חג חנוכה שמח !

חג חנוכה שמח !

מי יודע מה הקשר בין חג החנוכה הממשמש ובא לבין הפורום הזה ?
 

אבא גאה

New member
wala מעניין . הנה זה

האיסור על המילה מעל לכל מנהגי היהדות, סלדו היוונים מברית-המילה, הנערכת ביום השמיני להיוולדו של התינוק. מדוע הם התנגדו לברית-המילה בחריפות שכזאת, עד שהוציאו אותה אל מחוץ לחוק? בראש ובראשונה, משום שהמילה פגעה באידיאל היווני של שלמות הגוף. עירום בפומבי היה מקובל בחברה היוונית משום שהגוף נתפס כיצירת אמנות, עד כדי כך שהספורטאים היוונים התחרו בעירום. עבור היוונים, מצוות המילה הייתה בגדר השחתה של יצירת אמנות, ממש כמו התזת גרפיטי על ציור של רנואר. על פי התפיסה היהודית, יופיו הגדול ביותר של אדם מתגלם בקשר שלו עם ה'. עבורנו לעומת זאת, ברית-המילה היא אחת ההתגלמויות החשובות ביותר של זהותנו היהודית. על פי התפיסה היהודית, יופיו הגדול ביותר של אדם מתגלם בקשר שלו עם ה'. האדם היפה ו"החטוב" ביותר, הוא זה שמכיר בקיומה של הנשמה שמעבר לחושים. בתקופת השלטון היווני, ברית המילה הייתה תופעה בלתי נסלחת. היא היוותה פשע שדינו -מוות. ימים של התעלות כשהיהודים שחררו את בית המקדש מידי היוונים, הדבר הראשון שהם עשו היה להדליק את המנורה. היה להם שמן ליום אחד בלבד, כאשר בפועל נדרשו שמונה ימים להכנת שמן חדש. אך אז קרה הנס המפורסם ובמקום לבעור יום אחד, דלקה המנורה במשך שמונה ימים תמימים! היום אנו מדליקים את החנוכייה במשך שמונה ימים, לזכר נס זה, ממנו אנו שואבים השראה. ברובד עמוק יותר, ימי החנוכה הם שמונה ימים של התעלות. ימים בהם ניתנת לנו ההזדמנות להתבונן פנימה, עמוק יותר ולחוש במה שקיים מעבר לתפיסת החושים ולעצמנו. היוונים תיעבו את ברית המילה, בשל היותה שייכת לעולם של "שמונה", המייצג את העולם שמעבר לחושים ובכך מצהיר כי יש דבר שהוא למעלה מהגוף! נס פך השמן, שהספיק לשמונה ימים, מזכיר לנו את הקשר ההדוק של היהדות לאותו עולם נעלה.
 

Baby Doc

New member
לא מדוייק

התרבות ההלניסטית היתה בעיקרון סובלנית ביותר כלפי דתות אחרות. ככל הידוע לי, אין תיעוד היסטורי של נסיון להמרת דת בכוח שביצעה תרבות זו. המילה נחשבה בעיניהם מעשה בזוי, אך אין כל הוכחה שהייונים אסרו על איזשהוא עם, כולל היהודים, לבצעה.
 

Baby Doc

New member
הבהרות

אנטיוכוס, קודמיו ויורשיו היו סלווקים - לא ממש יוונים אלא סורים בעלי אוריינטציה הלניסטית. חוץ ממה שהבאת, שמספר את השתלשלות האירועים מנקודת מבט יהודית, וחסרת סימוכין חיצוניים כלשהם (גם במאמר זה) - אין כל הוכחה שהתרבות ההלניסטית המקורית כפתה אי פעם את דתה ומנהגיה על העמים שבתחום שלטונה. סביר להניח שהם עברו הלניזציה, בנסותם להידמות למעצמה דאז, כמו שאנחנו עוברים סוג של אמריקניזציה, כיום. סדנא דארעא חד הוא...
 

wolf18

New member
שני דברים

קודם כל מה זה סימוכין חיצוניים? דבר שני, איזה אינטרס יש ליהודים לומר שהיו גזירות כשלא היו גזירות?? נראה לי שאצלך היהודים תמיד חשודים כלא אומרים את האמת ומקורות יהודיים אינם אמינים עליך אלא רק מה שאתה קורא "חיצוניים". מי למשל בנוגע לתקופה ההיא יהיה מקובל עליך כמקור??
 

Baby Doc

New member
לדוגמה...

קישור ו/או מאמר היסטורי שתציג, המגובה בהוכחות, שאכן היוונים, ובפרט אלה השייכים למשפחת המלוכה הסלווקית, אסרו על היהודים למול. אינני טוען שיהודים שיקרו ביודעין, אלא גם אם יש גרעין של אמת בעניין, הוא נופח למיתוס וקיבל גם נופך מיסטי עם חלוף השנים. כל מקור שתציג העונה לקריטריונים הנ"ל יהיה מקובל עלי.
 

lmatan1

New member
דוק מנותק מיהדותו זה ברור לא

ולכן הוא אמנם חי בין יהודים אבל יהודים לגביו הם מיתוס שקיבל נופך מיסטי. יש אנשים שגם כאשר משתינים עליהם הם בטוחים שיורד גשם זה לא אישי ביבי דוק רק דוגמא להמחשה.
 

Tatu4Taty

New member
מסכים

ישנם הרבה דברים שהפכו ל"עובדות" עם השנים אך כלל לא אומתו. בקשר לדת ההלנסטית ולטענה שהיא חשבה שאין דבר נעלה יותר מהגוף: הטענה הזו סביר להניח לא הגיעה מהחשיבה שאין משהו נעלה יותר או קשר עם אל שהוא חשוב יותר אלא ככל תפיסה פאגאנית ממוצעת (ואני אומר זאת בהכללה גורפת אבל וזה אבל חשוב, זאת תפיסה שמשותפת לדתות פאגאניות מרכזיות) פגיעה בגוף היא גם פגיעה באלים עצמם שכן האדם הוא חלק מהם ושייך לעולמם, גופו הוא חלק מיצירת החיים ופגיעה בו היא פגיעה ישירה בחלק האלוהי שבו.
 

דיאנה1

New member
תודה על הקישור, זה מאד מעניין

למרות שאולי הייתי מעדיפה להשאר עם חלקי הסיפור שהיו לי בזכרון... לא אהבתי לקרוא על הכהן שרצח את היהודי שעמד לבצע פולחן של דת אחרת... במה זה בדיוק שונה מהגזרות של היוונים (שהיו או לא היו?) בגלל שהדת היהודית היא הדת ה"נכונה" ולכן מותר לרצוח מי שמקיים דת אחרת? ממש לא אהבתי את החלק הזה שבסיפור...
 

צפנתי

New member
יש הרבה דרכי ביניים בין "לאהוב"

ל"לרצוח". לא בהכרח שכל אחד (נניח שגם דיאנה נכללת) אוהב את כל העולם ואישתו, אבל זה לא מוביל כל אחד לשמוח כשהוא נרצח. האם באמת יש הצדקה כלשהיא ביהדות לרצוח מי שבגד בעמו בפרהסיה? מצטערת לגלות שיש הצדקה ביהדות לגילוי האלימות הקיצוני והסופני ביותר שקיים ושואלת את עצמי ממש כמו דיאנה במה טובה יותר היהדות מגזירות אנטיכוס, אם זו הדרך שהיא נוקטת?
 

lmatan1

New member
את חייה בהכחשה ועצימת עיניים צפנתי

את שוכחת שהיום אנחנו לא נמצאים בתקופת בית ראשון ואו בית שני.ואין שלטון כובש יווני ואין המצב היום דומה למצב אז .אז ברשותך קצת פרופורציות לא יזיקו לשיקול הדעת שלך.וכפי שאת מציגה את עצמך בחתימה שלך שהיום כבר אין עין תחת עין .אז מן הראוי שלא תבלבלי את היוצרות ותחפשי הצדקה למצב שהיה קיים בעבר ולא רלוונטי לעכשיו .את עושה בדיוק מה שכל שוללי היהדות עושים את שואלת במה יותר טובה היהדות מגזרות אנטיוכוס. נו באמת אני לא יודע מאיפה עזות המצח שלא לומר החוצפה ליחס לכל העם היהודי תכונה של רוצחים את מי שבוגד בהם לעניות דעתי מן הראוי שתתנצלי .ובתקוה שלא פגעתי באגו שלך .בכבוד רב.
 

דיאנה1

New member
חג חנוכה והפורום

בחנוכה אנחנו חוגגים את החופש לחיות את אורח חיינו כראות עינינו ולפי מיטב הבנתנו, ללא גזרות כפיה ואילוצים (שהיום באים לידי ביטוי בלחץ חברתי, הפחדות או סחיטה רגשית) ובוחרים את בחירתנו בעיניים פקוחות תוך ידע והבנה, מבלי שימנעו מאיתנו מידע שיאפשר לנו לבחור תוך ידיעת כל העובדות. הקשר לפורום ברור... חג חנוכה שמח ושיהיה לכולנו חופש לבחור את דרך חיינו!
 

lmatan1

New member
../images/Emo52.gifחג החנוכה הוא חג האורים

ויש לו משמעות ויש לו תכלית והוא מושרש בסוג של האנשים האלה הקוראים לעצמם יהודים מאז חורבן הבית על ידי האנשים המתקראים יוונים ,כל יהודי עושה את החג הזה אם ידיעה ברורה לסיבה ולמשמעות המשתמעת מכך זו את שמציעה לשנות את המהות ולהתנתק מהמשמעות של החג הזה .זו את שמציעה לפתוח את העיניים כשבעצם את מציעה לסגור את העיניים,כל המידע קיים ממש מול העיניים שלך וזו את שמעדיפה לעצום עיניים ולשנות את המהות או במילים אחרות לסלף את העובדות ולא בגלל שאת לא יודעת ,בגלל שאת לא רוצה לדעת .אולי עוד פעם למי שמתקשה בהבנה אין שום אני חוזר אין שום כפיה ברוחניות זו החלטה פרטית שלכם להתחבר לחומריות ולהתנתק מהרוחניות וזה לא נובע מהפחדות וסחיטה רגשית זה נובע מהחלטה שכלית מודעת להתנתק מהשורש של הנשמה היהודית.והקשר שלא לומר השקר ברור לפורום הזה.זו החלטה מודעת פרטית שלכם לבחור בהתנתקות על פני התחברות. שייהיה באמת חג אורים שמח שתפתחו את העיניים לראות.
 

wolf18

New member
מי זה אנחנו??

אני לא חוגג שום חופש בחנוכה. אני חוגג דברים אחרים. אבל אולי אני לא בפורום.... את החופש לעשות מה שרוצים אפשר לחגוג בכריסטמס שהרי היה זה ישו שביטל את הצורך בקיום מצוות... אז זה אולי החג המתאים יותר מאשר חנוכה... מי יודע...?? אם זה מה שאת אומרת בחנוכה מעניין מה תגידי בפסח
 

דיאנה1

New member
תצטרך לחכות לפסח ולראות ../images/Emo13.gif

ושיהיה לך חג שמח בכל מקרה.
 
למעלה