הצעת חוק- שינוי גיל פתיחת תיק אימוץ

משתפרת

New member
הצעת חוק- שינוי גיל פתיחת תיק אימוץ

הח"כים אפי איתם, צבי הנדל ואליהו גבאי הגישו הצעה לתיקון בחוק אימוץ ילדים, הצעה שמבקשת לשנות את הגיל בו ניתן למאומץ לפתוח את התיק. כותבי המאמר הם עורכי דין, שיכלו ללמוד טוב יותר את הנושא לפני שכתבו אותו. כבר המשפט הראשון שגוי: "כיום, חוק אימוץ ילדים, התשמ"א - 1981. מאפשר לילדים מאומצים כמו גם להורים ביולגים שילדיהם נמסרו לאימוץ (כרצונם או בניגוד לרצונם), לפתוח את תיק האימוץ שלהם". ההורים הביולוגיים לא יכולים לפתוח את התיק, הם יכולים לשמוע אם הילד חי, אם פתח את התיק, והם יכולים גם להכניס מכתבים ותמונות לתיק. גם בתיאור פתיחת התיק כותבים המחברים שהילד יקבל בין מעט פרטים גם פרטים מזהים על הוריו הביולוגיים, מה שממש איננו נכון. ולגופו של ענין- הצעת החוק מתיחסת לגיל 18 בו הצעירים עסוקים בבגרויות, גיוס, רשיון נהיגה וכדומה ואינם בשלים לפתיחת תיק האימוץ, או שאין להם אנרגיות להפנות אל הכיוון הזה. התיקון מציע אפשרות לפתיחת התיק בגיל 21, או בגיל 18 אחרי התייעצות של פקיד הסעד עם ההורים המאמצים. לדעתי- אין מתכון אחיד שמתאים לכל מי שרוצה לפתוח את תיק האימוץ. אני מסכימה עם כותבי המאמר שמי שבשל מספיק להתגייס לצבא- יש לסמוך על שיקול דעתו כשהוא מחליט לפתוח את תיק האימוץ. לא הייתי מתנה פתיחת תיק בפניה אל ההורים ובקבלת רשותם. פתיחת התיק היא פריבילגיה של מי שאומץ, המידע בו שייך לו וההחלטה את מי לשתף ומתי- של אותו אדם בלבד. אני בטוחה שהמאומץ יכול לקבל תמיכה מהוריו הן בעת פתיחת התיק והן בזמן שאחרי פתיחת התיק, כשעליו לעכל את המידע ואת ההכרויות החדשות, ולבדוק מה זה עושה לזהות העצמית שלו. לדעתי אם היחסים במשפחה פתוחים ותומכים האדם ממילא ישתף את הוריו בהתלבטויותיו, והוריו יתמכו בו כל זמן שיצטרך תמיכה. אם היחסים בבית אינם פתוחים והמאומץ מעונין להסתיר מהוריו את פתיחת התיק אסור לכפות עליו את הפיקוח שלהם, ובוודאי לא לתת להורים את זכות ההחלטה.
 

משתפרת

New member
והנה הצעת החוק

בקישור- ההצעה שהגישו הח"כים איתם, הנדל וגבאי לכנסת
 
מאד יתכן שעֶלֶם בן 18 לא בשל... אבל

אני בטוחה שבן 16.5 לא בשל כדי לקחת רכב ולנהוג ובת 17 (אם אני לא טועה)- לא בשלה להנשא אני בטוחה שבן 18 גם לא מוכן נפשית לקחת רובה- ולירות- ואני בטוחה שהוא לא בשל בשביל לשתות וסבורה שהוא לא מוכן =מחשבתית- להצביע לכנסת... אבל הוחלט שזהו גיל הבגרות, הגיל בו הוא בוגר לכל דבר ועניין- ולא צריך את הסכמת הוריו לכלום- למה להוציא מכלל זה את פתיחת תיק האימוץ? מדוע בשביל זה צריך להיות בוגר סופר? מאד לא מוצא חן בעיני גם- שפקידות סעד כאלו או אחרות יכולות לחליט מי מוכן נפשית לפתוח את התיק- ומאד מקוה שהן לא משתמשות בכח הזה שניתן בידיהן שלא בתבונה. כל פעם אני מוצאת סיבה נוספת לשמוח שלא אימצתי בארץ. ושרק אנחנו ההורים יכולים להחליט מה טוב לבן שלנו ומתי לגלות לו- ומה- ולא צריכים מתווכים שלצערי דעתי עליהן ועל שולחיהן -נחתמה פעם לפני שנים כשחשבתי לאמץ בארץ...
 
מסכימה עם דעתך, מלבד הפיסקה האחרונה.

דווקא אני רואה בדרך פתיחת התיק בארץ הליך מאוד מכבד את המאומץ. בארץ, מאומץ יכול להחליט שהוא פותח תיק מבלי לשתף את הוריו המאמצים. בארץ, להורים המאמצים אין שליטה על "מקורות המידע". בארץ, המאומץ הוא זה שמקבל את זכות הראשונים לדעת פרטים. בארץ, הסיכוי לסגור מעגל הרבה יותר גבוה שכן המידע מתועד והפרטים לגבי המקורות הביולוגיים, כנראה אמינים יותר מאשר בחו"ל, כך גם הסיכוי לאתר את הביולוגיים אם יחליט שכך הוא רוצה. לעומת זאת, באימוץ חו"ל, המאומץ תלוי לחלוטין ברצון הטוב של הוריו. ירצו יחשפו המידע, לא ירצו לא יחשפו. באימוץ חו"ל, המאומץ אינו יכול להגיע למידע מבלי לעבור דרך הוריו. באימוץ חו"ל, המאומץ לעולם לא ידע איזה מידע החליטו ההורים לחשוף ואיזה לסנן. באימוץ חו"ל, הסיכוי למצוא את הביולוגיים אחרי כל כך הרבה שנים הרבה יותר קטן. בקיצור, אין לי ויכוח על כך שהמשתנה האנושי בשרות למען הילד יכול להיות בעייתי ביותר. אבל בדיוק אותו הדבר יכול להיות לגבי ההורים המאמצים. בעיני, ברמת העיקרון, טוב יותר למאומץ כאשר הדברים מוסדרים על ידי גוף הפועל על פי חוק ונוהל אחיד.
 
../images/Emo45.gif וחוץ מזה שיתחילו להתעסק בדברים החשובים

באמת
 
../images/Emo45.gifנורא מוזרה לי ה'פתיחת תיק' הזאת

ממש מוזרה לי המחשבה שיש באיזה מקום 'תיק' שבו נמצאים פרטים הכי ראשוניים על חייו של הבן שלי, ושאני והוא מנועים מלגשת אליו, לפחות לעת עתה. באמת, איזה כיף שהבן שלי לא יצטרך לפתוח שום 'תיקים', בשום גיל.
 

דיונונה

New member
../images/Emo45.gif ולא רק נמצא באיזה מקום,

גם נתון לגחמות של פוליטיקאים מזדמנים בנוגע לפתיחתו וממי לבקש רשות ובאיזה גיל. מעניין שאף אחד לא מעלה הצעת חוק לדחות את גיל הגיוס בכמה שנים בגלל חוסר בשלות נפשית...
 

נעמי 17

New member
../images/Emo45.gif

אסור לשכוח כי בכל נושא האימוץ גם אם הוא בארץ וגם אם הוא בחו"ל רב הנסתר על הגלויי, אני לוקחת זאת כאקסיומה. מיד כשחזרנו לארץ, עלו לי מליון שאלות שלא שאלתי בזמן,על ההסטוריה , על הביולוגים על צלקת קטנה ולא משמעותית, אני יודעת היום שיש דברים רבים שלעולם לא נדע. גם אם היינו מאמצים בארץ לא היינו יודעים את כל ההסטוריה אני מניחה לנעלם להיות נעלם ומקבלת את זה מקווה שאשכיל לגדל את בני בידיעה שיש דברים שלעולם לא נדע.
 
אותי מעניין מה הניע אותם

להתעסק עם הנושא הזה. של מי היתה הפניה ומה הרקע לטפל בבעיה ה"כל כך בוערת "הזאת המדינה ישראל. חוץ מזה -שסעיף 34 הצחיק אותי עד מאוד. אחרי שהמאומץ בן ה21 יפתח את תיק האימוץ יורשו הוריו לדבר על התהליך כדיל הראות את היופי שבו. החברים הנדל ואיתם -הקשיבו -אני באופן אישי סיפרתי רבות ועוד אספר הרבה הטרם ימלאו לילדי 21 על היופי שבאימוץ ,ועל התהליך וכו' -האם כיום אני עוברת על החוק??? את ההחלטה האם לפתוח את התיק בגיל 18 או לחכות לאחרי הבגרויות/אחרי הצבא -נראה לי שיש להותיר בידי הילד. בכל שלב בחיים יש את ההתמודדות שלו ,ובכל שלב אפשר להגיד -שעכשיו זה לא מתאים. מתי זה כן מתאים? אם תשאלי את בני בן ה14 וכן את זה בן ה11 -שניהם חושבים שעכשיו זה זמן ממש טוב - הם ממש מרגישים בשלים (בכל אופן ,כדאי לעשות את זה לפני שיהיו מוטרדים מ הבגרויות ורשיון הנהיגה ...) אני חייבת לציין שגם בן ה 4 שלי - מרגיש בשל ,ושואל מעת לעת מתי הולכים לבקר את האשה שהייתי בבטן שלה צבי הנדל -לטיפולך -יוקדם גיל פתיחת התיק !!! (אני כמובן לא באמת חושבת ככה ,אבל אני חושבת שכו שגיל 18 בשל מספיק ללכת לצבא ,על כל המשתמע מכך ,להחזיק הגה ,להתחתן כך זה גם בוגר מסספיק להתמודד עם עובדות החיים . )
 
למעלה