"והם מתפללים אל אל לא יושיע"..

גל נעים

New member
"והם מתפללים אל אל לא יושיע"..../images/Emo47.gif

שבוע טוב לכולם. ברצוני לערוך סקירה קצרצרה קטנת הכמות אך רבת האיכות. השבת האחרונה חזו עיני ולא זר שנית בתופעה המעוררת מחשבה עמוקה. עבדכם הנאמן בילה את שבתו האחרונה בין בתרי בתי כנסיותיהם של ההדיוטות ועמי הארצות. ומדוע מרגיש אני שעלי מוטלת חובת הסיפור?, משום שאני רוצה להתיחס לתופעת האלילות המוכרת מבין השיטין (שוטים?...) הללו. והנה כבר נדרשתי בערב שבת קודש ללכת אל בית הכנסיה הקרובה כשבאמתחתי שכר פסיעות לא מבוטל. ועצם הליכתי מעידה כשמש בצהרי היום על כוונתי לגרום נחת רוח למארחיי השווער והשוויגער הנחמדים וטובי הלב וארוכי הזקן. במהלך הליכתי הרהרתי רבות לאחר שלא התקנתי עצמי בבית כנסיה כבר כמה חודשים ארוכים שבהם לא התעורר צורך מיוחד לכך. (וודאי שהרגשתי עצמי צדיק העושה מעבר לרצונו, ויש בזה כבוד נסתר לאדם המרצה את מארחיו.) פסיעותי עד למקום תפילה היו ארוכות ומיגעות כשאומר שבמוחי חולפות להן מחשבות על "מה אני צריך את זה", "זה בניגוד גמור לרצונך והשקפתך", וכל רצוני האמיתי הסתכם במילת שששששששששששששששש...ארוכה שאמרתי ליצרי התחמן... לכשהגענו התקנתי עצמי בשדירת הספסלים הראשונה,ריחות העץ והספרים העתיקים הציפו את אפי, מתיישב אני כשסידור בידי האחת ובידי השניה קובץ עלוני שבת להפיג את השעמום של שירת שיר השירים. <אני לא נוהג להרדם כמנהג הציבור> מייד התחילו אנשי השם בפציחת מזמורים לרוב, ופתאום תרו עיני אחרי קול ערב המסלסל את טעמי הפסוקים בניגון רב עוצמה ולהט שעבדכם לא הכיר עד כה. "האם זה מלאך ה´ צבקות הירד מן השמיים?" <שאלתי את עצמי בנימת גיחוך קלה> "האם זה אדם השלם במידותיו?" <ומיד הפנתי ראשי לראות האם יורד לו שמן על הזקן...
>, גיליתי לתדהמתי אדם נמוך קומה, כבן 30, עטור זקן שקפץ עליו כבר הלובן, הפוצח בשירי מזמור והלל כשעיניו עצומות למשעי וידו קפוצה מקורבת אל תוככי מעילו הארוך דמוי-פראק, וגארטעל חגור כאבנט כהן גדול מבצבץ מבין שולי מעילו, ועומד הוא בשולי בית התפילה, וכרוח להט מדברית חמה הלהיט הוא את כל יושבי האיזור וסחף אותם אל עבר עולמות עליונים. עוד אני עומד פעור פה נדהם מעוצמתו הבאבאית של הלה, נכנס בשערי בית התפילה אדם לבוש לבן ("איש לבוש הבדים"?...) כשלראשו מצנפת פז לבנה ולגופו חגור הוא בכתם אופז ובידו ספר תפילה גדול וארוך, ופאותיו הארוכות כאורך הגלות מסתלסלות להן במורד לחייו עד לסיפא המוגמרת ואינה מטופלת של זקנו הארוך שלא טעם טעם תער בעשר שנות קיומו, והלה החל מפזם בקול שיר מזמור כצפיחית בדבש וקול ענוג ומתוק מבין הספסלים הראשוניים את מזמורו של האדמו"ר מ-"כך וכך" את שיר השירים, כמעיין המתגבר (ויש אומרים "מתבגר") החל מגביר קולו ברבים, וקול ענות חלושה הפך לקולות אש,תמרות עשן ומלחמה בניגון מארש צבאי המצביע על מוצאו הפולני-רוסי של הניגון החל סוחף את ההמון ההדיוט אל עבר עולמות עליונים בשעה שפלוני סוחף את ההמון ההדיוט בשולי בית התפילה בניגון ספרדי עתיק יומין המיוחס לישיבת נהרדעא. כאדם שצרמו אזניו עד למאוד נשארתי מעלעל בעלוני השבת, מכין עצמי לשולחן שבת הענוג, כולי ציפיה חסרת סבלנות שאוכל סוף סוף לשיר "שלום עלייכם" ,והרי מוצא עצמי בשעת מלחמה, כחייל בשדה הקטל (ויש אומרים "קיטעל"), אלה נלחמים באלה, ניגון פולני-רוסי של מצביאים גדולים מעטרים את חלל בית התפילה הקדמי בשעה שניגון ספרדי עתיק מעטר את חלל בית התפילה האחורי, ועינים רבות מסתכלות ובוחשות בקדירת הלחששנות באיזה ניגון יבחר עבדכם. אין צורך לאמר שכל מי שלמד מוסיקה וכל מי שלא למד מוסיקה יבין מייד כי בארזים נפלה שלהבת, ועוד איזה שלהבת,<שלהבת ממי-אל תכעסי עלי טוב?...> עד כדי כך שנאלצתי לסנן מבין שיני את שלושת המשפטים האהובים עלי: "עובדי עבודה-זרה", ניחשתי נכונה שדו הקרב המעניין לא יסתיים בכך ואף רבו הם על שירת "לכה דודי", <שוב חשבתי לעצמי "זה נבלה וזה טריפה">, השיא כמובן הגיע בתפילת מנחה,בשעת הוצאת הספר מן ההיכל, בשעת הוצאתו לשירת "אשרי העם שככה לו", עטו כנשרים על פגרי מתים כל המצביאים וכל עובדי העבודה זרה על כריכת העץ של ספר התורה ונישקוהו כמוצאי שלל רב, מיותר לציין שהיו אשר היו שרצו מסוף בית המדרש תוך כדי "דחיפה-רבא" למכשולים בדמות אדם שעמדו בין שורות הספסלים. כמובן שהיו אשר צרחו "אמן" בכל גרונם עד לצרידות מוחלטת, <ככתוב במשנה:"האומר אמן בכל כוחו..."> והיו אשר התנדנדו בשמונה עשרה כאילו יצאו מבדיקה רקטומאלית אצל הרופא, היו שהחזיקו את הסידור מול עיניהם שמא יפספסו עוד מריחת דיו אחת ויחידה. והיו שהסכימו בחפץ לב להשאר לקריאה רבתי של כל ספר התהילים עד לסיומו המוחלט. ובכן רבותי,התנהגות פאגאניסטית שכזו הרבה זמן שלא חזו עיני, <ולא שמעה אוזן בכל ירושלים אמן שכזה!.> בהחלט חוויה אנתרפולוגית מעניינת ובלתי שגרתית. לסיכום קליל-ממליץ לכולם לבקר בגן החיות הזה, בבתי כנסת של עמי הארצות וההדיוטות שלא פסיק פומיא מגירסא דרבנן בכל שעתי דיומא ולילא. וכמובן שבפורקנא בתראה לא נפקת זה הרזא אלא מן ההדיוטות... ואני אומר דמינין אינון, דהא איתמר בעלינו לשבח:"והם מתפללים אל אל לא יושיע"... וכמובן שבהתנהגותם מביאים את "שכינתא דתתאה" לידי סילוק. ורזא דמילה בקול הוא האומר:"אלו ואלו עובדי עבודה זרה". שבוע טוב. <מצפה לתגובתכם הכנה...>
 

ב ר ו ר

New member
אחי, ענק אתה.

אולי תציע לנו, איך היית מדמיין פאגאנים המתפללים ל"אל המושיע"??????. בכל מקרה, לא ברור באיזו כנסיה התפללת, ןכי תאמר לי, שהיו שם פולנים ומורוקאים כאחד???? לא מסתבר.. אתה מבין שלא אספר לך מה אני ראיתי, זה בדיוק מה שחסר לך לשמוע.
 

גל נעים

New member
ספר ספר ספר ספר ספר ספר../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif

 
כבר היה פעם בפורום הזה...

אבל לזיכוי הרבים... שאלו לחכם אחד: איך זה שאחרי שהוא עומד בתפילה ומחשבותיו משוטטות בכל העולמות מלבד התפילה, והוא קורא את המלים בלי לחשוב על משמעותם, איך הוא מעז לבקש "יהיו לרצון אמרי פי, והגיון ליבי לפניך" ? ענה החכם: מסתבר שגם כאשר הוא קורא את הפסוק הזה, הוא אינו חושב על פירוש המילים.
 

המנודה

New member
והוא אומר להם תטהרו

אחרי התפייטות כזאת , אחי, נטהרת. ולא דבק בך מאומה מן החרם אשר הודבקת בבית הכנסת באתרא דחמיך
 

avidadon

New member
../images/Emo47.gif../images/Emo70.gif

מה דעתך להיות הכתב שלנו לענייני בתי כנסיות ומדרשות נאומים ודרשות? אתה כותב מעולה! אני לא ביקרתי בבבית הכנסת כבר זמן רב, לפני זמן מה אני ואחי העלנו רעיון נועז ללכת להיות שליח ציבור בשחרית של שבת בבי"כ ההונגרי שלנו.. שם נוהגים לשיר כל מה שרק אפשר, וגם מה שלא. השיא הוא שירת "אל-אדון", גם מפני שהוא קטע ארוך, וגם כי המנגינות כל שבוע מתחדשות לפי מוזת הש"צים. אקיצער, אחי רצה להיות ש"צ ולשיר את "אל אדון" במנגינת שלגיה ושבעת הגמדים. בדקנו את ההתאמה עם המילים וזה מסתדר מצויין. בסופו של דבר, אחי קיבל רגליים קרות מחוסר בטחון ומאימת הציבור.
 

גל נעים

New member
רעיון לא רע דווקא...

"כתבנו גל נעים מוסר מהשטח כי על כל המבקרים ללבוש שכפ"ץ קרמי ולחבוש קסדה לפני כניסתם אל שטח האש...".. ובנוגע לרעיון השני שלך-לשיר את שלגיה-פצצות לתותבות אחי!. אני אחריך בקודש!.
 

avidadon

New member
פצצות לתותבות דווקא מסתדר מעולה

עם הביכ"נ הספציפי המדובר, שרוב המתפללים שם ישישים באים בימים..
 
וגם אם שרים שירי

שלוימהלה קרליבך כל הצדיקים בבית כנסת נכנסים להסעוירערות, עד שאומרים להם שזה קרליבך ואז הם מתפוצצים מכעס..... <<<<איציק איפה אתה כשצריכים אותך?>>>
 

בפניים

New member
אל תלך! ואל תזלזל!

אני מרחמת על אדם שיש בו כ"כ הרבה שינאה כלפי אנשים שמאמינים באלוהים שלהם, אני לא מאמינה שאנשים אלו הכריחו אותך לבוא להתפלל איתם אבל אתה הגעת מלכתחילה רק בשביל מטרה מסוימת לרצות אנשים שיש לך מטרה לרצות אותם, בשביל מה אתה מגיע? צא במבית ולך לטייל ברחוב, אבל אתה מגיע ועוד בדרך אתה יודע לאן אתה הולך ומדמייןאיך תיראה התפילה והשנאה והדמיון מתערבבים במוחך וכבר כשאתה נכנס אתה מריח את הריח האם זה ריח העץ והספרים או שזה ריח השינאה והרוע שעולה באפך, אנשים אלו התאספו בסך הכל להתפלל לאל שהם מאמינים בו והם רוצים לסגוד לו ואם אתה סולד מהם מדוע אתה מגיע לתוך תוכם ומבקש לעשות שמות באזור הקדוש להם? ישנם עשרות אנשים היום שסוגדים לכל מני אלים האם ניסית פעם ללכת למסגדים ולכתוב באותה שינאה? בשבילך ללכת לבית הכנסת זה כמו לשלוח את הרב עובדיה לתפילה של מוסלמים, אני חושבת שהוא היה מגיב בפחות אטימות ממך! אני לא יכולה להבין את הזילזול הזה באנשים שמאמינים בתפילות שלהם, הרי הם לא הכריחו אותך לבוא אתה באתה מתוך אינטרס, אז תן להם להתפלל לאלוהים שלהם הם מאמינים, ואם אתה לא מאמין אל תבוא לשם שהרי הם לא הכריחו אותך, וכמו שאתה לא רוצה שהם יזלזלו בחייך אל תזלזל בחיים של אנשים אחרים ותן להם לסגוד למי שהם רוצים!
 

גל נעים

New member
בלשון זכר: ט י פ ש !.

לא הבנת אפ´ שיחת חולין שלי?... ------------------------------
 
בואי תני לי להסביר לך משהו

גל לא כותב שהוא שונא את האנשים האלה! הוא לא שונא את התפילות. הוא פשוט מרגיש אחרת. זה כמו שאני אלך היום לבית הכנסת של חסידים, אני ארגיש אחרת ממה שהרגשתי פעם. תשאלי למה הוא הולך? למה לו להכנס לזה? אז תתפלאי יש משהו נחמד בלחזור לסיטואציה מסוימת שהיינו רגילוים אליה ולראות אותה עכשיו מבחוץ. אם אני אלך לבית הכנסת אני ארגיש דברים אחרים מפעם וזה התנסות מאד מיוחדת לראות את הדברים בצורה שונה. גם אם את תלכי לבית כנסת שפעם הלכת אליו תרגישי היום אחרת לא? בגלל השינויים שעברנו הכל משתנה. היום שגל הולך לבית כנסת הוא לא מתנדנד בכוון של הקהל, הוא הולך בשביל עצמו בשביל לבדוק מה הוא מרגיש עם זה. ופה בפורום של אנשים שיצאו מהדת הוא מרשה לעצמו לכתוב את כל מה שהוא מרגיש וגם אם זה שנאה לתפילה (אני לא חושבת שיש טעם לשנוא אבל כל אחד עם ההרגשה שלו) זה לגיטימי. תביני שאנשים שיצאו מהדת לפעמים מרגישים רגשות חזקים וקיצוניים שחולפים ועוברים במשך הזמן ואם לגל חשוב ללכת לבית כנסת כדי להרגיש ולחוות דברים בצורה אחרת אז בכיף. גם לזלזל וגם לצחוק זה נורמלי וזה המקום שהוא יכול להוציא את זה. תנסי לצאת מהקטע של מגינת הדת ותראי שלא פעם הרגשת רגשות דומים. אלוהימית. <הסבר פניך לתייר>
 

גל נעים

New member
נשמה כפרה עלייך!-איזה יופי לי!../images/Emo42.gif

איך את מגינה עלי!. וברור שאני לא שונא אותם ולא שונא אף אחד, הרי בסך הכל הבאתי דוגמא חזקה למה ש-"גאוות יחידה" יכולה לעשות בתוככי בית התפילה. זה נחמד,זה יפה,זאת חוויה וזהו. לא עירבתי שנאה, אבל אלו האנשים הרואים עצמם מקופחים מבוקר ועד ליל ינסו למצוא בכל הודעה שכזו אופי מתסיסני ומתרסיני, ולכן עליהם אין לגמור את ההלל. <גל סוף סוף נחשף לאלוהיותה של אלוהימית האחת והיחידה!>
 

בפניים

New member
תזלזל ותצחק כך כולם יהיו בעדך

לחזור לסיטואציה מסוימת שהיינו רגילים אליה? הרי אתם בורחים מהחיים האלו, בשביל מה לבוא שוב לאותו מקום שברחת ממנו ולשאוב את השנאה, כדי לתת לגיטימציה למעשך? כדי לשמוע מחברך לפורום כמה אתה צודק, הרי לפני שיצאת כבר ידעת מה דעתך עליהם אז בשביל מה לך לבוא בחברתם? אתה צריך שיטפחו לך על השכם ויגידו לך גל, הדרך שלך צודקת הם עובדי אלילים, טוב שיצאת משם, תראה אותם איך הם נראים כל הכבוד לך שיצאת מזה. ישר אחרי שהלכת רצת לחממה שלך וכתבת, וכמו בסרט שהסוף ידוע מראש קיבלת את הנשיקות. מה מיוחד בלראות את הדברים בצורה שונה? הרי את פה והם שם, מדוע אתם צריכים תמיד אישור למה שאתם עושים? נכון קרה לי בראש השנה שהלכתי לבית כנסת שלא התאים לי, וחזרתי הביתה חשבתי מה עובר על האנשים הללו, אבל מפה ועד לזלזל באמונתם הדרך רחוקה. ואני לא אלך שוב לאותו בית כנסת כדי לחזק את הרגשתי. אני לא מגינת דת ומי כמוך יודע שיש לי את הבעיות שלי בדת ואני מתמודדת איתם, אך לצחוק ולזלזל באנשים מאמינים זה נראה לי רצון להתקבל לעם! צא מזה לך על כל הקופה ותיהיה שלם עם מה שאתה עושה.
 
לא, לא, לא!!!

קודם כל את מערבבת ומגיבה לי ולגל ביחד אבל אני אנסה בכל אופן לענות לך שוב. אין חיה כזאת החרדים לא מענינים אותנו, אין חיה כזאת "התנתקתם מה אתם רוצים". נכון, החרדים הם לא חלק מהותי מחיי כמו פעם. אבל אנחנו לא יכולים להתכחש לעבר שלנו ולחלק הזה שבנו שקשור לחרדים ויהדות בכלל. אולי בגלל שאני בתחילת דרכי, אולי זה יעבור לי אבל אני מרגישה שכמה שאני רחוקה, אני לא חילונית רגילה נקודה. זה לא קשור לאישור! זה לא קשור להרגשת שלמות עם מה שאנחנו עושים. זה פשוט חלק שהיה קים בנו ולפעמים הוא צף למעלה. זכותי לזלזל בחרדים!!!!!! יש לי על מה!!!!! זכותי לצחוק עליהם!!! כל החיים שטפו לי ת´ראש עם בולשיט על חילונים. כל שיעור חינוך שלנו היה מלא בתיאורים עד כמה הם ריקנים, בוגדנים ומחוסרי ערכים. למה אסור לי לזלזל? אני מזלזלת בגאווה המדומה שלהם! אני מזלזלת באי כיבוד האדם באשר הוא! אני מזלזלת בטקסים ובסגידות המיותרות! אני מזלזלת בפרזיטיות על חשבון שאר האנשים! אני מזלזלת בכך שהם לא נותנים ידע לימודי לילדיהם. אני מזלזלת בכל דרך החיים שלהם!!! אני מבינה ומנסה לכבד את מה שהם עושים, אני מנסה להסתכל על כל אחד אישית ולא בצורה כוללנית וגורפת אבל אני מזלזלת בשיטה ובדרך הזאת. זה לא אומר שאני לא שלמה עם עצמי!!!! זה אומר שבאתי משם וחונכתי שם ולכן יש לי דיעה על מה שקורה שם. שהיית בראש השנה בבית הכנסת והרגשת שם מצחיק, הרגשת שם שאת נמצאת עם חבורת מפגרים ומפגרות, הרגשת וחשת את הפאנטיות ואם היית יושבת לכתוב את מה שהרגשת אני בטוחה שהיית מוצאת דברים מקבילים בין ההודעה שלך לבין ההודעה של גל. גם שאת רואה את הנשים החרדיות עם כל הלבוש וההחמרות את מזלזלת במראה שלהן! את אומרת שזה דוחה ומגעיל. שוב אני אומרת לך, צאי מהקטע של מסנגרת החרדים! אני הייתי בקטע הזה ולכן אני מרשה לעצמי להגיד לך את זה. תנסי לראות שלמרות שגל כתב הודעה חריפה זה מגיע ממקום מסוים, זה מגיע מרצון להוציא את הדברים שהציקו הרבה זמן ופתאום קפצו שהוא חזר לראות את זה. אלוהימית שנורא חשוב לה שתביני!
 

בפניים

New member
הבאתי לך את הקריזה?

אלוהימית יקרה, אני יכולה להבין את עוצמת הכעס שלך, חייך לא היו קלים, וחיי כל חוזר בשאלה (כמו חוזר בתשובה) לא קלים, אך אם כל זה, עזבת כן עזבת את החיים האלו וזילזול בהם לא יביא לך אישור שחייך טובים יותר, את לא חייבת להאמין בדרכם אך כמו שאת לא רוצה שיתערבו לך בחייך תני להם לחנך את ילדם כמו שהם רוצים ולחיות את חיהם כמו שהם רוצים את לא חייבת להסכים בדרכם כמו שאת לא חייבת להסכים לדרך ההימיש באמריקה, אך מאי הסכמה ועד זילזול בדרך אנשים הדרך רחוקה, וכמו שאומרים בחינוך ילדים אם ההורים רוצים שהילדים יכבדו אותם הם צריכים לכבד את ההורים שלהם! בקשר להיותך שונה מחילוני אחר זוהי רק הרגשתך שהרי בשביל החרדים ברגע שאת לא שומרת שבת את חילונית לגמרי ואסור לשתות את היין שלך אז למי את דופקת בדיוק חשבון? גם אחרי שהייתי בבית כנסת שלא התאים לרוחי, כשעזבתי לא שמעת אותי מזלזלת בהם אמרתי אנשים שונים לא בשבילי לא הבנתי אותם את סוג התפילה שלהם אבל אם הם רוצים להתפלל בצורה שלהם בבקשה לא לא מתאים ומאז לא תידרוך כף רגלי באותו מקום, לא הייתי בשום מקרה כותבת באותה צורה כמו גל על רגשות שאנשים הוציאו בזמן התפילה זו תפילתם והם הוציאו אותה בדרכם שלהם. הנשים הדתיות זו בעיה רצינית בקרב הקהל הדתי ונושא שונה לגמרי, אל תערבי אותו. אני שוב לא מסנגרת על הדתיים כיום אני נמצאת במקום שטוב לי ומי כמוך יודעת שזה המקום האידילי בשבילי, ותנסי להבין שאת בחרת בדרך הטובה לך אבל לא לכולם היא טובה ומתאימה. גל לדעתי, כתב מליבו אבל הזלזול שבו הוא כתב פוגע וגם בי שקשה לי עם התפילה ולא נגעתי חוץ מראש השנה ויום כיפור כבר 6 שנים בסידור כשקראתי את התיאור שלו הרגשתי כעס. צאי מההגנה על החילונים! ותנסי להבין שיש אנשים שמאמינים מאיזשהו מקום נקי ופעם שניה שאני אומרת לך אני לא מאמינה בדרך אני מאמינה באלוהים, ואם אין בך את האמונה את לא צריכה לשכנע בצידקת דרכך חיי ותני לחיות.
 
למעלה