השבוע נחגוג את ל''ג בעומר. הילדים כבר אוספים עצים

יעלקר

Well-known member
מנהל
כף יד רשעה / דליה רביקוביץ'

כף יד רשעה / דליה רביקוביץ'
א
קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
וְאַבָּא שֶלִּי הִכָּה אוֹתִי.
כָּל הָעוֹמְדִים צָחֲקוּ לַמַּרְאֶה,
מַה שֶּסִּפַּרְתִּי אֱמֶת וְיַצִּיב.
ב
קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
אַבָּא הִכָּה עַל כַּף יָדִי.
הוּא אָמַר שֶהִיא כַּף יָד רְשָעָה.
מַה שֶּסִּפַּרְתִּי אֱמֶת וְיַצִּיב.
ג
קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
אַבָּא חָדַל מֵהַכּוֹת אוֹתִי.
הַיָּד הָרְשָעָה צִמְּחָה אֶצְבָּעוֹת
וְכָל מַעֲשֶיהָ שָרִיר וְקַיָּם.
ד
קַוִים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן
פַּחַד לוֹחֵךְ אֶת הַכַּף הָרְשָעָה
אַבָּא חָדַל מֵהַכּות אוֹתִי
אַךְ הַפַּחַד הַזֶּה שָרִיר וְקַיָּם.
מתוך סיכומונה
&nbsp
שיר מאורגן היטב מבחינת הבתים והשורות, אך רק לכאורה.
מה שעושה אותו לשיר מודרני הם בעיקר: נושא השיר, הלשון המטאפורית, תיאור החוויה והאווירה שתיאורים אלו יוצרים בשיר.
כמקובל במאפייני השירה המודרנית, נושא השיר לקוח מעולמו החוויתי האיש של המשורר, ואם נוסיף לכך את ביטול החריזה, החזרות בשיר, היוצרים מקצב ומצלול במקום החריזה, ונעקוב אחר המבנה הסגור של ארבעת הבתים (שורה ראשונה ואחרונה בשינויי ניסוח, חוזרות על עצמן – "קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן" ו – "מַה שֶּסִּפַּרְתִּי אֱמֶת וְיַצִּיב.") נקבל שיר מודרני לכל דבר.
&nbsp
נושא השיר: תיאור טראומטי של אירוע מתקופת הילדות של הדוברת.
האב הכה בכף ידה של הילדה הקטנה לעיני אנשים.
האירוע נעשה, כנראה בחדר אפוף עשן.
מעורר את האוסוציאציה של חדר מלא אנשים מבוגרים המעשנים סיגריות וקרני האור החודרים מבעד לתריסים או חריצי חלון, יוצרים תמונה ציורית של קווים אלכסוניים של קרני-אור ספוגי עשן.
"קַוִּים שֶל עָשָן נִטּוּ בִּמְלֻכְסָן" ובאמצע ילדה קטנה שבתעלוליה ככל הנראה, הרגיזה את האב וזה הכה אותה על כף ידה.
&nbsp
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
גבעת התחמושת/יורם טהרלב

חָזַרְנוּ עַל הָעִיר שִׁבְעָה מִגִּבְעַת הַתַּחְמֹשֶׁת. חָזַרְנוּ אֶל הָעִיר שִׁבְעָה עָשָׁן עָלָה מִן הַגִּבְעָה הַשֶּׁמֶשׁ בַּמִּזְרָח גָּבְהָה עַל גִּבְעַת הַתַּחְמֹשֶׁת.
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
אין עשן בלי אש נכתב על ידי: יהודה עצבה

&nbsp
מוסא מוחמד מוסטפה אבו ליל היה פלאח זקן שכל חייו עבד את האדמה. את פרנסתו עשה בקושי שכן השנים האחרונות לא הטיבו עמו ועבודת האדמה קשתה עליו. הלך למי שהלך והתייעץ עם מי שהתייעץ וביום בהיר אחד נראה מוסא מוחמד מוסטפה אבו ליל רוכב על חמורו לעבר המחסום לכיוון לבנון. שוטרי המשמר מיהרו לעוצרו ולבדוק אותו ולאחר שהראה אישורי כניסה ויציאה מסוריה ללבנון ובחזרה מסוג אותם רשיונות שצוידו בהם עובדי האדמה לצורך שווק סחורתם, הרשו לו לעבור, לא לפני ששקל לידם חפיסות סיגריות וירג'יניה משובחות תוצרת חוץ כדמי 'לא ייחרץ'
&nbsp
למחרת עם שחר נראה שוב מוחמד מוסטפה אבו ליל רכוב על החמור מקדם בברכת 'צבאח אל ח'ייר' את שומרי החסום הסורי וזכה לקבל את הברכה המסורתית כשגרה ברוכה 'צבאח א (ל ) נור'
גם הפעם לאחר בדיקת המסמכים והמטען הורשה מוחמד מוסטפה אבו ליל לעבור את הגבול תוך תשלום מס הסיגריות המשובחות לשומרי הגבול.
כך הלכו ונשנו יציאותיו וכניסותיו של מוסא מוחמד מוסטפה אבו ליל מדי יום ביומו ואף בימי שבת וחג. מדי בוקר הוא נכנס רכוב על חמורו ובערבו של יום בשובו זוכים שומרי המחסום חבילת סיגריות משובחות.
כך היה העניין יכול להמשך להנאתם של כל הצדדים שנים רבות. עד אשר ביום מן הימים התחלף מפקד המחסום. לרוע המזל מפקד זה סיים תקופת גמילה מסיגריות וביקורו של הפלאח הזקן הביא אלא שמפקדנו הקשוח הזה החל חושד, משהו נראה לו תמוה בכל העניין הזה.
איך ייתכן? שאל את עצמו, שפלאח זקן ועני ישחד את שומרי מדי יום ביום בחבילת סיגריות משובחת שערכה מגיע לחמישה דינר החפיסה.
החליט מפקד המחסום לבדוק את העניין לעומק, ציווה לקרוא אליו את מוסא מוחמד מוסטפה אבו ליל להתייצב בחדר. ואכן בשעה היעודה נראה הפלאח הזקן כשהוא רכוב על חמורו והוא מיד הוכנס לחדרו של המפקד.
&nbsp
- מה קורה כאן? רעם קולו של המפקד הקשוח.
- לא קורה דבר, השיב הפלאח הזקן בהשתוממות.
&nbsp
- לא איכפת לי שאתה מצליח לשחד את אנשי, אך בשם אללה, ספר לי מה הסיבה שפלאח עני כמוך יחלק חפיסות סיגריות חדשות ועוד מטבק וירג'יניה משובח.
ספר לי מה קורה כאן, או שפה תהא קבורתך.
&nbsp
- יא סידי, מה לא מובן כאן, אני מבריח חמורים. מוציא מפה חמור צעיר וחזק שקניתיו כאן בלבנון בעשרה דינר ומוכר אותו מעבר לגבול בחמישים דינר, לאחר מכן אני מסתובב בשוק הבהמות בחלב וקונה חמור זקן שימיו ספורים ומוכר אותו כאן בשוק הבשר.
&nbsp
מתוך הרווח אינני חוסך וקונה את הסיגריות מהטבק המשובח ביותר לשומרים הננאמנים שלך. וככה כולנו מבסוטים.
&nbsp
ולנגד עיניו הנדהמות של המפקד הקשוח,שלף הפלאח הזקן מבין קפלי העבייה שלו, חפיסה חדשה של סיגריות שלף מתוכה סיגריה, הצית אותה והגיש למפקד ההמום.
&nbsp
מבלי יכולת לשלוט בעצמו אחז המפקד בין אצבעותיו את הסיגריה הריחנית ינק מתוכה את עשן הוירג'יניה החריף, והוא חש כי נעוריו חוזרים אליו ותוך כדי כך דובב בשפתיו אל הפלאח הזקן: אללה יעתיק אל עפייה. ( האל ייתן לך בריאות )
&nbsp
'כול מה משיית אל ג'אגה חפייה' ( כל זמן שהתרנגולת יחפה ) השיב הפלח בברכה המסורתית של הפלחים עובדי האדמה.
&nbsp
מכאן ואילך נראתה מדי בוקר בבוקר משך שנים רבות דמותו של הפלאח הזקן נכנסת ויוצאת אל המחסום וממנו ושיירת חמורים בעקבותיו, אלא שהפעם לא חבילה אחת כי חפיסות סיגריות הושארו בידי מפקד המחסום הקשוח שלא התגבר על ייצרו וחזר להיות מעשן כבד.
&nbsp
עמוד עשן הסיגריות שהיתמר דרך קבע מעל תחנת הגבול אל על, בישר לכל כי עם קצת רצון ותושיה ניתן להגיע לכל הסדר של שלום אפילו בין פלאח זקן ועני לבין איש צבא שהוא מפקד קשוח.
&nbsp
אכן כל דבר ניתן לקנות בכסף אפילו שלום.
&nbsp
http://www.mesaper.co.il/Screens/Story.aspx?ID=7a279919-cb09-4912-8636-45e616f3589c
&nbsp
 
מתוך הספר

"סרפינה עם בוא הדרקונים"
בהוצאת אוקינוס מודן /2014
עמוד 31 "כולנו הכרנו את הסיפורים -כיצד כפרים שלמים נשרפו לאפר ,כיצד מי שהעז להסתכל לדרקון בעיניים הפך לאבן ,ואיזו גבורה גילו האבירים לנוכח סיכוייהם הקלושים "
ריצ'ל הרטמן .
על ממלכה שבה חיים בני אדם ודרקונים .
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
עד שיצא עשן סיפורים: דורית אורגד

הסופרת דורית אורגד, שרבים מעשרות הספרים שכתבה תורגמו לשפות שונות, סופרת שזכתה בפרסים ספרותיים רבים ונחשבה עד לאחרונה כסופרת לבני הנעורים, שינתה כיוון, והחלה לכתוב למבוגרים.
הספר "עד שיצֵא עשן" הוא אחד הספרים הראשונים שלה בשינוי כיוון זה.
"עד שיצֵא עשן" בנוי ספורים סיפורים, כל סיפור נטוע במציאות שונה, בכל אחד מככבות דמויות מתרבויות אחרות, שלכאורה אין ביניהן שום קשר: ג'נטלמן אנגלי קשיש, צעירה מסתורית, פילגש ישראלית צעירה ללא שם, גביר אפריקני שחולם על נעוריו, תאומים שאחד שחור ואחד לבן, אך כלן נוגעות בתחושות האנושיות הבסיסיות ביותר בחיינו: אהבה, כיסופים, אכזבה, תקוה - החמרים שמרכיבים את חיי הנפש של כולנו. כל סיפור מעניק לקורא סוג מיוחד של תובנה ביחסי אנוש.
הספר נוצר בדרך מאד בלתי מקובלת: סידרת תמונות שמן מרשימות של צייר קנדי יליד ניגריה, אשר מתארות דמויות אפריקניות מסוגננות, הדליקו את דמיון הסופר של אורגד, ובהשראתן נכתבו הספורים. שני היוצרים, הסופרת והצייר, מעולם לא ראו זה את זו, אך הדיאלוג שמנהלות יצירותיהם על גבי דפי הספר יוצר אלבום מורכב שכולו חויה נדירה.
&nbsp
http://www.marengabooks.com/books/item/5-book2
 
ועשן

יכול גם להועיל
כך בכתבה של היום מעיתון "ידיעות אחרונות "
"הכלב גרם לשריפה בבית" אנגליה העיר שירנס. בשעה שבעלת הבית יצאה לסידורים ,נשאר הכלב שסטנלי לברדור ,שחור חמוד בבית. וכמו כול גור שובב ,בן ארבע חדשים חיפש מה לעשות .או אז קפץ על התנור,הפעיל את הכיריים. שרפה פרצה ומהבית עשן היתמר . שכנה עירנית הבחינה בעשן המתפרץ מחלון המטבח, הזעיקה את הכבאים . הכבאים את מלאכתם עשו נאמנה, הצילו משרפה את הבית ואת הכלבלב . מה אמרה גברת האג לכלבלבלאחר שראתה את ההמולה מסביב לביתה ,ולאחר שהצליחה להרגע ,ומה הוא ענה לה בשפתו הנבחנית , נוכל רק לשער.
 

חרצית10

New member
מתוך כשקבלו את התורה/ לאה נאור.

מן ההר עלה עשן,
זה היה כמו מכבשן.
רעם וברק היה וחרדה וקול שופר,
והעם עמד בצד,
כי העם כל כך נחרד.
כל העם נסוג אחור, ורק משה ניגש להר.
 
למעלה