ואברהם זקן בא בימים
מתנצל תחילה על מעט הבלאגן ואי הסדר עקב הקישור הישיר להודעותיו של טוהר. העיקר הכוונה. כדי שלא אשכח, האיור המצורף - באדיבותו של יוני גרשטיין (כל הזכויות שמורות). השבוע (נכון לשעה זאת: בשבוע שחלף) נפטר אדם יקר - ח.כ. אברהם רביץ ז"ל. מעולם לא הייתי מתומכיו הפוליטיים. בפעם היחידה, שהצבעתי לאגודת ישראל (כך נקראה אז), דגל התורה רצה ברשימה נפרדית. בכל זאת אני רוצה לדבר על אברהם האיש ועל מידת החסד, שבערה בכל עצמותיו. הרב רביץ ז"ל נולד בת"א הקטנה של "אותם הימים", שמוסדות תורה וחסד היו בה (ואף אנוכי ביליתי בה 7 שנים מימי ילדותי, כפי שכתבתי במוצ"ש שעברה). בצעירותו - למרות אי הנוחות מצד ראשי הישיבות, שבהן למד, שירת בלח"י, כשכל מטרתו הייתה לגרש את הבריטים מהארץ. לאחר מכן התגייס לצה"ל (עוד לפני הקמת הנח"ל הרדי) ומכאן החלה פעילותו הציבורית לנסוק. נושא התשובה בער בעצמותיו ומשום כך ייסד את המחלקה הישראלית בישיבת "אור שמח" (לחוזרים בתשובה) ולאיר מכן נתמנה לעמוד בראשה. הוא והרב איקא ישראלי, שהיה למעשה החוזר בתשובה המפורסם הראשון בתקופה, שבה חזרו בתשובה אומנים ידועים כמו הרב מרדכי (פופיק) ארנון, שהיה חבר ב"שלישיית התאומים, והרב אורי זוהר, שהיה בדרן ידוע ופופולארי מאוד, הקימו תחילה גרעין של שיעורי תורה בביתם ורק משצר היה המקום מלהכיל את כל המידפקים על דלתותיהם עברו למסגרת ממוסדת. שולחנו היה מלא תמיד באורחים, שרובם היו חילוניים. הם אהבו את הרב רביץ ונהנו לסעוד איתו בשבתות וחגים. אף אחד לא נצטווה, שלא לחלל שבת בכל צורה שהיא, אולם רבים נמנעו מכך משום יחס של כבוד והערכה לאיש. כל הליכותיו של הרב רביץ היו בנחת. אילו היו שואלים אותו אישית, היה מעדיף להימנע מלחוקק חוקים דתיים כפייתיים ולעסוק בהסברה, שהתועלת שבה הייתה מרובה מעל כל חוק. אומנם סביר להניח, שלא הכל היו מסכימים לדעתו, אבל הכל היו מכבדים אותו. אחד החוקים הידועים, שאותם העביר בכנסת, היה "חוק טל" הידוע. להזכיר את השתלשלות העניינים. מאז ימי בן-גוריון היו תלמידי הישיבות הגבוהות, ש"תורתם אומנותם" פטורים משירות צבאי בהתאם לתקנה של שר הביטחון דאז (בן-גוריון). כנראה בן-גוריון לא שיער, שיגיע היום ושיעור הפטורים יגיע לשיעורים אינפלציוניים בו בזמן, שלא כל הפטורים התכוונו לשם שמים דווקא, וחלק לא מבוטל מהם עסק בעבודות צדדיות ובלבד שלא להתגייס לצה"ל. רביץ ז"ל אף היה שותף לוועדת טל, שישבה על המדוכה בעקבות בג"ץ, שחייב את הכנסת להגדיר את מעמדם של בני הישיבות בחוק. "חוק טל" מעולם לא עמד בלב הקוצנזוס החרדי ורוב הרבנים ראו בו את הרע במיעוטו. עם זאת היו מעט רבנים, שלחמו בנחרצות נגד החוק ולא מעט מאלה אף יצאו חוצץ נגדו ודרשו להעבירו מכהונתו בכנסת. הרב רביץ לא התייאש והמשיך בדרכי הנועם שלו גם נגד אלה, ש"בחשו בקדרה" נגדו חהסביר עד כמה חשוב החוק לנוכח הסכנה של פסיקת הבג"ץ נגד בחורי הישיבות. חוק זה אולי לא צמצם בהרבה את מספרם של בני הישיבות, שלא התגייסו לצה"ל, אבל לפחות הפחית את המתח ואת הסכנה שבהתערבות בג"ץ בנושא זה. למרות כל זאת גם בפעילותו העניפה בכנסת השתדל למעט בדיבור בדברים, שלא נתבקש לדבר. משום כך לא נשמעה ממנו אף פעם התייחסות שלילית לחילוניים או לכל קבוצה אחרת, שהשקפותיה נגדו את דעותיו. בשנות החמישים היה פעיל בארגון "יד לאחים", שעסק באותם ימים בחינוך ילדי העולים. מחזה מפחיד היה, כאשר ראה את ילדי העולים, שחלקם - פיאותיהם המסולסלות טרם נגזזו, אולם הכיפה שלראשם כבר הוסרה. אלה היו הימים של שלטון מפא"י הידוע, שראה בילדי העולים (במיוחד מתימן וממרוקו) מעין סוג ב' של ילדים ממשפחות פרימיטיביות (אומנם בארצות אלו לא היה "חוק חינוך חובה" אבל שמירה על ערכי היהדות הייתה מעל לכל חוק), ולכן הרשו לעצמם להעביר את הילדים לקיבוצים חילוניים (אחד מהם הוא קיבוץ עין שמר) על מנת שיינקו מתרבות חדשה ויהיו אנשים "מודרניים" ו"מתקדמים". הרב רביץ ז"ל לחם בכל כוחו בגזירות אלו ולא נח ולא שקט עד אשר הצליח להשיג תרומה נכבדה לרכישת ציציות וכיפות עבור הילדים. כאמור לא תמיד אפשר היה להסכים עם דעותיו אבל תמיד אפשר היה להסכים, שאפשרי בהחלט "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". הדברים הנ"ל מעובדים מ"מקור ראשון". שיר השבוע מוקדש לתל אביב של אותם הימים (שבהם גם אני גרתי שם). השיר היפהפה זכה לכמה ביצועים יפים: במקור ביצעה אותו ריקה זראי, גם יזהר כהן ביצע אותו, אריק איינשטיין ועוד. דמיינו לעצמכם את העיר תל-אביב בלי בניינים גבוהים, בלי כבישים, בלי אינספור מכוניות דוהרות, אוטובוסים מרעישים ומפיצי עשן והמוני אנשים ברחובות. כך תיאר את העיר יצחק יצחקי בשירו "גן השקמים":
גן השיקמים מילים: יצחק יצחקי לחן: יוחנן זראי היה היו כאן פעם שיקמים, חולות מסביב וגם נוף. העיר תל אביב של אותם הימים היתה בית בודד על החוף. ויש לפעמים נערכו ישיבות מתחת שקמים אז בצל, וליד העצים צחקו הבנות וענו בזמרה: "הי ילל". פזמון: כן זהו, כן זהו, זה
גן השיקמים. היו גם כאלה אי אז בימים. גדלה תל אביב מסביבה פרברים הכל בה תוכנן ונבדק. נבנו בה כבישים נשכחו השיקמים והלבין אז ראשם מאבק. הכל כאן נבנה בקצבו של הדור - חנויות ובתי שחקים, אך רק אם נפנה מבטנו אחרו, ניזכר בשיקמים ירוקים. פזמון: כן זהו, כן זהו, זה
גן השיקמים. היו גם כאלה אי אז בימים. היום השיקמים נעלמו ואינם - רק שלט את שמם עוד מזכיר, כמה ציפורים וספסל מיותם ניצב בליבה של העיר. ומושך הוא אליו, כשהערב יורד ועולים במרום כוכבים, קבצן מן הרחוב או הלך בודד או זוג צעירים אוהבים. פזמון: כן זהו, כן זהו, זה
גן השיקמים. היו גם כאלה אי אז בימים השיר נכתב בתחילת שנות ה- 50. הדובר מציין את השינוי הגדול שחל בעיר מאז שהיא נוסדה בשנת 1909, והוא מתגעגע לימי
גן השיקמים הרחוקים. המשורר מדגיש את הגעגועים העזים שלו באמצעות השימוש בפעלים רבים בזמן עבר לכל אורך השיר: "נערכו", "צחקו", "תוכנן", "נבדק", "נבנה", "נעלמו". בשיר יש גם ביטוים רבים אחרים שמעוררים תחושה חזקה של תקופה רחוקה ואחרת: "היו היו", "הייתה", "אי אז בימים", "נפנה מבטנו אחור". בבית הרביעי של השיר הדובר מצטער על כך שבתל-אביב לא נותרו שיקמים, השיקמים "נעלמו". עץ שיקמה ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב:
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=18456 לא רחוק מהמקום, שבו גרתי בעבר, ולא הרחק מתחנת המוצא של קו 61, שהיה למעשה קו מפוצל: זרוע א' לבני ברק וזרוע ב' לרמת יצחק (כיום קו 62), שאליו היינו מגיעים מבני ברק של פעם ברדכנו ל"שוק בצלאל" ול"שוק הכרמל". הדובר בשיר נזכר בדמיונו בתל-אביב אחרת, כשהיא הייתה עוד עיר צעירה. בבית הראשון של השיר הדובר מזכיר בגעגוע את עצי השיקמים, את החולות ואת הנוף של תל-אביב בימיה הראשונים. במקום מאות הבניינים וגורדי השחקים, עשרות בתי-הקפה והחנויות בתל-אביב של היום, תל-אביב של אז הייתה רק "בית בודד על החוף", אנשים היו נפגשים בחוץ בצל עצי השקמה, חבורות חבורות, משוחחים, צוחקים, ושרים משירי ארץ ישראל.