הרב הראשי עשוי להתיר הלנת מת בשל הלנת שכר

הרב הראשי עשוי להתיר הלנת מת בשל הלנת שכר

הרב הראשי עשוי להתיר הלנת מת בשל הלנת שכר
נכתב ע"י: עידן יוסף

הרב שלמה עמאר עשוי להוציא בקרוב פסק-הלכה שיאפשר לעובדי המועצות הדתיות לשבות במחאה על הלנת שכרם המתמשכת * "אנשים הגיעו לחרפת רעב, ולא ניתן להם לסבול את הסבל הנורא", אמר הראשון לציון

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון שלמה עמאר, עשוי להוציא פסק הלכה מיוחד שיתיר לעובדי המועצות הדתיות להשבית את כל שירותי הדת. זאת לאחר שבמשך שנים לא התירו הרבנים הראשיים להשבית שירותי דת חיוניים.

המועצות הדתיות מטפלות בין היתר בנושאי כשרות, מקוואות, רישום נישואים וקבורה. מזה זמן רב, עת החל אריאל שרון בתפקידו כממונה על תיק הדתות, נסגר ברז השכר, והמשכורות המיועדות לעובדים לא שולמו, או שהשכר הולן.

הבעיה ההלכתית התעוררה, כאשר עובדי המועצות הדתיות ביקשו לשבות. הם, שלא כעובדים אחרים במשק (למעט מורים), אינם רשאים מבחינה הלכתית להפסיק את עבודתם, מאחר שלמעשה המדובר בקיום מצוה, ושביתה תגרום למניעת קיום מצוות כמו טבילה, קבורה וכיו"ב מהציבור.

פניות, שנעשו בעבר לרבנים הראשיים מצד ראשי המועצות הדתיות בבקשה להתיר השבתת שירותים חיוניים ורגישים, נדחו על הסף, למרות האמפתיה שרחשו הרבנים כלפי אלו ששכרם הולן. "הלנת שכר שכיר הינה איסור חמור", אמרו אז ברבנות הראשית, "אך גם האיסור מן התורה על הלנת המת חמור". כך מצאו עצמם עובדי המועצות הדתיות, שכמעט כולם דתיים, בין הפטיש לסדן וחלקם אף עבדו בהתנדבות.

למרות הסחבת הארוכה בתשלום שכרם נראה אולי אור בקצה המנהרה. בפגישת היכרות שהתקיימה (יום א´, 19.2.06) בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שיזם את הפגישה לרב שלמה עמאר סוכם, כאמור, כי הרב עמאר יבחן להוציא מתחת ידו פסק-הלכה שיתיר את השבתת העבודה במועצות הדתיות, וייתן את תשובתו הסופית בתוך שבועיים לאחר שייפגש עם גדולי תורה נוספים, כמו הרב הראשי, היכול למתיר על-פי כללים הלכתיים המאפשרים שביתה בשעת הדחק.

מקוואות ורישום נישואים - נשקול
שחיטה - הציבור יסבול; קבורה - על בני העיר


"בדרך כלל נמנענו מלאשר שביתות. הן מצד חשיבות שירותי הדת והן מצד סכנות, שאנשים יכולים, חס וחלילה, להימנע מקיום מצוות ויבואו לזלזל בדברים חמורים, כגון: מקווה, נישואים, שחיטה וכדומה", אמר הרב עמאר.

הרב הראשי הזכיר את הבעייתיות שקיימת בנושא הקבורה. "מעבר לכבוד המת, יש גם את כבוד החי של העובדים", אמר; "מצד שני, לא פשוט להשאיר מת כשהמשפחה שבורה ורצוצה. אני רוצה לציין לשבח את עובדי המועצות הדתיות, אפילו את אלו מהדרגות הפשוטות ביותר, שהיה חסר להם לחם לאכול, ולמרות הכל לא חצו את הקו האדום. אבל הגיעו מים עד נפש ויש אנשים שאין להם כסף לקנות תרופות ולחם".

לשאלה באלו תחומים הוא עשוי להתיר השבתה, השיב הרב עמאר, כי "קיימת נטייה להתיר השבתה עד לתשלום השכר ברוב הדברים, משום שלא היה כמצב הזה מעולם. באשר לרישום נישואים - נשקול; נושא המקוואות הוא הכי חמור מבחינתנו; בעיית השחיטה - הציבור יסבול או יחפש דרכים אלטרנטיביות; סידורי הקבורה יוטלו על בני העיר".

"אי אפשר לחייב את העובדים לקיים את הקבורה על חשבונם", הסביר, "כשם שמצוות כיבוד אב ואם מוטלת על הבנים, והבנים אינם מחויבים להוציא על הוריהם מכספם, ואם יירצו - הרי זו מצווה גדולה, כך המצווה על הקבורה לא צריכה להיעשות על חשבון העובדים.

"אומנם יש האומרים שלבעל תפקיד יש אחריות, אך אין מדובר במצב שכזה. כאן חיוב הקבורה חוזר להיות מוטל על בני העיר שצריכים לדאוג לקבורה, או לחלופין לשלם לקברנים כדי שיסכימו לקבור", אמר הראשון לציון. "אנשים הגיעו לחרפת רעב, ולא ניתן להם לסבול את הסבל הנורא", חתם את דבריו.

אמנם אין המדובר בפתרון למצוקת הלנת השכר, אך יש כאן בשורה בכך שניתנת לעובדים האפשרות לא רק לצעוק ולמחות, אלא גם לנקוט בפעולות כואבות שאולי יועילו לניצחון במאבקם.
 

בויינה

New member
הוא התיר כבר

לאבות וחטוף ולהכות בחורים שמתחילים עם בנותיהם?
 

shy-1

New member
אני האחרון שיסכים שיתעללו בעובדים

ולא ישלמו משכורתם, וברוך השם יש כאלו אלפים בארץ, אם רק יואיל כבוד הרב להרים ראשו ולהתבונן סביבו. אבל לא לקבור מת, או כמו שעשו לפני שנה ומשהו, עובדי חברה קדישא בראש העין, שלקחו גופת נפטרת לבית המועצה. זה כבר חילול השם ממש, ואני מקווה שהרב מבין, שפרס הוא לא יקבל למעלה, אחרי החזרת הציוד!
 

סוהי

New member
צודק,אבל יש כאן בעיה...

עובדי חברת חשמל יכולים להפסיק את אספקת החשמל. עובדי מקורות יכולים להפסיק לספק מים. עובדי אל על יכולים להפסיק את הטיסות. עובדי עלית יכולים להפסיק ליצר "פסק זמן". עובדי אוסם יכולים להפסיק ליצר "במבה". מה יכולים לעשות רופאים?....מה יכולות לעשות מילדות?...מה יכולים לעשות עובדי "חברא קדישא"?
 

shy-1

New member
אני מקווה שאינך סבור שגילית לי את

אמריקה ? אבל שלושת המקצועות האלו שהזכרת(מעבר לכך שצריך להזהר בכבודם), צריכים להפעיל את המוח(היהודי אני מקווה), ולחשוב מה עושים, ואם אינם מסוגלים לבד, שיתכבדו ויזמינו אותי, ותמורת סכום כסף שעבורם יחשב לבוטנים, אני מבטיח שאמצא להם דרך מקורית.
 
למעלה