הקבלה בין מושגי אודיו למושגי וידאו

הקבלה בין מושגי אודיו למושגי וידאו

כולנו נחשפים למושגים שונים ומשונים הן בעולם האודיו והן בעולם הוידאו. תחביב המוסיקה ואודיו וקולנוע תמיד תפסו אצלי מקום של כבוד. עם השנים השתכלל התחביב בתוספת של וידאו טלוויזיה וכן המעבר לעולם הדיגטאלי הן של האודיו והן של הוידאו. לצורך הבנת מושגים מופשטים כמו ביטויים מתמטיים ואחרים, תמיד נעזרתי בהמחשה "ויזואלית" של מושגים שונים שבהם נתקלתי לאורך השנים. אני מביא כאן אוסף של הקבלות בין מושגים מעולם האודיו, למושגים מקבילים (לפחות בעיני) של עולם הוידאו. אני מוצא הקבלה זו מענינת ומרתקת במובנים מסוימים ואפילו די מדויקת (בעיני). אתם מוזמנים להוסיף הקבלות משלכם. הקבלה בין מושגי האודיו הדיגטאלי אל מושגי הוידאו הדיגטאלי (עם קצת נגיעה באנלוגי). רזולציית אות האודיו (16 ביט, 24 ביט): מקבילה בתמונה דיגטאלית לרזולוציית עומק הצבע, או ליתר דיוק, רמות אפור של המסך: כאשר המסך הוא בעל רזולוציית צבע נמוכה, כאשר מוצגת תמונה בעל גוון המשתנה בצורה קלה (נניח קיר של חדר בעל צללים) מבחינים בקפיצות של רמות משטחי הצבע (מאוד דומה למפת גאוגרפייה טופולוגית) הצבע מורכב משלשה צבעי יסוד, ואם רוצים להקביל זאת לאודיו, אזי ההקבלה צריכה להעשות לכמות רמות האפור שהמסך יודע לייצר, 8 ביט = 256 רמות אפור, 10 ביט = 1024 רמות אפור ו 12 ביט = 4096 רמות אפור. המקביל לתדר הדגימה של אות האודיו (44.1קה"צ, 48 קה"צ, 96 קה"צ ו 192 קה"צ) הוא רזולוציית המסך (כלפי מסך בעל גודל אחיד): ככל שרזולוציית המסך גבוהה יותר ניתן להבחין בו ביותר פרטים. ברזולוציות נמוכות מבחינים בקוביות מהן מורכבת התמונה. בהינתן שתי הקבלות אלו, המקביל לאות אודיו בעולם המסכים הדיגטאליים הוא לצורך העניין מסך שחור לבן בעל שורה אחת... המקביל לOVERSAMPLING וביצוע פילטר דיגטאלי על אות אודיו הוא ביצוע UPSCALING במסך דיגטאלי. רק שבמסך דיגטאלי מדובר על יחס נמוך יותר של משהו כמו X2 עד X3 במקרה הגבוה ביותר. המקביל לפילטר אנלוגי ביציאת ממירה Digital to Analog הוא מרחק הישיבה מהמסך: (מרחק ישיבה בו מפסיקים להבחין בקוביות מהן מורכבת התמונה במסך אקוויוולנטי לביצוע מסנן LPF ) המקביל ל"קיפול אות האודיו" כאשר תדר הדגימה נמוך מפעמיים התדר המקסימלי של האות (תנאי נייקוויסט) הוא תופעה הALIESING, (פילטר אנטי אלייסינג בעולם התמונות מגביל את רוחב הסרט של התמונה כך שיהיה נמוך ממחצית תדר הדגימה) המקביל להוספת "TREBLE" הוא חידוד התמונה (Sharpen). המקביל לאות אודיו חלש הוא חלקים כהים בתמונה (רמות השחור) המקביל להגברת אות אודיו הוספת קונטראסט בוידאו. המקביל לאות אודיו קטום או רווי הוא תמונה רוויה כתוצאה מקונטראסט יתר. המקביל לתופעת נדנוד אות אודיו (RINGING) היא צללים (פסים אנכיים מקבילים הנוצרים מימין למעבר חד בין שחור ללבן) המקביל לאות אודיו גל מרובע הוא הצגת קוביות שחור/לבן על גבי מסך. המקביל למגבר המוסיף חותם צליל משלו (אינו לינארי בתגובה לגל מדרגה/ריבועי) אינו טמפרטורת צבע של מסך שחור לבן , אלא הצגת גווני אפור משתנים בתוך אזורי צבע אחיד וצלליות בתחומי מעבר בין רמות אפור שונות. המקביל להוספת סאב וופר למערכת רמקולים תוספת של IRIS דינאמי במקרן. המקביל לאות סטריאופוני ותמונת סטריאו (וגם צליל הקפי ) הוא מקרן שלשה צבעים נפרדים מכויל CONVERGE וכך, המקבילה לבמת הסטריאו היא עומק הצבע המתקבל וכך, המקביל לאות מונו היא תמונת שחור לבן. המקביל לרעש רקע בחדר הוא אור, חדר שקט = חדר חשוך. המקביל לרחש רקע בהקלטה היא גרעיניות של הסרט הנצפה. המקביל לרחש בהגברה, הוא רעשים אקראיים שרואים על תמונה סטאטית, (תופעה אופיינית יותר בחיבורי וידאו אנלוגיים). המקביל לעיוותים באודיו היא תוספות לתמונה שלא היו קיימות במקור, קל יותר להבחין בעוותים כאלו כאשר בוחנים זאת עם אות בדיקה, בד"כ תמונת בדיקה סינטטית. המקביל לדחיסת אות אודיו MP3, WMA וכדומה היא דחיסת MPEG, AVI, MP4 וכדומה. המקביל לזמן תגובת מסך, תגובת מסך לתנועה, הוא SLEWRATE (בעיקר במגברי הספק) של האות. תופעה JITTER על אות וידאו מתבטא בתזוזה ימינה ושמאלה של מיקום הפיקסלים על המסך (רק במסך CRT) כך שקצה התמונה השמאלי נראה כמו "מסרק" משתנה. DITHER על אות אודיו מקביל להוספת גרעיניות לתמונת וידאו המלאה ב"קוביות" הנובעות מדחיסת יתר של האות. מה שיפה בשני העולמות הוא שהמקביל להופעה חיה היא הופעה חיה... למי הגיע עד כאן...מקווה שנהניתם פיני
 
למעלה