הרמזור. הרהורים על מצבנו הקיומי

הרמזור. הרהורים על מצבנו הקיומי

אתמול קראתי פרק בספר שעשה עליי רושם גדול, ורציתי לספר לכם על זה. תפיסת העולם שלנו, התודעה שאינה תמיד מודעת. כמה שהיא משפיעה על איך שאנו מפרשים את מה שקורה. על התגובות הרגשיות שלנו. על הרעיונות שאנו יכולים להמציא כדי לפתור את הבעיות שלנו. את זיהוי הצרכים שלנו. כמה שהיא מושפעת מהעולם שבו אנחנו חיים. הדברים שסביבנו שכולנו מניחים שהם מובנים מאליהם, שלא היו יכולים להיות אחרת. רובנו חיים במרחב עירוני או כפרי המסודר כפי שהמדינה מסדרת אותו. איך היו הדברים נראים לנו אילו היינו נוודים, בדווים או אסקימואים, הגרים במרחבים פתוחים, במגע מידי עם איתני הטבע, ובעיקר איתם. אילו לא היינו חשים את מגע המדינה והחברה הרגילה לחיות במדינה כל הזמן, עד כדי כך שכבר איננו מסוגלים לחוש בזה. אני מתכוון להשפעת צורת המרחב והזמן שבתוכם אנו מתקיימים. אנחנו מסדרים את חיינו לפי דקות. היממה שלנו מחולקת ל-1440 דקות. השנה שלנו מחולקת ליותר מחצי מיליון דקות. אם אנו מאחרים בחמש דקות לבית הספר, אנחנו נכנסים למערכות עימותים. אם אנו מאחרים בדקה לרכבת, אולי נאחר בשעה לשדה התעופה, אולי נפסיד את הטיסה שלנו, אולי נאבד את הזדמנות חיינו. כל דקה יכולה להיות קריטית. חצי מיליון דקות שיכולות להיות קריטיות כל שנה. השתלטנו על סימני הזמן הטבעיים. המעברים הרכים, ההדרגתיים של זריחת החמה ושקיעתה. שינויי העונות. השתלטנו על התאורה: מנורות ונורות. השתלטנו על מזג האוויר: הבית והמכונית ממוזגי-אוויר. השתלטנו על הנוף: טלוויזיה. השתלטנו על התהליכים הגדולים של כוחות חברתיים ומדיניים. כל שעה פיפסים: הרי החדשות. כל חצי שעה מבזק. המרחב שלנו עשוי קוביות ופסים-פסים. אנחנו חיים בחדרים, בדירות, בבניינים ובבתים, הקרקע מסודרת בפסי דשא, פסי אספלט. על האספלט קווים וקווקווים לבנים. האדמה מסודרת בשטחי חקלאות ובשמורות טבע. גדרות. שבילים מסומנים. הכוחות והחופש שלנו מסומנים בכסף. אם לא אקום בזמן, אם לא אהיה בעבודה מתשע בבוקר עד חמש אחה"צ, אם לא ארוץ במסלול המדויק במבוך שלי, בתזמון המדויק של הסטופר המכתיב את דרכי, לא אקבל את הכסף, הסכום הזה בשקלים ובאגורות, המאפשר לי לקבל את כל הסחורות שאני זקוק להן. הסחורות שהמחירים שלהן מסומנים ומבוקרים על ידי משרדים ממשלתיים ומועצות להגנת הצרכן. כל שירות נמדד בכסף. לתרגום משלמים ומקבלים על פי מספר סימני דפוס. כולל או לא כולל רווחים. לביקור אצל רופא משלמים על פי תעריף ידוע מראש. ולא משנה אם החלמת או לא החלמת, אם זה בשביל משחה לטיפול בשריטה או אם זה בשביל אבחון לסיבוך שיצריך צנתור, שיחרוץ את גורלך לחיים או למוות. הרמזור הוא סמל מושלם לגורלנו המסודר במרחב ובזמן המסודרים בקוביות וברשתות: אור אדום. עצור שתיים וחצי דקות, אל תסטה מהנתיב, אל תשתהה בצומת חמש שניות אחרי חילוף הצבע, מישהו מאחריך צריך את השתיים וחצי דקות האלה, בתוך הנתיב הצר הזה, שבו או שאתה נוסע או שאתה חוסם אותו, הוא צריך להגיע בזמן לרכבת הנוסעת על המסילה, כדי לעלות בזמן על טיסה מספר 123, כדי להגיע לעיר אחרת בארץ אחרת, שבה, בעוד שבע שעות, דודתו אולי תמות בלי לראות אותו, כי אתה חשבת על משהו אחר, כי אתה לא עמדת בספר החוקים של המסלולים, הקווים, הדקות, הצבעים, הפיפסים. מה זה עושה לנו?
 

המונשרי

New member
במקרה דנן

ידיעת העובדות אינה פוטרת מהעונש. קראתי בעניין רב את הרעיונות האקזסטנציאליים הללו. זוהי תמצית הקיום האנושי בעת המודרנית. לכל דבר מוצמד תג- מחיר ( גם לבריאות כפי שציינת- גם אם לא הבראת...). אך מצד שני, אנו לכודים בגלגל הקסמים הזה וקשה עד בלתי אפשרי להחלץ ממנו. הרי לא נוכל לגור במדבר כפרושים או האיסיים בזמנו ( הכת שבחרה להתבודד במערות מדבר יהודה). ישנן קהילות דוגמת ההיימיש בארה"ב אשר בועטות בקידמה ואינן נעזרות בטכנולוגיות המקלות על הקיום אך המשעבדות בו זמנית. כל אחד מוזמן לבחור מה עדיף בעיניו. האומנם קיימת בחירה אמיתית? ומה יהיה גורלם של המורדים ב"נמעמי הקידמה" ו"בסדיה"?
 
אכן, וגם לא הצעתי לצאת לסהרה

מה ששאלתי בשורה תחתונה: מה זה עושה לנו. עבודת התודעה מאפשרת את הרחבת המציאות הרוחנית אם היא מחדשת את תשומת הלב למה שנסיבתי ולמה שהוא ההכרח היחיד של ההוויה. עבודה כזאת מרחיבה את תחום החופש, מאפשרת לסמן ביתר דיוק את הגבול בין הפנימי לחיצוני, מרככת את השיפוטים, פותחת פתח להמצאות.
 
נושא חשוב ומהותי- התרדמה האנושית

ידיעת החוק פוטרת מהבורות והתרדמה שבאי ידיעתו. כמו ההבדל שבין אדם שנמצא בכלא ולא יודע שהוא בכלא, לבין אדם שנמצא בכלא ויודע שהוא בכלא. למי משניהם יש סיכוי לברוח מהכלא? מה שהבאת כאן הוא אחד מהסוגים הרבים והמגוונים של התרדמה שלנו... ומה אנחנו יכולים לעשות? בתור התחלה, רק ללמוד ולהכיר אותם...
 
למעלה