~הרמב"ם כאישיות חצויה~

~הרמב"ם כאישיות חצויה~

תוך כדי קריאתי כעת הספר "בין תורה לחכמה" מתחזקות בי מחשבותי מאז על הרמב"ם. אחרי כל הדיבורים היפים על הרמוניה בין תורה לפילוסופיה וכו´, התרשמותי תמיד היתה כי האדם היה חצוי בנפשו מעודו וחי חיים כפולים כל ימיו. אין דרך אחרת לחשוב על הסתירות המחרידות בין הדקדקנות בכל הלכה ב"משנה תורה" לגישה החופשית ב"מורה הנבוכים" לאותן המצוות, ובפרט לענייני נידה, קרבנות, ועוד. בכלל עולה מהמו"נ וגם מאיגרות הרמב"ם רוח של זלזול בתלמודיים ובמוציאים ימיהם בפילפולי אביי ורבא, ומאידך מגדל ומרומם הפילוסופים. והרי האיש הזה עצמו השקיע שנים רבות בפילפולים תלמודיים, כפי הנראה מספרו ההלכתי הענקי!! אתמהה. אלו מחשבותי אשר ערכתי לפניכם, קוראי החביבים, בדרכי כעת לחופשה קסומה באילת עד סוף השבוע!!... הזדרזו, איפוא, וירשמו האחרונים שבכם לבלוג "תשוקה ושמה חינוך", שכן בפירסום המותחן האירוטי החדש מחיי החרדים אחל בע"ה, מיד לאחר שובי!!... היכונו, היכונו!!
 
ובכן

לאחר רצונך בצומי, אחזור על הודעתי שיצאה ממקומה כאן והלכה לשוט בפורום. הרמב"ם הגדול והקדוש אחד הוא. ונפשו שלימה ובריאה. אותו הקפדה על קוצו של יוד בהלכה, לוותה אותו גם במו"נ. ונשמח לראותך מביא את הסתירות בניהם. בסדר פסיכי, אתה יכול להגיב כעת?
 
מלמד אשמאי, הט אזנך ושמע!...

מה לך ולמו"נ?! האם ראיתו מעולם, שלא מצד הכריכה? בציטוטים חפצת. ואני עתה במלוני, על חוף ים סוף, וספרי אין עמי, רק מכל עבר דדים זקורים, וטוסיקים עד קצה האופק. לעת הזאת לא אוכל לסמוך כי אם על זכרוני, אף כי גם הוא ב"ה בור סוד שאינו מאבד טיפה. ואכתוב לך גרגר א´. גם עתה זכור אזכרנו עוד, ביושבי שקט ושאנן בהיכל הישיבה הק´, בקול רינה ותודה והמון חוגג. ותבט עיני במו"נ ח"ג פנ"א, הוא הפרק הידוע "משל הארמון". וכתב עליו המפרש שם-טוב בראשו וז"ל: זה הפרק י"א שלא כתבו הרב, ואם כתבו ראוי לשורפו וכו´, ע"ש. ושם המשל על המלך היושב בארמון, והתלמודיים אף כי זכו לביאת הארמון משוטטים בחצר ונלאו מלמצוא הפתח, רק הפילוסופים נכנסו פנימה לחזות בנועם ה´ לבקר בהיכלו. ואומר לחברותא שלי: הראית, כי לדעת הר"מ אלישיב בחצר, ואני בפנים. ולו אני במקום הר"מ, לא הנחתי אלישיב בחצר כי אם בשירותים. וארים עליו קול זוועות, עד כי הביט כל ההיכל: נ"ל כוונת הר"מ כי השרותים בחצר
 
הבטחת ציטוטים

הצוחקים על המצוות ונתת דוגמא את מצות הנידה. ובכן נחכה שתגמור להוסיף לכלוך לנפשך, ואז תצטט לנו
 
תיפח רוחך, מלמד סכל!!...

האין די לך, כמנה ראשונה, במה שכתבתי? אלא שאפי´ על זאת אין בידך להשיב. ובענין הנידה, כוונתי למ"ש בזה הרמב"ם בטעמי המצוות, ע"ש. ובע"ה אצטטנו עוד בטיפ מיוחד שאכתוב בבלוג "ניצבה שגל לימינך" בענין המחזור החודשי, והאמונות התפלות שסביבו. ומאד הייתי ממליץ לך לעיין בבלוגי זה לעיתים יותר תכופות, למען השביע איבר קטן זה הצווח ודאי הב הב, כי נפל לרוע מזלו דווקא בין רגליך. אכן לפי האמת לא יסופק אצלי כי מ"ש אור עינינו הר"מ ז"ל בענין התלמודיים אשר נלאו למצוא הפתח, אין כוונתו רק לכגון אותו בכור שטן, רבך שך ימ"ש (השט"ן בגי´ ד"ם ש"ך), אשר לא ראה מאורות חקירת אלוקות מימיו. משא"כ להבדיל אא"ה ההוגים בדא"ח בתורת חב"ד, לקרב אלוקות לשכל אנושי בדרך ארוכה וקצרה כמ"ש הרב מלאדי נ"ע בס´ ליקוטי אמרים המכונה תניא. ואחתום כאן, כי הגיעה המנה העיקרית שהזמנתי בהסבי עתה במסעדה!...
 
אפסק להתחמק וליילל.

עמוד בהתחייבותך וספק הוכחות נגד מצוות. ועל מה שכתבת אגיב בקרוב
 

Yali 17

New member
אתה מהמחלקה לזיוני שכל ?

כמה אתה מקשקש ! תביא עובדות, ציטוטים ועמודים, ותרד מהמשחק הפלצפני הכושל שלך....
 
היכן למדת את ניבולי הפה שלך?

אולי תשמרי על צואתך ותואילי להוריק אותה בקומונה שלך תחת לעשות זאת כאן בפורום, צחנת מילותיך לא מאפשרת לגלוש כאן בנחת.
 

John Merrick

New member
אתה רחוק מלהיות פילוסוף וכבר הראת

כאן את כל המניעים שלך לכפור עזוב, מי מדבר איתך בכלל?
 
תתבייש לך אתה הוא האשמאי המוציא דבה

ומוציא דברים מהקשרם. "ומצח אשה זונה היה לך, מאנת הכלם" (ירמיהו פ"ג) היאך מזכיר אתה דברי קדשו של הרמב"ם באותה הודעה בה אתה מתאר את בילוייך הטיפשיים (מצא לך אשה ודבק בה). "משל הארמון" (הפניה למו"נ ח"ג פנ"א) אין במשל זה ולו מקצת מהשטויות אותן ייחסת אליו ואין במשל זה שום סתירה ליהדות - חצוף! הנה קישור לאתר אליו תוכל לגלוש גם מבין הסדינים ולראות כי אין בין מה שכתבת לאמת ולא כלום. הנה ציטוט שהיה קשה להתעלם ממנו: "הזירוז הוא לעולם להשׂגות השׂכליות, לא לדמיונות, מפני שהמחשבה על הדמיונות אינה קרויה דעה. היא קרויה רק העֹלָה על רוחכם (יחזקאל כ'). התברר אפוא שלאחר ההשׂגה הכוונה היא להתייחד עִמו [יתעלה] ולהפעיל את המחשבה השׂכלית לחשוק בו תמיד. זה קורה לרוב ביחידות ובהתבודדות. לכן מרבה כל אדם מעולה להתבודד ולא נועד עם אף אחד אלא לצורך". את יתרת שטויותיך תוכל להעביר דרך אסלת השירותים עליה כתבת בהודעתך לעיל.
 

שלג999

New member
למרות שכנראה למדתי פחות מכם..

או שמא הנחרצות שלכם מעידה על אופי ולא על ידע, אבל גם לדעתי אישיות רבגונית ומורכבת אינה אישיות חצויה ובטח שלא מצאנו רמזים ל`חיים כפולים`... ואין סתירה מהקטע שהבאת זה מאד ברור שמי שעוסק רק בתלמוד לא יגיע להבנת האלוהים אבל יש מימד מעשי בחיים ולכן כן יש משמעות עצומה ע"פ הרמב"ם ללימוד הלכה. וזה פשוט ואין כאן מקום להאריך, אבל הבוטות שלך בכתיבה רומזת על מסקנה לא אובייקטיבית...
 
הבוטות שלי בכתיבה...

אינה אלא כדי לזעזע את המחלקה לפילוסופיה או יותר נכון את המחלקה הסגורה באשר לסוג ההתבטאות שלו. אל תמהר להסיק מסקנות.
 
אתה בפנים?

"לדעת הר"מ אלישיב בחצר, ואני בפנים." אתה בפנים? שמא תאמר לנו בזכות מה? תורה, כבר ראינו שאין בך ונמצאת ריק ממנה בכל מובן. כבר ראינו שאינך מסוגל להבין פשט לא בשו"ע ולא בגמרא. בפעמים הנדירות שניתן היה לסחוט ממך איזה שקלא וטריא ולשמוע את דעתך בפרוש הלכה או מימרא, תמיד נמצאת טועה בעליל. אתה יודע על מה אני מדבר ואם תכחיש אשלה את ערוותך מן הארכיון. פנימיות התורה? לא שמעת עליה אפילו. (אגב, הערכתי את כנותך, לפני כשבוע, כאשר טענתי שאין לך מושג קלוש בכתבי הרמח"ל תשובתך היתה רק שספריו מצויים בספרייתך, אך לא הוצאת דבר שקר מפיך לומר שגם יש לך מושג מה כתוב בהם). מתמטיקה? פיסיקה? גם באלו ראינו את חוסר הבנתך המשווע. (נכון? או שצריך להזכיר? אגב, כמה קיבלת בקורס לכיתה א' שנכשלת בו?) נפלאות מדעי החיים, ביולוגיה, ביוכימיה? דברי טרחנות קראת להם. מכניקת הקוונטים? בזת לידיעתה ולימודה. אם כן, איזה טריפ רע גרם לך לסבור שלדעת הרמב"ם אתה בפנים? ========================================================= ולהלן כמה מדברי הרמב"ם באותו פרק: "דע, בני חביבי, שכּל עוד אתה עוסק במדעי המתמטיקה ובמלאכת ההיגיון אתה בכלל הסובבים סביב הבית ומחפשׂים את השער שלו, כמו שאמרו (החכמים) ז"ל על דרך המשל: עדיין בן זומא מבחוץ. כאשר תבין את הדברים הטבעיים, הרי נכנסת לבית ואתה מהלך בפרוזדוריו. כאשר תשלים את הפיסיקה ותבין את המטפיסיקה, נכנסת אל המלך אל החצר הפנימית (יחזקאל מ"ד) ותהיה עמו בבית אחד. זאת היא דרגת החכמים. והם שונים מבחינת השלמות. המפעילים את מחשבתם, לאחר שהגיעו לשלמות, במטפיסיקה, ונוטים כל-כולם כלפי האל יתגדל ויתרומם, ונמנעים ממה שזולתו, ומפנים את כל פעולות שׂכלם להתבונן בנמצאים להביא מהם ראיות עליו [יתעלה] כדי שיֵדעוּ את הנהגתו אותם בכל אופן אפשרי - הם הניצבים במושב המלך. זאת היא דרגת הנביאים. יש מהם מי שמגיע מתוך השׂגתו הגדולה והימנעותו מכּל מה שזולת האל יתעלה לידי כך שנאמר עליו ויהי שָם עִם ה' (שמות ל"ד, 28), שואל ונענה, מדבר ודיבור מופנה אליו באותו מעמד קדוש. מרוב שׂמחתו במה שהשׂיג לחם לא אכל ומים לא שתה (שם), שכּן השׂכל התחזק עד כדי שהושבת כל כוח גס בגוף, כלומר, מיני חוש המישוש. אך יש נביאים שרק רואים. מהם הרואים מקרוב, ומהם הרואים מרחוק: מרחוק ה' נראה לי (ירמיה ל"א, 2). וכבר דיברנו על דרגות הנבואה. נחזור-נא אל מטרת הפרק והיא הדגשת הפעלת המחשבה על האל לבדו, לאחר השׂגת הידיעה אותו, כמו שהבהרנו. זאת העבודה המיוחדת למשׂיגי האמיתות. וככל שהם מרבים לחשוב עליו ולשהות אצלו, הם מרבים לעבוד אותו. אבל החושב על האל ומרבה להזכירו בלי ידיעה, אלא בעקבות דמיון גרידא, או בעקבות אמונה שקיבל מזולתו - הרי, לדעתי, לא רק שהוא מחוץ לבית ורחוק ממנו אלא גם אינו מזכיר את האל באמת ולא חושב עליו, כי דבר זה שבדמיונו ושהוא מזכירו בפיו אינו תואם שום נמצא כלל. אלא הוא בדוי. דמיונו בדה אותו, כמו שהבהרנו כאשר דיברנו על התארים. אין ראוי להתחיל במין זה של עבודה אלא לאחר התפישׂה השׂכלית. כאשר תשׂיג את האל ואת מעשׂיו לפי מה שהשׂכל מצריך, אחרי זאת תתחיל להתייחד עמו ותשתדל להתקרב אליו וּתְעַבֶּה את הקשר אשר בינך ובינו שהוא השׂכל. הוא אמר: אתה הָרְאֵיתָ לדעת כי ה' [הוא האלהים. אין עוד מלבדו] (דברים ד', 35). ואמר: וידעת היום והשבֹת אל לבבך [כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת. אין עוד] (שם, שם, 39). ואמר: דעו כי ה' הוא אלהים (תהלים ק', 3). " עד כאן דברי הרמב"ם. ומעתה, רפי השכל ודאי לא הבינו מילה. ומי שאינו רפה שכל, יתן את דעתו על אהבת אותו ענק, הרמב"ם, לכל דבר חכמה ומדע. היש עוד חכם וגאון שכה הפליג באהבת המדע וההשכלה, הישנם עוד חכמים בדורנו או בכלל, שמלבד להלל ולקלס את החכמה במילים, גם מימשו בפועל, עם תעודות והוכחות, את קניין החכמה, על כל ענפיה ותחומיה, כפי הידע של זמנם. ויתן אל ליבו גם את דקדוקו של הרמב"ם בכל פסיק של הלכה, את קנאותו ואת שקידתו כל ימיו בתורה הקדושה והעמידו אותה כתכלית כל ההשכלה. וישאל את עצמו אם הדבר אומר דרשני אם לאו, אם רשאים אנו לפטור את התעלומה באמירה ש"נפשו היתה חצוייה" או אם יעלה על הדעת שמשום שאנו יודעים כיום דברים שהרמב"ם לא ידע, משום זה גם הגיוננו עדיף על הגיונו? על סמך מה? אם אין שום בדל זנב שמץ פסיק ראייה או עדות מהבריאה המופלאה על בוראה, במה האמין הרמב"ם? עד כדי כך שוטה הוא היה? העסיק עצמו בדברים בטלים? הוא לא הבין את ההבדל בין inteligent design ל complexity ? אעלק. הוא לא הבין שמעולם לא נראה יקו"ק מזיז גרגר חול או בורא נמלה? הוא לא ידע שיש עוול ורוע בעולם? הוא לא ראה מאמינם שסובלים (מיסטר L7 הגאון)? או אולי מפני שלא שמע על האבולוציה המסבירה כל כך טוב את התפתחות התפתחות הדנ"א ועשרות החלבונים מקודדי הדנ"א שמבלעדיהם אין שום ערך לדנ"א, מרנ"א דמיוני באפס זמן? הוא לא הבין שגם אם האבולוציה אינה נכונה אזי קיימות עוד אינסוף אפשרויות של הבל מלבד ההודאה בברור מכל שיש בורא לבריאה? הוא לא הבין את קושייתו האינפנטילית של דוקינס, בפרק ו' של ספרו השען העיוור, כאשר הוא מקשה היטב את קושיית הביצה והתרנגולת הנ"ל לגבי הדנ"א, ועונה בקושייה מפגרת שאם כן אז מי ברא את הבורא, וללא להקדיש עוד קמצוץ מחשבה ממשיך בהבליו. איך זה שגם ללא שום אבולוציה וללא שום הסבר, אנו מבינים חיש קל וכהרף עין את מה שאותו ענק, ולא רק הוא אלא רבים אחרים, ניוטון, לייבניץ, ולמעשה כל עמודי היסוד של המדע שעל כתפיהם אנו יושבים ואשר הלהט הדתי, בפרוש, הנחם בכל מחקרם, כמעט ללא יוצא מן הכלל (עד דייויד כלום ודרווין), כל אלו לא יכלו להבין את מה שאנו מבינים אף מבלי לחשוב?
 
נו באמת...

ישנו עובדה אחת שלא הכחישה אדם מעולם, ומעולם לא תוכל לה, והיא הבקיאות המדהימה, והניתוח המרשים בחריפותו ובעיונו בו ניחן 'תנא קמא'(להלן:ת"ק) זה. (על אף שת"ק הוא ביטוי זלזול בעולם הישיבות (לא יודע על חב"ד...) אך אני בטוח שהתלמיד לפילוסופיה ימחל לי על כינוי זה...). הראשון במעלה, זה הניתוח המרשים והאותנטי בו הוא 'תופס' את הראשונים ואת האחרונים (איזו תענוג לראות מה שכתב על הגר"א, כ"כ אותנטי!!!! זה כאילו פורץ ממך, ומבטא מה שחשת כל השנים כשישבת בישיבה והתעמקת בביאור הגר"א, אפשר לחוש ממש שהתורה מדברת מתוך גרונו של ת"ק זה), הוא מיטיב להמחיש את דמויות הרבנים בצורה צינית ושובת לב, אך עדיין בצורה גאונית יוצאת מן הכלל, ותשמע ידידי, ר"ח קנייבסקי שידוע כמי 'שמתפלל' כל היום משנה ותלמוד, יודע לחבר פירושים על מסכת כותים וכדומה, אך בבואו לפרש את הרמב"ם על קידוש החודש הוא לא ממש הצליח לעשות זאת, ונתן לאיזה אברך בב"ב להשלים את פירושו (וסה"כ מדובר בטריגונומטריה תיכונית...), אך לעומת זאת ת"ק הוא גם סיני וגם עוקר הרים, בטוחני שהסטייפלער ז"ל - שבכל מקרה לא נמנה על עדת מעריציו השוטים של בנו ר"ח - היה מעדיף בת"ק מאשר חמור נושא ספרים זה. <<< מה היה לזמנים שבעלי תשובה היה ממלאים את פיהם עפר ומשמשים את החכמים ביראה ובכובד ראש?! או איזה מזל שברחתי משם! >>>
 
רואני שכבר הקדים מאן דהוא לתבוע

עלבוני כאן, ובודאי שכרו כפול מן השמים לפי כוונתו הטובה, אף שאני לא הוזקקתי לכך, חוזר בתשובה פסיכי שכמותך!... דומה אתה עלי כמין כוי שלא הכריעו בו חכמים אם חיה אם בהמה, ואף אתה, אינך לא חרדי ולא חילוני, לא חסיד ולא מתנגד, לא מסרחניק ולא דוס, מן הישוב ולא שאינו מן הישוב- כמוך כאנדרוגינוס שברייה בפני עצמה היא, ולא תצלח אלא ל"ברוך משנה הבריות" בהידור, כאותו ננס בידיו של הבריסקער!... יהי לך אשר לך. פני עתה להשתזף ולהתפנק בספא, ואין לי פנאי לך ולשכמותך. חשוב רק על כך שכל בירבוריך בקשר להרמב"ם, תישאם הרוח. דו המשמעות המלווה את המו"נ כולו נוטה בהרבה לעבר אלוהי אריסטו יותר מלאלוהי אברהם, וזאת הכיר כל מי שעיין שם מימיו, החל מהפרשנים הראשונים כנרבוני, כספי ופלקירה, שהיו כולם אפיקורסים גמורים, וכלה בר´ נחמן מברסלב והירש. מוטב סלק ידיך מהרמב"ם, וכלך לך אצל בעל ההזיות שלך מפדובה...
 
למעלה