זה מספיק

קשה מאוד לדעת

מה קדם למה. הטקסט העיקרי של המשנה לא חובר ע"י העורכים והוא התגלגל במשך הזמן כשעליו מודבקות תוספות ופרשנויות שונות. אין לי הוכחה שעריכת המשנה נעשתה בעיצומו של תהליך הברייתות, אבל אשמח לשמוע הוכחה הפוכה, שהברייתות התחילו רק אחרי שהמשנה נחתמה. כך או כך, בעוד שעריכת המשנה היא עריכת חיבור ממשי, בתלמוד אינני יודע אם הייתה בכלל עריכה. וכבר רמזו על כך חז"ל שהוא בלול וכו`.
 

בן תורא

New member
המקור הוא בבא מציעא פו

"שמואל ירחינאה אסייה דרבי הוה חלש רבי בעיניה א"ל אימלי לך סמא א"ל לא יכילנא אשטר לך משטר [א"ל] לא יכילנא הוה מותיב ליה בגובתא דסמני תותי בי סדיה ואיתסי הוה קא מצטער רבי למסמכיה ולא הוה מסתייעא מילתא א"ל לא לצטער מר לדידי חזי לי סיפרא דאדם הראשון וכתיב ביה שמואל ירחינאה חכים יתקרי ורבי לא יתקרי ואסו דרבי על ידו תהא רבי ור' נתן סוף משנה רב אשי ורבינא סוף הוראה וסימנך (תהלים עג, יז) עד אבוא אל מקדשי אל אבינה לאחריתם." ברור לכל בר דעת שלא הייתה אספה של חתימת התלמוד. כמו שלא הייתה אספה של חתימת התנ"ך, המשנה, הגאונים, הראשונים והאחרונים ואחרוני האחרונים. כל תקופה היסטורית מתחלפת מתי שהוא, בדרך כלל לא בבת אחת, ולמפרע שמים לב שהשתנו המאפיינים של התקופה. אז כמו תמיד באים הדתיים וממציאים אגדות רטרואקטיבית. ולענייננו, ישנם שמות רבים בתלמוד אחר רב אשי וגם ברור שרב אשי עצמו לא כתב הרבה דיונים כמו "אשכחינהו רב אחא בריה דרב אויא לתלמידי דרב אשי אמר להו אמר מר מידי בצורת הפתח". ולמעשה לשון רוב התלמוד נכתב הרבה אחרי בידי סבוראים וגאונים במשך מאות שנים. ישנם הוכחות לדברים שהושחלו לתלמוד אפילו אחרי הגאונים. לדוגמה המשפט "מתקיף לה רבינא והאיכא יומא דשעי ויומא דתלתין שני כיון דליתיה בכל שתא לא קא חשיב" (ערכין ב) שבא לחפות על חוסר הידיעה של התנאים ואף האמוראים בעניין תקופת הלבנה, נוסף לתלמוד בזמן הראשונים, ואחת ההוכחות לכך היא שהאזכור הנ"ל לא הופיע בגרסתו של רבינו חננאל שקבע כי קי"ל שאחרים לא ידע ולא כלום במולד הלבנה. ואכמ"ל.
 
../images/Emo45.gif זה כל כך נכון

קשה גם לשפוט טקסט כל כך עתיק לפי מושגי וידיעות זמנינו. אולי הייתה להם שפה שונה וקוד שונה לכל מיני דברים מה שלגמרי לא הבנתי,.
למה לך לעצור את גניחותיה?
 

זר בן זר

New member
מה רע להיות נחש?

זהו, ממחר אני מפסיק להשתחוות במויידים (אשתחווה רק ב"מויידים דרבנן"...). כך מובטח לי שכך או כך, אני ממשיך לחיות. נחשו נו מה הר"ת של הנחש: נ'עשה ח'יים ש'מה! ואיך כתב סטאלין הבלתי נשכח לאימו הקטרנית: תנצלי את החיים ותחגגי כל רגע, לפני שיבוא תורם של התולעים לחגוג עלינו...
 

רגל שם

New member
../images/Emo6.gif למעשה

חסר הטקסט, ש"שדרו של נחש נעשה צבוע זכר" כך שיש מעגל חיים שלם, שאינו נגמר לעולם, אלא אם כן יש איזה אידיוט שכורע במודים...
 

יוסי3031

New member
קודם כל נבין פסוק ראשון, אחרי זה נמשיך...

בלי פיליסופיות עמוקות, על עבר שנותר (כמעט) ללא הוכחות, אלא, פשוט לפשוטו של מקרא, תרגום עברי עברי, ותו לא. "בראשית ברא אלוהים", מוכר ודאי לכולם. כעת, להבנה פשוטה. "ברא" לשון יחיד, "אלוהים" לשון רבים. ההגיון האנושי הסטנדרטי, טוען, לאחת מהשתיים. "בראשית ברא האל" או "בראשית בראו אלוהים". אתמהה?! (ראוי להזכיר כי כבר חשש מי שחשש, כך לפי האגדה וההגדה, כי ייתכן ויהיה מי שירצה לטעון, כי הפירוש הוא "בראשית" - בהתחלה, "ברא" מי שברא, הזהות עלומה במקרא, את "אלוהים". לכן, שינו וכתבו "אלוהים ברא בראשית", כך לפי הסיפור העתיק. אך, בכל מקרה, גם לפי השינוי האגדתי המוזכר, שאלתי בעינה עומדת). אשמח לקבל תשובה (במידה וישנה) ולהשכיל.
 

בן תורא

New member
לא נעים להיות על תקן המחב"ת

אבל, בעברית קדומה דרך כבוד הוא לפנות ליחיד בלשון רבים. ובכלל זה כל לשון מרות, כגון "בעליו עמו לא ישלם", "ויאמר יהוה לא אדנים לאלה ישובו איש לביתו בשלום", "בֵּן יְכַבֵּד אָב וְעֶבֶד אֲדֹנָיו וְאִם אָב אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי וְאִם אֲדוֹנִים אָנִי אַיֵּה מוֹרָאִי". ומכאן: אלוהים, אדני (נ קמוצה במקום חרוקה) שדי וכו' בימינו הדרך היא לדבר בגוף שלישי. כגון, "היכן כבודו רוצה לשבת?" וידוע מה שהחמירו ישיבישערס פלצניים לדבר לנוכח בצורת רבים בגוף שלישי, כמו: (בוחר שואל את הרוששיבע) "מה כוונתם במה שאמרו בשיעור..."
 

יוסי3031

New member
אחת ולתמיד

מה הר”ת של מחב”ת? אני לא ותיק כאן, ואינני בוש להודות כי אינני יודע. תודה מראש
 

משתוקק10

New member
../images/Emo6.gif מה כוונתם במה שאמרו בשיעור חח../images/Emo127.gif

ראש ישיבה עמד בטרמפיאדת היציאה מבני ברק. כאשר עוצר לו איזה חסיד, הוא שואל את החסיד: יש לך מקום בשבילנו? לא!.. עונה לי החסיד, יש לי רק מקום אחד.
ראש ישיבה התיישב על יד איזה ישראלי בטיסה לניו יורק. ראש הישיבה: מה אתם עושים? הישראלי: מתכנת מחשבים! ומה אתה עושה? שואל הישראלי, אנחנו לא עושים היום כלום! עונה הראש ישיבה, הישראלי: אם אתם לא עושים כלום, בשביל מה צריך שניים?
 
למעלה