טראמים קצרים בלי תיעדוף ברמזורים זה לא אותו דבר כמו רק"ל ארוכה עם תיעדוף. לא מבחינת מהירות ולא מבחינת מגבלות. עבודה עם איתות ולא עם קו ראייה כמובן מגבילה תדירות, אבל מאפשרת פעולה בטוחה יותר עם רכבות גדולות יותר במהירות ארוכה יותר, ועדיפות ברמזורים. ליסבון פקוקה הרבה פחות ממטרופולין תל אביב
נסענו קודם בטראם הצפופה ואז הגענו לתחנה שעמדה בה רק"ל מודרנית באורך של מערך יחיד מרק"ל ירושלים או גוש דן והחלפנו בתחנה בעוד שתיהן עמדו בה. כך יש לי תמונות הן של הרק"ל מהטראם והן של הטראם מהרק"ל.
במקביל לציר הרק"ל יש גם כביש ראשי ומסילת רכבת ארצית אז הרק"ל אינה לוקחת את מלוא העומס. אם ליסבון פחות פקוקה זה משום שיש בה מערכת מטרו ומערכת רכבת פרברית מסועפת.
ב Tramlink של Croydon בדרום לונדון יש מרווחים של 2 דקות בקטע החד כיווני של הלולאה המרכזית שהיא במפלס הרחוב.
ה"מגבלה" של 4 דקות בארץ היא עניין של תיכנון והעדפת רכבים פרטיים בצמתים. יתכן גם שיש לזה קשר לעיכוב הניכר של שימוש בצמתים במקום כיכרות כך שגם במקום שמחייב צומת אי אפשר להחזיק שם תנועה לאורך זמן משום שזה יקרין על הצמתים שלפניה ואחריה.
בעבר הנחתי שבירושלים תהיה תופעה של מיחלוף זוחל לאורך מסלול הרק"ל. חשבתי שצמתי מפתח כמו צומת המטה הארצי או צומת הכניסה לבית הכרם יזכו להפרדה מפלסית בין הרק"ל לצומת עצמה, אבל כנראה שההפרעה להפעלת הרק"ל מנעה פיתוח כזה. בסימולציות כמו Tycoon או Locomotion יש פתרון פשוט לעיקוף קטע מסילתי פעיל: שמים מפלגים הצידה מהקטע אותו רוצים לעקוף, מוסיפים מסילת עיקוף זמנית, הורסים טת קטע המסילה הקרקעי, בונים את הגשר או המנהרה, ועם השלמת החיבור מבטלים את מסילת העיקוף הזמנית. בסוף התהליך מקבלים את ההפרדה המפלסית על אותו התוואי. לצערי בעשור של רק"ל ירושלמית לא שמעתי על אף מיחלוף - שיקוע או גישור. יתכן שהרשויות בארץ שמחות להציע תדירות נמוכה.