זקוקה לתמיכה

daphnar

New member
זקוקה לתמיכה../images/Emo7.gif

בתי בת 6 והיא PDD בתפקוד גבוה. עברתי איתה דרך ארוכה והיום אני מאד גאה בהתקדמותה ושילובה בחינוך הרגיל, חרף כל המאבקים והמאמצים. אך כעת תשומת ליבי מופנית לאחיה (כמעט בן 4), שהוא לא PDD כי יש לו חברים, אבל הוא לא מצליח להבין שאלות... הוא עונה לא לענין, אפילו לשאלות קלות כמו:"באיזה צבע אתה צובע?", הוא עונה: "דובי", וכששוב שואלים אז:"גלים". הוא למעשה עונה משהו קרוב, שהוא חושב ששאלו. הוא די מילולי, אך המשפטים שלו מאד קצרים ופשוטים. אם מדברים אליו 2-3 משפטים, הוא הולך לאיבוד לאחר המשפט הראשון. אני שבורה, מישהו יכול לומר מניסיונו אם נתקל בתופעה כזו, אך שאינה PDD ? האם יש לפנות לקלינאית תקשורת, או שזו שאלה של משהו רחב יותר? אנא יעצו, בבקשה...
 

גאמי

New member
הי לך.

את אומרת שהוא עונה משהו הקרוב למה שחשב שנשאל. האם את מתכוונת קרוב פונטית? כלומר האם הוא יכול לחשוב שאמרו לו למשל למה אתה עושה במקום למשל למה אתה מנסה? בילבולים כאלו? יתכן שהילד אולי אינו שומע טוב? האם הוא תקשורתי? האם פרט לכך אין דברים אחרים המחשידים? אולי באמת כדאי לפנות לבדיקת שמיעה? אולי יש לו נוזלים באוזניים? בני לא שמע כמעט שלוש וחצי שנים ראשונות בחייו, שאלו שנות אבני הדרך בהתפתחות השפה, אז פרט לקושי שלו - הפדד, כמובן שזה השפיע על כל השפה ואף על ההגיה.
 

goldr

New member
כמה עצות

לפי מה שאת מתארת, נשמע שמדובר בבעיה בהבנת שפה, ולאו דוקא בשמיעה. אני מציעה לך לפנות לקלינאית תקשורת לצורך הערכת השפה שלו. אם הוא מסתדר חברתית - כנראה שלא מדובר בבעיית תקשורת. ואם מדובר בבעיית שפה - אז את יכולה לשמוח בעובדה שהוא צעיר ויש הרבה מאוד מה לעשות כדי לסייע לו, ואין לי ספק שעם טיפול נכון מצבו ישתפר. אני מניחה, שבמקביל לאבחון של קלינאית, תופני גם לבדיקת שמיעה, כדי לשלול עניין של ירידה בשמיעה. גם בעניין זה - אין לך מה לדאוג: לרוב המוחלט של הבעיות קיימים פתרונות.
 
אולי חשיבה אסוציאטיבית??

שאגב זה קיים אצל בתי שהיא דווקא PDD. יתכן שזה מופיע גם אצל ילדים שאינם PDD. כששואלים אותה שאלה על כדור כחול למשל היא נזכרת בעת ובעונה אחת בכמה דברים שמזכירים לה את הצבע הכחול (ים, שמיים, החולצה של אבא, דגל ישראל, הסוודר שסבתא סרגה לה וכו'...) ואז עונה ממש לא לעניין. זו דוגמה לחשיבה אסוציאטיבית. העניין שווה בדיקה, אבל להשתדל לא להיכנס לפאניקה..
 
אני מסכימה עם כולם, אבל הייתי

מוסיפה עוד משהו, הייתי עובדת איתו על השפה. מתחילה לקנות ספרים עם תמונה ומעט מילים, הספר הראשון שלי הוא מצויין לכך. לא לשאול שאלות, להגיד את התשובה בעצמך ורק כשאת רואה שהוא מתחבר, לבקש ממנו להגיד מה בתמונה. (לא לשאול) אפשר לצייר ציורים מתוך העולם שלו, (חוויתי) ולבקש ממנו להגיד מה יש בציור, באותה שיטה שאמרתי קודם. אפשר לצלם ולהדביק איתו, והוא יתן שם לצילום. למשל: לצלם את אחותו... ושהוא יגיד את שמה. אני לדניאל הכנתי ספרים על העולם שלו, וכך הצלחתי לחבר אותו למציאות שהוא כל כך לא הבין. חשוב, לא לשאול אותו שאלות כדי לא להלחיץ אותו, ואז מתוך זה להבין איפה הקושי נמצא. ואחרי זה להמשיך ולעלות מדרגה. אם תעשי את זה, אשמח לשמוע איך היה. עמליה
 

razgalili

New member
יש לבצע בדיקות שמיעה

ובמקביל להתחיל להכנס לתור לאבחון. אם הבעיה איננה שמיעה וגם אם איננה בספקטרום, הילד צריך עזרה וכדאי שיקבל אותה בהקדם האפשרי. הבעיה שאת מתארת בהחלט יכולה להיות בעית שמיעה. יש ילדים עם קשיי שמיעה שמסוגלים לשמוע קולות, אבל קשה להם להפריד הברות מהקולות, אצל חלק זה בגלל נוזלים באוזניים, אצל אחרים בגלל בעיות במבנה האוזן, ואצל אחרים בגלל בעיות נוירולוגיות, בכל מקרה, יש גם ילדים מחוץ לספקטרום שיכולים להציג בעיות שפה.
 

daphnar

New member
תודה לכם

אנחנו בהמתנה מספטמבר 2005 , אז הגשנו טפסים. לפני כחודש עברנו במכבי, בדיקת סינון אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה שזה "בעיות שליפה ואירגון" קלים. הם רוצים שנלך לקלינאית בקהילה ולא במכון, אך תורי ההמתנה הם כשישה חודשים מהיום. אני בכלל חוששת שזה הרבה מעבר ל"שליפה ואירגון". זה גם מה שאמרו על בתי בהתחלה, ובסוף סיימנו עם PDD...
 

yonitbrk

New member
כמו שאמרו כולם

בדיקה ראשונה לדעתי, שמיעה,על מנת לשלול בעיות שמיעה כלשהן, דבר שני נסי להתעקש על קלינאית תקשורת במכון ותסבירי להם את הבעיה של התורים הארוכים, כמו כן הייתי הולכת לאיבחון של בעיות קשב וריכוז. הבעיה שהזכרת מזכירה לי קצת את הגדול שלי, זה נראה כאילו הם מרחפים ולא מקשיבים כשמדברים אליהם, ואז התשובות לשאלות הן לא לעניין, הרבה פעמים יכולות לבוא מהמחשבות. יתכן והוא לא הקשיב לך כי היה שקוע במשהו משלו ואז התשובה באה משם.
 
לדפנה

ידוע שלאחים לילדים עם PDD יכולים להיות קשיים בלמידה. הגדול שלי, שאינו PDD עבר אבחון במכון להתפתחות הילד ועכשיו הוא בטיפול של קלינאי תקשורת וריפוי בעיסוק ויש שיפור משמעותי. כמו כן, אנחנו עורכים לו עכשיו אבחון פסיכולוגי כדי לבדוק את כל הקשיים. צריך ללחוץ עליהם, במכון להתפתחות הילד, לערוך אבחון מקיף,ולמלא שאלון לגננת, אבל לא לוותר, כי גם הרופא במכון להתפתחות הילד שבדק את עידן(הגדול שלי), אמר שאינו רואה בעיה מיוחדת וברגע שהוא הגיע לעבודה עם קלינאית ומרפאה בעיסוק הן עלו על בעיות.תלחצי עליהם כמה שיותר, מקסימום יחשבו שאת אמא הסטרית.שיחשבו! קניתי עכשיו חוברות מדהימות שנקראות שעת ריכוז- שגם קלינאית התקשורת משתמשת בהן.ניתן להזמין אותן מחנות ספרים פורת בר"ג- שכן הן אזלו מההוצאה.
 
בהחלט אבחון של קלינאי/ת תקשורת.

לא נשמע לי כמו בעיית שמיעה. אבל בהחלט כדאי לבדוק על מנת לעשות V על היכולת השמיעתית. יכולה להיות בעיה בהבנת שפה. יכולה להיות בעיה של שפה אסוציאטיבית (משהו מזכיר משהו ולנו המאזינים קשה להתחבר לזרימה..) לא נראה לי בעית ארגון. גם בעיות בשליפה לא נותנות תמונה כזו. (בעית שליפה היתה מאפשרת לו לומר שם צבע אחר למשל אדום במקום כחול.. אבל לא דובי במקום כחול.) מה שבטוח יש כאן קושי, וצריך לברר אותו עד הסוף ולתמוך בשפור היכולות. האם זה PDD? שוב צריך אבחון מסודר ולבדוק קריטריונים נוספים. יתכן וזו בעית שפה בלבד. בכל מקרה- אל תוותרי על אבחון, וחבל על הזמן שמתבזבז בהמתנות.. רונית ולגרין קלינאית תקשורת
 
למעלה