חוזה שלא מכובד

חוזה שלא מכובד

היי לכל מי שיוכל לעזור, בעלי עובד בתור קבלן עצמאי שנותן שירותי תאורה לקולנוע. הוא ביצע עבודה ארוכה עבור חברת הפקה מסויימת ונחתם חוזה לפיו החברה היתה אמורה לשלם את הסכום בשני חלקים- 50% בתנאי תשלום שוטף 60 מיום סיום הצילומים (משמע 31/05/11) והשני בתנאי תשלום שוטף+90 (משמע 31/6/11) עד כה שולמו לו 2/3 מהסכום בשני תשלומים שגם הם היו מאוחרים ממה שצויין בחוזה. כרגע החברה טוענת לקשיים כלכליים והסכימה לשלוח צקים עבור הסכום הנותר (בערך 9,000 ש"ח) לשני תשלומים בתאריכים 31/11/11 ו31/12/11. לא מקובל עלינו העיכוב, מה גם שהם לא מוכנים לשאת בריבית פיגור כלשהי. אנחנו מעוניינים לתבוע בתביעות קטנות. השאלה היא על איזה סכום אני רשאית לתבוע בבית הדין לתביעות קטנות והאם בכלל אני זאת שקובעת את סכום התביעה? אני רוצה לקבל כמובן את הסכום שהם חייבים לנו וכמובן עבור האגרה שנשלם, וריבית בגין כל הפיגורים שהיו בתשלומים שכבר שולמו ובתשלום שטרם נגבה. האם זה אפשרי? האם אפשרי לתבוע על עוגמת נפש בבית דין זה? אשמח לכל תשובה, תודה
 
קודם כל לא לרוץ לתבוע

אם תתבעי עכשיו, בוודאות לא תראי כסף לפני 2012, והם עשויים גם לא לתת לכם את הצ'קים עד שהכל יתברר בבית משפט, ותפסידו. אז קודם כל להמתין ולראות שאכן מגיעים הצ'קים ואף מכובדים. אחרי ששילמו לכם אז התגבש כל הנזק (ריבית, הצמדה, עגמת נפש), ואז תוכלי להגיש תביעה. קחי בחשבון שהנזק הריאלי שנגרם לכם הוא ברמת העשרות שקלים (או אולי כמה מאות בודדות), ומעוגמת נפש עוד אף אחד לא התעשר, ככה שאישית אם הצ'קים אכן מגיעים אז הייתי עובר הלאה ולומד לא לעבוד איתם יותר.
 
נתחיל מהסוף

האגרה בבית משפט לתביעות קטנות עומדת על 0.5% מהסכום אותו תבעת, והסכום המקס' אותו אפשר לתבוע הוא 30000 ש"ח. בגדול נהוג לתבוע על עוגמת נפש, שמתפרשת כאובדן זמן שלך שהושקע עקב העובדה שלא קיבלת את הכספים המגיעים לך, וכפועל יוצא נאלצת לרוץ, לריב, להתקשר, וכו'. במילים אחרות - אלו הוצאות שנגרמו לך, שלא ץמיד אפשר לכמת לכסף מדויק. ריבית, אם תרצי לתבוע, אפשר עפ"י המדד. כלומר כ 4% ריבית פיגורים בשנה. יחד עם זאת, נחתם חוזה בינכם. השאלה היא מה כתוב בו, ומה ההגבלות כאשר אין עומדים בחוזה זה. האם, במידה ואחד הצדדים לא עומד בהסכם, מושת קנס כזה או אחר שקבעתם לכם ? במידה והתשובה היא לא, התביעה הינה בעיקרה בגין עוגמת הנפש והריבית. כלומר - כסף לא גדול. איך יתייחס שופט לתביעה מהסוג הזה ? הוא מקשיב. אם הוא ייתרשם שנעשה מאמץ אמיתי מצד אותה הפקה לשלם לכם את הכסף במועד, והבעיה נבעה מבעיות כספיות, הוא בדר"כ יתחשב מאד בנתבע. אם לא יהיה להם "תירוץ" תזכו בכל הסכום אותו תתבעו. כמה נקודות : 1. לא ניתן לקבל יותר כסף ממה שתבעתם. כלומר - אם במהלך המשפט נזכרתם שמגיע לכם משהו נוסף - אבוד. 2. המשפט ימשך על פני דיון אחד. שניים לכל היותר, וגם זה נדיר. יחד עם זאת הדיון יקבע במקרה הטוב לעוד שנה. ברוב הסיכויים לאחר שהוא יקבע תינתן דחיה של עוד כחצי שנה עד לדיון עצמו. 3. עולם העבודות בסגנון של בעלך הוא עולם קטן. במידה ואתם עומדים לקבל את כל הכסף עליו נקבע מהתחלה, גם אם באיחור, תביעה רק תגרום לזה שהזמנה מהגוף הזה לא תתקבל במשרדכם עוד לעולם. את בטוחה שאת רוצה לשרוף את הגשר הזה ??
 
בקיצור כל החוזים האלה הם בערך

שווי ערך לנייר טואלט
האמת שעם חברת ההפקה הספציפית הזאת לא ארצה שבעלי יעבוד עוד לעולם, גם אם יובטחו לו סכומי עתק. אנחנו בכלל נמנעים מלעבוד עם אנשים שלא עומדים בהסכמים, הכאב ראש שיוצא מזה לא שווה את הכסף שמרוויחים מזה. נכון להיום הם שלחו את הצקים הדחויים שהתקבלו אצלנו, אך גם הם לא הגיעו על כל הסכום (חסרים כמה מאות שקלים שהם חשבו כנראה שמותר להם לעגל לטובתם מסיבה חצופה זו או אחרת) ואין לי מושג אם בעוד כמה חודשים (תאריך הפרעון) הצ'קים אכן יפדו. אני מקבלת את ההמלצה לחכות עם התביעה למועד הפרעון ואם הכל יפרע כמו שצריך באמת לעזוב את זה בשקט (אפילו בהפסד של סכום מסויים שלא שולם ולא נשלחו בגינו צקים) ולקוות שכל אחד מקבל את שכרו משמיים, גם אם הבירוקרטיה קצת מקרטעת בדרך. תודה לעונים
 
אגב שאלה נוספת שעלתה לי

אם באמת כתוב בחוזה מועד תשלום באופן מפורש אך לא כתוב מה קורה במידה והצד המשלם לא עומד בתנאים שנקבעו הדרך היחידה לתבוע אותו היא לפי המדד לשנה? הגיוני שגוף שמאחר בתשלום של 10,000 ש"ח למשך שנה ישלם לפי מדד של 4% רק 360 ש"ח פיצוי בגיל פיגור בתשלום? אם ככה רוב החוזים שנחתמים בשוק לא שווים דבר... לא מכירה אף חוזה שבעלי חתום עליו שמגדיר תנאים לאי עמידה בתשלומים.
 
מה לדעתך היה קורה אם

בחוזה היה כתוב, "במידה ולא יעמוד אחד הצדדים בהסכם זה, יקנס הצד המפר בסכום של 1000 ש"ח בגין כל חודש איחור, בצמוד למדד" ?? במקרה כזה הם (כנראה) היו ממהרים יותר לשלם לך בזמן, וגם במקרה כזה היה לך "בשר" לתבוע.
 
צודק,

אני לא יודעת אם אנחנו יותר תמימים או יותר טיפשים, אבל מה שבטוח זה שמהיום כל חוזה עצמאי שאנחנו עושים (שלא מקושר אוטומטית לחוזה איגוד שמטפל בנושא הזה באופן יותר מפורש), יופיע בו סעיף שכזה, ולא אכפת לי אםזה יגרום לאותו לקוח לבחור לא לקחת את שירותיו של בעלי. אגב, כשכתבתי לחוצפנית שמנהלת את חברת ההפקה על הסדר ריבית בגין תשלום מאוחר היא אמרה (בתור דוסית מוכבדת) שהיא לא יכולה לשלם ריבית כי ההלכה לא מאפשרת לה. מעניין שלהפר חוזה ולהלין שכר ההלכה כן מאפשרת. שונאת את ההתלות הזאת בחוקי הלכה כביכול. אבל זה כבר לא קשור לעינייננו.
 

IgalR

New member
השופט גם יכול לקבוע שהתביעה קנטרנית

והסטיה בתנאי התשלום היא בגדר "קיום בקרוב" אם את רוצה להכניס סעיף של סנקציה צריך לקרוא לסעיף : "פיצוי מוסכם בלא הוכחת נזק" ולסעיף תנאי תשלום אם צריכים לקרוא "תנאי יסודי" או "הפרה יסודית"
 
למעלה