הפעל עבד שייך לגזרת השלמים..אבל:

ציפלך

New member
מצטער

אבל אני לא רואה כאן שום "תהליך", שום "התרחשות" ושום "מעבר". אני רואה שצורת היחיד היא דיבר וצורת הרבים היא דיברו. השאר, אני חושש, הוא אך משאות שוא, כולל כמובן ענין השווא ה"נע".
 

or99

New member
שומעים.

אתה חולק על זה שבמילה דיבר ההטעמה היא בב' ובדיברו ההטעמה בר'?
 

or99

New member
ואני מתכוון לצורות ששומעים בדיבור בד"כ.

אל תכניס פה צורות אחרות.
 

ציפלך

New member
לא

אני חולק, או יותר נכון אני לא מכיר בצורך, באמיתות או בתקֵפוּת הטענה ש"חל" או "מתרחש" כאן איזשהו "תהליך" שבו הטעם "עובר" או "זז" ממקומו במלה דיבר למקומו במלה דיברו וש"כתוצאה מכך" תנועת הצרה "נחטפת" (חלקית כי היא הרי מוּמרת בשווא "נע"). הטעם במלה דיבר נמצא במקום המצאו והטעם במלה דיברו נמצא במקום המצאו. במלה דיבר קימות שתי תנועות ובמלה דיברו קימות שתי תנועות, וזהו.
 

or99

New member
טוב שאתה לפחות מודה במשפט האחרון שאמרת.

(לא ברור למה אתה מתעקש לא לציין את האותיות ב' ור' בשמן, אבל מילא). ואם אתה מודה בזה, נשאלת השאלה הבאה: למה כאן ההטעמה בב' וכאן ההטעמה בר'? אותך השאלה לא מעניינת ואתה לא מכיר בצורך בהסברים? אחלה. יש כאלה שאותם זה דווקא כן מעניין.
 

or99

New member
ואגב, אם תאזין להקלטות של מבטא מזרחי...

תוכל לראות שהם מבטאים שלוש תנועות. וזאת עובדה שלא ניתנת לויכוח.
 

ציפלך

New member
אני חושש

שלא הצלחתי להסביר את עצמי נכונה. אני מוכן להסכים אתך בקלי קלות ובכל לב שהטעם במלה דיבר נמצאת על האות ב והטעם במלה דיברו נמצא על האות ר. אני רק אומר שהטענה שהטעם "זז" מהאות ב לאות ר וש"כתוצאה מכך" תנועת הצרה "נחטפת" נראית לי דמיונית ומיותרת. במלים אחרות, "חוק החיטוף", שיוצא מתוך ההנחה הפשטנית שאם צורת היחיד היא דיבֵּר אז צריך שצורת הרבים תהיה דיבֵּרוּ, הוא לדעתי חסר שחר. לא צריך שיהיה שום יחס או קשר בין מקום הטעם במלים שונות. כמובן שלכל דבר אפשר למצוא "הסבר" עם כל מיני חִצִּים כאלה -> ולהעלות אותו תוך כך לדרגת "חוק" למגינת לבם של תלמידינו. כל שניתן לומר כאן הוא שהמלה דיבר מכילה שתי תנועות שהן עוקבות ושהמילה דיברו מכילה גם היא אך שתי תנועות אבל שהן נחצצות עכשיו על ידי העיצור ב.
 

or99

New member
איפה ההטעמה במילה דיברו?

(אני מקווה שאתה פחות מכיר במושג הטעמה)
 

talya18

New member
למי שיהיה הסבר עם סובלנות להדיוטות,אשמח לשמוע

תודה רבה.
 

or99

New member
השאלה שלך לא ברורה.

לא הבנתי את המשפט "התנועה נופלת לפני סופית כשהיא תנועה".
 

לשונאי10

New member
כמו שעניתי לך וגם הדגמתי והסברתי -

חלה כאן היחטפות. התנועה ב-ב' נחטפת (מקבלת שווא נע) בגלל מעבר הטעם, כמו שהדגמתי.
 
למעלה