הקסם השחור של מרלין...../images/Emo28.gif
לפי כמה שבועות הופיע שרשור שעסק בתמחור רמקולים מסוימים, באמצעותו התוודעתי לראשונה ליצרן שלא הכרתי עד כה: Merlin Music. כהרגלי במקרה כזה, הרצתי חיפוש ברשת: 37 ביקורות מושלמות (5 מתוך 5) ב-audioreview לרמקול המדפי ו-110 ביקורות כמעט מושלמות לרצפתי. הסקרנות שלי גברה וביצעתי מחקר מעמיק על שני הדגמים לפי רשימת הביקורות המובאת באתר החברה: בכל הביקורות כולן זכו הרמקולים לתשואות ומחמאות. החלטתי "לרדת לעם" ולבצע חיפוש ב-audioasylum ו-audiogon - הסתבר לי שמאגר המידע שם לגביהם עצום כך שקשה היה לסנן את ההודעות המגוונות אך בכל אלו שדגמתי הם הוזכרו לטובה. באחד מהם שאל חבר פורום האם הרמקול הרצפתי עדיף על דגם הכניסה של Kharma היקר ממנו בצורה משמעותית – התפלגות התשובות הייתה פחות או יותר זהה... כך הלך ונבנה אצלי רף ציפיות גבוה והסקרנות שלי התעצמה עוד יותר. מאחר ואני חיפאי החלטתי שאני חייב להגיע להתרשמות בחנות היבואן 'סטריאו נטו' ולשמוע הכצעקתה. בעת הגעתי הופתעתי מקוטנה של החנות והמבחר הצנוע, אך בדיעבד הסתבר לי שנמצאת שם פנינה מיוחדת במינה העונה לשם TSM. אדלג ישר לסוף ואומר בפה מלא: ה-hype, לגביו לפחות, אכן מוצדק לטעמי. אוסיף ואומר כי אם אחיו הגדול, ה-VSM משמר את תכונותיו ומוסיף משלו - כפי שרומזות הביקורות - זו ודאי תהא חוויה עילאית. אני מודה ומתוודה שנסיוני עם רמקולי על הינו מועט, אך אני יכול לסכם באמת ובתמים שלא שמעתי רמקול ברמת המחיר הזו ואף צפונה עד 20K שיכול להוות תחרות ממשית ל-TSM, מלבד הבאס – מגבלה מולדת של רוב הרמקולים המדפיים. קשה היה לי לעמוד על אופיים של הרמקולים הללו בדקות ההאזנה הראשונות מאחר ואין להם נטייה בולטת לשייך לעצמם אופי מסוים. לפיכך אנסה "ללכוד" את החוויה לה הייתי עד: המרלין מנגנים כיחידה מגובשת אחת, top-to-bottom מה שנקרא. הם ניחנים ברמת שקיפות מדהימה לרמקול קונבנציונלי, כל מה שיש בהקלטה יוצא החוצה בכפוף לפוטנציאל הטמון ברכיבים האחרים. זוהי אותה שקיפות שלהערכתי איפשרה לי להבחין בסדרת ההבדלים המשמעותיים ששמעתי מעודי בין שני מקורות: Audio Refinement CD Complete Alpha ו-Bluenote Koala (בעל יציאה שפופרתית), אבל זה כבר נושא להודעה נפרדת. הרמקולים החושפניים הללו רגישים מאד להגברה ומקור ויש לי הרגשה שאלו שעימם הם מודגמים (ה-Bluenote המדובר ו-Almarro A318A שפופרתי) עדיין רחוקים מלמצות את יכולותיהם. למרות היותם מפורטים מאד הם שומרים על איזון מופתי: הם אינם מעייפים, או צורמים. עם זאת, הם גם אינם חמים מטבעם, אלא נשמעים ניטרליים וללא שמץ של קורלציה לאורך טווח התדרים (בחנתי אותם גם עם ה-Audio Refinement Complete Alpha, סט של מגבר וקומפקט נטולי זכוכיות) או במילים אחרות: נאמנים למקור אך ללא כל סטריליות נלוות. הבמה גדולה במימדיה (אם כי לא יוצאת דופן, להערכתי ניתן לשייך זאת לתנאי האקוסטיקה במקום) ושומרת על תלת מימדיות נאה עם הפרדה מובחנת בין הכלים השונים ומיקומם במרחב. את הייחוד שבהם הייתי מסכם בשתי מילים: איזון כולל. הרבה פעמים אני פוגש ברמקולים המצטיינים בתחומים ספציפיים, אך נמצאים פושרים באחרים ולוקים בחסר בנותרים. אני לא יודע איך המתכנן שלהם עושה זאת, אך הוא כנראה מאד מוכשר מאחר והוא ניווט בהצלחה יתרה בין הדילמות שעמדו בפניו והוציא תחת ידיו רמקול ללא כל חולשות שאוזני יכולה לזהות! שימו לב - אין להסיק מכך כי הם "מושלמים". יש רמקולים המתעלים עליהם בנקודות ממש בכל הקשור לתלת מימדיות ומוסיקליות (Sonus Faber Cremona Auditor) או פירוט ומהירות (ProAc Response 1sc), אך אין עוד רמקול אחד לו האזנתי שיודע לרצות את המאזין עם מנה גדושה ומספקת בהחלט של ארבעת התכונות האלו גם יחד "and then some", בחבילה אחת נטולת רבב משמעותי. צרפו לכך תג מחיר אטראקטיבי (כמעט מחיר חו"ל) והרי לכם נירוונה אודיופילית בזעיר אנפין וחשוב יותר מכל: בהישג יד... לפחות עבורי.
לפי כמה שבועות הופיע שרשור שעסק בתמחור רמקולים מסוימים, באמצעותו התוודעתי לראשונה ליצרן שלא הכרתי עד כה: Merlin Music. כהרגלי במקרה כזה, הרצתי חיפוש ברשת: 37 ביקורות מושלמות (5 מתוך 5) ב-audioreview לרמקול המדפי ו-110 ביקורות כמעט מושלמות לרצפתי. הסקרנות שלי גברה וביצעתי מחקר מעמיק על שני הדגמים לפי רשימת הביקורות המובאת באתר החברה: בכל הביקורות כולן זכו הרמקולים לתשואות ומחמאות. החלטתי "לרדת לעם" ולבצע חיפוש ב-audioasylum ו-audiogon - הסתבר לי שמאגר המידע שם לגביהם עצום כך שקשה היה לסנן את ההודעות המגוונות אך בכל אלו שדגמתי הם הוזכרו לטובה. באחד מהם שאל חבר פורום האם הרמקול הרצפתי עדיף על דגם הכניסה של Kharma היקר ממנו בצורה משמעותית – התפלגות התשובות הייתה פחות או יותר זהה... כך הלך ונבנה אצלי רף ציפיות גבוה והסקרנות שלי התעצמה עוד יותר. מאחר ואני חיפאי החלטתי שאני חייב להגיע להתרשמות בחנות היבואן 'סטריאו נטו' ולשמוע הכצעקתה. בעת הגעתי הופתעתי מקוטנה של החנות והמבחר הצנוע, אך בדיעבד הסתבר לי שנמצאת שם פנינה מיוחדת במינה העונה לשם TSM. אדלג ישר לסוף ואומר בפה מלא: ה-hype, לגביו לפחות, אכן מוצדק לטעמי. אוסיף ואומר כי אם אחיו הגדול, ה-VSM משמר את תכונותיו ומוסיף משלו - כפי שרומזות הביקורות - זו ודאי תהא חוויה עילאית. אני מודה ומתוודה שנסיוני עם רמקולי על הינו מועט, אך אני יכול לסכם באמת ובתמים שלא שמעתי רמקול ברמת המחיר הזו ואף צפונה עד 20K שיכול להוות תחרות ממשית ל-TSM, מלבד הבאס – מגבלה מולדת של רוב הרמקולים המדפיים. קשה היה לי לעמוד על אופיים של הרמקולים הללו בדקות ההאזנה הראשונות מאחר ואין להם נטייה בולטת לשייך לעצמם אופי מסוים. לפיכך אנסה "ללכוד" את החוויה לה הייתי עד: המרלין מנגנים כיחידה מגובשת אחת, top-to-bottom מה שנקרא. הם ניחנים ברמת שקיפות מדהימה לרמקול קונבנציונלי, כל מה שיש בהקלטה יוצא החוצה בכפוף לפוטנציאל הטמון ברכיבים האחרים. זוהי אותה שקיפות שלהערכתי איפשרה לי להבחין בסדרת ההבדלים המשמעותיים ששמעתי מעודי בין שני מקורות: Audio Refinement CD Complete Alpha ו-Bluenote Koala (בעל יציאה שפופרתית), אבל זה כבר נושא להודעה נפרדת. הרמקולים החושפניים הללו רגישים מאד להגברה ומקור ויש לי הרגשה שאלו שעימם הם מודגמים (ה-Bluenote המדובר ו-Almarro A318A שפופרתי) עדיין רחוקים מלמצות את יכולותיהם. למרות היותם מפורטים מאד הם שומרים על איזון מופתי: הם אינם מעייפים, או צורמים. עם זאת, הם גם אינם חמים מטבעם, אלא נשמעים ניטרליים וללא שמץ של קורלציה לאורך טווח התדרים (בחנתי אותם גם עם ה-Audio Refinement Complete Alpha, סט של מגבר וקומפקט נטולי זכוכיות) או במילים אחרות: נאמנים למקור אך ללא כל סטריליות נלוות. הבמה גדולה במימדיה (אם כי לא יוצאת דופן, להערכתי ניתן לשייך זאת לתנאי האקוסטיקה במקום) ושומרת על תלת מימדיות נאה עם הפרדה מובחנת בין הכלים השונים ומיקומם במרחב. את הייחוד שבהם הייתי מסכם בשתי מילים: איזון כולל. הרבה פעמים אני פוגש ברמקולים המצטיינים בתחומים ספציפיים, אך נמצאים פושרים באחרים ולוקים בחסר בנותרים. אני לא יודע איך המתכנן שלהם עושה זאת, אך הוא כנראה מאד מוכשר מאחר והוא ניווט בהצלחה יתרה בין הדילמות שעמדו בפניו והוציא תחת ידיו רמקול ללא כל חולשות שאוזני יכולה לזהות! שימו לב - אין להסיק מכך כי הם "מושלמים". יש רמקולים המתעלים עליהם בנקודות ממש בכל הקשור לתלת מימדיות ומוסיקליות (Sonus Faber Cremona Auditor) או פירוט ומהירות (ProAc Response 1sc), אך אין עוד רמקול אחד לו האזנתי שיודע לרצות את המאזין עם מנה גדושה ומספקת בהחלט של ארבעת התכונות האלו גם יחד "and then some", בחבילה אחת נטולת רבב משמעותי. צרפו לכך תג מחיר אטראקטיבי (כמעט מחיר חו"ל) והרי לכם נירוונה אודיופילית בזעיר אנפין וחשוב יותר מכל: בהישג יד... לפחות עבורי.