חוכמת ספרד (או להיפך)

מצב
הנושא נעול.

Ccyclist

Well-known member
חוכמת ספרד (או להיפך)

חוכמת ספרד (או להיפך)
מטעמי פרטיות לא אכנס למיקומי המדוייק או למספרי הקווים, אבל הנה משהו מרגיז במיוחד שגיליתי היום - המועצה המקומית שלי בספרד מסבסדת אוטובוס שהוא ביזבוז מחולט של כספי משלם המיסים וזמנם של הנוסעים.

במשך כמעט עשור עבר כאן קו אוטובוס אחד שנסע בין העיירה ואזורי דירות הנופש השונים שבתחומה לעיר הבינונית השכנה דרך אזורי הנופש ועיירונת נוספת שבתחומה. לצורך סיפורנו נקרא לקו הזה 111. הקו נסע פעמיים עד 3 פעמים בשעה עם לוח זמנים מבלבל שעודד רק נוסעים מחוסר ברירה כי תמיד היה סיכוי להמתין חצי שעה בתחנות, והיה קשה לזכור מתי בדיוק אמור להגיע אוטובוס.

בשנה שעברה שמתי לב שסמל החונטה דה אנדלוסייה החל להתנוסס על האוטובוסים של הקו, שם החברה שונה, ומספר הקו שונה - נקרא לו 222. כמו כן - לתקופה קצרה התפרסם לו"ז חדש או על העמוד של האוטובוס (אם כי זה הוסר בינתיים וכיום ישנו רק הלו"ז הישן של 111) על בסיס אוטובוס כל חצי שעה. כמו כן שמתי לב שכמה דקות אחריו מגיע קו חדש - נקרא לו 333 שמבירור מידע עליו עלה שהוא נוסע רק בתחום הרשות המוניציפלית שלי, אך הלו"ז שלו קובע שגם הוא יוצא על בסיס אותה חצי שעה של האוטובוס הראשון - ה 222 או 111 לשעבר. לטעמי עדיף שהוא יצא 15 דקות אחרי הקו הבינעירוני כך שנקבל בציר הבינעירוני שבתחום השיפוט ( 10 קילומטרים של כביש ראשי עם כבישי שירות ו"ישובים" או "כפרי נופש" לכל אורכו ) תדירות של אוטובוס בכל 15 דקות, מה שיעודד "תיירי מגורים" להשתמש בתח"צ.

משום שאני בדרך כלל רוכב למקומות כמו הג'ים - 8 ק"מ מאיתנו, או שבעלי ואני משתמשים במכונית שכורה לנסיעות ארוכות יותר (אינני יכול לשכנע אדם שיכול לנהוג להשתמש בכלי תחבורה שמגיע פעם בחצי שעה, וגם כשאנחנו הולכים על החוף לחצי שעה יותר מהיר לחזור הביתה ברגל) לא יצא לי להשתמש ב"333" עד היום, והתברר לי תפקידו המטופש ביותר (בהמשך התגובה).

בגלל שהיה לי סידור בעיירה היום הגעתי אליה בקו 222 אחרי סידור אחר בעיר השכנה אליה הגעתי ב222 מהתחנה שליד קומפלקס הנופש בו אני גר בחורף. אחרי שסיימתי את ענייני הגעתי לתחנת האוטובוס 5 דקות לפני השעה העגולה שבה האוטובוסים היו אמורים להתחיל את נסיעתם מאמצע העיירה. אחרי 15 דקות המתנה הגיע קו "222" הבינעירוני, כנהוג פה אמרתי את יעדי וציפיתי שהנהג יגיד מה המחיר (למיטב ידיעתי אין כאן כרטיסיות, רק כרטיסי נסיעה בודדת שהמכשיר מדפיס על גליל נייר) אך הוא סירב להעלות אותי, ואמר לי להמתין ל333. אמרתי לו שרק הבוקר עליתי על הקו שלו מאותה התחנה. תשובתו היתה שהוא רק מעלה נוסעים בתחנה שלי, לא מוריד. המתנתי עוד דקה או שתיים עד שהגיע האוטובוס של "333" והוא הסיע אותי לביתי, כאשר הוא עובר בדיוק במסלולו של ה222 (יש להם את כל אותן התחנות) כאשר בשלב מסויים היתה מכונית אחת בלבד בין שני האוטובוסים.

וזוהי תחבורה ציבורית לפי "חוכמת ספרד" - במקום להכפיל תדירות ולקצר את ההמתנה המקסימלית מ30 דקות ל15 דקות הם מעדיפים להקדיש משאבים (שתי מכונות, מספר נהגים, דלק) לסוג של "ממתינים חצי שעה לאוטובוס ושניים מגיעים". הרי אין כאן אלמנט של קו אקספרס וקו איטי - כל נוסע בינעירוני יכול לעצור את ה222 בכל תחנה ולכן ההפרדה המשונה הזו בין נוסעים עירוניים לנוסעים בינעירוניים לא יכולה לחסוך לקו הבינעירוני יותר מ2-3 דקות נסיעה לכל אורך המסלול (מהפעמים שהשתמשתי בו השנה הוא אינו מהיר מבעבר, ותמיד עולים עליו בתחנות הפופולריות), ולא תעודד בעלי רכב להשתמש בתחבורה הציבורית.

השקעת משאבים ביזארית ביותר במדינה שעדיין נמצאת במיתון כלכלי.
 

טשאפק 2

New member
חכמת דרום-ספרד?

חוכמת ספרד (או להיפך)
מטעמי פרטיות לא אכנס למיקומי המדוייק או למספרי הקווים, אבל הנה משהו מרגיז במיוחד שגיליתי היום - המועצה המקומית שלי בספרד מסבסדת אוטובוס שהוא ביזבוז מחולט של כספי משלם המיסים וזמנם של הנוסעים.

במשך כמעט עשור עבר כאן קו אוטובוס אחד שנסע בין העיירה ואזורי דירות הנופש השונים שבתחומה לעיר הבינונית השכנה דרך אזורי הנופש ועיירונת נוספת שבתחומה. לצורך סיפורנו נקרא לקו הזה 111. הקו נסע פעמיים עד 3 פעמים בשעה עם לוח זמנים מבלבל שעודד רק נוסעים מחוסר ברירה כי תמיד היה סיכוי להמתין חצי שעה בתחנות, והיה קשה לזכור מתי בדיוק אמור להגיע אוטובוס.

בשנה שעברה שמתי לב שסמל החונטה דה אנדלוסייה החל להתנוסס על האוטובוסים של הקו, שם החברה שונה, ומספר הקו שונה - נקרא לו 222. כמו כן - לתקופה קצרה התפרסם לו"ז חדש או על העמוד של האוטובוס (אם כי זה הוסר בינתיים וכיום ישנו רק הלו"ז הישן של 111) על בסיס אוטובוס כל חצי שעה. כמו כן שמתי לב שכמה דקות אחריו מגיע קו חדש - נקרא לו 333 שמבירור מידע עליו עלה שהוא נוסע רק בתחום הרשות המוניציפלית שלי, אך הלו"ז שלו קובע שגם הוא יוצא על בסיס אותה חצי שעה של האוטובוס הראשון - ה 222 או 111 לשעבר. לטעמי עדיף שהוא יצא 15 דקות אחרי הקו הבינעירוני כך שנקבל בציר הבינעירוני שבתחום השיפוט ( 10 קילומטרים של כביש ראשי עם כבישי שירות ו"ישובים" או "כפרי נופש" לכל אורכו ) תדירות של אוטובוס בכל 15 דקות, מה שיעודד "תיירי מגורים" להשתמש בתח"צ.

משום שאני בדרך כלל רוכב למקומות כמו הג'ים - 8 ק"מ מאיתנו, או שבעלי ואני משתמשים במכונית שכורה לנסיעות ארוכות יותר (אינני יכול לשכנע אדם שיכול לנהוג להשתמש בכלי תחבורה שמגיע פעם בחצי שעה, וגם כשאנחנו הולכים על החוף לחצי שעה יותר מהיר לחזור הביתה ברגל) לא יצא לי להשתמש ב"333" עד היום, והתברר לי תפקידו המטופש ביותר (בהמשך התגובה).

בגלל שהיה לי סידור בעיירה היום הגעתי אליה בקו 222 אחרי סידור אחר בעיר השכנה אליה הגעתי ב222 מהתחנה שליד קומפלקס הנופש בו אני גר בחורף. אחרי שסיימתי את ענייני הגעתי לתחנת האוטובוס 5 דקות לפני השעה העגולה שבה האוטובוסים היו אמורים להתחיל את נסיעתם מאמצע העיירה. אחרי 15 דקות המתנה הגיע קו "222" הבינעירוני, כנהוג פה אמרתי את יעדי וציפיתי שהנהג יגיד מה המחיר (למיטב ידיעתי אין כאן כרטיסיות, רק כרטיסי נסיעה בודדת שהמכשיר מדפיס על גליל נייר) אך הוא סירב להעלות אותי, ואמר לי להמתין ל333. אמרתי לו שרק הבוקר עליתי על הקו שלו מאותה התחנה. תשובתו היתה שהוא רק מעלה נוסעים בתחנה שלי, לא מוריד. המתנתי עוד דקה או שתיים עד שהגיע האוטובוס של "333" והוא הסיע אותי לביתי, כאשר הוא עובר בדיוק במסלולו של ה222 (יש להם את כל אותן התחנות) כאשר בשלב מסויים היתה מכונית אחת בלבד בין שני האוטובוסים.

וזוהי תחבורה ציבורית לפי "חוכמת ספרד" - במקום להכפיל תדירות ולקצר את ההמתנה המקסימלית מ30 דקות ל15 דקות הם מעדיפים להקדיש משאבים (שתי מכונות, מספר נהגים, דלק) לסוג של "ממתינים חצי שעה לאוטובוס ושניים מגיעים". הרי אין כאן אלמנט של קו אקספרס וקו איטי - כל נוסע בינעירוני יכול לעצור את ה222 בכל תחנה ולכן ההפרדה המשונה הזו בין נוסעים עירוניים לנוסעים בינעירוניים לא יכולה לחסוך לקו הבינעירוני יותר מ2-3 דקות נסיעה לכל אורך המסלול (מהפעמים שהשתמשתי בו השנה הוא אינו מהיר מבעבר, ותמיד עולים עליו בתחנות הפופולריות), ולא תעודד בעלי רכב להשתמש בתחבורה הציבורית.

השקעת משאבים ביזארית ביותר במדינה שעדיין נמצאת במיתון כלכלי.
חכמת דרום-ספרד?
הרשויות האחראיות לתחום התח"צ בספרד הן איזוריות, אני מניח, כך שטפשותן של אלה באנדלוסיה אינה מעידה בהכרח על חבלים אחרים.

אכן סיפור תמוה.
 
נעים לשמוע שהטפשות מצויה גם בספרד

חוכמת ספרד (או להיפך)
מטעמי פרטיות לא אכנס למיקומי המדוייק או למספרי הקווים, אבל הנה משהו מרגיז במיוחד שגיליתי היום - המועצה המקומית שלי בספרד מסבסדת אוטובוס שהוא ביזבוז מחולט של כספי משלם המיסים וזמנם של הנוסעים.

במשך כמעט עשור עבר כאן קו אוטובוס אחד שנסע בין העיירה ואזורי דירות הנופש השונים שבתחומה לעיר הבינונית השכנה דרך אזורי הנופש ועיירונת נוספת שבתחומה. לצורך סיפורנו נקרא לקו הזה 111. הקו נסע פעמיים עד 3 פעמים בשעה עם לוח זמנים מבלבל שעודד רק נוסעים מחוסר ברירה כי תמיד היה סיכוי להמתין חצי שעה בתחנות, והיה קשה לזכור מתי בדיוק אמור להגיע אוטובוס.

בשנה שעברה שמתי לב שסמל החונטה דה אנדלוסייה החל להתנוסס על האוטובוסים של הקו, שם החברה שונה, ומספר הקו שונה - נקרא לו 222. כמו כן - לתקופה קצרה התפרסם לו"ז חדש או על העמוד של האוטובוס (אם כי זה הוסר בינתיים וכיום ישנו רק הלו"ז הישן של 111) על בסיס אוטובוס כל חצי שעה. כמו כן שמתי לב שכמה דקות אחריו מגיע קו חדש - נקרא לו 333 שמבירור מידע עליו עלה שהוא נוסע רק בתחום הרשות המוניציפלית שלי, אך הלו"ז שלו קובע שגם הוא יוצא על בסיס אותה חצי שעה של האוטובוס הראשון - ה 222 או 111 לשעבר. לטעמי עדיף שהוא יצא 15 דקות אחרי הקו הבינעירוני כך שנקבל בציר הבינעירוני שבתחום השיפוט ( 10 קילומטרים של כביש ראשי עם כבישי שירות ו"ישובים" או "כפרי נופש" לכל אורכו ) תדירות של אוטובוס בכל 15 דקות, מה שיעודד "תיירי מגורים" להשתמש בתח"צ.

משום שאני בדרך כלל רוכב למקומות כמו הג'ים - 8 ק"מ מאיתנו, או שבעלי ואני משתמשים במכונית שכורה לנסיעות ארוכות יותר (אינני יכול לשכנע אדם שיכול לנהוג להשתמש בכלי תחבורה שמגיע פעם בחצי שעה, וגם כשאנחנו הולכים על החוף לחצי שעה יותר מהיר לחזור הביתה ברגל) לא יצא לי להשתמש ב"333" עד היום, והתברר לי תפקידו המטופש ביותר (בהמשך התגובה).

בגלל שהיה לי סידור בעיירה היום הגעתי אליה בקו 222 אחרי סידור אחר בעיר השכנה אליה הגעתי ב222 מהתחנה שליד קומפלקס הנופש בו אני גר בחורף. אחרי שסיימתי את ענייני הגעתי לתחנת האוטובוס 5 דקות לפני השעה העגולה שבה האוטובוסים היו אמורים להתחיל את נסיעתם מאמצע העיירה. אחרי 15 דקות המתנה הגיע קו "222" הבינעירוני, כנהוג פה אמרתי את יעדי וציפיתי שהנהג יגיד מה המחיר (למיטב ידיעתי אין כאן כרטיסיות, רק כרטיסי נסיעה בודדת שהמכשיר מדפיס על גליל נייר) אך הוא סירב להעלות אותי, ואמר לי להמתין ל333. אמרתי לו שרק הבוקר עליתי על הקו שלו מאותה התחנה. תשובתו היתה שהוא רק מעלה נוסעים בתחנה שלי, לא מוריד. המתנתי עוד דקה או שתיים עד שהגיע האוטובוס של "333" והוא הסיע אותי לביתי, כאשר הוא עובר בדיוק במסלולו של ה222 (יש להם את כל אותן התחנות) כאשר בשלב מסויים היתה מכונית אחת בלבד בין שני האוטובוסים.

וזוהי תחבורה ציבורית לפי "חוכמת ספרד" - במקום להכפיל תדירות ולקצר את ההמתנה המקסימלית מ30 דקות ל15 דקות הם מעדיפים להקדיש משאבים (שתי מכונות, מספר נהגים, דלק) לסוג של "ממתינים חצי שעה לאוטובוס ושניים מגיעים". הרי אין כאן אלמנט של קו אקספרס וקו איטי - כל נוסע בינעירוני יכול לעצור את ה222 בכל תחנה ולכן ההפרדה המשונה הזו בין נוסעים עירוניים לנוסעים בינעירוניים לא יכולה לחסוך לקו הבינעירוני יותר מ2-3 דקות נסיעה לכל אורך המסלול (מהפעמים שהשתמשתי בו השנה הוא אינו מהיר מבעבר, ותמיד עולים עליו בתחנות הפופולריות), ולא תעודד בעלי רכב להשתמש בתחבורה הציבורית.

השקעת משאבים ביזארית ביותר במדינה שעדיין נמצאת במיתון כלכלי.
נעים לשמוע שהטפשות מצויה גם בספרד
כי יש קטע כזה בארץ להראות שטמטום, זלזול וחוסר התחשבות בכלל התחומים, כולל כלפי הנוסעים בתחבורה הציבורית אופייני רק לישראל. אני שמח לראות שזה לא רק בארץ, כיוון שזה מעיד שאנו לא ייחודיים באופן שלילי, ומכיוון שאנחנו לא ייחודיים לרעה, אנחנו יכולים להשתפר בתחומים שנראים לנו לא הגיוניים.

אין להם כרטיסיות?איך לא חשבו על זה.אנחנו נראים כך מאוד מתקדמים.
 

טשאפק 2

New member
אני נסעתי קצת בקטלוניה

נעים לשמוע שהטפשות מצויה גם בספרד
כי יש קטע כזה בארץ להראות שטמטום, זלזול וחוסר התחשבות בכלל התחומים, כולל כלפי הנוסעים בתחבורה הציבורית אופייני רק לישראל. אני שמח לראות שזה לא רק בארץ, כיוון שזה מעיד שאנו לא ייחודיים באופן שלילי, ומכיוון שאנחנו לא ייחודיים לרעה, אנחנו יכולים להשתפר בתחומים שנראים לנו לא הגיוניים.

אין להם כרטיסיות?איך לא חשבו על זה.אנחנו נראים כך מאוד מתקדמים.
אני נסעתי קצת בקטלוניה
והתרשמתי מאד מאד לחיוב מהתחבורה הציבורית שם. באיטליה לעומת זאת הניסיון שלי היה גרוע ביותר (וגם כמה איטלקים טענו באזניי בלהט שהתחבורה הציבורית אצלם היא הגרועה בעולם!) ובסיציליה במיוחד נרשמו שיאים ביזאריים של חוסר יעילות, כולל הליך מסורבל של מכירת כרטיס שכלל מילוי ידני של טופס מסובך (ע"י הנהג), וזאת כשעשרים איש ממתינים לעלות לאוטובוס. סכ"ה רציתי לנסוע באוטובוס, לא לקחת משכנתא...
 

Ccyclist

Well-known member
סיפורון מנאפולי:

אני נסעתי קצת בקטלוניה
והתרשמתי מאד מאד לחיוב מהתחבורה הציבורית שם. באיטליה לעומת זאת הניסיון שלי היה גרוע ביותר (וגם כמה איטלקים טענו באזניי בלהט שהתחבורה הציבורית אצלם היא הגרועה בעולם!) ובסיציליה במיוחד נרשמו שיאים ביזאריים של חוסר יעילות, כולל הליך מסורבל של מכירת כרטיס שכלל מילוי ידני של טופס מסובך (ע"י הנהג), וזאת כשעשרים איש ממתינים לעלות לאוטובוס. סכ"ה רציתי לנסוע באוטובוס, לא לקחת משכנתא...
סיפורון מנאפולי:
הגענו לתחנת הרכבת של נאפולי ועמדנו בתור לקופה. הגענו לקופה והקופאי מסר לנו שזהו התור הלא נכון ועלינו לעמוד בתור ליד. בתור ליד עמדנו קצת (היה אדם אחד לפנינו) וכשהגיע תורנו הקופאי השני סגר את האשנב כי בדיוק החלה הפסקת הצהריים שלו. רק בשלישי קנינו את הכרטיסים, ובסופו של דבר התברר שכל התרגיל היה לשווא כי אם היינו לוקחים מונית משדה התעופה למלון זה היה עולה פחות משתי המוניות משדה התעופה לנאפולי, ומסורנטו לאמלפי. יש סיבה לכך שצפון איטליה רוצה מדינה פדרלית...

טכנית האזור בו אני נמצא נהנה משירות רכבות טוב בבירת המחוז, אף אחד לא יתלונן על מהירות הרכבות בקו מלחה - מדריד (תחנת "מלחה" האחרת היא מלאגה מריה ת'מבראנו) כי זו רכבת 350 קמ"ש, אך ככל שמתרחקים מבירת המחוז ההשקעה בכבישים עולה על ההשקעה בתח"צ. ישנו קו רכבתי על החוף, והיו תוכניות נוסח פארק דה פראנס להאריך אותו בכל מני תקופות בהיסטוריה (הקו תוכנן לפני מלחמת האזרחים, והיו תוכניות מתאר מפורטות לקו שהתפרסמו לפני עשור - בתוכניות המתאר שיצרו את משבר הנדל"ן הספרדי) אך מרבית התח"צ פה מתבצעת באוטובוסים לא תדירים במיוחד. למשל - אם היינו רוצים לאכול את ארוחת יום א' המסורתית שלנו במרינה בה אנו קונים את הטיימס בתח"צ היה עלינו להמתין עד חצי שעה לאוטובוס הראשון, לנסוע כרבע שעה, להמתין עד שעה לאוטובוס השני ולנסוע עוד 30-40 דקות. באופניים עשיתי את אותה הנסיעה בפחות משעה, ובאוטו זה לוקח 20 דקות.

רוב האוכלוסייה הספרדית נוהגת. אני משתמש באוטובוסים בצורה לא תדירה במיוחד, אבל כשאני רוכב אני שם לב לזהותם של מי שהולכים לצד הכביש הראשי - הם מתחלקים בצורה די שווה למהגרים מהדרום (מרוקאים ואפריקנים) שהולכים מחוסר ברירה ומהגרים מהצפון (פנסיונרים צפון-אירופאים שפרשו לכאן, הנוער של הישוב הצפון-אירופאי) שהולכים ברובם מבחירה, בעיקר מרחקים של עד 2 קילומטר (מכפר נופש אחד למשנהו, במיוחד אם יש שם מסעדות) שלא ישתמשו באוטובוסים בלתי תדירים, אך יכולים להיות קהל פוטנציאלי עבור שירות של פעם ב15 דקות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה