התמכרות ואימפולסיביות

CrazySheep1

New member
התמכרות ואימפולסיביות

רציתי לדעת אם יש איבחון/בדיקה שיכול למצוא את הרמה האימפולסיבית הגנטית של הבנאדם וכמו כן את הפוטנציאל הגנטי של הבנאדם לפתח התמכרות למשהו. תודה :)
 
יש תשובה קצרה

ותשובה ארוכה. התשובה הקצרה היא לא התשובה הארוכה מחייבת אותך להבין יותר טוב למה הכוונה כשאומרים "גנטי" יש שלושה אופנים בהם נגרמים פגמים גנטיים: 1- מחלות תורשתיות אלו פגמים גנטיים המועברים מההורים לצאצאים. מה שמבלבל את האדם ברחוב הוא שכל המחלות התורשתיות הן פגמים גנטיים, אבל לא כל הפגמים הגנטיים הם מחלות תורשתיות בעצם, כל מחלה שמועברת מההורים לצאצאים מוגדרת כמחלה תורשתית. הרי לא ייתכן שאדם יורש מהוריו מחלה כלשהי שלא|סדגש באופן תורשתי (מלבד כמובן מחלות כמו צהבת ואיידס, שמועברות בדם בהריון). מח שחשוב לזכור הוא שכל תכונה המועברת מההורים לצאצאים מועברת בהכרח דרך המנגנון הגנטי. 2- פגמים גנטיים מולדים פגם גנטי מולד, נוצר בעת ההפריה או זמן קצר לאחריה, במהלך ההריון, כתוצאה ממוטציה ספונטנית שהתרחשה בתאי הזרע של האב, בתאי הביצה של האם או אפילו בתאי הנבט שלהם (אותם תאים שהתפתחו לתא הזרע או לתא הביצה בגוף ההורה). בתסמונת דאון, למשל, כרומוזום מספר 21 בכל תאי הגוף מופיע בשלושה עותקים במקום בשני עותקים, כפי שהוא מופיע אצל אנשים בריאים. פגם מסוג זה אינו מועבר בתורשה, ואינו נוצר במהלך החיים בצורה ספונטנית. זוהי מוטציה ספונטאנית שאמנם נוצרת בתאי הרבייה של ההורים, אך היא אינה מוגדרת כתורשתית, כיוון שאין מדובר במחלה שאותה נשאו ההורים כל חייהם ושאותה בהכרח ירשו מהוריהם שלהם. מחלות כמו טאי זקס או סיסטיק פיברוזיס הן כן מחלות תורשתיות, ואנשים אכן נבדקים לפני שהם מביאים ילדים לעולם. 3- פגמים גנטיים נרכשים אלו פגמים גנטיים יכולים להיווצר במהלך החיים, בצורה ספונטנית. רוב סוגי הסרטן, למשל, נגרמים כתוצאה ממוטציה ספונטאנית בגן מסוים באחד או יותר מתאי הגוף. זהו ליקוי הגורם לתא רגיל, שעד עתה "התנהג יפה" לצאת מכלל שליטה ולהתחלק ללא הרף ולהפוך ל"גידול". בסרטן העור, למשל, יודעים שקרינת השמש גורמת לשיבוש ביוכימי בחומצת הגרעין של התא (DNA) המכילה את המידע התורשתי ואת "הוראות ההפעלה" של התא, וכתוצאה מהשיבוש הזה התא מתחיל להתחלק בצורה בלתי מבוקרת. כיום יש גורמים וחומרים מסוימים הידועים כמעודדים מוטציות ספונטניות: קרינה, ניקוטין, אזבסט... אבל המון גורמים שטרם נתגלו. נחזור לשאלה לגבי אימפולסיביות והתמכרות. מכיוון שאימפולסיביות זו התנהגות שיכולים להיות לה הרבה גורמים, אין גן אחד ספציפי שאחראי על ההתנהגות הזו, ואין שינויים הנראים לעין במבנה ה-DNA של אנשים אימפולסיביים לעומת אלו שלא אימפולסיביים, אי אפשר לענות לך. גם לא רואים משפחתיות בעניין זה - כלומר לא רואים שכיחות גבוהה לילדים אימפולסיביים שנולדו להורים אימפולסיביים ושהיו להם גם סבים אימפולסיביים. לגבי התמכרות - למרות שלא מצאו גן ספציפי, אפשר כן לראות "משפחתיות", כלומר כן רואים העברה של התנהגות התמכרותית בתורשה בשכיחות מסויימת, אבל לא מצאו (עדיין) את הגן. אם תחזור לסעיף מס' 1 תיזכר שכשאומרים "מועבר בתורשה" הכוונה היא שיש פוטנציאל יותר גבוה לפתח התמכרות אם יש לך הורה עם התמכרות - אבל לא חובה!. בדיוק כמו כל תכונה תורשתית אחרת כמו צבע עיניים, גובה ושיער - שיכולה לעבור, או לא לעבור... ויותר מכך! בהתמכרות יכול להיות מצב שהגן הועבר תורשתית אבל הצאצא מעולם לא שם את עצמו במצב של התמכרות ולכן מעולם לא 'הפעיל' את התכונה הזו. אם נקח לדוגמה אלכוהוליזם - יש צאצאים של הורה אלכוהוליסט שהופכים לאלכוהוליסטים גם הם, ויש כאלה שדווקא בגלל שראו איך ההורה מכור לא נגעו באלכוהול ולא הביאו את עצמם למצב מתמכר... יש מבין?
 

CrazySheep1

New member
דבר ראשון, תודה רבה על ההודע המפורטת

ושוב תודה. קראתי את החלק הראשון של ההודעה שלך (1,2,3) שעוד לא נוגע לחלקים הספציפים יותר, ויש לי תהיות: הבילבול הראשון הוא בן 1 ל2: ב1 טענת "כל תכונה המועברת מההורים לצאצאים מועברת בהכרח דרך המנגנון הגנטי." ב2 טענת "זוהי מוטציה ספונטאנית שאמנם נוצרת בתאי הרבייה של ההורים, אך היא אינה מוגדרת כתורשתית, כיוון שאין מדובר במחלה שאותה נשאו ההורים כל חייהם ושאותה בהכרח ירשו מהוריהם שלהם." א1) מפה נוצר הבילבול שלי האם תכונה מועברת מההורים לילדיהם בהכרח דרך המנגון הגנטי, או שמא היא גם יכולה להיווצר אצל אדם ("אך היא אינה מוגדרת תורשתית"), או: א2)שהמצב הוא כזה: התכונה כן מועברת דרך המנגון הגנטי, אך היא הייתה תכונה "נסתרת" אצל ההורים, וזאת הסיבה שאינה מוגדרת כתורשתית (?). א3) לא הבנתי. ב) קודם כל אני הבהיר איך בכלל הגעתי לשאלה הזאת, כי זה מתקשר לי לחלק הבאה של ההודעה. אז ככה, באחד מן החודשים האחרונים שעברו קראתי את הספר של יורם יובל "סערת נפש", ששמע אני זוכר בציטוט (לא במדויק)שהוא אמר "בני האדם שיחליטו לשים קץ לחייהם לא בהכרח יסבלו מדיכאון ברמה גבוהה יותר מאשר אלה שלא, אלא שרמת האימפולסיביות שירשו מהוריהם גבוהה יותר". הדבר נשמע מאוד הגיוני זה כבר הוביל אותי לשאלה הבאה: "איך אפשר לדעת מהי רמת האימפולסיביות של אדם?" טענת ש"אין שינויים הנראים לעין במבנה ה-DNA של אנשים אימפולסיביים לעומת אלו שלא אימפולסיביים" והוספת "לא רואים שכיחות גבוהה לילדים אימפולסיביים שנולדו להורים אימפולסיביים". אז איך בעצם יורם יובל ידע לקבוע את מה שטענתי בתחילתה של ההודעה? ג) החלק האחרון- התמכרות. האם זה שלא מצאו את הגן שאחרי על התנהגות התמכרותית (שעובר תורשה) זה מה שבעצם מונע לערוך בדיקה של הסיכויים של אדם להתמכר למשהו במהלך חייו לפני שהוא מתמכר אליו? זאת אומרת, זה משהו שיהיה אפשר לשייך למשפחתיות של הדבר רק אחרי שהאדם כבר יתמכר?
 
וואללה - לא הבנתי חלק מהשאלות

לכן אענה רק על החלק שכן הבנתי. אימפולסיביות זו התנהגות. איך יודעים מהו מקדם האימפולסיביות אצל מישהו? על ידי כך שרואים איך הוא מתנהג. איך יורם יובל קבע שזה תורשתי - אין לי מושג. אני לא מכירה מחקרים שמבססים את הקביעה הזו. אם הוא מכיר, טוב היה עושה לו היה מצטט אותם ונותן מראי מקום. אני מכירה מחקרים שמנסים למצוא את הקשר הגנטי לאגרסיביות ולהתנהגות קרימינאלית. לא אימפולסיביות לשמה. מוטציה ספונטאנית לעולם אינה תורשתית מתוקף ההגדרה שלה: ספונטאנית. פתאום קם תא והחליט להתפצל אחרת למרות שלא היה לו שום מנגנון קודם שהורה לו לעשות את זה - ככה בא לו פתאום. מה שמונע לעשות בדיקות גנטיות זה לא אם מצאו את הגן או לא - אלא משהו הרבה יותר פשוט. זה עולה הרבה כסף. לא יתחילו לעשות עכשיו בדיקות יקרות רק בגלל איזה סיכוי שאולי עבר אליך איזה גן התמכרותי. אם אתה יודע שאבא שלך אלכוהוליסט - טוב תעשה אם תתרחק מאלכוהול, זה הרבה יותר יעיל מבדיקות יקרות שבסופו של יום יגידו לך את אותו הדבר. מתי כן עושים בדיקות? כשיש סכנת חיים ברורה ושאפשר לעשות אי אילו פעולות מנע רפואיות. איזה פעולת מנע אפשר לעשות לגבי גן התמכרותי חוץ מאשר לא להתחיל בכלל להתמכר?
 

CrazySheep1

New member
אוקי..

אז לגבי התמכרות- אני מרגיש דיברת עלי באופן ספציפי מידי ולא לשם דוגמא (או שזה כן ככה), אז אני רק הבהיר שאין אצלי במשפחה שום מישהו שמכור למשהו, בטח לא לאכוהול. שאלתי רק מתוך סקרנות, בשביל לדעת. לגבי ה"שאלה" האחרונה שכתבת "איזה פעילות מנע אפשר לעשות לגבי גן התמכרותי מאשר לא להתחיל בכלל להתמכר", אז חשבתי שאולי יש לזה פיתרון תרופתי, כדורים למשל. קיים טיפול כזה? אם לא, איזה טיפול עושים באנשים מכורים, רק פסיכולוגי?
 
בכלל לא ספציפי

הרי אני לא מכירה אותך - זו הייתה דוגמה לשמה. מצטערת אם הבנת אחרת. לא מכירה טיפול תרופתי שמונע התמכרות. אם היה מישהו כבר היה מקבל על הפטנט פפרס נובל ועושה הרבה כסף בתעשיית התרופות. הטיפול בהתמכרות הוא בעיקר התנהגותי בליווי פסיכולוגי. תחשוב על מכרזי גמילה - קודם עוברים שלב פיזי, אחר כך לומדים (התנהגותית) להימנע ובו זמנית מקבלים תמיכה פסיכולוגית כדי לשמור על ההישגים עד כה.
 

CrazySheep1

New member
טוב, תודה רבה על כל התשובות.

אני מרגיש שאם אני ישאל עוד שאלה אחת.....
תודה רבה!
 
למעלה