ותן לי להוסיף כמה דברים.
לצירוף "מרכז העיר" שתי משמעויות נבדלות
המרכז הגיאוגרפי, והמרכז כמוקד משיכה - מסחרי, תעסוקתי, לימודי, תיירותי ועוד.
כאשר אומרים שרצוי למקם תחנות רכבת ב"מרכז העיר" מתכוונים לשתי האפשרויות גם יחד, לעתים תוך אי-הכרה בכך שהן אינן חופפות בהכרח, או שיש ערים שאין להן ממש מרכז במובן השני.
מיקום במרכז הגיאוגרפי (של איזורי המגורים) הוא חשוב לתושבי העיר שמשתמשים ברכבת כדי לצאת ממנה לעיסוקיהם בערים אחרות, ולשוב אח"כ לבתיהם. כשהתחנה במרכז הגיאוגרפי גדל הסיכוי שתושבים יוכלו להגיע אליה ולחזור ממנה ללא צורך באמצעי תחבורה נוסף. (האידאל הוא שאותו מרכז גיאוגרפי גם נגיש באוטובוסים).
מיקום במרכז המסחרי-תעסוקתי חשוב לאנשים שבאים אליה מבחוץ לצרכים שונים. לפי מה שאני מכיר, מי שעובד בדימונה מגיע לרוב בהסעות, כך שמראש מניחים שהרכבת משרתת בראש ובראשונה את תושבי דימונה.
ותן לי להוסיף כמה דברים.
גם תחנת רכבת בכניעה הראשית לעיר היא דבר מבורך. הרי מרכזית ירושלים והמרכזיות בחיפה לא באמת נמצאות במרכז העיר. פשוט בגלל שמדובר בערים גדולות שיש אליהן שירות אוטובוסי ורכבתי ענף (בירושלים גם יהיה) - יש צורך מאסיבי שיהיה קישור לכמעט כל חלקי העיר מהתחנה המרכזית.
תושבי דימונה לא צריכים להגיע לת"א, וגם לא תושבי ערד שראש העיר שלהם מתעקשת על רכבת שתעקוף את באר שבע כדי שיהיה קישור מהיר לת"א. זה מיותר כמו קו אוטובוס ישיר ממצפה רמון דרך שדה בוקר וירוחם לת"א. זה נחמד, אבל בזה זה מסתיים.
לכן, כפי שאמרת, רוב תושבי דימונה והאיזור או שמגיעים בהסעות (גם למלונות ים המלח למשל), או שנוסעים לערד, ירוחם או באר שבע. שלושת הערים האלו, הן הערים שיש בינהן תנועה סדירה של נוסעים, בין אם יוממים ובין אם לא.
כשמסתכלים על הגעה לבאר שבע, יש שמגיעים לצורכי עבודה, חלקם באיזור התעשיה עמק שרה (האוטובוס עובר שם), חלקם במרכז העיר (גם לשם האוטובוס מגיע) וחלקם באוניברסיטה ובסורוקה (גם לשם האוטובוס מגיע). האחרים לצורכי לימודים ולימודים זה לא רק בן גוריון, לא חסרות מכללות בבאר שבע וליד רובן עוברים קווי האוטובוס (מלבד מכללת קיי בעצם). כמו כן אנשים צריכים להגיע לבדיקות בסורוקה, בעיקר למרפאות חוץ והרכבת לא קרובה למרפאות חוץ. האוטובוס לעומת זאת, בשעות מסויימות מגיע עד לשם.
עכשיו, גם אם היו מכניסים את תחנת הרכבת דרך מנהרה שהייתה יוצאת לפארק שמרכז העיר (לא פארק הילד, אלא הפארק הקטן הזה שיש במרכז העיר), אז זה היה עוזר למי שצריך להגיע לאונ' ולחלקים מסורוקה. אבל כאן רוב הסטודנטים יפלו (יש להם חופשי שנתי של אוטובוסים, משתלם יותר) ותדירות האוטובוסים תמיד תהיה גדולה יותר. עובדי סורוקה יצטרכו ללכת לא מעט ברגל, בין 10-15 דקות, כך שהנאת הנסיעה נפגמת על ידי ההליכה ברגל בדרך ללא צל.
כל זה מביא אותי לכך שתחנת רכבת ממש בפארק שבמרכז העיר או תחנת רכבת בפארק הילד או תחנת רכבת בגשר הכניסה לעיר - כל אלו יביאו במידה זהה למדיי מספר נוסעים דומה. סה"כ כי כל המקומות האלו מקושרים היטב על ידי תחבורה משלימה וכל המקומות האלו קרובים למוקדי משיכה כאלו ואחרים (כולל בתי מגורים). לעומת זאת, התחנה הנוכחית - זוועה. מנותקת מהכל.