זקוק ליעוץ\מידע על צורת השקעה סולידת

SignedIncognito

New member
זקוק ליעוץ\מידע על צורת השקעה סולידת

שלום לכל חברי הפורום,
העדפת ההשקעות האישית שלי היא נדלן,
בגלל שרכישה ומכירה של נדלן לוקחת זמן, נוצרות תקופות בהן הכסף פשוט שוכב ב"עובר ושב".

איך הבורסה עובדת, ואת המושגים הבסיסיים אני מכיר.

אני מחפש להשקיע את הכסף הנזיל שלי בבורסה כאשר אני מחפש 2 דברים:
סולידיות ביחד עם טיפטוף של כסף(כלומר דיבידנדים\קופוינים)

השאלה באיזה סוג(אגרות חוב\מניות) כדאי להשקיע ואיך לאתר את אותם הניירות(לא מכיר את סוגי הדירוגים).
אשמח לשמוע את דעתך על אגרות חוב VS מניות

אני לא מחפש לעשות "מכה" אלא לשמור את הכסף שלי מפני האינפלציה(עד כמה שאפשר) ולקבל עוד כמה שקלים בצורה של דיבידנדים\קופוינים

בתודה מראש לעונים.
 

SignedIncognito

New member
אני מעריך שלכל היותר מספר שנים(1-3) ולכל

הפחות מספר חודשים.

אשמח לשמוע את האופציות העומדות בפני ל 2 התקופות
 

KobeRider

New member
אוקי, מאחר ומדובר בתקופה קצרה יחסית

הייתי נמנע כמעט לחלוטין מהחזקת מניות דיבידנדים. הסיכון גדול מידי לעומת התשואה שאולי תקבל.
לתקופה של 1-3 שנים תוכל לבנות תיק שירכיב בעיקר אג"ח ממשלתי צמוד לתקופה הנ"ל, ואג"ח ממשלתי שיקלי.
אם אתה חושב שתצטרך מעל 3 שנים, אז אתה יכול לשלב אג"ח קונצרני במידה מסויימת, אבל ממש מעט. למשל 5% אג"ח קונצרני בדירוג גבוה על שנת השקעה מתוכננת מעל 3 שנים, עד מקסימום 15%. אלו כמובן כללי אצבע והכוונה כללית, לא איזושהי נוסחא שנמדדה במועצה האירופאית למחקר גרעיני בז'נבה.

לטווח יותר קצר, נגיד שנה-שנתיים ומטה אין לך כלל אפשרויות משחק, ופקדון בבנק יעשה את העבודה או שאתה יכול לשקול מק"ם אם יש לך יכולת להתמקח על עמלות.
 

SignedIncognito

New member
תודה רבה, שאלות :)

1.איך משחקת התקופה(נניח אפילו של 3 שנים) לרעת המניות דיבדנדים,כלומר למה לא?

2.מה ההבדל בין אג"ח ממשלתי צמוד(אני משאר שצמוד למדד?) לבין אג"ח ממשלתי שיקלי?

3.אם אני מבין נכון אג"ח ממשלתי בכל מקרה יהיה יותר בטוח מאג"ח קונצרני?

4.לגביי תקופות קצרות,האם אין אפשרות למכור אג"ח לפני תאריך המימוש שלו?....כלומר למה בעצם לא לרכוש אג"ח ממשלתי שגם מטפטף כל כמה זמן קופונים(מקווה שאני זכור את שם המושג נכון) ובעת הצורך למכור אותו?
 

KobeRider

New member
תשובות

1. הבעיה עם מניות דיבידנדים היא שאלו קודם כל מניות, ולכן מושפעות מהגורמים המשקיעים על מניות, ומתנהגות בצורה דומה למניות. במלים אחרות, לא צריך מקרה יוצא דופן בשביל שהן יפלו בערך שלהן ב-20% בשנה, ולמעשה יזרקו את הדיבידנד שכן הרווחת מהן לפח.
בתקופות ארוכות יותר, בהנחה ואין לך בעיה לסבול את התנודתיות, מניות נוטות לצמוח ביחד עם הכלכלה ולהשיג תשואה חיובית כלשהי [אפשר לעשות דיון שלם על התקופות ועל הציפיות, אבל לצורך התשובה הזו מספיק להגיד שטווח של 3 שנים אינו ארוך מספיק והסיכון משמעותי].

2. אג"ח צמוד מדד ייתן לך את התשואה של מדד המחירים + אחוז מסויים. אג"ח שיקלי מתחייב מראש על האחוז, אבל במקרה של אינפלציה חזרה הוא אינו מתאים את עצמו, ולכן יש סיכוי להפסד ריאלי.
שתי אגרות החוב שקולות בתשואה ככל שהשוק יודע. כלומר אם למשל צפויה אינפלציה של 2% בתקופה מסויימת [נניח שנה קדימה] אז האג"ח השיקלי תתן תשואה גבוהה ב-2% מהאג"ח המקבילה לו הצמודה.
כלומר ההבדל בתשואה יגיע רק מהפתעות [מדד נמוך מהצפוי יתן תשואה עודפת לאג"ח שיקלי, ומדד גבוה יתן תשואה עודפת לאג"ח צמוד]. מאחר ואין לך מושג מה תהיה האינפלציה, אין טעם שתעדיף אג"ח אחת על פני השנייה, ואתה יכול פשוט לחלק את ההשקעה.

3. על פני תקופה נתונה, כן.

4. אי אפשר להרוויח מהמשחקים האלו, כל השוק מכיר אותם. אגרת החוב משתנה במחיר בהתאם ללוח התשלומים של הקופונים.
 

SignedIncognito

New member
תודה, חידוד לגביי אג"ח צמוד מדד

כלומר, מה יקרה עם המדד יתחיל לרדת...?
*האם אני אתחיל להפסיד כסף?
 

tmbk

New member
בעקרון כן

אם המדד ירד ותמכור את האג"ח הוא אמור להיות שווה פחות. אם תחכה לפדיון, גם הוא אמור להיות שווה פחות.
אמרתי בעקרון, כי אם המדד ירד בממש מעט אז יכול להיות שהריבית של האג"ח מפצה על הירידה ועדיין תרוויח. כמו כן, מכיוון שאג"ח זה ני"ע סחיר, במידה ותמכור ולא תחכה לפדיון, ייתכן שלמרות ירידת המדד ערך האג"ח יעלה (למשל אם הריבית במשק ירדה או אם רמת הסיכון של האג"ח או האמונה של השוק ביכולת התשלום של הגוף המנפיק גדלה).
יכול להיות גם שהשינוי במדד כבר מגולם במחיר האג"ח (אם יש צפי לירידה במדד) ואז המחיר של האג"ח לא ישתנה כלל.
 

tmbk

New member
תשובה על 4

אכן אפשר למכור את האג"ח, אחד היתרונות של שוק ההון על תכניות חסכון שהוא נזיל.
למה לא כדאי אג"ח לתקופה קצרה:
1. אג"ח מדינה מניב תשואה מאד נמוכה, ואם אתה קונה אותו למספר חודשים קטן אכן סביר להניח שמחיר האג"ח כשתמכור אותו יהיה גבוה מזה שקנית אותו (שוב למעט ארועים חריגים כמו עליית ריבית או מלחמה...), אם זאת ההפרש עשוי להיות קטן עד כדי כך שהעמלות שתשלם על קניה, מכירה ודמי ניהול עלולות להיות יותר גדולות מהתשואה. במקרה כזה עדיף להשקיע בפק"מ.
2. כמו שציינתי, יש ארועים שעלולים לגרום למחיר האג"ח לרדת. אג"ח מדינה אמורים לתת פחות או יותר אותה תשואה. אם הריבית במשק עולה ואג"ח חדשים נותנים תשואה גבוה מהישנים, אז השוק מתאים את הישנים לריבית דומה לזו של האג"ח החדשים, והדבר נעשה בעצם ע"י ירידת מחיר האג"ח (אם תקנה ב70 אג תקבל תשואה יותר גבוהה מאשר אם תקנה ב80 אג, מכיוון שהפדיון לא משתנה - 100 אג). ככה שאם תמכור את האג"ח לפני פדיונו יש סיכוי שהפסדת בגלל שמחירו ירד.
 

SignedIncognito

New member
כן אבל KobeRider כתב שאם אני לוקח תקופה מעל 3

שנים אפשר לשלב אג"ח קונצרני...וזו הייתה מהות השאלה שלי...כי הגיוני שהסיכון עולה ככל שתקופת האג"ח עולה.
 

tmbk

New member
הסבר

אג"ח קונצרני הוא יותר תנודתי ומסוכן. אם טווח ההשקעה שלך ארוך יותר אז אתה יכול להחזיק אותו עד פקיעתו, ולא תושפע מהתנודתיות (בהנחה שהחברה תעמוד בתשלומי החוב שלה).
מצד שני אם טווח ההשקעה קצר יותר אז תאלץ למכור את האג"ח לפני פקיעתו ואם במקרה המחיר נמוך באותו זמן (בגלל התנודתיות) אז תפסיד כסף.
תמיד אתה יכול למצוא אג"ח קונצרני שפקיעתו בעוד זמן קצר, אבל בד"כ הריבית שם דיי נמוכה כי יש פחות סיכון.
 

KobeRider

New member
אג"ח קונצרני, כמו מניות, הוא נכס תנודתי

במקרה של האטה רצינית במשק, גם מניות ירדו בערכן וגם אג"ח קונצרני. כאשר אתה צריך את הכסף בטווח קצר כלשהו, אין לך זמן לתת לשוק להתאושש.
אני לא אומר שזה נכס רע, והוא אמור להיות פחות תנודתי ממניות, אבל יש מקום לחשיפה מצומצמת יחסית בתיק.

כל מה שאני אומר עכשיו נכון לסל של אגרות חוב. אתה תמיד יכול לקחת אג"ח של חברה מסויימת, עם תשלום סופי בפרק הזמן שאתה צריך. אבל אז יש לך 2 אתגרים: 1. אתה צריך לבחור לנתח אג"ח 2. אתה לא נזיל במהלך התקופה כי האג"ח מתנדנד ויש סיכוי שיהיה בהפסד עד למועד הפרעון.
אם אתה כן בוחר לבחור אגרות חוב של חברות מסויימות, אז לך על הכי גדולות במשק. התשואה שם לא תהיה גבוהה בכלל, ותברר אם זה משתלם לך בעמלות שאתה משלם.
 

SignedIncognito

New member
ממה נוצרת התנודתיות הזו?

הריי בהנחה שמדובר על חברה גדולה וחזקה...לא אמורות להיות בעיות עם החזר החוב

או שעדיין בניגוד לאג"ח של מדינה משקיעים מסתכלים על הדוח של החברה שמתפרסם כל 4 חודשים ויכולים להיבהל ממה שרואים שם מה שיוביל לתנודות?

*ברגע שחברה פרטית מנפיקה מניות היא מתחייבת לשקיפות...האם יש אותה התחייבות לשקיפות במקרים של אג"ח?
 

tmbk

New member
כמו המניות

גם חברות גדולות נתונות בסכנה... ראה את חברת חשמל שעלולה להגיע להסדרים שבהם לא תפרע את חובה במלואו. אם מורידים את דרוג האשראי של חברה (שבעצם מייצג את הסיכוי שהחברה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה במלואן), מיד ירד מחיר האג"ח ככה שהתשואה תתאים לחברות אחרות עם הדרוג הנמוך יותר.
גם אם לא מורידים את הדרוג אבל יש שמועות על קשיים כלכליים שעלולים להוריד את הדרוג, אז שוב השוק מגיב מיד ולא מחכה שיורידו את הדרוג...
וכפי שהסברתי קודם, אם הריבית במשק משתנה (או שיש צפי לשינוי בריבית) אז מיד מחיר האג"ח מתאים את עצמו ככה שהתשואה תתאים לריבית החדשה במשק.
אבל ככל שהחברה גדולה ויציבה יותר, ודרוג האשראי גבוה יותר, אז התנודתיות קטנה יותר (לפחות הסיכוי לתנודתיות קטן יותר) אך גם התשואה קטנה יותר... במקרים כאלה לפעמים עדיף כבר אג"ח מדינה ואפילו מק"מ.
 

KobeRider

New member
זה לא קשור רק לסיכוי להחזיר את החוב

לשאלה: "כמה שווה היום ההבטחה לקבל שקל בעוד שנה?" יש תשובות שלא קשורות רק בסיכוי לקבל את השקל, אלא למשל מה האלטרנטיבות, האם בא לך לחכות, מה המצב רוח הכללי שלך, ועוד.

כאשר יש חשש למצב הכלכלי (למשל בחברה ספציפית, או במדינה, או אפילו במדינות אחרות) אז השחקנים הופכים באופן טבעי ליותר הססנים ויותר הגנתיים. אנשים מפחדים יותר להשקיע ואנשים אחרים שכן רוצים להשקיע דורשים מחירים יותר נמוכים - כי לך תדע מה יילד יום.

את המצב רוח הזה אפשר לראות במהלך יום המסחר בקטן, ואפשר לראות גם בתקופות של שבועות, חודשים ושנים ביותר גדול.

בנוסף לשיקולי הסנטימנט האלה, יש גם את שיקולי הריביות במשק.
אם נניח שנה הבאה הנגיד יעלה את הריבית במשק ב-2%, אז למה שמישהו יקנה אג"ח של חברה שמניב 4% אם אג"ח מדינה ייתן לו את זה? אז כמעט אוטומטית כל אגרות החוב ירדו במחיר.
זה אומנם לא ישפיע על השורה התחתונה של מי שיחכה עם האגרת עד לפידיון הסופי, אבל ברגע שהנכס שלך יורד במחיר, אתה לא יכול למכור אותו כי תפסיד כסף - אז בעצם הנזילות שלך נפגעת: אתה חייב לחכות.

ויותר גרוע, השוק לא מחכה לנגיד שיעלה או יוריד את הריבית, אלא שהוא מנסה כל הזמן לנחש מה הוא הולך לעשות לפני שהוא עושה זאת. כל הניחושים האלה גורמים לתנודתיות במחירי הנכסים. ובמקרה של אגרות חוב, ככל שאורך החיים שלה יותר ארוך, כך המשחקים והניחושים האלה מקבלים תפקיד יותר משמעותי, והופכים אותה לתנודתית הרבה יותר.


* בקשר לשאלה האחרונה שלך, כן, השקיפות זהה.
 
למעלה