הקו המזרחי(ראש העין-לוד)?

מצב
הנושא נעול.

danczi

New member
הקו המזרחי(ראש העין-לוד)?

הקו המזרחי(ראש העין-לוד)?
מה סיפורו? מתי פעל? הבנתי שהרבכת הישירה מחיפה לירושלים עברה שם. מה עוד?
 
הקו המזרחי לא היה מראש-העין

הקו המזרחי(ראש העין-לוד)?
מה סיפורו? מתי פעל? הבנתי שהרבכת הישירה מחיפה לירושלים עברה שם. מה עוד?
הקו המזרחי לא היה מראש-העין
אלא מחדרה מזרח ועד לוד. הקו פעל כקו לנוסעים עד סוף שנות ה-60. הרכבת מחיפה לירושלים נסעה עד תחנת תפעול תל-ברוך ושם עלתה על הפיצול המזרחי, דרך הלונה פארק, תחנת בני-ברק (שנקראה בעבר בשמות : רמת-גן וגם בשם תל-אביב צפון), ראש העין (זו הדרומית ששופצה לפני 4 שנים) ומשם דרך נתב"ג (לא דרך הטרמינל אלא ליד הצמת שממזרח אליו), לוד ומשם לכוון י-ם (אחרי הפיצול בתחנת נען, בין הקו לבאר-שבע לזה לי-ם). רכבת זו פעלה עד אמצע שנות ה-90, ואז עם חיבור מסילות האיילון, כלומר חיבור ת"א מרכז (זו שבטעות נקראת תל-אביב צפון) דרך האיילון עד לליד תחנת ת"א דרום, היא (הרכבת מחיפה) עברה דרך תחנת ארלוזורוב ומשם דרומה לירושלים.
 

dvir golan

New member
סיפור הקו המזרחי - עובדות

הקו המזרחי(ראש העין-לוד)?
מה סיפורו? מתי פעל? הבנתי שהרבכת הישירה מחיפה לירושלים עברה שם. מה עוד?
סיפור הקו המזרחי - עובדות
כמה עובדות חשובות לגביו: עם הקמת המדינה היה נסיון לחדש את תנועת הרכבות בקו אך הדבר היה מאד בעייתי עקב קירבה יתרה לישובים ערבים ולגבול שביתת הנשק עם ירדן. קטע קצר מהקו ( ליד טול כרם) בכלל לא היה בשטח מדינה ישראל וכך הקטע החדש הראשון שניסלל אי פעם ע"י רכבת ישראל הוא מעקף בן 3 ק"מ שמסיר את הצורך לעבור דרך תחנת טול כרם..... גם לאחר השלמת המעקף, התנועה בקטע המסילה היתה מסוכנת ביותר, אך הצבא שהכיר בחשיבות האסטרטגית של הקו , היה מוכן לעשות את כל הנדרש בשביל לאבטח אותו ולאפשר תנועת רכבות משא ונוסעים בין חיפה לתל אביב ( דרך לוד) ריבוי פעולות חבלה בקו זירז את הקמת מסילת החוף,והתנועה במסילה המזרחית פחתה מאד עד כדי ביטולה בשנות השישים.
 
בטול כרם נתקע קטר 8F

סיפור הקו המזרחי - עובדות
כמה עובדות חשובות לגביו: עם הקמת המדינה היה נסיון לחדש את תנועת הרכבות בקו אך הדבר היה מאד בעייתי עקב קירבה יתרה לישובים ערבים ולגבול שביתת הנשק עם ירדן. קטע קצר מהקו ( ליד טול כרם) בכלל לא היה בשטח מדינה ישראל וכך הקטע החדש הראשון שניסלל אי פעם ע"י רכבת ישראל הוא מעקף בן 3 ק"מ שמסיר את הצורך לעבור דרך תחנת טול כרם..... גם לאחר השלמת המעקף, התנועה בקטע המסילה היתה מסוכנת ביותר, אך הצבא שהכיר בחשיבות האסטרטגית של הקו , היה מוכן לעשות את כל הנדרש בשביל לאבטח אותו ולאפשר תנועת רכבות משא ונוסעים בין חיפה לתל אביב ( דרך לוד) ריבוי פעולות חבלה בקו זירז את הקמת מסילת החוף,והתנועה במסילה המזרחית פחתה מאד עד כדי ביטולה בשנות השישים.
בטול כרם נתקע קטר 8F
ועמד שם מתפרק עד מלחמת ששת הימים. אני זכיתי לראות אותו אחרי המלחמה. אחר כך מישהו מחכמי חלם לקח אותו ופירק אותו לגרוטאות. למי שלא יודע, קטר 8F היה קטר קיטור חזק במיוחד שנבנה עבור חברת הרכבות LMS באנגליה לשימוש בעיקר ברכבות משא (מכאן ה F, כאשר ה 8 מסמל את עוצמת הקטר.). משקלו כשהוא עמוס במים ופחם היה 125 טון והוא יכול היה לגרור כ 1000 טון מטען. במלחמת העולם השניה ניבנו כ 800 קטרים כאלה לשימוש הצבא האנגלי וחלקם שירת במזרח התיכון. ה 70414 היה מהסוג הזה. כיום נותרו מעט קטרי 8F בעולם כאשר היחידים שנוסעים הם באנגליה. עמותה lms 8f locomotive sociaty מחזיקה קטר כזה ואני חבר בעמותה דבר ההופך אותי (אם לא יתגלה חבר נוסף) לישראלי היחיד שבבעלותו קטר קיטור נוסע (עם עוד 250 איש שחברים בעמותה)...
 
התמוונה אחרי שיפור

בטול כרם נתקע קטר 8F
ועמד שם מתפרק עד מלחמת ששת הימים. אני זכיתי לראות אותו אחרי המלחמה. אחר כך מישהו מחכמי חלם לקח אותו ופירק אותו לגרוטאות. למי שלא יודע, קטר 8F היה קטר קיטור חזק במיוחד שנבנה עבור חברת הרכבות LMS באנגליה לשימוש בעיקר ברכבות משא (מכאן ה F, כאשר ה 8 מסמל את עוצמת הקטר.). משקלו כשהוא עמוס במים ופחם היה 125 טון והוא יכול היה לגרור כ 1000 טון מטען. במלחמת העולם השניה ניבנו כ 800 קטרים כאלה לשימוש הצבא האנגלי וחלקם שירת במזרח התיכון. ה 70414 היה מהסוג הזה. כיום נותרו מעט קטרי 8F בעולם כאשר היחידים שנוסעים הם באנגליה. עמותה lms 8f locomotive sociaty מחזיקה קטר כזה ואני חבר בעמותה דבר ההופך אותי (אם לא יתגלה חבר נוסף) לישראלי היחיד שבבעלותו קטר קיטור נוסע (עם עוד 250 איש שחברים בעמותה)...
התמוונה אחרי שיפור
כדי שתוכלו לראות שוב את הקטר הנפלא הזה (זהו הקטר השייך לעמותה שאני חבר בה) ולראות גם מה הפסדנו כשהקטר בטול כרם נעלם...)
 
הקטר מטול-כרם: קטר מס' 70372 !

התמוונה אחרי שיפור
כדי שתוכלו לראות שוב את הקטר הנפלא הזה (זהו הקטר השייך לעמותה שאני חבר בה) ולראות גם מה הפסדנו כשהקטר בטול כרם נעלם...)
הקטר מטול-כרם: קטר מס' 70372 !
תאריך ההזמנה של קטר זה: חודש דצמבר 1940. נשלח לפרס והוכנס לשרות ברכבת הפרסית בחודשים ינואר - פברואר 1942 בקבלו את המס' 41.113. הופעל בפרס בשנים 1942 - 1946. בחודש נובמבר 1944 מוספר מחדש על-ידי מחלקת המלחמה (WD) במס' 70372. הועבר לכוחות המזרח התיכון בארץ- ישראל (MEF) בחודש מרס 1946. הועבר לרכבת המנדאט (PR) בחודש מאי 1946. הועבר לקו הרכבת חיפה - ביירות - טריפולי (HBT) במחצית השניה של שנת 1946. אוחסן בסדנאות הרכבת באכזיב במהלך שנת 1947. ננטש על מסילת הברזל המנותקת בקרבת טול-כרם שבשומרון בשנת 1948 כנראה ושם התגלו שרידיו לאחר חודש יוני 1967 עם תום מלחמת ששת-הימים. (קטר זה לא הוכנס מעולם למצאי קטרי "רכבת-ישראל" (IR) ומקום הימצאו לאחר מלחמת-השחרור עד לשנת 1967 היווה תעלומה !). [372]
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה