרש גמור, אך הוא נובע מסתירה מפורשת בכתובים בין שמואל, שבו אביגיל היא בת נחש, לדברי הימים, שבו היא בת ישי.
 
אשתדל להסביר..

השאלה היתה שתי - גיסות בנות אותו שם. ועניתי אביגיל. בתגובה קודמת השגתי על הדוגמא שהיא לא מושלמת, וזאת כיון שעל העובדה שאביגיל אחות דוד היתה אחותו גם מאבא אין על כך הוכחה מפורשת ב`פסוק` אלא ``רק`` מדרש, `בת נחש`. ואגב יעוין במצודות בדברי הימים שאומר כך
 
המשך

בפירוש. ומהפסוק בדברי הימים אי אפשר להביא ראיה שהיו אחים גם מאבא שהרי כתוב רק אחיותיהם ולא כתוב שהיו בנותיו של ישי. מקווה שהייתי ברור. אגב לאיפה נעלם בר אורין פגע וברח.
 
אז אני עדיין לא מבין.

'גיסות' הן אשתו ואחותו של דוד. לא כתוב אם מאב או מאם או משניהם, אלא רק "אחות". והנה, ישנו פסוק מפורש ש - גם אם תדייק את הדיוק שלך לגבי המדרש - אומר שהיא אחותו. אז הדבר הדורש הוכחה הוכח. ובלי קשר, הדיוק שלך לא נהיר לי. היכן נאמר שצרויה ואביגיל הן אחיותיו של דוד? ברשימת בני ישי. נאמרה שם רשימת הבנים שלו, ואח"כ רשימת הבנות - צרויה ואביגיל. במקום לומר "וישי הוליד גם את צרויה ואביגיל", ייחסו את הבנות - כמו שנעשה פעמים רבות ברשימות היוחסין של דברי הימים - לאחיהם. לדייק שלא כתוב שהן בנותיו של ישי זה דיוק לא נכון.
 
יקה כמו יקה

א. בענין הגיסות אני בסך הכל אומר שיתכן שהם לא גיסות מושלמות דהיינו `גם` מאבא - שהרי אין פסוק `מפורש` שמיחס את אביגיל ישירות לישי. ב. בענין הדיוק מדברי הימים אני לא בקיא בסגנון של דה``י, אסתפק בכך שהמצודות (דה``י א ב;טו) מביא שיתכן שלא היו בני ישי. ע``ש
 
לא לגמרי.

אבל אם אני אגיד שאני חושב אחרת מהמצודות, ואני חושב שהפשט הוא שבלי ספק מדובר באחיות מאב ומאם, אני אצטרך לתת הסברים ארוכים על מחשבת לימוד המקרא בכלל, ועם זה יש לי ניסיון מר של שנים רבות...
 
למעלה