הצעת חוק: מניעת התאבדויות

s h o o s h a

New member
הצעת חוק: מניעת התאבדויות

השנה 2007 מסתבר שרק עכשיו הבחינו קברניטי המדינה כי אחוזי המתאבדים בקרב האוכלוסיה הולכת וגדלה משנה לשנה. ממחקר שנערך נמצא שבשנת 2003 20% בני הנוער עברו נסיונות אובדניים. והאחוזים הרבה יותר גבוהים בקרב קשישים בני 75 ומעלה. "בשנת 2003 מספרם הוערך בכ-70. השיעור נמצא במגמת עלייה מראשית שנות ה-80' אז עמד על כ-6 אחוז בלבד. התאבדות היא סיבת המוות השנייה בקרב בני נוער אחרי תאונות דרכים. בקרב בני 15 ומעלה מתאבדים 14 מכל מאה אלף בני נוער. בקבוצות של יוצאי אתיופיה ויוצאי חבר העמים השיעור גבוה עוד יותר ומגיע ל-18 מקרי התאבדות למאה אלף בני נוער. אולם הקבוצה הגדולה ביותר מקרב המתאבדים היא קבוצת הקשישים בני 75 ומעלה. 46.1 מקרים של ניסיונות אובדניים אירעו לכל מאה אלף קשישים. שיעור המתאבדים בגיל זה הוא כ-32 מקרים למאה אלף נפש." ועוד לא דיברנו על הניסיונות שלא הצליחו אבל ישנה סבירות גבוהה שיהיו נסיונות חוזרים ויהיו גם 'הצלחות'. מה מציעה התוכנית? התוכנית הלאומית תטפל בנושא ההתאבדות מכמה זוויות. אחת מהן היא הגברת המודעות לאמצעי הזיהוי לאדם הנמצא בסכנת התאבדות בקרב הציבור הרחב ובקרב קהל כמו מורים, פסיכולוגים חינוכיים, עובדים סוציאליים ורופאי משפחה. לרופא יש יכולת איתור מאד גבוהה. נמצא כי שני שלישים מהמתאבדים ביקרו אצל רופא משפחה בחודש שקדם להתאבדות. מניעת התאבדויות הוא אינטרס של המדינה, שחייבת לדאוג לחיי אזרחיה. באופן ציני אפשר גם לציין שהמדינה חוסכת בצורה כזו עלות אשפוז של ארבעת אלפים בני אדם. מלבד הסברה והגברת המודעות פועלת הוועדה במישורים נוספים הקשורים לצמצום הזמינות של כלי נשק באוכלוסייה, הגבלה על מכירת תרופות ואפילו גידור של מקומות "מועדים להתאבדויות". במסגרת התוכנית הלאומית יאספו נתונים על מקרי אובדנות שיאפשרו להציג תמונת מצב מדוייקת. בתחום הטיפול אמורה התוכנית הלאומית להציע מוקדים שאליהם יוכלו לפנות אנשים במצוקה (מעבר ליוזמות התנדבותיות הקיימות היום, כמו בארגון ער"ן) ולהכשיר אנשי מקצוע לטיפול במצוקותיהם של מתאבדים. ב-13 במרץ יתקיים בירושלים כנס בנושא מניעת התאבדויות, שבו ישתתפו אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש עד כאן ההצעות. עכשיו, מה בפועל? וועדה מפקחת? הווה אומר אנשים שיאיישו את הוועדה, הווה אומר עוד שכר שיש לשלם, הווה אומר- עוד תקציבים עוד מוקדים? כמו בענין הוועדות כנסים? מישהו צריך לממן אותם. לא? ואני תוהה, האם לא עדיף לשפר את המצב במשק, לנסות ולשפר את מצבם הכלכלי של האוכלוסיות החלשות, לסייע להם להתקדם ולהרים ראש ולא להיות מדורגים כשכבות מצוקה וכאוכלוסיה תחת קו העוני. האם טיפול כזה לא עדיף על כל התקציבים שיושקעו בתוכנית [התוכנית, שעלותה מוערכת בסכום שבין 40 ל-50 מיליון שקלים תסייע לפי ההערכה להוריד את שיעור ההתאבדויות בישראל בכעשרה אחוזים] ואין כל ביטחון שיופק ממנה אפילו 1% מהיעדים שלה [עם כל הצער שבדבר].
 

tal2swissa

New member
אני בעד התכנית למניעת התאבדות.

לא חשוב כמה זה יעלה למדינה. יש פה עניין של חיי אדם, שהוא מעל לכל סוגיה תקציבית. בנוסף, התאבדות היא רצח. כך שבמניעת התאבדות מצילים את בני הנוער של העם היושב בציון מביצוע שפיכות דמים. לדעתי, מליוני שקלים מבזבזת המדינה בכל שנה בדברים בטלים. בין אם זה משחקי ספורט וכדורגל (בשבת, כמובן), תיאטרון, או במקרה הגרוע יותר - פעילות מסיון ( במסווה המזעזע של "בית יתומים"). מרגיז אותי שאנשים אטומים עושים את החשבון הכלכלי למדינה במצב כזה, כאשר נדרש תקציב לסיוע לנכים, פגועי נפש, או להצלת חיי אדם ולמניעת שפיכות דמים. לתגובות : טל אוראל איי סי קיו 206750957. או במסר.
 

robbar

New member
אבל שיפור מצב כלכלי זה דבר לא ממוקד

צריך מיליארדים ואם רוצים לפתור ביה צריך למצא פתרון נקודתי יותר. אני ממש לא יודע מה מונע התאבדויות אבל אני חושב שקווי ער"ן למיניהם הם פתרון מצויין לאנשים. את אולי מציעה לחלק כסף למי שנסה להתאבד? רוברט
 

s h o o s h a

New member
שיפור

בהחלט מסכימה שטיפול מצריך תקציבי ענק. אלא שהמיליונים שעומדים להיות מושקעים בתוכנית הזו, לצערי, וזו דעתי כמובן, ילכו למקומות הכי לא ראויים והכי לא קשורים לתוכנית המוצעת. וכך יווצר מצב שבו תוכנית אין וכספי משלם המיסים- גם הם אין. ולכן, עדיף, כדבריך, להשקיע מיליארדים- אם יש צורך, אולם במקומות הנכונים ותוך התמקדות בצרכים הנכונים ואז הפועל הישיר מכך יהיה הקטנת מקרי נסיונות ההתאבדות באוכלוסיה. לשאלך, אני מניחה ומאמינה שהיתה בה נימה צינית ...
 
אחת הדרכים למשל היא לעצור

את מה שקורה בתחום בריאות הנפש. מצד אחד סוגרים מחלקות ומצמצמים תקציבים לבתי חולים, מצד שני מצמצמים תקציבי שיקום והולכים לסגור את המרפאות... ודבר שני, היחס של החברה לזקנים שבתוכה, היחס של החברה לנטיות מיניות שונות מה"נורמה" (הרבה מנסיונות ההתאבדות בקרב בני נוער - נובעות מהסיבה הזאת), והיחס של החברה גם לאנשים בעלי בעיות נפשיות הוא על הקנטים. יש עוד הרבה מה לפתור בקשר לבעיה הזאת. אבל אולי כדאי שלפחות לא יחמירו אותה בכך שלא יהרגו את המוסדות שמעניקים טיפול לאנשים במצוקה.
 
על מנת להציל חיים

בכדי ליטול את חייך שלך צריך הרבה יותר מאשר מצוקות: כלכליות, משפחתיות, חברתיות וכו'. לדעתי קיימת רק סיבה "מוצדקת" אחת למעשה נואש כמו התאבדות והיא מחלה סופנית שאין ממנה מרפא. במקרה כזה שאתה חס וחלילה נידון לחיי סבל ומהווה נטל על יקיריך, המוצא היחיד שנראה לעיתים הגיוני הוא התאבדות, גם בקשה לניתוק ממכשירי הנשמה מהווה למעשה פעולת התאבדות לכל דבר. כל סיבה אחרת להתאבדות (ואת התמקדת על הנקודה האמיתית), קשורה לדעתי למחלה, או לחולשה נפשית כל שהיא. אז נכון שמצוקות לסוגיהן מקרבות לעיתים את האדם עד כדי מחשבה על מעשה נואש, אך אם הוא באמת חוצה את הקו האדום ומבצע מעשה אובדני, מצביע הדבר על בעיה נפשית חבויה או גלויה. ולכן ציינת נכון, לבתי החולים ולמוסדות לבריאות הנפש יש להעניק יותר תקציבים ולהכשיר יותר אנשי מקצוע בתחום. במקום זאת מצמצמים תקציבים, סוגרים מחלקות ומעסיקים עובדים בלתי מיומנים שלעיתים פוגעים יותר משעוזרים. ער"ן שהוזכר כאן הוא אחד המוסדות המפוארים שיש לנו. איננו מסוגלים אפילו לשער כמה חיים נצלו בזכות עבודת הקודש של המלאכים המאיישים אותו. אין לי בכלל ספק שאם המוסד הזה יסגר מחוסר תקציב, יעלה שעור המתאבדים פי כמה. ולכן אני מצטרף אליך בקריאה לתמיכה ממשלתית מוסדרת בבתי החולים, במוסדות לעזרה נפשית ולבריאות הנפש ובמוסדות ההתנדבותיים השונים, על מנת להציל חיים.
 

ניר1900

New member
כל כך אמיתי ונכון

אני מכיר את התהום והיא מציאות יומיומית עבורי. כל כך מתאים למקום משולל הרגישות הזה לטפל בנושא התאבדויות ע"י ניסיון להקשות על האקט עצמו ולא ע"י ניתוח והבנת הסיבות להתאבדויות וטיפול בהן. עצוב לי שאני מכיר את זה מהזווית שלי.
 

Narciss

New member
מי אמר שהתאבדות נובעת ממצב כלכלי!?!

אתה מניח פה הנחה שאין לה שום בסיס - שהסיבה להתאבדויות נובעת בעיקר מחוסר כסף... אני לא חושב שזה נכון האושר של אדם נובע מהרבה דברים מעבר לכסף. אני חושב למשל שחוסר בכסף אצל בני נוער זה דבר ממש משני. דברים שהרבה יותר משפיעים על אושר הוא היחס של האדם והחברה ומשמעות חייו , אי קבלה חברתית זה סיבה רצינית להתאבדות של בני נוער כי הם נמצאים בשלב שאצליהם זה דבר מרכזי בחיים..שלב אדלר .קשישים גם הם נמצאים במצב בו החברה כבר אינה זקוקה להם , הם אינם נמצאים במסגרת וזה גורם לבדידות ואומללות מעבר לזה כבר אין להם שום סיבה לחיות, הם מיצאו את חייהם ואת משמעותם,..וזה אפילו בעל משקל גדול יותר מחברה . חוסר משמעות בחיים הוא ניורוזה חברתית ושרק הולכת וגוברת בממדיה ... וזה אחראי על עליית כמות ההתאבדויות תקרא את הספרים של ויקטור פרנקל לידיעתך יש מחקר מעניין מאוד שכדי שתיתן את תושמת לבך אליו- הושוותה רמת האושר של של נכים בגפיים התחתונות , אנשים רגילים ואנשים שזכו בלוטו והתגלה שרמת האושר שלהם זהה למדי... מאוחר יותר נחקר וגולה שעד הכנסה של פחות מ1500 שקלים לחודש לאדם, הרמה הפיננסית לא משפיעה בצורה חזקה על רמת אושר של בן אדם. מעטים מאוד הם האנשים שהכנסתם כה נמוכה.
 

ניר1900

New member
מזל

מזל שאני מגיע מהבור הזה ואני יכול לחדש לך משהוא. לא טענתי מה היא הסיבה המרכזית להתאבדויות.פשוט אין לי נתונים וזה גם לא רלוונטי למה שטענתי. לחידוד- אומר שוב, אין טעם לטפל בהתאבדויות ע"י שיפור באיתור המוקדם כיעד אסטרטגי. יש טעם לבדוק מה מניע להתאבדויות ולטפל בדרך ולא בדקה האחרונה בקריאות נואשות לנשמה אומללה. אם מדובר בהתעללות לטפל בהתעללות, אם בתחושת חוסר אונים להבין מה דחף לה. על אותו מישקל אומר שהטיפול בתרופות אנטי דיכאוניות חסר טעם אם יש סיבה לדכאון והיא אינה מטופלת. זה הכל
 
למעלה