הרעה בתנאים - דחוף

barbaronylevy

New member
הרעה בתנאים - דחוף

שלום , אני עובד חיצוני בחברה מסויימת . לפני כשבוע הודיעה החברה שלה אני נותן שירותים (דרך חברה אחרת , מיקור חוץ ) שהיא מורידה את התעריף שהיא תשלם בעבורי לחברה שמעסיקה אותי. ידוע לי שהחברה שמעסיקה אותי מתכוונת לפנות אלי ולהוריד את שכרי ואת התנאים הנילוים בעקבות הורדה זו (בין 8 ל - 5 אחוזים ). יש לציין שלפי חוזה העבודה שלי דיון שכר היה אמור להתקיים ב- 1.2.09 אבל הוא לא היתקיים (אף אחד מהצדדים לא יזם זאת ). 1. האם זה נחשב כהרעה בתנאים ? 2. אם כן ,בהנחה שיבקשו ממני לחתום על חוזה חדש או להתפטר האם אני נחשב כמפוטר ? 3. אם אני מבקש זמן לחשוב ולבדוק את העניין האם אני זכאי לזמן כזה ואם כן כמה? 4.אם אני חותם האם יש לי אפשרות להתפטר לאחר תקופה מסויימת וזה עדיין יחשב כהתפטרות ? אם כן כמה זמן ? 5.היציעו לי עבודה נוספת במישרה חלקית (כ- 10 שעות בחודש ) , זאת עבודה חוקית ואקבל גם שם תלוש משכורת . האם אני חייב ליידע את החברה שמעסיקה אותי על כך (אין בנינו היתחיבות לפיה אני לא אעבוד במקום אחר ) . האם החברה בה אני עובד תדע על כך (למשל דרך מס הכנס וכו ) או שאני רק צריך לבצע תיאום מס באופן אצמעי ? בתודה מראש .
 
תשובה

1. כל הפחתה בשכר נחשבת להרעת תנאי עבודה. 2. עליך להתריע קודם שאם לא תתוקן ההרעה, תקום לך הזכות להתפטר בדין מפוטר. רק לאחר מכן תוכל להתפטר או לסרב לחתום ואולי הם יפטרו אותך. 3. אתה רשאי לבקש זמן לחשוב או להוועץ, הם רשאים להסכים או לסרב. 4. לא, החתימה שלך מביעה את רצונך והסכמתך להפחתה בשכר. 5. אם אין חובה לדווח מכח הסכם כלשהו איתם, אינך חייב לעשות זאת. ובלבד שמקום העבודה הנוסף אינו מתחרה עם מקום העבודה הנוכחי.
 

barbaronylevy

New member
בעניין העבודה הנוספת

אני יודע שאני אמור למלא בכל שנה טופס ולהבירו למעסיק . 101/130 (או טופס שנקרא כרטיס עובד ובקשה להקלה ולתיאום מס ע"י מעביד ...) בסעיף ה (פרטים על הכנסות אחרות ) האם אני חייב לדווח שייש לי עבודה נוספת ? (מה שאני לא מעוניין ) או שמספיק שאני מבצע תיאום מס באופן אצמעי אחת לשנה ?
 
כמה הערות...

לדעתי, אין סיבה שתתפטר בגלל הרעה בשכר. אתה יכול, כמובן, להתפטר בגלל זה ולדרוש פיצויים, אבל עדיף (לדעתי), להבהיר שאתה לא מסכים להפחתה בשכר ולדרוש להמשיך לקבל את השכר שקיבלת קודם. אם המעביד לא ירצה להמשיך לשלם את השכר הקודם - שהוא יפטר אותך (ואז הוא יצטרך לתת הודעה מוקדמת וגם לשלם פיצויים, בהנחה שעבדת שם או אצלו לפחות שנה). אם אתה נחשב כעובד במשרה מלאה, אז לפי הפסיקה אתה חייב לקבל רשות מהמעביד כדי לעבוד במקביל במקום עבודה אחר, גם אם זה לא כתוב בשום חוזה. לגבי טופס 101, ודאי שאתה חייב להצהיר שאתה עובד במקום אחר. יש שם הצהרה שאתה מצהיר שכל מה שכתוב שם נכון. (ואם זה כל כך בסדר שתעבוד במקום אחר, למה להסתיר את זה מהמעביד?)
 

barbaronylevy

New member
ובכל זאת אם אני לא מעוניין שידעו

האם מבחינת החוק מספיק שאבצע תיאום מס באופן אצמעי ? או שאני אצהיר אצל המעסיק השני שייש לי עבודה נוספת ? אם אין לי היתחייבות חוזית שאסור לי לעבוד במקום אחר . האם התשובה שלך היא חד משמעית (סליחה שאני מערער ) כי נאמר לי שאני לא חייב לדווח למעסיק ועלי לבצע תיאום מס באופן אצמעי וזה מספיק.
 
התשובה שלי היא התשובה שלי.

מבחינתי היא חד משמעית, אבל זה כמובן לא מחייב אותך. אני זוכר שיש פסק דין של ביה"ד הארצי לעבודה שאמר שעובד במשרה מלאה חייב לקבל אישור ממעבידו כדי לעבוד אצל מעביד נוסף, ואם הוא לא עושה ככה - יראו אותו כמי שמפר את חוזה העבודה שלו. אבל אולי אני לא זוכר נכון, ואולי אני כן זוכר נכון אבל המצב השתנה ואם היום יביאו את זה לדיון, אז יפסקו אחרת, בגלל המשקל הרב שנותנים לחופש העיסוק. אז ברור שלא כדאי לך להסתמך רק עלי, אבל גם ברור שיש לך סיכון שאם יתגלה שעבדת אצל מעביד נוסף, יראו אותך כמי שהפר את חוזה העבודה שלך.
 

barbaronylevy

New member
ומה בעניין ה- 101

האם אני חייב לכתוב בו בסעיף ה ו/או ט שייש לי הכנסה נוספת או מספיק שאעשה זאת אצל המעסיק השני או שאבצע תיאום מס באופן אצמעי ?
 
בטופס 101 יש הצהרה כזאת...

"אני מצהיר/ה כי הפרטים שמסרתי בטופס זה הינם מלאים ונכונים. ידוע לי שהשמטה או מסירת פרטים לא נכונים היא עבירה על פקודת מס הכנסה.". אם אתה רוצה להיות עבריין - אתה יכול להשמיט מהטופס את פרטי ההכנסה מהמעביד השני. בתקנה 2 של תקנות מס הכנסה ומס מעסיקים (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה ותשלום מס), כתוב ככה: 2. כרטיס העובד (א) עובד, למעט עובד יומי ולמעט עובר זר, מחויב למלא בכרטיס העובד (טופס 0101) על כל הפרטים במועדים אלה: (1) תוך שבוע ימים מיום שהתחיל לעבוד אצל מעבידו או ביום שקיבל את משכורתו לראשונה ממעבידו, הכל לפי המועד המוקדם יותר; (2) באחד בינואר של כל שנה שלאחר מכן. (ב) עובד המקבל משכורת בעד עבודה נוספת, חייב להצהיר אצל אחד המעבידים כי הוא מקבל משכורת בעד עבודה של יותר מחמש שעות במקום נוסף או שהוא מקבל קצבה חייבת מס. (ג) מעביד חייב לדרוש כרטיס עובד מכל עובד שאינו עובד יומי או עובד זר, במועדים המפורטים בתקנת משנה (א). (ד) חל שינוי באחד הפרטים המפורטים בכרטיס העובד (טופס 0101), חייב העובד להודיע על כך למעבידו תוך שבוע ימים מתאריך השינוי. (ה) הוכיח מעביד להנחת דעתו של הנציב, כי הוא מנהל את חישובי המשכורת ואת הניכויים ממנה באמצעות מיכון, וכי הוא מנהל מעקב ממוכן על השינויים במצבם המשפחתי של עובדיו, על גיל הילדים שבעדם זכאי העובד לנקודת זיכוי ועל הצהרת העובד על עבודת בן זוגו, רשאי הנציב לאשר לו להימנע ממילוי כרטיס העובד כאמור בתקנות משנה (א) עד (ד) והמעביד ינהג במקום זאת לפי הוראות הנציב.
 

barbaronylevy

New member
הדבר האחרון שאני רוצה זה להיות עבריין

ראשית תודה על התשובה המנומקת . אני במצב קצת בעייתי ויש לי בעיה לקבל אישור מהמעסיק ,לפחות כרגע. אבל בסעיף (ב) כתוב : "חייב להצהיר אצל אחד המעבידים כי הוא מקבל משכורת בעד עבודה של יותר מחמש שעות במקום נוסף ... " כלומר אם אני מצהיר אצל המעסיק השני על העבודה הראשונה (העיקרית ) אז זה חוקי או לא ? שוב אני לא רוצה להיות עבריין אבל יש לי בעיה לקבל אישור מהמעסיק כרגע. יש לציין שבעבודה הנוספת אני אקבל כ- 1000 שח על היותי זמין ואעבוד רק לפי צורך כלומר אני מקבל תשלום קבוע עבור היותי זמין ובמידת הצורך (פחות מ- 5 שעות בחודש אני אעבוד ) , לא יודע אם זה משנה משהוא . מתנצל שאני מציק אבל אני חייב להיות סגור על העניין הזה . תודה.
 
לא יודע.

כדאי להתייעץ עם מישהו שכן יודע. לפי התקנות - נראה שמספיק להצהיר אצל אחד מהמעבידים. לפי הניסוח של הטופס עצמו - אם לא תכתוב שם פרטים מלאים - אז אתה מצהיר הצהרה לא נכונה. אבל, למה זה בוער לך עכשיו? אצל המעביד הראשון בטח כבר מילאת השנה טופס 101. זה יהיה רלוונטי רק בתחילת השנה הבאה. לא? (אבל בעצם יש בטופס וגם בתקנות התחייבות להודיע למעביד על כל שינוי, תוך 7 ימים, אז גם את זה לא תקיים אם לא תודיע למעביד הראשון שאתה עובד בעוד מקום). לא יודע.
 

barbaronylevy

New member
מישהוא יודע - טופס 101 - דחוף

מישהוא יודע או יודע כיצד ניתן ליבדוק חד משמעית האם במקרה שאני עובד בעבודה מסויימת ואין לי בחוזה היתחייבות לפיה אסור לי לעבוד במקום אחר, האם בטופס 101 של המעסיק הנוכחי אני חייב לדווח על העבודה הנוספת או שמספיק שאעשה זאת בעבודה השניה או שאני מבצע תיאום מס באופן אצמעי ? זה דחוף כי אני צריך לחתום על חוזה ואין לי אפשרות לעדכן את המעסיק הנוכחי , כמובן שבשום פנים אני לא רוצה לעבור על החוק.
 
למעלה