התלבטות לגבי חינוך

alphadelta

New member
התלבטות לגבי חינוך

אנחנו משחקים עם הרעיון של חינוך ביתי כבר זמן מה.

בבית הספר הוא מתנהג טוב. זו סביבה תומכת וגמישה יחסית. יש לו ציונים מופלאים ואפילו יש לו מספר ידידים.

למרות זאת, הוא נתון במתח וחרדה ואז מגיע הביתה ופשוט מ ת פ ר ק.

ואני בטוחה שהוא יגיע להשגים לימודיים גבוהים יותר אם ילמד בקצב שלו.

אבל שאלת השאלות חוזרת כל פעם שבן הזוג ואני חוזרים לזה. האם לא עדיף שהוא יתמודד עם כל הלחצים בגיל צעיר יחסית (11) ובסביבה מקבלת של בית ספר מכיל? ולחזור לבית לאבא ואמא בסוף היום? לחיבוק, לאהבה, למקום שבו הוא יכול פשוט להיות הוא?

האם ללמד אותו בבית אולי יעזור זמנית למתח ולחרדות אבל פשוט ידחה את ההתמודדות לגיל מאוחר יותר? ואז האם הנפילה לא תהיה מגבוה מדי?

אשמח לשמוע מה יש לכם להגיד. לכל כיוון.

אני לא רוצה לשאול אותו עדיין. כי אם נחליט שלא זה לא יהיה הוגן לגביו.
 
מנסיוני כשבעיה אחת נפתרת צצה בעיה חדשה

אין מצב מושלם אצל אף אחד, אוטיסט או לא אוטיסט. את מתארת מסגרת מדהימה שבנך עושה בה חיל, ומגיע להשגים חברתיים ולימודיים, זה לא עיניין של מה בכך. את לא יכולה לצפות מראש עם מה תאלצו להתמודד עם עזיבת ביה"ס והמעבר לחינוך הביתי. ברוב המקרים בהם אני נתקלתי, המעבר הזה בוצע לאור מצב בלתי נסבל. ברור שיש משפחות שמחזיקות באידיאולוגיה לפיה החינוך הביתי עדיף מלכתחילה, אך אני מבינה שזה לא המקרה אצלכם. השאלה למה את מתכוונת כשאת אומרת :"מתפרק"? הרבה ילדים מתפרקים ברמות כאלו ואחרות כשחוזרים אחרי יום לימודים הביתה, עצם המעבר ממסגרת שיש בה דרישה לשבת ולהתרכז במשך מספר שעות רצופות, ובמקביל להתמודד עם חברת ילדים ומבוגרים מגוונת, לבית מזמנת מידה של התפרקות.
אולי כדאי לכם להתייעץ עם איש מקצוע, על מנת להעריך את הקף הנזק שקיים(אם קיים) בהתפרקויות הללו, ואז לנסות ולקבל החלטה מושכלת יותר לקראת צעד משמעותי כ"כ.
 

TikvaBonneh

New member
מתח וחרדה

יש לכם השערה שהמתח והחרדה מקורם בלחצים בבית הספר.
אני מניחה שאתם יודעים זאת מתוך דיווחים של הסייעת ושל מנחת השילוב.
יש עוד עדויות?
הם בחודשיים של החופש הגדול, הוא רגוע ומאושר?
בכל מקרה, לדעתי צריך לטפל בחרדות שלו משני כיוונים.
כיוון אחד זה למצוא מה הצוות החינוכי יכול לעשות בבית הספר כדי להקל עליו.
וכיוון נוסף הוא טיפול פסיכולוגי.
 

alphadelta

New member
תודה

אכן, כשאין בית ספר ( כמו שבוע החופש שהיה לאחרונה) הוא הרבה יותר רגוע.
 

arana1

New member
למה אי אפשר ללמוד דרך חיבוק ואהבה ?

מה בדיוק מרוויחים מהתמודדות עם לחצים שבעצם נובעים בעיקר ואפילו רק מסיבות רעות מאוד או כאלה שאין להם שום רלוונטיות לזהות האמיתית של הילד או האדם
מה בדיוק אנחנו מרוויחים כשאנחנו זורקים אנשים לסביבות שאינן מתאימות להם ?
אפילו אם הבן אדם מספיק מוכשר וגמיש להתמודד גם בתנאים קשים אז לא ברור בכלל אם התנאים האלה מהווים תיאור של סביבה אבסולוטית ,נצחית
ומה אם אנחנו כופים על האדם להתמודד עם לחצים שנובעים מתנאים שהם מאוד משתנים
וכשהוא יגדל הוא יחיה ויתפקד בסביבה שבה ללחצים האלה אין שום משמעות
אז סתם ביזבזנו את ילדותו לשווא,גרמנו לו טראומות וכאבים מיותרים שרק יפגמו ביכולתו להיתרם ולתרום בעתיד בצורה שהיא יותר טובה גם לו וגם לחברה

כשילד מגיע הבייתה ומתפרק זה רע גם לו וגם למשפחה
אחד הדברים הכי מהותיים להתפתחות של זהות זה יציבות
קיום שבו החוץ הוא תמיד מתוח ועויין וקשה והבית הוא תמיד רך ומקבל זה קיום שלא מאפשר מצע קוהרנטי להתפתחות הזהות
וזה נכון במיוחד לאוטיסטים שמסומנים כחסרי פילטרים בטעות בדיוק בגלל שזהותם מבוססת על אבחנה הרבה יותר מדוייקת והדדית בין הפנים לבין החוץ

אז זה לא רק עניין של גובה ההישגים
זה גם עניין רגשי

האדם המוכשר באמת צריך ויכול ללמוד באווירה של אהבה וחיבוק
הרבה אוטיסטים מסומנים כבעלי קשיים לימודיים רק בגלל שהסביבה לא מאפשרת עדיין את המצב הזה
ודווקא לאנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה מאוד הצורך הרגשי יכול להיות גם הכי מחובר אליה
זה הפירוש האמיתי של יצירתיות
אבל אני לא מתפלא שעדיין לא נמצא מי שיבין את זה במה שנקרא בטעות מערכת החינוך

אנשים מוכשרים יותר יסבלו יותר מהפער בין הפנים והחוץ,מהפער בין האקלים הרגשי האלים והתחרותי והגס והלא אנושי בבית ספר לבין הרוך והקבלה בבית
הפער הזה גם מאוד יעצים אצלם את הפער הפנימי ויגרום לכל התסמינים השלייליים המזוהים עם אוטיזם
וגם יקבע אצלם דימוי עצמי כוזב ובעייתי שאחרי זה קשה מאוד להיחלץ ממנו

בית ספר זה אאוט
כמה שאנשים יבינו את זה יותר מוקדם ככה ייטב לכולנו
 

alphadelta

New member
שני חלקים שונים.

החלק האקדמי של החינוך הביתי לא מהווה אתגר , אלא החלק החברתי וחוסר ההתמודדות עם לחץ.
 

POOH*

New member
אני חושבת שהשאלה היא מה המטרה שלכם?

כלומר מה הייתם רוצים כמטרות בשבילו?
איך החינוך הביתי ישיג את המטרות האלה?

איזו התמודדות תידחה לגיל מאוחר יותר?

איך אתם רואים את החינוך הביתי שלכם [יש המון דרכים לעשות חינוך ביתי]?
האם המטרה לימודית?
חברתית?
אחרת?
איך עונים על כל אחת מהמטרות?

מי יהיה איתו בבית?
מה החסרונות בחינוך ביתי בשבילו?
האם החסרונות האלה עדיפים על החסרונות שיש בבית ספר?
מה המחיר שישלם מי שיהיה איתו בבית?
האם ההורה שיהיה איתו מוכן למחיר הזה?

וכמו בהרבה דברים אני חושבת שלבחור בחינוך ביתי כי בית ספר הוא רע זה לא תמיד מספיק כדי לקיים את זה לאורך זמן.
לבחור מתוך החיוב - כלומר למה כן חינוך ביתי ולא למה לא בית ספר עוזר הרבה יותר להתמיד בזה ולמצוא את כל הפתרונות לדילמות שעולות בדרך...

POOH
 

alphadelta

New member
אכן...

אכן את שואלת שאלות מדהימות.

המטרה העיקרית היא להוריד לחץ ממנו.

אני ממשיכה לחשוב על מה שאת אומרת לגבי הבחירה החיובית. המון חומר למחשבה.

תודה לך.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מסכימה עם פו- כדאי לבחור בחינוך ביתי על דרך החיוב, לא השלילה.
והשאלות שהיא העלתה, חשובות מאד לדעתי.
ה
שלי (בן 14 וחצי) עבר השנה לחינוך ביתי,
וככל שהזמן עובר אני רואה כמה שזה היה נכון עבורו.
את מגדירה את ביה"ס כסביבה מכילה,
אבל אם הוא מגיע למצב של התפרקות
(מוכר לי מבני) כנראה שהחוויה שלו שונה.
לא משנה כמה האנשים שם טובים ופתוחים,
אם הוא צריך משהו אחר, הוא צריך משהו אחר.
כשיש סביבה מאפשרת, הבנאדם מתפתח וצומח
בדרך הנכונה לו, ומגיע למקום הנכון לו.
ואז אין צורך בהכנה נוסח ספרטה לעולם הקשה שבחוץ.
 

arana1

New member
יש קשר בין החיוב לשלילה

אפשר לנסות להגדיר את החיוב גם דרך הדברים שאנחנו שוללים
אפשר לנסות להגדיר את צורת החינוך הביתי גם דרך הדברים שאנחנו מזהים כשליליים בבית הספר(מתח חברתי,חוסר ביחס אישי פרטני,כפיית קצב אחיד,התעלמות מהיחוד,התעלמות מהמרכיב הרגשי...)

בנוסף,הורים שמצילים את הילדים שלהם ממערכת החינוך מגלים גם אחריות כלפי ילדים אחרים,בגלל שאנחנו חיים בספרטה כי ההורים בוחרים להכין את הילדים שלהם לחיים בספרטה,ואז לפרטים שאיתרע מזלם להיוולד אנושיים אין הרבה סיכוי לקיום המאושר שלו הם זכאיםץ
אם הורים לא יכינו את הילדים שלהם לסביבה רעה וקשה אז לא תהיה סביבה כזאת בעתיד
אם ההורים יכינו את הילדים שלהם לסביבה כזאת אז זה בדיוק מה שיהיה
וגם כאן האחריות כלפי היחיד והקרוב משתלבת באחריות כלפי הכלל הרחוק
הבית משתלב עם החוץ
שילוב שמערכת החינוך לא יודעת לעשות ולא מעוניינת לעשות
בגלל שזה פוגע באינטרס שלה להתקיים כמימסד,כארגון נפרד,כזה שמספק גם להורים את התשתית לקיום שמפריד בין היצירה לבין האהבה

לדעתי חינוך ביתי לא חייב להיות כולו באחריות ההורה אלא גם המדינה צריכה לאפשר תקציבים ואפילו כח אדם שישרת את הצרכים של אנשים הלומדים בביתם בזמן ובקצב הנכון להם
זה האינטרס הכי מובהק של החברה כולה והוא הרבה יותר יעיל גם כלכלית וגם פדגוגית מהמודל העכשוי
מודל מאובן שהצליח לשרוד מאות שנים בעולם משתנה רק בגלל שהוא אטום לחלוטין לצרכים האמיתיים של הפרט והחברה
מי שלא מקשיב ולא מגיב גם לא מסוגל להשתנות
מערכת החינוך היא בדיוק כל הדברים שהיא והדרג המקצועי טופלים על האוטיסטים
בזמן שהאוטיסטים הם בדיוק כל הדברים שהמערכת הזאת הייתה צריכה להיות אם היה בה איזה שהוא רצון או יכולת לשרת את החברה באמת
 
מסכימה חלקית.

ברור לי לגמרי שבית הספר בצורתו היום לא מתאים לזמננו והוא בנוי בהתאם לערכים של המאה הי"ט.

אפילו בעניין כוח האדם, שמחולק בצורה לא נכונה. עם צבא של מפקחים, שלא עושה כמעט דבר. יש עודף בכוח אדם, שלא בא לידי ביטוי במקומות הנכונים. במקום להקטין כיתות, מוסיפים תפקידים על גבי תפקידים. יש גם לעתים כפל תפקידים בין העירייה ובין משרד החינוך.

אני לא מסכימה עם המשפט הזה:
"אם הורים לא יכינו את הילדים שלהם לסביבה רעה וקשה אז לא תהיה סביבה כזאת בעתיד".
הלוואי והוא היה נכון.
לא תמיד הדברים תלויים בנו. האם אנשים שגרים היום בסוריה צפו שתהיה הפיכה ושתהיה מלחמת אזרחים בארצם? האם הם בחרו בזה?
ומצד שני, לא בטוח שהדרך הנכונה להכין את הילד לחיי קשיים היא דווקא להעביר אותו קשיים בבית הספר. אולי דווקא אם יהיה לו טוב בילדותו והוא יפתח בטחון עצמי גבוה - יהיה לו יותר קל להתמודד עם הקשיים?

קשה לדעת מה הדרך הנכונה להתכונן לחיים.
אני דווקא מסכימה, שלא טוב לפנק ילדים.
לדעתי, פינוק זה לעשות עבורו מה שהוא יכול לעשות לבדו.
ולעתים דווקא פינוק כזה הוא רצוי.
אבל לא הכוונה לנשק אותו הרבה, שזה לדעתי דבר רצוי וכלל אינו נחשב פינוק.
אבל כדאי ללמד ילד איך לבשל לבד בגיל המתאים, איך לתפקד עצמאית.
האם דווקא לשלוח אותו להתמודד עם רוע של ילדים יעשה לו טוב? כאן אני בכלל לא בטוחה ואם זה היה הילד שלי, שהיה סובל, אין ספק שהוא לא היה בבית הספר.
אני לא יכולה לתת עצות לפותחת השרשור, כי אני לא מכירה את הילד ולא יודעת עד כמה רע לו ועד כמה הוא מעדיף להיות בבית או ללכת לבית הספר.
אני יודעת, שאני לא מכריחה את הילדים שלי ללכת לבית-הספר.
כל ילד יכול לבחור כל יום אם ללכת או להישאר בבית.
אבל זו לא עצה שהייתי נותנת לפותחת השרשור, כי קשה לדעת מה היא ומה הילד שלה מרגישים.
 

arana1

New member
איך מלמדים עצמאות ?

על ידי נתינת הוראות ? על ידי לימוד המושתת על חיקוי ? על ידי הצבת לוח זמנים נוקשה וחסר הצדקה והתאמה לזהותו של הילד ?
או שעל ידי חוויה משותפת ומשתפת של הנאה ללא דגש מוגזם על טווח מאוד צר ומאוד מסויים של "הצלחה"

ילד שיתנסה איתך בכיף של הכנת אוכל,במגע חופשי של מרקמים וטעמים וההנאה הלא צפויה מכל מיני ערבובים,אפילו כאלה שילכו ישר לפח,לא רק שידע ואפילו ירצה להכין אוכל לבד,אלא שהוא גם ילמד מזה איך ללמוד דברים אחרים

יותר מדי דברים לא תלויים בנו,זה חלק מהבעייה,אבל אם האנשים שחיים היום בסוריה היו גדלים ומתחנכים בחברה שלא בנוייה סביב תבניות היררכיות של שליטה אז כל הדברים הנוראים שקורים שם לא היו קורים שם
וגם אסד לא היה
ההפיכה שם הייתה צפויה בהחלט בדיוק בגלל שלאנשים נמאס לחיות בתבניות של שליטה
ההפיכה שם מתרחשת בדיוק בגלל שאנשים רוצים לבחור ונמאס להם שכל הזמן בוחרים בשבילם

והגיע הזמן שגם עדר הכבשים הישראלי ידרוש קצת יותר איכות חיים
 
ההפיכה היתה צפויה?

תלוי למי.

כמה אנשים חזו את נפילת מסך הברזל?
כמה אנשים חשבו שהמהפכה הרוסית תגיע וכמה היו מהמרים שכך יראו החיים של הרוסים אחרי המהפכה?
בדרך כלל כולם חכמים לאחר מעשה.

אתה יודע איך תגמר המלחמה בסוריה, זו שמתחוללת שם היום?
האם החיים שם יהיו יותר טובים מאשר היום?
 

TikvaBonneh

New member
אני מאוד חוששת

שהיא תיגמר בכך שתקום בסוריה מדינת אל קאעידה.
 

arana1

New member
מאוד יכול להיות

אבל בטווח הארוך מדינה כזאת לא תשרוד
 

arana1

New member
ההפיכה הייתה צפויה,בדיוק כמו כל הפיכה

אין שום בעייה לזהות מהתנועה ההיסטורית כוונה וכיוון מתמיד להתנערות מעריצות ודיכוי,
אין דבר יותר צפוי מזה
יש עמים
כמו הסורים והרוסים למשל
שמתקשים מאוד להבין ולהפנים וליישם אורח חיים שיוויוני והדדי ואנושי
אז אצל עמים כאלה במקום מהפכה פשוט מחליפים חרא אחד בחרא אחר
גדול יותר
אבל אפילו הרוסים נחשפים עם הזמן לקיום אנושי יותר כך שבסופו של דבר גם הרוסים וגם הסורים יזכו לחיים טובים יותר בזכות המאבק בעריצות

גם הסיכויים של האוטיסטים לקיום אנושי נראים זעומים להחריד
אבל הנ"ט לא ישלטו לעד
בסופו של דבר הם יעלמו בדיוק כמו שהדינוזאורים נעלמו
ובדיוק כמו שצורות חיים כחניות אחרות לא שרדו את הזמן כך גם צורת החיים שנחשבת היום לנורמטיבית תעלם מהעולם
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נכון שיש קשר בין החיוב לשלילה, כוונתי היתה שלדעתי אם המורה מרשעת זו לא סיבה אמיתית לבחירה בחינוך ביתי,
בדיוק כמו שאם היא נשמה טובה זו לא סיבה לא לבחור בחינוך ביתי.

כלומר הבחירה בחינוך ביתי כדאי שתעשה לשם מה
שיש לדרך הזאת להציע, מתוך הבנה של מהות הדרך הזאת,
ללא תלות באם המורה בביה"ס נחמדה או לא.
הגבתי לדבריה החיוביים של פותחת השירשור על צוות ביה"ס.
 
למעלה