Ccyclist
Well-known member
חוכמת ספרד (או להיפך)
חוכמת ספרד (או להיפך)
מטעמי פרטיות לא אכנס למיקומי המדוייק או למספרי הקווים, אבל הנה משהו מרגיז במיוחד שגיליתי היום - המועצה המקומית שלי בספרד מסבסדת אוטובוס שהוא ביזבוז מחולט של כספי משלם המיסים וזמנם של הנוסעים.
במשך כמעט עשור עבר כאן קו אוטובוס אחד שנסע בין העיירה ואזורי דירות הנופש השונים שבתחומה לעיר הבינונית השכנה דרך אזורי הנופש ועיירונת נוספת שבתחומה. לצורך סיפורנו נקרא לקו הזה 111. הקו נסע פעמיים עד 3 פעמים בשעה עם לוח זמנים מבלבל שעודד רק נוסעים מחוסר ברירה כי תמיד היה סיכוי להמתין חצי שעה בתחנות, והיה קשה לזכור מתי בדיוק אמור להגיע אוטובוס.
בשנה שעברה שמתי לב שסמל החונטה דה אנדלוסייה החל להתנוסס על האוטובוסים של הקו, שם החברה שונה, ומספר הקו שונה - נקרא לו 222. כמו כן - לתקופה קצרה התפרסם לו"ז חדש או על העמוד של האוטובוס (אם כי זה הוסר בינתיים וכיום ישנו רק הלו"ז הישן של 111) על בסיס אוטובוס כל חצי שעה. כמו כן שמתי לב שכמה דקות אחריו מגיע קו חדש - נקרא לו 333 שמבירור מידע עליו עלה שהוא נוסע רק בתחום הרשות המוניציפלית שלי, אך הלו"ז שלו קובע שגם הוא יוצא על בסיס אותה חצי שעה של האוטובוס הראשון - ה 222 או 111 לשעבר. לטעמי עדיף שהוא יצא 15 דקות אחרי הקו הבינעירוני כך שנקבל בציר הבינעירוני שבתחום השיפוט ( 10 קילומטרים של כביש ראשי עם כבישי שירות ו"ישובים" או "כפרי נופש" לכל אורכו ) תדירות של אוטובוס בכל 15 דקות, מה שיעודד "תיירי מגורים" להשתמש בתח"צ.
משום שאני בדרך כלל רוכב למקומות כמו הג'ים - 8 ק"מ מאיתנו, או שבעלי ואני משתמשים במכונית שכורה לנסיעות ארוכות יותר (אינני יכול לשכנע אדם שיכול לנהוג להשתמש בכלי תחבורה שמגיע פעם בחצי שעה, וגם כשאנחנו הולכים על החוף לחצי שעה יותר מהיר לחזור הביתה ברגל) לא יצא לי להשתמש ב"333" עד היום, והתברר לי תפקידו המטופש ביותר (בהמשך התגובה).
בגלל שהיה לי סידור בעיירה היום הגעתי אליה בקו 222 אחרי סידור אחר בעיר השכנה אליה הגעתי ב222 מהתחנה שליד קומפלקס הנופש בו אני גר בחורף. אחרי שסיימתי את ענייני הגעתי לתחנת האוטובוס 5 דקות לפני השעה העגולה שבה האוטובוסים היו אמורים להתחיל את נסיעתם מאמצע העיירה. אחרי 15 דקות המתנה הגיע קו "222" הבינעירוני, כנהוג פה אמרתי את יעדי וציפיתי שהנהג יגיד מה המחיר (למיטב ידיעתי אין כאן כרטיסיות, רק כרטיסי נסיעה בודדת שהמכשיר מדפיס על גליל נייר) אך הוא סירב להעלות אותי, ואמר לי להמתין ל333. אמרתי לו שרק הבוקר עליתי על הקו שלו מאותה התחנה. תשובתו היתה שהוא רק מעלה נוסעים בתחנה שלי, לא מוריד. המתנתי עוד דקה או שתיים עד שהגיע האוטובוס של "333" והוא הסיע אותי לביתי, כאשר הוא עובר בדיוק במסלולו של ה222 (יש להם את כל אותן התחנות) כאשר בשלב מסויים היתה מכונית אחת בלבד בין שני האוטובוסים.
וזוהי תחבורה ציבורית לפי "חוכמת ספרד" - במקום להכפיל תדירות ולקצר את ההמתנה המקסימלית מ30 דקות ל15 דקות הם מעדיפים להקדיש משאבים (שתי מכונות, מספר נהגים, דלק) לסוג של "ממתינים חצי שעה לאוטובוס ושניים מגיעים". הרי אין כאן אלמנט של קו אקספרס וקו איטי - כל נוסע בינעירוני יכול לעצור את ה222 בכל תחנה ולכן ההפרדה המשונה הזו בין נוסעים עירוניים לנוסעים בינעירוניים לא יכולה לחסוך לקו הבינעירוני יותר מ2-3 דקות נסיעה לכל אורך המסלול (מהפעמים שהשתמשתי בו השנה הוא אינו מהיר מבעבר, ותמיד עולים עליו בתחנות הפופולריות), ולא תעודד בעלי רכב להשתמש בתחבורה הציבורית.
השקעת משאבים ביזארית ביותר במדינה שעדיין נמצאת במיתון כלכלי.
חוכמת ספרד (או להיפך)
מטעמי פרטיות לא אכנס למיקומי המדוייק או למספרי הקווים, אבל הנה משהו מרגיז במיוחד שגיליתי היום - המועצה המקומית שלי בספרד מסבסדת אוטובוס שהוא ביזבוז מחולט של כספי משלם המיסים וזמנם של הנוסעים.
במשך כמעט עשור עבר כאן קו אוטובוס אחד שנסע בין העיירה ואזורי דירות הנופש השונים שבתחומה לעיר הבינונית השכנה דרך אזורי הנופש ועיירונת נוספת שבתחומה. לצורך סיפורנו נקרא לקו הזה 111. הקו נסע פעמיים עד 3 פעמים בשעה עם לוח זמנים מבלבל שעודד רק נוסעים מחוסר ברירה כי תמיד היה סיכוי להמתין חצי שעה בתחנות, והיה קשה לזכור מתי בדיוק אמור להגיע אוטובוס.
בשנה שעברה שמתי לב שסמל החונטה דה אנדלוסייה החל להתנוסס על האוטובוסים של הקו, שם החברה שונה, ומספר הקו שונה - נקרא לו 222. כמו כן - לתקופה קצרה התפרסם לו"ז חדש או על העמוד של האוטובוס (אם כי זה הוסר בינתיים וכיום ישנו רק הלו"ז הישן של 111) על בסיס אוטובוס כל חצי שעה. כמו כן שמתי לב שכמה דקות אחריו מגיע קו חדש - נקרא לו 333 שמבירור מידע עליו עלה שהוא נוסע רק בתחום הרשות המוניציפלית שלי, אך הלו"ז שלו קובע שגם הוא יוצא על בסיס אותה חצי שעה של האוטובוס הראשון - ה 222 או 111 לשעבר. לטעמי עדיף שהוא יצא 15 דקות אחרי הקו הבינעירוני כך שנקבל בציר הבינעירוני שבתחום השיפוט ( 10 קילומטרים של כביש ראשי עם כבישי שירות ו"ישובים" או "כפרי נופש" לכל אורכו ) תדירות של אוטובוס בכל 15 דקות, מה שיעודד "תיירי מגורים" להשתמש בתח"צ.
משום שאני בדרך כלל רוכב למקומות כמו הג'ים - 8 ק"מ מאיתנו, או שבעלי ואני משתמשים במכונית שכורה לנסיעות ארוכות יותר (אינני יכול לשכנע אדם שיכול לנהוג להשתמש בכלי תחבורה שמגיע פעם בחצי שעה, וגם כשאנחנו הולכים על החוף לחצי שעה יותר מהיר לחזור הביתה ברגל) לא יצא לי להשתמש ב"333" עד היום, והתברר לי תפקידו המטופש ביותר (בהמשך התגובה).
בגלל שהיה לי סידור בעיירה היום הגעתי אליה בקו 222 אחרי סידור אחר בעיר השכנה אליה הגעתי ב222 מהתחנה שליד קומפלקס הנופש בו אני גר בחורף. אחרי שסיימתי את ענייני הגעתי לתחנת האוטובוס 5 דקות לפני השעה העגולה שבה האוטובוסים היו אמורים להתחיל את נסיעתם מאמצע העיירה. אחרי 15 דקות המתנה הגיע קו "222" הבינעירוני, כנהוג פה אמרתי את יעדי וציפיתי שהנהג יגיד מה המחיר (למיטב ידיעתי אין כאן כרטיסיות, רק כרטיסי נסיעה בודדת שהמכשיר מדפיס על גליל נייר) אך הוא סירב להעלות אותי, ואמר לי להמתין ל333. אמרתי לו שרק הבוקר עליתי על הקו שלו מאותה התחנה. תשובתו היתה שהוא רק מעלה נוסעים בתחנה שלי, לא מוריד. המתנתי עוד דקה או שתיים עד שהגיע האוטובוס של "333" והוא הסיע אותי לביתי, כאשר הוא עובר בדיוק במסלולו של ה222 (יש להם את כל אותן התחנות) כאשר בשלב מסויים היתה מכונית אחת בלבד בין שני האוטובוסים.
וזוהי תחבורה ציבורית לפי "חוכמת ספרד" - במקום להכפיל תדירות ולקצר את ההמתנה המקסימלית מ30 דקות ל15 דקות הם מעדיפים להקדיש משאבים (שתי מכונות, מספר נהגים, דלק) לסוג של "ממתינים חצי שעה לאוטובוס ושניים מגיעים". הרי אין כאן אלמנט של קו אקספרס וקו איטי - כל נוסע בינעירוני יכול לעצור את ה222 בכל תחנה ולכן ההפרדה המשונה הזו בין נוסעים עירוניים לנוסעים בינעירוניים לא יכולה לחסוך לקו הבינעירוני יותר מ2-3 דקות נסיעה לכל אורך המסלול (מהפעמים שהשתמשתי בו השנה הוא אינו מהיר מבעבר, ותמיד עולים עליו בתחנות הפופולריות), ולא תעודד בעלי רכב להשתמש בתחבורה הציבורית.
השקעת משאבים ביזארית ביותר במדינה שעדיין נמצאת במיתון כלכלי.