הפינה השבועית - מקימים בית ספר

kagome10

New member
הפינה השבועית - מקימים בית ספר

כבר כמה חודשים מסתובבת בראשי המחשבה על בית הספר האידיאלי. פרויקט זה יביא לידי ביטוי את הערכים המהותיים ביותר שלי. הערכים החשובים ביותר לאדם הם הערכים אותם הוא רוצה להקנות לילדיו. מסיבה זו דחיתי שוב ושוב פרויקט זה עד לזמן בו אוכל להקדיש לו את תשומת הלב הראויה. התכוונתי להעלות שאלות בנושא מהותי זה בפורום. לפני כמה ימים התחלתי לקרוא את הספר "דרוש הכפר כולו" של הילארי רודאהם קלינטון. בספר דובר על חינוך, והוא היה אחת הסיבות בגללן םקחתי דף והתחלתי לרשום את השאלות שיש לענות עליהן על מנת לתאר את בית הספר האידיאלי. הגעתי בקלות שני דפים, וזאת מבלי שנגעתי בכל הנקודות החשובות. באותו היום הבנתי שהרעיון להעלות את הנושא בשרשור אחד שגוי. השרשור יהיה ארוך מידי, ולא תהיה אפשרות לדיון מעמיק. שלחתי מסר לגילי היקרה וביקשתי את עצתה. עצתה הייתה לפצל את הנושא למספר דיונים. מכיוון שהשאלות רבות ומהותיות החלטתי להעלות שאלה אחת בשבוע, בפינה שבועית. אני מקווה שכל חברי הפורום יביעו את דעתם, ושלא רק כל אחת בנפרד תחליט מה הוא בית הספר האידיאלי בעיניה, אלא גם נוכל להסכים על בית ספר פורומי משותף, בית ספר שלו היה קיים, כולנו היינו מסכימים לשלוח לשם אל ילדינו, האמיתיים או ההיפוטטיים. בדף שלי היו מספר נושאים, וחלק מהם היו שלובים זה בזה, כך שלא ניתן לקבוע דבר אחד בטרם נקבעו הנושאים הקודמים. התלבטתי מאיזו שאלה להתחיל, והקשבתי ליקום. את התשובה מצאתי אתמול. אתמול הייתה לי בגרות בלשון. במהלך הבגרות נערים ששיחקו במגרש מאחורי הכיתה הפריעו לנבחנים, ואחת הנערות צעקה להם וביקשה לשחק בשקט, ולא לצעוק ולהפריע. כאשר אחד מהנבחנים סיים את הבחינה, המשגיח על הבחינה ביקש ממנו שיגש לנערים המפריעים , הנער אמר שיבקש מהם להפסיק. המשגיח אמר שעדיף שיתן להם שתי סתירות. ולי היה ברור שלו הוא היה מורה, הרי שכל ניסיון שלו לחנך בצורה שתמנע אלימות יעלה בתוהו. בהתחלה חשבתי לשאול מהן הדרישות מהמורים בבית הספר. אולם אז הבנתי שאוכל לשאול רק בנוגע לאיכויות האישיות שלהם, ולא בנוגע להשכלתם המקצועית, שכן כדי לשאול על כך יש צורך קודם לקבוע מה הם מקצועות הלימוד. אז התכוונתי לשאול מה הן תכונות האופי שצריכות להיות למורים, ולבקש מכם לסדר אותן על פי סדר עדיפויות או שיטת ניקוד כלשהי. אולם אז שאלתי את עצמי, האם אין זו אפליה פסולה של אדם 0 לא לקבל אותו לעבודה כי דעותיו בנושא חינוך שונות מדעת בית הספר. מצד שני, הרי חינוך ילדים הוא נושא חשוב, ודרך החינוך הבסיסית ביותר, ויש האומרים שהיחידה האפשרית, היא דוגמא אישית. כך שהנושא לדיון הראשון שאני מעלה הוא: האם נכון לתת לדעותיו ותכונותיו של המועמד להיות מורה משקת בהחלטה האם לקבלו לעבודה? אם כן, אילו תכונות אופי נחוצות, ובאיזה סדר עדיפויות? ושיר לשבועות: http://www.youtube.com/watch?v=QrBazMxQ6I0
 

susony

New member
אהבתי את השאלה,

השאלה שאת שואלת היא באמת שאלה כבדה מאד ועמוקה מאד. אני גם חושב שבתי הספר היום רחוקים מאד מלהיות אידאלים, ויש מקום לפרק לבחון לעומק את הדרך בה אנחנו מחנכים את הילדים שלנו. בקשר לשאלתך, אני לא חושב שתכונות אופי הם המדד לקבלה לעבודה, אני גם מאמין שתכונות זה משהו נרכש, שנית לשנות אם באמת רוצים. אני חושב שמדד לקבלה לעבודה יהיה המחוייבות של המורה לעשות עבודה על החיים שלו עצמו. וזו גם הדוגמא שהוא ייתן לתלמידים שלו. אני חושב שהדוגמא האישית צריכה להיות בעבודה ובמחוייבות לעבודה ולא בתכונות אופי.
 

IBP1

New member
דעתי היא מאוד קצרה.....

בעניין זה....השיעורים צריכים להיות מבוססים על 2 רעיונות עיקריים שאבא שלי ניסה להחדיר בילדיו.....: 1. להיות בן אדם . 2. להיות מי שאתה ולא להתבייש בזה. זה נראה קל אבל מאוד קשה המשימה הזאת ,לכן אני ממליץ להתחיל לחנך לכך מגיל 0 .
 

kagome10

New member
מקרה מבחן: המשגיח מהבגרות בלשון

האם היית מקבל אותו לעבודה בבית הספר של הילדים שלך? הוא כנראה מחוייב לעבודה, פשוט חושב שהעצה שצריך לתת לנער שמתמודד עם בעיה היא לתת שתי סתירות.
 

susony

New member
יש הבדל בין מחוייבות לחנך אחרים

לבין מחוייבות להתפתחות עצמית. אם אותו אדם מחוייב לעבודה עצמית, הרי שניתן לעבוד על כל מקרה, ולבחון מהם ההשלכות של כל פעולה. במצב כזה, אותו אדם יכול להוות דוגמא. אולי אפילו ניתן לבחון פעולות והשלכות של פעולות עם התלמידים. ולבחון ביחד איך ניתן להתפתח מזה. אני יכול להגיד לך שכמורה בתיכון, לפעמים אני תופס את עצמי לאחר מעשה אחרי שעשיתי פעולות שאינן במקום, ושיכולות להצטייר רע בעיניי התלמידים והנהלה. מורים כמו כל אדם אחר, עושים טעויות. השאלה היא, האם המורים מחוייבית להתפתחות עצמית או שהם מחוייבים לעבודה שלהם? האם לומדים מהטעויות, איך לומדים ומה לומדים עבור העתיד? אם אני מחוייב לעבודה, ואני מתייחס להוראה כאל עבודה טכנית, ההתייחסות תהיה שונה מאשר אם המחוייבות שלי היא להתפתחות העצמית שלי. אני גם חושב שבית הספר ומערכת היחסים בבית הספר תהיה שונה, אם המוקד ישתנה לכיוון העבודה העצמית של מורים במקום איך להעביר תלמידים מבחני בגרות. אם מורה מחוייב להתפתחות העצמית שלו, הוא יוכל להביא את זה גם לתלמידים, ואני חושב שזו יכולה להיות דוגמה מצויינת. אין ספק שאותו אדם משגיח צריך לשנות את דפוס מחשבתו, אבל המשגיחים בבחינות הבגרות אינם אנשי חינוך, הם אנשים שבד"כ לא עובדים, ושכל העבודה שלהם היא השגחה בבחינות הבגרות, כלומר, עבודה זמנית למספר מוגבל שעות שבועיות.
 

kagome10

New member
האם יהיו בכלל מבחני בגרות בבית הספר האידיאלי?

לדעתי, אתה צודק לחלוטין. וצריך להקדיש לזה זמן במערכתץ ולא "שעת חינוך" הלא היא שעת האדמיניסטרציה. השאלה היא איך בודקים מחוייבות לעבודה עצמית, שכמובן מונעת קיבעון?
 
דעות ותכונות מתאימות לדעתי

דבר ראשון אני חושבת שבדרך כלל דעות אינן צריכות להיבדק אלא אם כן האדם בעל דעות קיצוניות ביותר כמו מצדד באל קעידה או אוהד את היטלר או בעד לתלות ילדים עם הראש למטה בתור עונש חינוכי. תכונות הן חשובות בהחלט האדם צריך להיות אמפטי, מכיל דעות שונות, חזק מספיק לעמוד מול הילדים, אוהב ילדים, סבלני חכם, אסור שיהיה אלים, פרימיטיבי, אטום,זה מה שעולה לי כרגע
 

kagome10

New member
רוניתי, מהן דעות קיצוניות?

האם הדעה שהדרך לפתור בעיות היא אלימות נחשבת קיצונית בעינייך? האם האדם שהשגיח על בחינת הבגרות שלי מתאים לדעתך להיות מורה? האם המורה שכתבה לפני כמה ימים בפורום מורים שמריך להסית את ההורים בכיתה נגד ילד שמשולב בכיתה בניסיון לגרש אותו מהכיתה ולגרום להרוים להעביר אותו לחינוך מיוחד קיצונית? האם מורה שכועסת על ילדים ששואלים שאלות בכיתה ומדכאת סקרנות קיצונית לדעתך? ההגדרה לדעות קיצוניות ערטילאית מידי.
 
לא קגומה יקירתי

כתבתי את הדוגמאות שלדעתי הן קיצוניות אוהד אל קעידה או היטלר בעד עונשי אלימות פיזית קשה (לא אלימות קלה כי זה חלומם של כל המורים לדעתי...
) אותו אחד בבחינת הבגרות דיבר מתוך כעס וקוצר רוח, אך זה לא פוסל אותו אותה מורה שרצתה להסית נגד ילד זה תלוי בסיבה שגרמה לה לפעולה זו. אם מדובר בילד אלים, הגורם לפגיעה בילדים אחרים, גונב, מאיים, משחית רכוש, אז אני יכולה להבין, למרות שפעלה בניגוד לחוקים, אך אם טובת הילדים בכיתה הייתה מול עיניה זה שונה מאשר אם הילד המשולב חלש יותר מבחינה לימודית ומצריך ממנה השקעה גדולה יותר כי אז זו רשעות ואטימות. מורה שכועסת על ילדים ומדכאת סקרנות אינה קיצונית אלא פשוט טיפשה, ניתן אולי לנסות ללמד אותה להתייחס אחרת ואם אי אפשר מקומה לא במערכת.
 

kagome10

New member
אז אני מוסיפה לרשימה שלך עוד תכונה חשובה

הנכונות ללמוד. אני לא חושבת שמורה מדכאת סקרנות היא טיפשה. הכרתי כאלו, ואחת שאני זוכרת במיוחד. היא לא הייתה טיפשה. פשוט היא לא חשבה שסקרנות זה משהו שצריך לטפח. הרי שאלות מפריעות לשאר הילדים, ואם הן חס וחלילה חורגות מתוכנית הלימודים הן מבזבזות זמן יקר, שאפשר להשקיע בלנסות להסביר שוב את החומר בתוכנית הלימודים .
 
לא רק טיפשות אך גם היא נכללת לפי דעתי

הקיבעון לחומר בלי לאפשר התרחבות להבנה נובעת משלושהדברים עיקריים- פחד לא לדעת את התשובות ולהצטייר כטיפש לחץ להספיק את החומר או אטימות וחוסר רצון לאפשר לידע נוסף "שלא קשור" אך יכול להרחיב אופקים "להפריע" למהלך השיעור
 

kagome10

New member
במקרה הפרטי שלי - השלישי

חוסר רצון לאפשר לידע לא קשור להפריע למהלך השיעור. אז למורה אסור להיות מקובע.
 
זה לא רצוי אך לא על תקן לא ייתכן

אני חושבת שהייתי רוצה שהמורה של ילדי יהיה אדם שניתן ללמוד ממנו רחב אופקים, מקצועי, ובן אדם
 

kagome10

New member
ומה עם הרעיון של susony ?

האם לדעתך מורה צריך להיות מחוייב להתפתחות עצמית? לדעתי, כן. ולדעתך?
 
בוודאי, כמו הרופאים

שחייבים להיות מעודכנים בטכנולוגיות ריפוי חדשות כך גם המורים חייבים ללמוד ולהתעדכן ולללמד בשיטות חדשות ולא להשאר בידע הקודם.
 

kagome10

New member
תפוזבל!

נכונות לעבודה עצמית התעדכנות ולמידה מתמדת בנושאי חינוך אמפטיה הכלת דעות שונות (םלורליזם, סבלנות) היכולת להציב גבולות (חזק מספיק לעמוד מול הילדים) אהבת ילדים סבלנות ואני מוסיפה עוד משהו, שנראה לי חשוב מאוד אך לא צויין,, כנראה כי הוא נראה לכולם פה ברור מעליו - לכבד את הילדים ולא לזלזל בהם.
 
אחלה רשימה!

נדמה לי שבאתי מאוחר מדי כי אין לי מה להוסיף. רציתי לכתוב אסרטיביות וכבר כתבתן בצורה אחרת, חשבתי על אהבת ילדים לפני הכל, וכמובן גישה לילדים, סובלנו וסבלנות, גם את זה כתבתן.... כבוד הדדי..שליטה בחומר, ואולי גם לא להתבייש לומר שאינו יודע כאשר אינו יודע, ולהתחייב לחפש תשובה - גם מתוך סקרנות אישית וגם מתוך חובה לילד...
 

kagome10

New member
אז מוסיפה את מה שאמרת

נכונות לעבודה עצמית התעדכנות ולמידה מתמדת בנושאי חינוך אמפטיה הכלת דעות שונות (פלורליזם, סבלנות) היכולת להציב גבולות (חזק מספיק לעמוד מול הילדים) היכולת להודות בטעות, או באי ידיעה אהבת ילדים סבלנות ונראה שיש לנו רשימה :)
 

Simply Miri

New member
../images/Emo45.gif ותודה רבה רבה על הרשימה הזו!

אין לך מושג עד כמה היא עוזרת לי עכשיו!!! אנחנו עוברים תקופה לא קלה בקהילה שלנו. ביה"ס שבו עבדתי שנים ובו ילדיי לומדים בשנים האחרונות עומד על סף סגירה! (כמו בהרבה מוסדות פרטיים- בעיות פיננסיות מקשות על ניהול תקין של ביה"ס והחובות שנצברו בשנים האחרונות פשוט העמידו את ההנהלה במצב של אין ברירה!)אלא שהתארגנות יוצאת מן הכלל של זוג הורים אחד שסחף אחריהם קבוצה מדהימה של הורים נוספים, שהחליטו לקחת את העניין לידיהם ולנסות לשנות את גזר הדין, הביאה לתוצאות מרשימות- ב"ה!!! ביום שני, לפני החג התבשרנו ש-99% שביה"ס יפתח את דלתותיו בשנת הלימודים הבאה! שני המנהלים (ללימודי קודש ולימודים כלליים) התפטרו ועלינו למצוא מנהלים חדשים וסביר להניח שכמה מורים חדשים. לרובנו אין מושג איך לראיין אנשי חינוך, מה לשאול, מה לבדוק... המנהלים העוזבים אמרו שהם יעזרו בתהליך אבל חלקנו חושבים שכמה שפחות תהייה התערבות של אנשים מהעבר, כך תהליך ההבראה לבניית יסודות חדשים וחזקים, יצליח יותר. עכשיו- ברשותכם- אקח את ההצעות שהועלו פה, ואציג אותן בפני ההורים.
 
למעלה