התמקדות במקצה ריצה

yIJה

New member
התמקדות במקצה ריצה

שאלתי כבר בעבר, אבל אני עדין מתלבטת בשאלה.
אני רצה 5,10,21 ק"מ כבר כמעט שנה.
המאמן שלי אומרת שאני חייבת להחליט במה אני מתמקדת, בחצי מרתון, או ב-10 ק"מ (לפי דעתו 5 ק"מ זה לא אופציה בשבילי).
ואני לא יודעת, אני לא יודעת מה עדיף, אני משנה את דעתי כל הזמן, אני אומרת לו שאני רוצה 10 ק"מ, ואז אני מקבלת ארוכות רק של 15-20 ק"מ בשבתות, ובא לי לרוץ עם כולם ולא להסתובב חזרה אחרי 7-10 ק"מ, וכשאני אומרת לו שאני רוצה חצי מרתון אז אני מתבאסת שיש לי קצבים איטיים ואימונים ארוכים ובא לי להרביץ 400ים ואלפים ומהירויות... הוא אומר שאי אפשר כל שבועיים לשנות מטרה, ושאני צריכה לעבוד ברצינות לפי תכנית לטווח ארוך.
הוא אישית ממליץ לי על 10 ק"מ, אבל לפעמים אני מתאמנת ולא הולך לי, ואני מרגישה חוסר בטחון, ואני יודעת שאני לא אוכל להשיג את הזמן שאני אמורה להשיג במירוץ 10 ק"מ, אז אני נרשמת לחצי מרתון, ואז בעצם אין שום ציפיות, ואני משיגה תוצאות יפות ומפתיעה את עצמי לטובה ונהנית. ואח"כ אני קצת מתחילה להשתעמם, ובא לי להגביר, ולהתאמן באצטדיון ולהתחרות בתחרות שאין בה חצי מרתון, ואז אני נותנת 100%, ומרגישה שאני לא יכולה יותר, ובורחת שוב לארוכות וחוזר חלילה.
בקיצור אני לא יודעת מה להחליט...
 
גם לי קשה להחליט מה אני רוצה....

רוצה לרוץ הרבה בשטח וגם לרכוב.
רוצה טריאתלון אולימפי אבל לא מתחשק לי לעשות בקיץ אימוני מהירות בריצה...

אז החלטתי לעשות הכל מהכל וזה מצויין.

אבל מה, ברור שהמחיר יהיה שלא אשפר מהירות בכלום....

אז לא. עושה מה שאני רוצה כדי להנות... זה מה שחשוב לי....

מה שאני יכולה להסיק לגבייך הוא שאת צריכה להחליט מה את אוהבת ורוצה. אף אחד לא יכול להחליט בשבילך. המאמן יכול להחליט במה את יכולה הכי להשתפר ולהשיג תוצאה הכי טובה. זה מה שאת רוצה? לכי על זה. את רוצה משהו אחר? תבחרי. בעיני
תעשי רק מה שאת אוהבת..... אבל זו אני....
 

tamirzak1

New member
השאלה היא לאיזו מטרה את רצה. האם יש סיכוי

שבאחד המקצים תגיעי לתוצאות מדהימות (כמו 10 הראשונות) ואז כדאי לך להתמקד במקצה הטוב מבחינת זמנים שלך , או האם את רצה למען הכושר,ההנאה והחוויה ואז את לא צריכה להתמקד במקצה מסויים.
ובקשר ל-5 ק"מ גם לדעתי כדאי לך לוותר. הרי ריצת אימון פשוטה אצלך זה 10 אז למה לרדת ל-5 (אלא אם כן זה מרוץ עם המרחק היחיד ובא לך לרוץ בשביל הכיף).
ריצות 10-15 יכולות להחשב כאימון לחצי מרתון כך שאת יכולה לרוץ גם מרוצי 10 גם 15 וגם 21. אני יוצא מנקודת הנחה שלא תהיי אלופה (ואם הזמנים שלך מעולים אז באמת כדאי להתמקד במקצה הטוב שלך).

אני רץ גם 10 במרוצים , גם 11 עד 13 באימון רגיל , גם חצאים וגם מרתונים שלמים. אני לא אגיע אף פעם למאה הטובים ואני רץ בשביל החוויה והאתגר.
לריצות של 5 ק"מ אני לא מוציא אפילו את האוטו כי זה אפילו פחות ממחצית ריצת אימון קלה.
 

puyol

New member
חומר למחשבה - קצר זה לא קל יותר

בתפיסה החובבנית ככל שהקילומטרז' עולה ככה יותר קשה, האם זה נכון?
לדעתי ממש לא.
בארה"ב לדוגמא, מיילר (אחד שמתחרה ב-1500מ או מייל) יזכה לכבוד רב לא פחות ממרתוניסט.
כדי לרוץ טוב 5 ו-10 יש לעשות קילומטרז מכובד כבסיס והאימונים הם ממש לא יותר קלים הם פשוט שונים. אני מתאמן לריצות של 5 ו-10 ועושה קילומטרז' שבועי של כ-90ק"מ מפני שאני חושב שזה (המרחק) מרכיב חשוב גם במרחקים הנ"ל.
ריצת 5 היא ממש אבל ממש לא יותר קלה מחצי מרתון, היא רק יותר קצרה...
רועי
 

yIJה

New member
לדעתי קצר יותר זה קשה יותר

לכן כשקשה לי עם האימונים ל-10, ואני מרגישה שאין ביכולתי לשפר תוצאה אני בורחת לחצי מרתון, כי שם לא ממש סובלים, רצים שקול.
ב-10 ק"מ אני רצה בקצב סביר כ-6 ק"מ ואז מגבירה ב-4 האחרונים.
ב-5 ק"מ אני רצה מהר מהתחלה ועד הסוף וסובלת מוות.
בקיצור חצי מרתון זה הכי קל לי מבין שלושת המקצים.
 

bikeoholic

New member
בערך דומה למה שאני מרגיש...

ככל שהמקצה קצר יותר כך הוא פחות מעניין עבורי.
אולי מאתגר...
אבל פחות מעניין.

עכשיו דמייני לעצמך שאם את כל כך נהנית מחצי מרתון - איך המרתון ירגיש ?
אני יודע שזה מה שדחף אותי לאט לאט לנסות את המרתון ומה שנמצא בשטח המוזר הזה שמעל למרתון.
 

yIJה

New member
לא רוצה לחשוב על מרתון

מרתון זה סיפור אחר לגמרי. במרתון נפצעים. במרתון מאבדים מהמהירות (אני לא אוכל יותר להתחרט כל שבועיים, כמו שאני עושה עכשיו...), למרתון צריך להתאמן כמה חודשים מראש אימונים ארוכים ארוכים ארוכים שגוזלים חלק גדול מהיום.
חוץ מזה שמרתון זה לא למתחילים, ואני רצה פחות משנה.
מרתון זה למי שיש לו קילמוטראז' גדול ברגליים.
לא זוכרת איפה, קראתי פעם פוסט שמישהי פירסמה- דברים שלא עשיתי בקיץ האחרון בגלל האימונים למרתון (לא הלכתי להפגנת המיליון כי הייתה לי מסכמת יום אחרי, לא עליתי במדרגות כי היה לי אימון בערב וכו') וזה שיכנע אותי לא לחשוב על מרתון. הקרבה גדולה מידיי שנראה לי שתזיק למתלהבת כמוני שנוטה לפעמים להילחם ולא להרפות.
 

yIJה

New member
אני רצה בשביל תוצאה

סבבה כל מי שרץ בשביל הבריאות, בשביל הכיף והחוויה.
אני לא. משום מה בפורום אני שמה לב שהלך הרוח זה לכיוון ההשתתפות ולא התוצאה.
אני אפילו קצת חוששת להודות בכך כאן, שלא יירדו עליי שזה טפשי, כי זה כאילו לא בסדר פה, לרוץ בשביל תוצאה, ולא בשביל ההנאה. וכן, זה אומר לא תמיד לשתות מספיק, לא להוריד קצב בחום או בנסיבות כאלו ואחרות, לזנק בקו הראשון וכיו'ב.
אכפת לי תוצאות, פודיומים, גביעים ופרסים.
אני לרוב ב-10 הראשונות גם ב-5, גם ב-10 וגם בחצי מרתון, אבל יצויין שבנשים זה לא כל כך קשה, וגם השתתפתי במירוצים קלים יחסית ולא נחשבים. לדעתי התוצאות שלי עוד רחוקות מלהיות "איכותיות". אבל מה זה בעצם תוצאות איכותיות לבנות בכל אחד מהמקצים? שאלה.
בכל מקרה שאלתי פחות קשורה לנפח שבועי, שבזה ההבדל פחות מטריד אותי. הנפחים שלי הם בין 80 ל-100 ק"מ שבועי, תלוי בתקופה.
נפח אימון הוא כ-18 ק"מ.
ההבדל הוא יותר בתוכן האימונים, אורך האינטרוואלים ומשך ההפוגות וכמובן הקצבים. ואורך הריצות הארוכות (בזה ההבדל אינו גדול).
 

redepic

New member
אין צפיות אין דאגות...

הכי נוח זה לרוץ בכייף בלי מטרה בלי שאיפה השאלה לאן זה מוביל
בשביל השגים צריך להקריב והשאלה האם את מוכנה לזה?
זו דרך שמעטים בוחרים בה אך טעמה של מטרה שהקרבת למענה הוא מתוק
כעת את צריכה להחליט אם את מוכנה או לא?

במידה והתשובה היא כן אז יתכן שעדיף בהתחלה להתבסס במירוצי 10 ואז לשלב מירוצי חצי
מה גם שאין בארץ הרבה מירוצי חצי איכותים (אולי4-5) בשנה
מחזור אימונים למירוץ אינו תופס עונה שלמה וניתן עדין לשלב מחזורי בסיס של בניה ומרוצי חצי עם שאינם מטרה עם זמן פחות שאפתני

מאחל שתדעי לבחור בדרך המתאימה לך ושתביא לך הכי הרבה סיפוק
רק טוב,
 
תקשיבי למאמן

התמקדות במקצה 10 ק"מ תפתח אצלך סיבולת גבוהה וגם מהירות, ותהיה פתח להתמקדויות אחרות בהמשך.
לגבי ריצות ארוכות, את יכולה לשבת עם המאמן על תוכנית שנתית ולדאוג שגם להן יהיה מקום בתוכנית (נאמר עד איזור 25 ק"מ).
וממש בינינו, אפשר מדי פעם להאריך בקטנה בלי שידעו
 

Master Chitos

New member
איזה כיף

לפני שבועיים או שלושה שאל אותי אחד האדומים בפורום למה אני לא משתתף פעיל
אמרתי לו שאין לי מה לתרום לדיוני הנעליים ו״אכלו לי שתו לי״ במירוצים השונים.
והנה הגיעה השאלה שלך


את רצה כבר שנה. יותר נכון לומר רק שנה.
בשנה הזו רצת מרחקים שונים ולמדת (אני מקווה) לאהוב את הריצה
ויש הרבה מה לאהוב בה
את החופש
את הקצב
את השלווה
ואז מגיע הרגע הזה שצריך להחליט, מה הלאה.
בשנה שרצת, בטח שמת לב שיש שיפור מתמשך ביכולות, במרחקים ובקצבים. זה מאוד טבעי
אבל התהליך הופך לאיטרי יותר. קשה יותר לשפר ככל שמתקדמים. האפשרויות להוריד 5 שניות לקילומטר לרץ של קצב 6:00 לעומת רץ של קצב 4:30 מצומצמות וצריך לעבוד הרבה יותר קשה.
וזה בדיוק מתחבר לשאלה של מה הלאה. והיפה בשאלה הוא ש״לא חייבים להחליט״ ואני אסביר :
למזלנו, עונת המרוצים בארץ מאפשרת להתמקד בשני היעדים שציינת לאורך השנה.
בדרך כלל למרחקים הארוכים מתכוננים בחודשי הקיץ והסתיו ואז רצים חצי מרתון בדצמבר או פברואר ואז לאחר התאוששות קלה עובדים על מהירות לקראת מירוצי 10 ק״מ באפריל מאי.
אני בטוח שהמאמן שלך יוכל לבנות לך תוכנית שתתאים לשני היעדים לפי עונת המירוצים. מהיכרותי עם מרבית מועדוני הריצה בארץ, זו בדרך כלל השגרה השנתית שלהם.
בעבודה על מרחק חצי המרתון ישנם אינטרוולים מהירים באיצטדיון. 600, 1000 עם התאוששות קצרה. אפשר להוציא אגרסיות

בעבודה על 10 ק״מ אפשר לעשות ארוכה של 25 ק״מ. זה לא מזיק. לפעמים זה מועיל כי זה מכריח אותך לרוץ בקצב אירובי קל לפרק זמן ארוך וגם לזה יש תרומה למטרה של 10 ק״מ.

ובנימה אישית יותר, כל הכבוד שאת רוצה תוצאות ולא רק כיף. זה נכון שקל מאוד להבין מקריאה כאן בפורום שהכי חשוב זה הכיף וההשתתפות. יש כאן לא מעט קוראים וכותבים שחושבים כמוך. שבשבילם הכיף הוא בחוסר החמצן לאחר 14X400 באיצטדיון. שבשביל לרוץ חצי מרתון לא צריך להשתתף במירוץ ועושם זאת כל שבוע. למירוץ באים להתחרות ו״לתת בראש״.
את לא צריכה להרגיש שונה . נהפוך הוא. לא קל לעמוד מול האתגר ולהיכשל בו לא מעט פעמים ועדיין להתייצב שוב על קו הזינוק כי אולי היום זה היום. היום שבו כל החודשים של העבודה הקשה יתנקזו לרגע מכונן אחד שבו יישבר שוב השיא האישי.
 

yIJה

New member
תודה רבה! עזרת לי מאוד

נראה לי שסידרת לי עכשיו את העניינים בראש.
כי היה לי בלגן והייתי מבולבלת, וחשבתי שבטח אף אחד לא יוכל להחליט בשבילי ואני פשוט צריכה להחליט אבל לא ידעתי מה להחליט.
אז אני מבינה שעכשיו אני בעצם צריכה לבחור לעצמי מירוצי מטרה- למשל חצי מרתון מטרה בדצמבר-ינואר, ו-10 ק"מ מטרה באפריל-מאי.
 

Master Chitos

New member
בכיף

לגבי ההחלטה שלך:
זו אחת האפשרויות וכנראה השכיחה ביותר.
היא מאוד מקובלת אצל אלו שרצים מרחקים מגוונים (5, 10, 15, חצי מרתון ואפלו מרתון)
עונת המירוצים די באה לקראתם.
אבל יש גם את אלו שמחליטי מראש להתמקד במרחק מסויים למשך כל השנה ואז לבנות 2 עד 3 מחזורי אימון למרחק זה.
בדרך כלל אלו אנשים שרצים כבר כמה שנים טובות ויודעים מה עושה להם את זה או כאלו שלא מתחברים למרחק מסוים ואז זה מגביל את האפשרות.

אני מציע ללכת על האופציה הראשונה של חצי מרתון בין דצמבר לפברואר (יש 5 כאלה השנה: בית שאן, אירפורט סיטי, עין גדי, האביב ברמת השרו ותל אביב) ואז על 10 באפריל מאי (לא חסר וצריך רק לבחור).
לאחר עונה שכזו יהיה לך קל יותר להחליט למה את מתחברת ולהחליט לטווח רחוק יותר
ככה זה הרצים למרחקים ארוכים. צריכים לדעת להסתכל שנה, שנתיים ואפילו יותר קדימה.
ורק כדי להרגיע אותך מאחד שרץ כבר 7 שנים - ההחלטות נהיות קלות יותר והכיף הגדול הוא לאתגר את עצמך כל פעם מחדש.
 
למעלה