הצטננות מול שפעת

trilliane

Well-known member
מנהל
מדויק מאוד ומופיע בשלל מקורות, בבקשה:

"מה ההבדל בין שפעת להצטננות?
הגורם לשפעת, כאמור, הוא נגיף האינפלואנזה (Influenza Virus). מדובר במחלה קשה שכוללת חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, נזלת, שיעול וכאבי גרון. לעומת זאת הגורמים להצטננות הם נגיפים מסוגים אחרים, שאינם נגיפי שפעת."
שירותי בריאות כללית

"הצטננות (התקררות, צינון) היא מחלה שכוללת דלקת חריפה של דרכי הנשימה העליונות והאף, הנגרמת כתוצאה מזיהום בווירוסים שונים. תוארו מאות וירוסים שיכולים לגרום להצטננות. המחלה נחשבת קלה יחסית, אם כי התגלו לאחרונה זנים חדשים שעלולים להיות קטלניים בקבוצת סיכון של קשישים ותינוקות."
"שפעת היא מחלה ויראלית חריפה הנגרמת כתוצאה מהדבקה על ידי וירוס אינפלואנזה A או B."
אתר Doctors, מאת ד"ר עליזה זיידמן, מנהלת מחלקה פנימית ב', ביה"ח השרון.

"כיום מוכרים מעל 100 וירוסים שגורמים להצטננות, ולכן לא ניתן לחסן כנגדה.
לגבי שפעת, מוכרים הרבה פחות וירוסים, לכן ניתן להתחסן כנגדה."
קופ"ח לאומית, ד"ר גרי בלומברג

האם זו שפעת או הצטננות? ["את"]
מאת ד"ר הרצל סלמן, מומחה לרפואה פנימית ומחלות ריאה, מנהל מחלקה פנימית ג' בבי"ח השרון.
(אין לי ציטוט מסוים, פשוט קישור שימושי נוסף שסוקר את ההבדלים בין המחלות).

"הצטננות היא המחלה השכיחה ביותר בעולם, ונקראת בשפה הרפואית רינופארינגיטיס נגיפי. זוהי מחלה הנגרמת על ידי וירוסים הקרויים רינו-וירוס. ההדבקה נעשית באמצעות רסיסי רוק ונזלת, לאחריה מתחיל הנגיף להשתכפל בתוך 12 שעות. אז מתחילה המחלה לתת את אותותיה בהדרגה, במהלך 5 ימים מההדבקה הראשונית."

"השפעת היא מחלה הנגרמת על ידי וירוסים ממשפחת אורתומיקסו, ובהם אינפלואנזה A, B, C. לאחר ההדבקה בוירוס השפעת, משתכפל הנגיף בתוך שבוע, אז פורצים הסימפטומים ביום אחד. אלה כוללים כמעט תמיד חום גבוה, כאב ראש עז, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת, כאב גרון, או תחושה של לחץ בחזה שכיחים פחות בשפעת."
אבחנו עצמכם: יש לי שפעת או רק הצטננות?
ד"ר איתי גל, YNET

According to the Mayo Clinic, more than 100 different viruses can cause the common cold. However, the rhinovirus is most often the one that makes people sneeze and sniffle, and it’s highly contagious (Mayo, 2011). Most cold-causing viruses thrive in environments with low humidity, which may be why colds are more common during the fall and winter months. However, you can catch a cold any time during the year.

The seasonal flu is caused by the influenza A and B viruses. Active strains of influenza virus vary from year to year. That’s why a new flu vaccine is released each year.
http://www.healthline.com/health/cold-flu/cold-or-flu#2

ולקינוח, ה-CDC:
What is the difference between a cold and the flu?
The flu and the common cold are both respiratory illnesses but they are caused by different viruses. Because these two types of illnesses have similar flu-like symptoms, it can be difficult to tell the difference between them based on symptoms alone. In general, the flu is worse than the common cold, and symptoms such as fever, body aches, extreme tiredness, and dry cough are more common and intense. Colds are usually milder than the flu. People with colds are more likely to have a runny or stuffy nose. Colds generally do not result in serious health problems, such as pneumonia, bacterial infections, or hospitalizations.
http://www.cdc.gov/flu/about/qa/coldflu.htm

אז גם אם מצאת מקור אחד שמחשיב את השפעת כסוג של הצטננות, משלל מקורות כאלה ואחרים (יש עוד רבים) זו לא ההגדרה המקובלת. אני לא רופאה ואת מה שכתבתי לא המצאתי אלא ביססתי על מה שקראתי. אם אתה רוצה להתווכח עם הרופאים האלה, לבריאות. בשורה התחתונה, חיסון נגד שפעת מונע (בתקווה) שפעת. אין לו השפעה על נגיפי הצטננות (כאמור, יש מאות כאלה) כי הוא מכיל רק זנים בודדים של שפעת ותו לא.
 

Freemee

New member
הצטננות מול שפעת

אהלן,

יש לי ויכוח עם חבר. לעתים יש לי מקרי הצטננות של נזלת או כאב גרון. הוא טוען כל שנה שכדאי לי לעשות חיסון לשפעת וזה יפתור את זה.
לפי מה שהבנתי הצטננות ושפעת אלו שני דברים שונים, לכן אם אני חוטף הצטננות אבל לא שפעת, לא יעזור לי לעשות חיסון שפעת (נעזוב כרגע אם בכלל כדאי או לא כדאי לעשות חיסון).
מה אתם אומרים? האם חיסון נגד שפעת יכול איכשהו למנוע הצטננות? כביכול הוא מטפל רק בחיידקים של השפעת, לא?

תודה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין קשר, נגיפים שונים לחלוטין

במקרה יצא שגיגלתי את הנושא ממש לפני כמה ימים, יש שלל אתרים שמסבירים את ההבדלים. פשוט גגל "הצטננות לעומת שפעת" או "ההבדל בין הצטננות לשפעת".

לשפעת יש נגיף מסוים שאמנם עובר מוטציות כל עונה אבל ע"ס הנעשה במדינות אחרות ניתן להעריך מה יהיו הזנים השליטים ולחסן בהתאם (הצלחת החיסון תלויה במידה רבה בהצלחת ההערכה). להצטננות יש כמה מאות נגיפים (רינו-וירוס) ולכן אפשר להצטנן שוב ושוב ושוב לא רק כל שנה אלא גם כמה פעמים במהלכה...
ולא ניתן לחסן נגדה.

כמו כן מניסיון אישי אני יכולה להעיד שחיסונים נגד שפעת אכן עזרו לי לא לחלות בשפעת (אם כי גם בשנים ספורות שבהן לא התחסנתי לא חליתי) אבל לא מונעים כלל הצטננויות
(הלוואי!). מה שמונע הצטננויות הוא הקפדה על הגיינה ושמירת מרחק מאנשים חולים עד כמה שניתן (בתקווה שהם לא יתקרבו אליך...). אם נמצאים במרחב ציבורי כמו אוטובוס, למשל, לא לגעת בפנים (כלומר לא להחזיק את העמוד ואז לשפשף את העיניים, למשל) ולשטוף הרבה ידיים, בעיקר לפני שאוכלים או נוגעים בפנים, בפרט אם זה אחרי שנוגעים במשהו ציבורי (ידיות של דלתות, כפתורים במעלית, כסף, מקלדת של מחשב לא אישי וכו').
 

Freemee

New member
תודה, אכן מה שחשבתי

גם אני קראתי את הכתבות האלו באינטרנט אבל אף אחד לא דיבר על הקשר בין חיסון נגד שפעת להצטננות אבל נראה שלפי ההגיון לא אמור להיות קשר. אז נחיה מאושרים בלי חיסון נגד שפעת כרגע אבל עם הצטננויות מדי פעם :\
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זכור לי שבחלק מהכתבות דווקא הוסבר מדוע אין חיסון להצטננות

כמו גם העובדה שאלה שתי מחלות שנגרמות ע"י נגיפים מסוגים שונים (לא אותה משפחה בכלל) ולכן אין דמיון בין הגורמים; רק חלק מהתסמינים משותפים ולכן אנשים מתבלבלים. ניסיתי לחפש עכשיו מקור מסוים שמסביר זאת אבל אני לא זוכרת באיזה מהם זה היה (חפרתי,קראתי כעשרה...
).
&nbsp
אני מרגישה ששמירה על הגיינה ושמירת מרחק מאנשים חולים עוזרת לי להידבק פחות. אני כמובן מתחסנת גם נגד שפעת, שיהיה. גם אם אני בד"כ לא נדבקת, עדיף לא להידבק בכלל... ואני חושבת שזה חשוב, כי גם אם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להיות חולים יש רבים שלא, ולמרבה האירוניה והצער הם בדיוק האנשים שלא מצליחים לפתח חסינות מספקת (או לא יכולים להתחסן כלל) והמינימום שאנחנו יכולים לעשות כחברה (העם דורש צדק חברתי, לא?) זה להתחסן כדי לא לחלות בעצמנו ולהדביק אותם (והי, לא לחלות בעצמנו בשפעת זה מצוין בפני עצמו).
 

קליטו

New member
הצטננות זה בריא

יהיה זה טיפשי לעצור אי נעימות ולהזיק לבריאות, יש לאפשר לגוף לשחרר הפרשות ורעלים.
ככה זה לפי הרפואה הטיבעית.
אגב, יש ביוטיוב הרצאה מאלפת בנושא, מפי המטפל הרב אשרוב
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הצטננות היא זיהום נגיפי של הלוע ודרכי הנשימה העליונות

אין שום דבר בריא בזיהום ואין קשר לשחרור ולהפרשת "רעלים"... להפך, בזמן מחלה המערכת החיסונית עסוקה והגוף נחלש, מה שמאפשר לחיידקים אחרים בגוף "לתפוס טרמפ" ולהצטרף לחגיגה, למשל בדלקות אוזניים אצל ילדים. בתור ילדה "גרתי" על הספסל מחוץ לרופא אף אוזן גרון, וה"בריאות" שקיבלתי מאותן דלקות חוזרות דפקה לי את ה"צנרת" לכל החיים, מה אומר ומה אגיד, אני "נהנית" מההשלכות עד היום.

&nbsp
אם ב"רפואה" הטבעית עדיף להיות חולה אז בשביל מה צריך אותה בכלל? להיות חולה אפשר בלי שום רפואה בכלל, זה הכי טבעי שיש. באפריקה יש אין ספור אנשים שחיים טבעי לגמרי, אחלה חיים (אם מתעלמים מאיכות החיים ומאורכם... בקטנה).
 
למעלה