התחזית של Roeder הגרמני לחורף הקרוב

ipo18

New member
התחזית של Roeder הגרמני לחורף הקרוב

בדרך כלל הוא פוגע http://www.climaprog.de/ לפי התחזית שלו דצמבר יהיה גשום מהרגיל, אשמח אם מישהו מהמומחים ינתח את התחזית שלו.
 

Niv s

New member
לא מומחה אבל אנסה..

נובמבר- אנומליה חיובית כלל ים תיכונית. בגדול אפיקיות אנמית יחסית מעל הים התיכון בכלל (גם אנחנו אבל גם איטליה...) בעוד באלטנטי שקע איסלנדי דומיננטי יחסית. דצמבר- מסכים איתך
ינואר- לדעתי גשום. רמה חזקה מעל סקנדינביה ביחד עם אנומליה שלילית חלשה מעלינו שיכולה להספיק בשביל להביא לינואר מעל הממוצע. פברואר-יבש. רמה איסלנדית חזקה ומערב אירופה אפיקית (זה בגדול המצב הסינופטי שסיים לנו את 2 החורפים האחרונים. אולי גם את 2004. לא בטוח). יש שלוחה של אנומליה שלילית אלינו אבל זה הגיוני כאשר אנחנו נמצאים בשוליים מזרחיים של שקעים ומקבלים רק את החזיתות החמות שלהם.
 

ipois

New member
לדעתי פברואר גשום מהרגיל

והחורף יסיתיים בסוף מרץ
 
ממ

לגבי נובמבר- גם אנומליה חיובית וגם אפיקיות מעל הים התיכון..? איטליה נראית בלב האנומליה החיובית. שקע איסלנדי דומיננטי לא נראה שם [אנומליה חיובית מעל איסלנד].. לגבי פברואר- מצד אחד יכול להתבטא כמו שאמרת, מצד שני אנומליה שלילית חזקה לאורך כל הים התיכון יכולה לרמוז על הפיכתו למוקד שקעים ניידים שרצים לכל אורכו ובמיקום דרומי יחסית [קו המינוס 4 חודר עמוק לאפריקה]. בקיצור נראה לי חודש פעיל למדיי... בכל מקרה- אותה מפה- שתי פרשנויות שונות :) היופי שבמז"א
 

Niv s

New member
בקשר לנובמבר התכוונתי לאפיקיות

פחותה מהרגיל מעל הים התיכון כולו (כלל ים תיכוני). באיטליה סטיות הלחץ מהממוצע נוטות להיות גדולות יותר מאצלינו, לכן כאשר יש שם אנומליה חיובית חלשה, זה לאו דווקא רכסיות ברורה אלא קושי יחסי של אפיקים לחדור לשם (הרום מגיב לקרקע, ככה שבגדול המצב שיווצר הוא זרימת רום זונאלית יחסית מעל כלל הים התיכון בלי אפיקיות משמעותית, לא כאן ולא באיטליה). והכוונה לשקע דומיננטי יחסית ליד בריטניה וספרד (נכון, לא האיסלנדי). לגבי פברואר, אנומליה שלילית חזקה (ודרומית יחסית) מראה לדעתי על תנועה של שקעים שרביים אלינו. השקעים העיקריים נמצאים במערב הים התיכון והחזיתות החמות שלהם מתפתחות לשקעים לוויניים שרצים בזה אחר זה לאורך חופי צפון אפריקה- עד אלינו. לא חושב שמצב כזה משתלב עם פברואר גשום.
 
הרום ברוב המצבים

לא מגיב לקרקע אלא להיפך. מצב אפשרי שבו הרום מגיב לקרקע הוא בעת התפתחות מערכת קרקעית עצמאית עקב סיבות שלא קשורות אליו, טופוגרפיה למשל. אני לא יודע כמה אופיינית זרימה זונאלית כלל ים-תיכונית בנובמבר- את זה צריך לבדוק. ההיגיון אומר שאפיק משמעותי חייב לשבת איפשהו בתחום שבין ספרד לטורקיה. נראה בטופקארטן.. לגבי פברואר- שים לב שמוקד האנומליה מעל היבשה בצפון אפריקה, כך שלא בטוח שמי שיהיו דומיננטיים הם דווקא השקעים באיטליה. חשוב לזכור שבפברואר היבשה הצפון-אפריקאית מתאפיינת בלחץ גבוה, כך שאנומליה שלילית כ"כ חזקה מעליה אומרת משהו. בכל אופן מרבית חלקי הים התיכון נמצאים באזור שנמוך ממינוס 3 ככה שאי אפשר להצביע על דומיננטיות של חלק זה או אחר באזור מבחינת מעבר שקעים. עוד דבר שצריך לקחת בחשבון- פברואר לא מנותק מהחודש שלפניו. בינואר אפשר לראות אנומליה שלילית חזקה בעיקר מעל מערב הים התיכון. בפברואר היא מתפשטת משמעותית מזרחה, כך שאפשר וצריך להסתכל על העניין כחלק מרצף אירועים ולא כמפה בפני עצמה...
 
מבדיקה בגראדס

מ-1980 עד 2005 היו רק שני מקרים [1980 ו-2003] בהם נובמבר התאפיין בזרימה זונאלית מעל הים התיכון.
 

Niv s

New member
ניסחתי לא משהו../images/Emo122.gif.. לא

מגיב לקרקע ישירות (כאילו הקרקע באה קודם) אלא משקף את המצב בקרקע. מעל הים התיכון הרום והקרקע מתואמים בד"כ. זרימה זונאלית- באופן יחסי. אם תיקח מפה ממוצעת לנובמבר (50 שנים אחרונות נניח) ותשים אותה מול מפה ממוצעת של נובמבר הקרוב (בהנחה שתחזית ראודר תתממש) אז הזרימה הממוצעת לאורך הים התיכון בנוב' הקרוב תהיה ישרה יותר (יחסית). אולי גם עם בליטה רכסית חלשה במערב הים התיכון. בהחלט יכול להיות. לגבי פברואר- מסכים עם הרוב. רק שככל שמתקדם החודש היבשה הצפון אפריקאית מתחממת ונוטה להיות ציקלונית יותר (נכון שזה קורה יותר לקראת סוף החודש אבל לדעתי יש לזה קשר להתפשטות האנומליה השלילית מזרחה).
 

Niv s

New member
למרות ששקעים

צפון-אפריקאים (עיקריים, לא לוויניים) יכולים להיות גם בעיצומו של החורף ולהוות סיבה נוספת להתפשטות אנומליה שלילית מזרחה, עדיין אני חושב שלהתחממות היבשה הצפון אפריקאית במהלך פברואר (והיווצרות שקעים לוויניים) יש תרומה לכך.
 
העניין הוא שמפה ממוצעת לנובמבר

ל-50 שנה האחרונות זה כבר ממוצע מדיי...ואז ברור שזה יראה זונאלי. בגלל זה לקחתי כל נובמבר ונובמבר מאז 1980, וכשמסתכלים על כל חודש בנפרד, כמעט ולא קורה שרואים זרימה זונאלית לכל אורך הים התיכון. כשזה כבר קורה, זה מלווה בהתעצמות שקעים ובאנומליה שלילית משמעותית איפשהו מצפון [השקעים נשארים עמוקים ומכווצים במקום להתפרש מבחינת קווי רוחב].
 

Niv s

New member
walla.. אוקיי. טוב לדעת. עכשיו אני

רואה שגם במרץ ובאפריל השקעים השרביים לא משאירים את חותמם על המפה הממוצעת וחופי צפ' אפריקה נמצאים תחת רכס.
 

Niv s

New member
ואפריל-

הציקלוניות מצפינה מעט אבל מעל חופי צפון אפריקה עדיין הרכס דומיננטי (למרות שנחלש מעט). זה הגיוני ששקעים שרביים שמטבעם מהירים וקטנים יחסית יראו מטושטש אם בכלל בממוצע החודשי.
 
../images/Emo51.gif ממש רואים את ה"התאפקות"

של צפ'-מע' אפריקה שמתחילה בקטנה במרץ וכבר מקבלת ביטוי מכובד ביותר במפה הממוצעת של אפריל... לכזה פיתול במפה שממצעת 50 שנה אי אפשר לקרוא מטושטש
 
בכלל המפה מראה גל רוסבי ברור

שני אפיקים עיקריים [מערב רוסיה ומזרח האטלנטי] ורכס עיקרי אחד ביניהם [מרכז הים התיכון]
 

m70

New member
קשה לי להתיחס למה שרואים

בנובמבר כאל משהו משמעותי ששווה יחס. האנומליה החיובית קרובה לאפס מ"ב,והיא לכל אורך הים התיכון. אולי ניתן לפרשה כמצב נורמאלי ואז נובמבר,כמו בנובמבר,רב הפעילות לא אצלנו. דווקא המפה לדצמבר יכולה לעודד . ינואר כבר רחוק וגם ראודר משנה גרסאות אבל היא ניראית גרוע מאוד. אנומליה חיובית בדיוק במקום שאמור להזין אותנו באפיקי משנה.
 
למעלה