חברה גרמנית מפסיקה לעבוד על קו הרכבת לירושלים

  • פותח הנושא cwen
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

amit1270

New member
כמו שכתבתי כבר במקום אחר, רוב המדינות בעולם
נוצרו מחלוקות שרירותיות ע"י מעצמות קולוניאליות ואין ביניהן ובין זהות התושבים שום דבר. הזהות הלאומית נוצרה בעקבות החלוקה הגיאוגרפית. המזרח התיכון לא שונה מיתר העולם...
נכון חלקית
גם בחלוקה החדשה יש עמים ששמרו על ייחוד. למשל הכורדים באיראן, עיראק, סוריה וטורקיה, שמחשיבים את עצמם לבני אותו עם למרות הגבולות הרבים שמפרידים ביניהם. אגב, הסורים תמיד היו מובילי הפן-ערביות במזרח התיכון. אני חושב שכיום זה כבר הרבה פחות רלוונטי, דווקא על רקע המהומות נגד המשטר שחרת על דגלו את אותה פן-ערביות. אפשר לומר שרק בשבועות האחרונים העם הסורי מרים את הראש מעל לערביות שלו ותובע את מדינתו בחזרה.
 

Yaron Livne

New member
נכון חלקית
גם בחלוקה החדשה יש עמים ששמרו על ייחוד. למשל הכורדים באיראן, עיראק, סוריה וטורקיה, שמחשיבים את עצמם לבני אותו עם למרות הגבולות הרבים שמפרידים ביניהם. אגב, הסורים תמיד היו מובילי הפן-ערביות במזרח התיכון. אני חושב שכיום זה כבר הרבה פחות רלוונטי, דווקא על רקע המהומות נגד המשטר שחרת על דגלו את אותה פן-ערביות. אפשר לומר שרק בשבועות האחרונים העם הסורי מרים את הראש מעל לערביות שלו ותובע את מדינתו בחזרה.
בעיקר כאלה שדוברים אותה שפה שהיא שונה
באופן בולט מהשפה שמסביב. ברוב המקומות העולם בנוי מרצפים של שפות ואנשים עם דיאלקטים שמשתנים בהדרגה, וברגע שמעבירים גבול איפשהו נוצר עם ודיאלקט הופך לשפה כי יש לו צבא.
 

amit1270

New member
בעיקר כאלה שדוברים אותה שפה שהיא שונה
באופן בולט מהשפה שמסביב. ברוב המקומות העולם בנוי מרצפים של שפות ואנשים עם דיאלקטים שמשתנים בהדרגה, וברגע שמעבירים גבול איפשהו נוצר עם ודיאלקט הופך לשפה כי יש לו צבא.
הסרבים והקרואטים דוברים אותה שפה
 
כמו שכתבתי כבר במקום אחר, רוב המדינות בעולם
נוצרו מחלוקות שרירותיות ע"י מעצמות קולוניאליות ואין ביניהן ובין זהות התושבים שום דבר. הזהות הלאומית נוצרה בעקבות החלוקה הגיאוגרפית. המזרח התיכון לא שונה מיתר העולם...
ממש מעניין לי את הסבתא החורגת
מצרים, ישראל, עיראק (אמנם לא בשם זה דווקא), מרוקו, סומליה, אתיופיה, סעודיה, איראן, ובמידה מסויימת טורקיה - אלו מדינות אורגניות. הן לא נוצרו כגחמה של פקידים במשרדי המושבות של זרים שכבשו את האיזור. העמים הכובשים שלהם, אם בכלל, הגיעו לפני 1000-5000 שנה. המדינות שציינתי, לעומת זאת, הן המצאה מפוברקת של המאה ה-20 ואין שום קשר ביניהן לבין עם, שפה או תרבות. בלוף. אתה רוצה לקנות? תהיה פראייר לבד.
 
לא, זה מושג מוקדוני
שיבוש של המילה "אשור". הרומאים אימצו אותו. התורכים חילקו את הארץ לסנג'ק ביירות, סנג'ק דמשק וחבל ירושלים. הצרפתים השתמשו במילה "סוריה" למנדט שלהם. אין עם סורי ומעולם לא היה. אין שפה סורית. אין תרבות סורית. סוריה היא בלוף מאותו סדר גודל של "פלסטין". עוד מדינות פיקטיביות במזה"ת: "לוב", "ירדן", "אלג'יריה", "לבנון", "תוניסיה", "סודן".
תיקון: סנג'ק צ"ל וילאיה
 
איך התורכים קראו לארץ?
אני חושב שהיה שימוש בשם "פלסטינה" גם לפני תקופת המנדט הבריטי. אין בכך כדי לרמוז על קיומו של עם כזה באותם זמנים.
הם לא קראו לה
הם לא הכירו בה כיחידה גיאוגרפית אחת. הארץ היתה מחולקת בין סנג'ק ביירות, סנג'ק דמשק וחבל ירושלים שהיה כפוף ישירות לסולטן באיסטנבול. התורכים לא ידעו מה זה פלסטין. גם לא הממלוכים, הסלג'וקים, הצלבנים, הערבים, או הססנים.
 
הם לא קראו לה
הם לא הכירו בה כיחידה גיאוגרפית אחת. הארץ היתה מחולקת בין סנג'ק ביירות, סנג'ק דמשק וחבל ירושלים שהיה כפוף ישירות לסולטן באיסטנבול. התורכים לא ידעו מה זה פלסטין. גם לא הממלוכים, הסלג'וקים, הצלבנים, הערבים, או הססנים.
תיקון: סנג'ק צ"ל וילאיה
 

tanj

New member
איך התורכים קראו לארץ?
אני חושב שהיה שימוש בשם "פלסטינה" גם לפני תקופת המנדט הבריטי. אין בכך כדי לרמוז על קיומו של עם כזה באותם זמנים.
הערה לגבי השם פלשתינה
1. השם פלשתינה הוא עתיק יומין. כבר הרודוטוס, "אבי ההיסטוריה" כתב על ארץ ישראל ועל תושביה "הסורים המכונים פלשתינים" כבר במאה החמישית לפני הספירה.. אני מנחש שהסוחרים היוונים סחרו בעיקר עם ערי החוף ולא נכנסו לעומק הארץ. והאנשים שגרו שם דיברו יוונית (הכתב לינארי A שנמצא בחפירות של ערי הפלישתים הוא בלשון היוונית) ומין הסתם היוונים היו איתם בקשרים מסחריים ולשטח זה קראו על שמם- פלשתינה. 2. לאחר אדריאנוס, ארץ ישראל נחלקה למספר פרובינקיות- פרובינקיה פלשתינה פרימה, פרובינקיה פלשתינה סקונדה ופקובינקיה ארביה. 3. תחת השילטון העותומני, המחוז ג'ונד פלשתין היה חלק מהשטח המינהלי סוריה שנוהל מדמשק. השם פלשתינה היה כינויה של ארץ ישראל בידי האירופאים והערבים גם יחד מזה מאות שנים- מאז אדריאנוס למעשה. ועד היום במחקר ההיסטורי, מכונה ארץ ישראל בשם פלשתינה במאמרים ובספרים הכתובים בשפות שאינם עברית..
 

amit1270

New member
הערה לגבי השם פלשתינה
1. השם פלשתינה הוא עתיק יומין. כבר הרודוטוס, "אבי ההיסטוריה" כתב על ארץ ישראל ועל תושביה "הסורים המכונים פלשתינים" כבר במאה החמישית לפני הספירה.. אני מנחש שהסוחרים היוונים סחרו בעיקר עם ערי החוף ולא נכנסו לעומק הארץ. והאנשים שגרו שם דיברו יוונית (הכתב לינארי A שנמצא בחפירות של ערי הפלישתים הוא בלשון היוונית) ומין הסתם היוונים היו איתם בקשרים מסחריים ולשטח זה קראו על שמם- פלשתינה. 2. לאחר אדריאנוס, ארץ ישראל נחלקה למספר פרובינקיות- פרובינקיה פלשתינה פרימה, פרובינקיה פלשתינה סקונדה ופקובינקיה ארביה. 3. תחת השילטון העותומני, המחוז ג'ונד פלשתין היה חלק מהשטח המינהלי סוריה שנוהל מדמשק. השם פלשתינה היה כינויה של ארץ ישראל בידי האירופאים והערבים גם יחד מזה מאות שנים- מאז אדריאנוס למעשה. ועד היום במחקר ההיסטורי, מכונה ארץ ישראל בשם פלשתינה במאמרים ובספרים הכתובים בשפות שאינם עברית..
נכון. הבריטים לא המציאו שם יש מאין
וחשוב לי להדגיש שגם העובדה הזאת שהשם פלשתינה היה בשימוש במשך מאות שנים, גם לפני הבריטים, לא הפכה את תושבי המקום לבני "העם הפלסטיני". זה קרה רק במאה ה-20.
 
נכון. הבריטים לא המציאו שם יש מאין
וחשוב לי להדגיש שגם העובדה הזאת שהשם פלשתינה היה בשימוש במשך מאות שנים, גם לפני הבריטים, לא הפכה את תושבי המקום לבני "העם הפלסטיני". זה קרה רק במאה ה-20.
לא יש מאין, זה לא מה שאמרתי
אמרתי שהם לקחו את השם של הפרובינציה הרומאית שלא היה בשימוש 1500 שנה. נכון, השם הזה היה בשימוש במשך מאות שנים, אך הוא יצא משימוש בסביבות 400-500 לספירה.
 
הערה לגבי השם פלשתינה
1. השם פלשתינה הוא עתיק יומין. כבר הרודוטוס, "אבי ההיסטוריה" כתב על ארץ ישראל ועל תושביה "הסורים המכונים פלשתינים" כבר במאה החמישית לפני הספירה.. אני מנחש שהסוחרים היוונים סחרו בעיקר עם ערי החוף ולא נכנסו לעומק הארץ. והאנשים שגרו שם דיברו יוונית (הכתב לינארי A שנמצא בחפירות של ערי הפלישתים הוא בלשון היוונית) ומין הסתם היוונים היו איתם בקשרים מסחריים ולשטח זה קראו על שמם- פלשתינה. 2. לאחר אדריאנוס, ארץ ישראל נחלקה למספר פרובינקיות- פרובינקיה פלשתינה פרימה, פרובינקיה פלשתינה סקונדה ופקובינקיה ארביה. 3. תחת השילטון העותומני, המחוז ג'ונד פלשתין היה חלק מהשטח המינהלי סוריה שנוהל מדמשק. השם פלשתינה היה כינויה של ארץ ישראל בידי האירופאים והערבים גם יחד מזה מאות שנים- מאז אדריאנוס למעשה. ועד היום במחקר ההיסטורי, מכונה ארץ ישראל בשם פלשתינה במאמרים ובספרים הכתובים בשפות שאינם עברית..
בחלום הלילה של חאלד משעל
הרודוטוס כתב על ה"פלסטינים" כלומר על הפלשתים, ללא קשר לארץ (שהוא לא קרא לה "פלסטינה"!) וללא קשר לערבים (עליהם הוא לא כתב בכלל בהקשר זה כי הם טרם הגיעו לארץ). הפלשתים אכן היו קרובים ליוונים והיו פולשים ומכאן שמם. עם הכיבוש הססני השם פלסטינה נעלם ולא היה בשימוש עוד במשך כ-1500 שנה. תחת השלטון העותמני לא היה שום "פלסטין" אלא סנג'ק דמשק, סנג'ק ביירות וחבל ירושלים. זה הכל.
 

tanj

New member
בחלום הלילה של חאלד משעל
הרודוטוס כתב על ה"פלסטינים" כלומר על הפלשתים, ללא קשר לארץ (שהוא לא קרא לה "פלסטינה"!) וללא קשר לערבים (עליהם הוא לא כתב בכלל בהקשר זה כי הם טרם הגיעו לארץ). הפלשתים אכן היו קרובים ליוונים והיו פולשים ומכאן שמם. עם הכיבוש הססני השם פלסטינה נעלם ולא היה בשימוש עוד במשך כ-1500 שנה. תחת השלטון העותמני לא היה שום "פלסטין" אלא סנג'ק דמשק, סנג'ק ביירות וחבל ירושלים. זה הכל.
נו ברור שהכוונה לפלישתים
לא בטוח שההסבר האטימולוגי שלך מדויק. אם הרודוטוס מדבר על "פלשתינים" אני מניח שהם הזדהו בפניו בשם זה. האם השם התנכי לאנשים אלה,"פלישתים" הוא הגיה עברית של השם היווני "פלשתיני" או שההיפך- הפלישתים אימצו שם זה שניתן להם על ידי שכניה העברים? קשה לדעת, אבל אי אפשר להניח בנחרצות הסבר אטימולוגי כזה. פרשת העבירו\חפירו והיחס ל"עברים" גם נובע מהסבר אטימולוגי שלא ברור עד כמה הוא קרוב לאמת. אני מתאר לעצמי מבחינה הגיונית שהשם "פלשתינה" השתמר בלשונם של היוונים וההלניסטים ומכאן החייאתו מחדש על ידי אדריאנוס. אחרת מאין לקיסר לדעת על שם זה? הפלשיתים לא רק שהיו קרובים ליוונים- הם היו יוונים! שפתם היתה יוונית (ע"פי הכתב לינאר A שנמצא בחפירות באשקלון כמדומני ששפתו יוונית). ויכול להיות שהיו מינואים או מיקנים. לגבי הכיבוש הססני- הוא היה קצר מועד ולאחר זמן קצר חזרו הביזנטים לשלוט בארץ והקיסר הרקליוס דאג גם לטבח חביב משלו ביהודים על כי תמכו בפרסים במלחמה. כמה שנים לאחר מכן פלשו הערבים בפיקודו של החליף עומאר איבן אל כיתאב וסילקו את הביזנטים מהלבאנט. הערבים כינו את כל הלבאנט בשם א-שאם, שם שברבות השנים שונה לשם סוריה. לגבי העותומנים, אם אני זוכר נכון היה גם ג'ונד נבלוס ולגבי ג'ונד פלשתין, אני צריך לבדוק שוב.
 
נו ברור שהכוונה לפלישתים
לא בטוח שההסבר האטימולוגי שלך מדויק. אם הרודוטוס מדבר על "פלשתינים" אני מניח שהם הזדהו בפניו בשם זה. האם השם התנכי לאנשים אלה,"פלישתים" הוא הגיה עברית של השם היווני "פלשתיני" או שההיפך- הפלישתים אימצו שם זה שניתן להם על ידי שכניה העברים? קשה לדעת, אבל אי אפשר להניח בנחרצות הסבר אטימולוגי כזה. פרשת העבירו\חפירו והיחס ל"עברים" גם נובע מהסבר אטימולוגי שלא ברור עד כמה הוא קרוב לאמת. אני מתאר לעצמי מבחינה הגיונית שהשם "פלשתינה" השתמר בלשונם של היוונים וההלניסטים ומכאן החייאתו מחדש על ידי אדריאנוס. אחרת מאין לקיסר לדעת על שם זה? הפלשיתים לא רק שהיו קרובים ליוונים- הם היו יוונים! שפתם היתה יוונית (ע"פי הכתב לינאר A שנמצא בחפירות באשקלון כמדומני ששפתו יוונית). ויכול להיות שהיו מינואים או מיקנים. לגבי הכיבוש הססני- הוא היה קצר מועד ולאחר זמן קצר חזרו הביזנטים לשלוט בארץ והקיסר הרקליוס דאג גם לטבח חביב משלו ביהודים על כי תמכו בפרסים במלחמה. כמה שנים לאחר מכן פלשו הערבים בפיקודו של החליף עומאר איבן אל כיתאב וסילקו את הביזנטים מהלבאנט. הערבים כינו את כל הלבאנט בשם א-שאם, שם שברבות השנים שונה לשם סוריה. לגבי העותומנים, אם אני זוכר נכון היה גם ג'ונד נבלוס ולגבי ג'ונד פלשתין, אני צריך לבדוק שוב.
המושג ג'ונד אינו עותמני
זה מושג ערבי (כלומר של התקופה הערבית הקדומה). הם קראו ג'ונד פלסטין רק לדרום הארץ, בעקבות המושג פלשת, ולא לכל הארץ. לחלק הצפוני של הארץ הם קראו ג'ונד אורדון. לארץ כולה לא היה להם שם אחיד! כמו שאמרת, היא היתה חלק בלתי מובחן מ"שאם" (סוריה). המושג העותמני אינו ג'ונד אלא וילאיה (ולא סנג'ק כמו שכתבתי קודם בטעות - מייד אסביר). וילאיית דמשק כללה חלק מסוריה של היום, חלק מירדן של היום, ואת מזרח ישראל של היום. וילאיית ביירות כללה את לבנון של היום, חלק מסוריה של היום, ואת מערב ישראל של היום. כלומר - ישראל של היום (או פלסטיין של המנדט הבריטי) היתה מבחינת התורכים שתי יחידות נפרדות לחלוטין ללא כל שייכות זו לזו, ואף אחת מהן לא נקראה פלסטין. הסנג'ק (שבטעות ייחסתי אותו קודם לווילאיה) היה יחידת משנה של הווילאיה. בארץ ישראל של העותמנים, היו סנג'קים ששייכים לווילאיית דמשק (כמו סנג'ק שכם) ולווילאיית ביירות (כמו סנג'ק יפו). חבל נוסף, חבל ירושלים, לא היה שייך לשום וילאיה אלא כפוף ישירות לסולטן באיסטנבול.
 

tanj

New member
המושג ג'ונד אינו עותמני
זה מושג ערבי (כלומר של התקופה הערבית הקדומה). הם קראו ג'ונד פלסטין רק לדרום הארץ, בעקבות המושג פלשת, ולא לכל הארץ. לחלק הצפוני של הארץ הם קראו ג'ונד אורדון. לארץ כולה לא היה להם שם אחיד! כמו שאמרת, היא היתה חלק בלתי מובחן מ"שאם" (סוריה). המושג העותמני אינו ג'ונד אלא וילאיה (ולא סנג'ק כמו שכתבתי קודם בטעות - מייד אסביר). וילאיית דמשק כללה חלק מסוריה של היום, חלק מירדן של היום, ואת מזרח ישראל של היום. וילאיית ביירות כללה את לבנון של היום, חלק מסוריה של היום, ואת מערב ישראל של היום. כלומר - ישראל של היום (או פלסטיין של המנדט הבריטי) היתה מבחינת התורכים שתי יחידות נפרדות לחלוטין ללא כל שייכות זו לזו, ואף אחת מהן לא נקראה פלסטין. הסנג'ק (שבטעות ייחסתי אותו קודם לווילאיה) היה יחידת משנה של הווילאיה. בארץ ישראל של העותמנים, היו סנג'קים ששייכים לווילאיית דמשק (כמו סנג'ק שכם) ולווילאיית ביירות (כמו סנג'ק יפו). חבל נוסף, חבל ירושלים, לא היה שייך לשום וילאיה אלא כפוף ישירות לסולטן באיסטנבול.
נכון אני מתחיל להיזכר
החלוקה של החליפות היתה תואמת לחלוקה המינהלית הביזנטית (פלשתינה פרימה, סקונדה וכו') והחליפות שינתה את השמות לפלשתין ואורדון. ערבבתי בין המושגים.
 

amit1270

New member
נו ברור שהכוונה לפלישתים
לא בטוח שההסבר האטימולוגי שלך מדויק. אם הרודוטוס מדבר על "פלשתינים" אני מניח שהם הזדהו בפניו בשם זה. האם השם התנכי לאנשים אלה,"פלישתים" הוא הגיה עברית של השם היווני "פלשתיני" או שההיפך- הפלישתים אימצו שם זה שניתן להם על ידי שכניה העברים? קשה לדעת, אבל אי אפשר להניח בנחרצות הסבר אטימולוגי כזה. פרשת העבירו\חפירו והיחס ל"עברים" גם נובע מהסבר אטימולוגי שלא ברור עד כמה הוא קרוב לאמת. אני מתאר לעצמי מבחינה הגיונית שהשם "פלשתינה" השתמר בלשונם של היוונים וההלניסטים ומכאן החייאתו מחדש על ידי אדריאנוס. אחרת מאין לקיסר לדעת על שם זה? הפלשיתים לא רק שהיו קרובים ליוונים- הם היו יוונים! שפתם היתה יוונית (ע"פי הכתב לינאר A שנמצא בחפירות באשקלון כמדומני ששפתו יוונית). ויכול להיות שהיו מינואים או מיקנים. לגבי הכיבוש הססני- הוא היה קצר מועד ולאחר זמן קצר חזרו הביזנטים לשלוט בארץ והקיסר הרקליוס דאג גם לטבח חביב משלו ביהודים על כי תמכו בפרסים במלחמה. כמה שנים לאחר מכן פלשו הערבים בפיקודו של החליף עומאר איבן אל כיתאב וסילקו את הביזנטים מהלבאנט. הערבים כינו את כל הלבאנט בשם א-שאם, שם שברבות השנים שונה לשם סוריה. לגבי העותומנים, אם אני זוכר נכון היה גם ג'ונד נבלוס ולגבי ג'ונד פלשתין, אני צריך לבדוק שוב.
השם סוריה/סיריה הוא שם יווני
ההסבר האטימולוגי - היוונים לא היו (ועדיין לא) מסוגלים להגות את האות ש, וכך ארץ אשור הפכה לסוריה שנהגתה בצורה דומה ל"סיריה" גם כן (ומכאן השם האנגלי). זה גם ההסבר לפלשת (ארצם של הפולשים מהים) שהפכה לפלסטינה. המעבר בכיוון ההפוך אינו סביר.
 
השם סוריה/סיריה הוא שם יווני
ההסבר האטימולוגי - היוונים לא היו (ועדיין לא) מסוגלים להגות את האות ש, וכך ארץ אשור הפכה לסוריה שנהגתה בצורה דומה ל"סיריה" גם כן (ומכאן השם האנגלי). זה גם ההסבר לפלשת (ארצם של הפולשים מהים) שהפכה לפלסטינה. המעבר בכיוון ההפוך אינו סביר.
זה מה שכתבתי
אמרתי שסוריה היא שיבוש של אשור. ופלסטינה היא שיבוש של פלשת, שהשם ניתן לה משום שתושביה היו פולשים. המצרים קראו להם "גויי הים" - למעשה פולשים...
 

tanj

New member
זה מה שכתבתי
אמרתי שסוריה היא שיבוש של אשור. ופלסטינה היא שיבוש של פלשת, שהשם ניתן לה משום שתושביה היו פולשים. המצרים קראו להם "גויי הים" - למעשה פולשים...
יותר מכך
היוונים כינו את מה שנקראת היום סוריה בשם קוילה סוריה. הדמיון לשם התנכי כולה ארם, אינו מקרי
 
בחלום הלילה של חאלד משעל
הרודוטוס כתב על ה"פלסטינים" כלומר על הפלשתים, ללא קשר לארץ (שהוא לא קרא לה "פלסטינה"!) וללא קשר לערבים (עליהם הוא לא כתב בכלל בהקשר זה כי הם טרם הגיעו לארץ). הפלשתים אכן היו קרובים ליוונים והיו פולשים ומכאן שמם. עם הכיבוש הססני השם פלסטינה נעלם ולא היה בשימוש עוד במשך כ-1500 שנה. תחת השלטון העותמני לא היה שום "פלסטין" אלא סנג'ק דמשק, סנג'ק ביירות וחבל ירושלים. זה הכל.
תיקון: סנג'ק צ"ל וילאיה
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה