התרסקות מסוק בשידור חי

התרסקות מסוק בשידור חי

בחדשות ערוץ 2 הראו צילום מהיום של מסוק גאזל (לעניות דעתי) שהיה אמור להביא את סנטה קלאוס לאחד מבתי החולים בסרביה, מתרסק לתוך עץ לאחר שהטייס איבד שליטה על המסוק. למרבה הפלא, 3 שוכני המסוק יצאו בפציעות קלות בלבד. ייתכן שישדרו שנית בחצות - למי שמעוניין.
 

laadan

New member
זה לא פלא קוראים לזה אוטורוטציה...

גם גיא זוהר בערוץ 10 קרא לזה "נס" אבל ממנו אני לא מצפה: א. הוא עיתונאי ב. הוא לא מבין בתעופה.
 

יפתח14

New member
אוטורוטציה...

איך מבצעים אטורוטציה? אני יודע מה המטרה שלה אבל תמיד עניין אותי איך מבצעים אותה...
 
זה מין מצב(בפשטות שבפשטות)

ללא הסברים מתפלפלים: בדרך כלל, יוצאת אנרגיה מהמנוע ומסובבת את המדחף שמספק עילוי או תנועה קדימה או שילוב שלהם. כשהולך המנוע, לוקחים את האנרגיה מעצם הירידה ומסובבים את המדחף אז נוצרת ירידה כשהמדחף מספק עילוי שלא מספיק להחזיק את המסוק באויר, אבל מספיק בכדי לשכך את ההנמכה.
 
פעולת הטייס, אני לא טייס הליקופטרים

בסה"כ קיבלתי בשנת 1962 (כשהיו לנו עדיין כשלושה סיקורסקי 55) הסבר איך עובד הליקופטר ומאז הכל מתחיל להמחק בזכרון ביחס ישר לסקלרוזה. אבל כמדומני הטייס מפעיל מין כזו ידית (אולי קולקטור לא בטוח) ומפריד את הרוטור מהמנוע בכדי שלא יהיה עליו את העומס של המנוע שלא עובד ממילא.
 
בקצרה הסבר

לאוטורוטציה שני שלבים. הראשון משתמש ברוח להעניק סיבובים מהירים לרוטור, בשאיפה להגיע ליותר מ-100% מהמקסימום. אם המסוק טס לפנים, מרימים אף ומאיטים תוך הצגת הלהבים לרוח בזוית התקפה גבוהה לקבלת האצת להבים מהירה. בסרטון שראית אכן המסוק הרים אף בפראות. אם אין מספיק מהירות לניצול - אבל יש גובה - עוברים לכמעט "נפילה חפשית" והרוח האנכית משמשת להאצת הלהבים. בשלב השני, קרוב לקרקע, מרימים קולקטיב והרוטור מקבל עילוי חזק רגעית על חשבון האטת הסיבוב. זה עוצר את השקיעה ובאפן אידיאלי יביא לנגיעה בקרקע כמעט כמו בנחיתה רגילה
 
הסבר מטייס מסוקים

לטייס יש ביד שמאל מוט שעולה ויורד (נקרא קולקטיב או מטה פסיעה משותף) והשולט על זווית הפסיעה של הלהבים. הרמת הקולקטיב מגדילה את פסיעת הלהבים ולכן את העילוי. במערכת הרוטור יש גם יחידת הרצה חופשית (כמו פריילוף באופניים) המנתקת את הרוטור מהמנוע ומאפשרת לרוטור להמשיך להסתובב למרות שכבר אין כח מניע. ברגע שהמנוע מפסיק לעבוד, מוריד הטייס את הקולקטיב על מנת להשטיח את הלהבים (מינימום פסיעה ולכן גם מינימום התנגדות לאוויר) ומכניס רגל ימין (במסוקים קונבנציונלים ולא רוסיים או צרפתים) על מנת למנוע סבסוב לכיוון שמאל. המסוק מתחיל לאבד גובה ואז האוויר שעובר דרך מערכת הרוטור מלמטה כלפי מעלה בעצם מניע את הרוטור וגורם לו להגדיל סל"ד. המסוק גולש קדימה ומטה בערך במהירות 60 קשר (משתנה עם כל דגם אבל נע בסביבות ה 60K ) עד בערך 40 רגל מעל ולפני נקודת הנגיעה הנבחרת ואז הטייס מזיז את ה"סטיק" אחורה על מנת לעצור את ההתקדמות ולהמיר את המהירות בעוד סיבובי רוטור (להם נזדקק מאד בשלב הבא). לאחר שהגענו למהירות של אפס או כמעט אפס (תלוי במשטח הנחיתה) אנו נמצאים בערך בגובה של 8 רגל מעפ"ש הטייס מטה את הסטיק קדימה על מנת ליישר את המסוק יחסית לקרקע ואז מרים את כל הקולקטיב על מנת לייצר מקסימום עילוי המשכך את הנגיעה. אם האוטורוטציה בוצעה נכון המסוק אפילו לא נשרט וניזוק (שוב, תלוי גם במשטח אליו זה בוצע). כמובן שבהעידר כח מניע בעת השיכוח אנו מנצלים את כל האנרגיה הפוטנציאלית בסיבובי הרוטור על מנת לייצר עילוי ולכן כל כך חשוב לשמר סיבובי רוטור. במסוק עם אינרציית רוטור נמוכה כגון הרובינסון ניתן לאבד סיבובי רוטור מהר מאד ואף להגיע למצב קריטי של ירידת סל"ד מעבר לנקודה שבה יוכל הטייס לבצע תמרון כל שהוא על מנת לבנות מחדש את הסל"ד האבוד (אפילו פתיחת מנוע בעת תרגול לא תעזור והסל"ד לא יוכל לחזור - המצב הזה הוא בלתי הפיך וסופני ברוב המקרים למסוק וליושבים בו אם זה קורה מעל 10 מטר גובה).
 

שי גנדל

New member
../images/Emo35.gif לגבי הכנסת רגל ימין -

האם זה משום שרוטור הזנב ממשיך להסתובב כי הוא מחובר לממסר הראשי עם הרוטור הראשי, ואז הוא "מבטל" את מומנט הפיתול שלמעשה כבר לא קיים?
 
כן אבל.....

למעשה מכניסים רגל ימין כדי "לאפס" את העילוי שמייצר רוטור הזנב. להבדיל מהרוטור הראשית רוטור הזנב יודע לייצר זווית פסיעה שלילית ולכן כאשר המנוע עובד ואנו רוצים לפנות שמאלה אנו נאלצים להתנגד יותר לפיתול הנוצר (חוק הפעולה והתגובה של ניוטון) ואילו בפנייה ימינה אנו משחררים את המסוק לכיוון הנטייה הטבעית. לאור האמור לעיל, כאשר אנחנו עמוסים יותר מדי ולמסוק קשה לעלות לריחוף אז במידה ויש לנו מקום אפשר להתרומם תוך כדי סבסוב ימינה ואז "גורעים" פחות כח מהרוטור הראשי.
 

שי גנדל

New member
אם כך

מדוע אין התקן שינתק את רוטור הזנב מהראשי במקרה של אוטורוטציה, ואז גם יפחית מעט מהעומס על הטייס וגם יקל על הרוטור הראשי להסתובב? או שאז הרוטור הראשי יגיע למהירות יתר? ואם כבר, הנה קוריוז: מסוק בעל מנוע נפרד לרוטור הזנב. מיותר לציין שלא זכה להצלחה יתרה
 

אמיר72

New member
מזכיר לי את הבדיחה על תאונת הדרכים

בפולין, בה נהרגו ארבעה אנשים: שניים בתאונה ושניים בשחזור ...
 
למעלה