זקוקה שתשתפו אותי בידע שלכם

מצב
הנושא נעול.

droriko

New member
ראוי לציין גם את סמנכל התפעול דוד כליף

אני אענה על מה שאני יודע בוודאות
1. לא יודע מהו נתח השוק, אך אני כמעט בטוח שזוהי החברה השלישית בגודלה מבחינת נתח השוק כיום אחרי אגד ודן. בקרוב אמורה החברה להתחיל לפעול גם באשכול חדרה-נתניה בו תחליף את נתיב אקספרס וכן באשכולות רמלה-לוד ומודיעין עילית בהם תחליף את סופרבוס. מנגד, בשנתיים הקרובות תצא החברה מבקעת אונו ומפתח תקוה שכן היא איננה רשאית להתמודד במכרז שיצא שם על הקווים אותם היא מפעילה מזה 10 שנים.

2. הרוב המוחלט של הרכבים אותם מפעילה החברה הם אוטובוסים (רובם המוחלט מתוצרת וולבו ומרכבים, שכן אחד מבעלי החברה, יעקב שחר, הוא יבואן וולבו לישראל וכן שותף במפעל "מרכבים") ויש גם מעט מיניבוסים מדגם מרצדס ספירנטר. לחברה אין מוניות שירות שכן כל מונית שירות הפועלת בישראל היא עסק פרטי של הנהג כמו כל מונית אחרת. חברת קווים מחזיקה בבעלותה תחנת מוניות שרות בבית שמש המפעילה מוניות מבית שמש לירושלים וחזרה, אך המוניות עצמן הן בבעלות הנהגים החברים בתחנה ולא בבעלות חברת "קווים".

3+4. כיום לדעתי כל כלי הרכב של החברה הם בבעלותה. בעבר החכירה החברה אוטובוסים מאגד ומדן אך כיום אין כאלה. לדעתי האוטובוסים של קווים הם בבעלותה הבלעדית ולא בבעלות ליסינג אבל אני לא בטוח בכך ב-100% אז לא לתפוס אותי במילה.

5+6. כל כלי הרכב נמצאים בשימוש יומיומי בדיוק כמו בכל חברת תח"צ אחרת, אחרת לא היה משתלם להחזיק אותם. כמובן שיש גם מכונות בצי המוגדרות "רזרביות" וזאת למען מרווח תפעולי.

7. הנחיות של משרד התחבורה יש המון והן תקפות על כל חברות התח"צ. זו שאלה כללית מדי.

8. מחיר הנסיעה לחלוטין לא נתון לשיקול החברה אלא נקבע בלעדית על ידי משרד התחבורה. לפעמים משרד התחבורה נותן לחברות להציע מחירים בתוך הליך המכרז וגם זה לא בכל המכרזים שיוצאים, אך החל מרגע ההפעלה משרד התחבורה הוא הקובע הבלעדי וכמובן שמחירים גם מתעדכנים (מילה יפה למתייקרים) לפי עליית מדד המחירים לצרכן.

9+10. מחירי הנסיעה הם אחידים לפי המכרז והאשכול ובהתאם להחלטת משרד התחבורה. המחירים מוגדרים לפי קודים כשהקודים הגבוהים ביותר כיום הם בקווי אגד לאילת. אין מחיר מקסימום ולמעשה המחיר יכול לעלות ללא הגבלה אך זאת בהתאם לעליית המדד בלבד. החברות עצמן לא מחליטות על כך וכמובן שגם לא יכולות לחלק קופונים ומבצעים למיניהם, למעט ההנחות שנקבעו על ידי משרד האוצר ומשרד התחבורה.

11. כמובן שהמדינה מסבסדת את נסיעות התח"צ כפי שהיא מסבסדת בכל הארץ ולכל החברות. תחבורה ציבורית היא קודם כל שירות לאזרח.

12. המדינה מעורבת בהכל. מפרסמת מכרזים, מחליפה את המפעילים, קובעת את מחירי הנסיעה, את גובה סבסוד הנסיעות והחוקים והתקנות התקפות על כל מפעיל תח"צ. משרד התחבורה גם מפקח על חברות התח"צ פיקוח הדוק בדמות מבקרים גלויים וסמויים של חברת "ריבה". זאת בנוסף לפיקוח הפנימי שיש בכל חברה, גם ב-"קווים".

13. לא ספרתי אבל יש הרבה. אפשר לבדוק באתר שלהם ולספור את הקווים הרשומים שם (רק יש לקחת בחשבון שחלקם קווים של נסיעה או שתיים ביום וכאלה אני לפחות לא מחשיב).

14 +15. אין לי מושג.

16. את תקופת חייה של החברה אפשר לחלק לדעתי לשתי תקופות: תקופה אחת החל מתחילת פעילותה בשנת 2003 בבקעת אונו ועד החלפת ההנהלה לפני שנתיים, ותקופה שנייה מלפני שנתיים ועד היום. תחת ההנהלה הקודמת והמנכ"ל דרור בריל, נודעה החברה שאחת המפעילות שנתנו את השירות הגרוע ביותר בכל תחום אפשרי. זו הייתה פשוט חברה איומה שביישה את עצמה במשך הרבה שנים. לפני שנתיים בערך עברה החברה מהפכה כאשר בלעה את חברת "עילית" והחליפה את הנהלתה ואת המנכ"ל שכיום הוא ציון פת. מאז שינתה החברה את פניה והיא במגמת שיפור מתמיד בכל התחומים. לא קשה לראות זאת גם על האוטובוסים שלה שגם צביעתם השתנתה בערך באותה התקופה כחלק ממיתוג חדש לחלוטין של החברה. הדבר נעשה לקרת פרסום המכרזים הגדולים במסגרת השלב השני של הרפורמה בתח"צ ואכן לאחרונה זכתה החברה בשני מכרזי ענק, האחד באשכול חדרה-נתניה והשני באשכול חשמונאים (רמלה-לוד-מודיעין-מודיעין עילית).

17. שירות הלקוחות עד לפני שנתיים היה זוועה כמו כל שאר הדברים בחברה. כיום לא ניסיתי אותו אך סביר להניח שהוא השתפר.

18. דברים יוצאי דופן? כפי שציינתי, כיום החברה נמצאת במגמת שיפור. מבחינת השירות הכולל לנוסע היא הפכה מחברה גרועה מאוד לחברה ממוצעת אך עדיין יש לה לאן להשתפר. מבחינת תכנון התנועה לדעתי יש חברות מקצועיות ממנה ובראשן אגד ודן הותיקות. כיום לא ידוע לי על דברים יוצאי דופן לטובה או לרעה בחברה ובסך הכל היא חברה ממוצעת במגמת שיפור.
ראוי לציין גם את סמנכל התפעול דוד כליף
בן אדם שהגיע מדן(איך לא) ועשה בחברה הרבה מהפכות והוביל אותה למה שהיא. אגב כנ"ל מטרופולין השרון שגם שם יש בקודקודים אנשים מדן שהביאו את הידע שלהם.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה