הפולניה האוסטרלית שלי פרסמה יופי של סרטון על מינימליזם

קלייטון.ש

Well-known member
סרטון חכם ובוגר על מינימליזם, שגם מקרב אותה מאד להבנה שלי של סגנון החיים הזה. היא לא לגמרי איתי אבל מאד קרובה.
היא מתייחסת לדעות שגויות על מינימליזם, מכינה תה, מדגמנת קצת (לא בגדים תחתונים, תודה לאל), ובאופן כללי היא פולניה חמודה ולגמרי לטעמי.
מומלץ למי שמתעניין במינימליזם ובמיוחד למי שמחבב פולניות.

 

קלייטון.ש

Well-known member
בסרטון אחר מאת בחורה אחת שהיא מורה לאנגלית (באמריקה, דהיינו english professor) ובו היא מדברת על שאלת השאלות: מה היא שירה (אני לא ממליץ, היא חושבת שהיא נורא מבינה אבל היא בבירור עוד ממש צעירה וצריכה עוד להתבגר הרבה), היא נוגעת בנושא המטפורה, וכדי להדריך את המשורר החובב איך לא עושים מטפורות היא מביאה ללא קרדיט את הציטוט הבא:
IRON
when I was young
my mom used to check if the iron was hot
by touching it,
and, I don’t know,
I just feel like there’s
a metaphor in there somewhere

כמובן שסקרנותי לא אפשרה לי אחרת והלכתי לחפש מה זה.
מדובר במשוררת (בניגוד למורה לאנגלית הנ"ל) בשם Gabbie Hanna
היא לא רק משוררת, עושה עוד הרבה דברים, אבל די בשורות האלה בשביל להוסיף אותה לרשימת העניין של כל בן תרבות.
 

צליליתה1

Well-known member
אההההה...כמה ארוכה רשימת העניין (או חובה, תלוי בעורך הרשימה) של כל בן תרבות, וכמה מעט אני הספקתי לדגום
שמחתי לסמן V פצפון על גבי האנה.
 

קלייטון.ש

Well-known member
אההההה...כמה ארוכה רשימת העניין (או חובה, תלוי בעורך הרשימה) של כל בן תרבות, וכמה מעט אני הספקתי לדגום
שמחתי לסמן V פצפון על גבי האנה.
אכן הרשימה ארוכה וכל הזמן נוספים דברים חדשים לגלות, הרבה יותר מהר ממה שאפשר להספיק לגלות אותם.
וזו אחת הסיבות העיקריות שהחיים הם פשוט אחלה של דבר.
 

אבח"י

Well-known member
אכן הרשימה ארוכה וכל הזמן נוספים דברים חדשים לגלות, הרבה יותר מהר ממה שאפשר להספיק לגלות אותם.
וזו אחת הסיבות העיקריות שהחיים הם פשוט אחלה של דבר.
מזכיר לי דיון ארוך בוואלה לפני 20 וכמה שנים, בניתוחה של אריאנה מלמד - האם יש דבר כזה "ספרות חובה", שכל בן תרבות, מערבית לצורך הענין, חייב להכיר. לא היתה מסקנה חד משמעית, כי גם הפריטים השתנו.
 

קלייטון.ש

Well-known member
מזכיר לי דיון ארוך בוואלה לפני 20 וכמה שנים, בניתוחה של אריאנה מלמד - האם יש דבר כזה "ספרות חובה", שכל בן תרבות, מערבית לצורך הענין, חייב להכיר. לא היתה מסקנה חד משמעית, כי גם הפריטים השתנו.
וודאי, הדיון על מה הוא הקאנון הספרותי הוא דיון מתמשך ואפילו פוליטי וטעון.
אני בסה"כ נהניתי מהספרים שחייבו אותי לקרוא וקראתי אותם ברצון. לדעתי קראתי את כולם, לא זוכר כבר, אבל סביר שזה מה שהיה.
ההבטחה ל"ספרות מופת" בדרך כלל התממשה בעיני.
יחד עם זאת לא אהבתי ללמוד אותם בבית הספר. היתה לי הערכה נמוכה למורים בכלל, ולמורה לספרות בעיקר. החזקתי בדעה שהיא לא מבינה בספרות ורק מדקלמת דעות של מישהו אחר. שזה היה כמובן נכון, זה היה התפקיד שלה ועל זה היא קיבלה משכורת. אבל כילד לא הבנתי את זה.
 

אבח"י

Well-known member
וודאי, הדיון על מה הוא הקאנון הספרותי הוא דיון מתמשך ואפילו פוליטי וטעון.
אני בסה"כ נהניתי מהספרים שחייבו אותי לקרוא וקראתי אותם ברצון. לדעתי קראתי את כולם, לא זוכר כבר, אבל סביר שזה מה שהיה.
ההבטחה ל"ספרות מופת" בדרך כלל התממשה בעיני.
יחד עם זאת לא אהבתי ללמוד אותם בבית הספר. היתה לי הערכה נמוכה למורים בכלל, ולמורה לספרות בעיקר. החזקתי בדעה שהיא לא מבינה בספרות ורק מדקלמת דעות של מישהו אחר. שזה היה כמובן נכון, זה היה התפקיד שלה ועל זה היא קיבלה משכורת. אבל כילד לא הבנתי את זה.
הן לא השתנו מאז לצערי. הדרכתי כמה דורות של מורים לספרות, "פרחי הוראה". נדיר שהם עסקו בהיערכות לקראת הוראת יצירה חדשה בכך שקראו אותה והכינו פרשנות עצמאית שלהם. בעבר ישבתי והשתתפתי בכמה וכמה השתלמויות בהן הצגתי גישות ותפיסות שהועתקו אחר כך לספרי הדרכה או לספרי סיכום של יצירות.
אפילו היום, אישית חדלתי מלהעיר, הם/ן לא מתביישים לבקש: מצגת, סיכום, מערך שיעור..
גועל נפש.
 

קלייטון.ש

Well-known member
הן לא השתנו מאז לצערי. הדרכתי כמה דורות של מורים לספרות, "פרחי הוראה". נדיר שהם עסקו בהיערכות לקראת הוראת יצירה חדשה בכך שקראו אותה והכינו פרשנות עצמאית שלהם. בעבר ישבתי והשתתפתי בכמה וכמה השתלמויות בהן הצגתי גישות ותפיסות שהועתקו אחר כך לספרי הדרכה או לספרי סיכום של יצירות.
אפילו היום, אישית חדלתי מלהעיר, הם/ן לא מתביישים לבקש: מצגת, סיכום, מערך שיעור..
גועל נפש.
כבוגר אני מבין שמורה תפקידו להוות צינור שמעביר תכנים שמישהו אחר תכנן. דווקא נכון בעיני היום לא לצפות, באופן רגיל, ממורה שהוא בעצמו ימציא תכנים.
הרי כל התלמידים צריכים לקבל את אותם תכנים, אז צריך מישהו שקובע מלמעלה, ועובדים שמעבירים את התוכן לילדים.
אני מכיר מורה אחת, אמנם לא לספרות אלא היא עובדת בחינוך מיוחד.
בחורה בת 30, עם שלושה ילדים.
כילד היא היתה נראית לי נורא מבוגרת אבל כמבוגר אני יודע שהיא רק ילדה, וילדה עם חיים מלאים ואפילו קשים.
היא אוהבת את הילדים שהיא מלמדת, אבל הם לא הבעיות שהיא צריכה לפתור.
בעבודה הבעיה העיקרית שלה היא המנהלת וההנהלה של בית הספר. המנהלת "משוגעת" ומפטרת מורים בלי היסוס.
הבעיה שלה הם השיבוצים. הבעיה שלה הם החופשים. בעלה עובד גם ומי יישאר עם הילדים.
"מה פתאום שאני אוותר על חופש? מציעים תוספת אבל מס הכנסה לוקח הכל. אף מורה לא רוצה לעבוד בחופש"
אני מתאר לעצמי ומקבל שמורות צעירות (כלומר בעלות משפחה צעירה ועסוקות בהקמתה) לא יכולות להתעסק בחדשנות בספרות או בהוראה בכלל.
בחרו מקצוע כדי להתפרנס. מקצוע לא קל אבל שמתאים במיוחד לאשה שמקימה משפחה.
תגיד להן מה הן צריכות למסור לילדים, והן יעלו ויעמדו בפני הילדים, וימסרו את המידע.
והרי אנחנו יודעים שלעמוד מול ילדים זו עבודה שמסירת מידע היא רק חלק קטן בה.
 

אבח"י

Well-known member
עד לפני כעשרים שנים סביר להניח שהייתי מגדיר כמוך מורותים כמומחי שיווק תוכן מורכב בצורה פשטנית ויעילה לאריזה בקופסאות קטנות או גדולות. אבל אפילו אז התלמידים כעסו עליי, כי: דרשתי חשיבה עצמאית, כי הורדתי נקודות בכל מבחן על הקאת סיכומים והיעדר מחשבה עצמאית בסיסית. הודחתי מהערכת בחינות בגרות כי פסלתי או נתתי מעט נקודות למבחנים בהם הרב היה שפיכת חומר ללא קשר לשאלה, ואף ננזפתי על כך שאני מחמיר יתר על המידה ולימדוני שיטה איך "להוסיף נקודות".
אבל
לפני עשרים שנים, בערך, הצטרפתי לקבוצה של מורים לעברית, לספרות, לתנ"ך ולפרופסורים במכללות ובאוניברסיטאות שהחליטו לקדם את "האוריינות" של תלמידי ישראל ומורותיה/מורֶיהָ. השם הלועזי של גישה חינוכית זו נקרא: קונסטרוקטיביזם, ועיקרה - יצירת [לא המצאת לפי הניסוח שלך] תכנים חדשים מחומרים/מידע/מרעיונות נמצאים. השתתפתי בכמה וכמה כנסים של האגודה, למדתי היטב את הרעיונות ודרכי יישומם [ זה לא ממש קשה, זה דורש פיתוח מוקד סמכות פנימי, למידה לא לפחד משאילת שאלות, מידענות, קצת עברית מורכבת יותר ], ומאז הפכו חיי תלמידיי קשים יותר, לצערם.
היום משרה"ח בעקבות רפורמת פירון, לחץ לא מתון של מורותים התחילו להוסיף שאלות עמ"ר לבחינות. אלה שאלות שדורשות יכולת לבטא את דעתך ולנמק אותה. עד לפני כחמש שנים, כתבת וסכמת את היצירה, קבלת 50% מהציון, עוד כמה אחוזים אם הפגנת איזו מחשבה ביחס לשאלה עצמה ונסית לענות עליה.
ורק לפני חצי שעה, בפורום המקצועי שלנו הועלתה הבקשה:
"מחפשת מערכי שיעור על 'חפץ', המון תודה."
למה? מה היא לא למדה להכין לבד? מה היא מתעצלת לחפש חומרים לבד? מה עם העמדה האישית שלה, אין לה חשיבות?
 

קלייטון.ש

Well-known member
התחילו להוסיף שאלות עמ"ר לבחינות. אלה שאלות שדורשות יכולת לבטא את דעתך ולנמק אותה.
למה? מה היא לא למדה להכין לבד? מה היא מתעצלת לחפש חומרים לבד? מה עם העמדה האישית שלה, אין לה חשיבות?
לא הכרתי, שאלתי את גוגל והביא אותי למסמך זה. התחלתי לקרוא ונתקלתי בקטע הבא:
"למערכת החינוך השפעה רבה על עיצוב עולם הידע של הלומדים, על מיומנויות החשיבה הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית ועל תפיסותיהם ביחס לערכי היסוד בחברה וכלפי למידה והשכלה במובן הרחב של המילה."
אז חברה, לא. סליחה, אבל אני לגמרי לא מסכים.
סליחה אבל אתם לא מחוברים למציאות. במציאות יש לכם אפס השפעה על התלמידים. עם יכולות קוגניטיביות ועם יכולות רגשיות וחברתיות, נולדים. אלה תפקודים של המוח ושל האישיות שמתגבשות גנטית ומקסימום בשנות החיים הראשונות. כשהילד מגיע אליכם הוא גם חתום וגמור ולכם אין יכולת לשנות בו שום דבר.

המשכתי לקרוא לשאלה הראשונה והנה היא: "1 .הוויכוח על היציאה למרד הגדול יש הטוענים כי היציאה למרד הגדול הייתה מעשה חסר סיכוי של קנאים קיצוניים. אחרים טוענים כי המרד היה מעשה הכרחי של ציבור שמאס בדיכוי. א. קרא את קטעי המקור שלפניך, והסבר כיצד כל אחד מהם מחזק צד אחד בוויכוח על היציאה למרד. ב. הבע את דעתך האישית בוויכוח על היציאה למרד הגדול. בסס את עמדתך על קטעי המקור ועל שתי עובדות היסטוריות שאינן מופיעות בקטעים."

וואט דה פאק? פאק יו!
לי כאדם מבוגר אין דעה על היציאה למרד הגדול, למה שלילדים תהיה? יש לי דעה על ביבי נתניהו ועל בנט ויש לי דעה על הטיפול בקורונה ויש לי דעה על משבר האקלים. אני מוכן להתווכח גם על שושנה דמארי מול יפה ירקוני ועל עופרה חזה מול ירדנה ארזי (הילדים בטח לא יבינו על מה אני מדבר). אבל על המרד הגדול?

קראתי עוד קצת וזה לא משתפר. סליחה חברה, ככה לא תשפיעו על אף אחד.

מה עם העמדה האישית שלה? מה זה משנה? מה היא באה למקצוע בשביל להביע את העמדה האישית שלה? היא באה למקצוע כי היא צריכה לעזור לבעלה בפרנסה, הוא לא מרוויח מספיק, וזה מקצוע נוח. כמה מהמורים שאתה מכיר ימשיכו לעבוד במקצוע אם ייזכו פתאום בכמה מיליונים בלוטו?
 

אבח"י

Well-known member
מה עם העמדה האישית שלה? מה זה משנה? מה היא באה למקצוע בשביל להביע את העמדה האישית שלה? היא באה למקצוע כי היא צריכה לעזור לבעלה בפרנסה, הוא לא מרוויח מספיק, וזה מקצוע נוח. כמה מהמורים שאתה מכיר ימשיכו לעבוד במקצוע אם ייזכו פתאום בכמה מיליונים בלוטו?

הרגת אותי!
ברור, אבל לא כולן כאלה.
לגבי הערותיך ביחס למרד הגדול: הויכוח שלך אינו עם המורה להיסטוריה, ואתה יודע זאת, אלא עם התפיסה של כנסת ישראל או אלה הקובעים את "מה החברה הישראלית רוצה מהבוגר שלה?" כאן מעורבות שאלות פוליטיות "הרות גורל" [ למשל, בחינוך העצמאי זה באמת לא מעניין. מעניין התלמוד, קצת חשבון, קצת אנגלית וזהו. ] דבר נוסף שאין לגביו הסכמה הוא ב"עם יכולות קוגניטיביות ועם יכולות רגשיות וחברתיות, נולדים. אלה תפקודים של המוח ושל האישיות שמתגבשות גנטית ומקסימום בשנות החיים הראשונות. כשהילד מגיע אליכם הוא גם חתום וגמור ולכם אין יכולת לשנות בו שום דבר." - התפיסות ההומניסטיות בחינוך טוענות שכל יכולת היא בת פיתוח, הרחבה וחיזוק. מיומניות הן כלי עבודה נרכשים [ אף אחד לא נולד יודע לדפוק בפטיש, ויש כאלה שנולדו עם כשרון עבודה עם חומרים יוצא דופן. האם אתה חושב, שגם בהיעדר ולו דוגמה אחת מול עיניו, ילד יהפוך לפסל בגלל היכולת הזו שלו?]
לכן הם מדברים על מיומנויות ולא על יכולות, וכאן לטעמי כמורה לפחות, עם נסיון בולט של הקניית מיומנויות, גם בגיל 15, אתה טועה. לגבי יכולות, אני אפילו לא מתחיל להתווכח אתך.
 

קלייטון.ש

Well-known member
האם אתה חושב, שגם בהיעדר ולו דוגמה אחת מול עיניו, ילד יהפוך לפסל בגלל היכולת הזו שלו?
קרוב לוודאי שכן.
תן לילד עם כשרון ציור דף נייר ועיפרון והוא יבטא את הכשרון שלו בלי שתגיד לו שום דבר ובלי שתראה לו שום דבר.
אנחנו לומדים ללכת, לדבר, להפיק משמעות מהסביבה, לגמרי בלי הדרכה. בוודאי לא של מערכת החינוך.
המוח האנושי נולד מוכן עם המבנה שלו, ולומד את העולם באמצעות המבנה הזה, בין שיש לו מורים ובין שאין.
אתה לא מלמד תינוק לדבר. אתה מדבר לידו והוא מעצמו לומד את השפה. אף אחד לא מסביר לו שיש שפה שהוא צריך ללמוד. זו יכולת מובנית של המוח שלו ללמוד שפת דיבור.
בני אדם מפתחים את הכשרונות שלהם בלי קשר למערכת החינוך הממלכתית.
צריך את מערכת החינוך בשביל לבצע אינדוקטרינציה, זה נכון, אבל גם בזה אני מסופק שמערכת החינוך היא שעושה את רוב העבודה.
בני אדם כיצורים חברתיים בנויים לתפוס את כללי הקבוצה בה הם חיים.
מערכת החינוך אולי נותנת לילדים את בסיס הדוקטרינות לפיהן יצטרכו לחיות. את העיקר הם יתפסו כבר בדרך הקשה.
 

אבח"י

Well-known member
אתה לא עונה על השאלה, לצערי.
מיומנויות נרכשות, לא נולדים איתן, גם לכתב ולקרוא הם תוצרי "מערכת חינוך".
ודוק - מיומנויות.
ללא דוגמה של ששימוש בפטיש, ההוא יהא כמו השימפנזה שמשתמשת במכשירים, גם דרך חיקוי אחרות. היעדר "זיכרון" גורם בלי סוף להמצאת הגלגל. אולי זה נפלא ומחובר לטבע, אבל המנהלת שלך, לא תאהב את הרעיון בעסק ;-)
 

קלייטון.ש

Well-known member
אתה לא עונה על השאלה, לצערי.
מיומנויות נרכשות, לא נולדים איתן, גם לכתב ולקרוא הם תוצרי "מערכת חינוך".
ודוק - מיומנויות.
ללא דוגמה של ששימוש בפטיש, ההוא יהא כמו השימפנזה שמשתמשת במכשירים, גם דרך חיקוי אחרות. היעדר "זיכרון" גורם בלי סוף להמצאת הגלגל. אולי זה נפלא ומחובר לטבע, אבל המנהלת שלך, לא תאהב את הרעיון בעסק ;-)
אתם אכן מלמדים ילדים קרוא וכתוב וגם קצת חשבון. זה נכון. אכן לא ברור אם ללא הלימודים המסודרים ידיעת קרוא וכתוב היתה נפוצה כפי שהיא. אבל זה די זהו. זה ההישג.

התעוררתי קודם עם הדיון הזה במחשבתי, ביחד עם איזה שיר שרודף אותי כבר כמה ימים ואני לא מצליח לזהות אותו, אני חושב שהוא של להקה צבאית אבל לא יודע איזו, ועלה בדעתי נושא החינוך הפיננסי ומשפטי בבית הספר היסודי. אני לא יודע מה המצב בפועל כיום, אבל להבנתי בית הספר לא מעניק לילדים את החינוך הפיננסי והמשפטי הבסיסי שכל אדם בישראל צריך לקבל.
לא רק התנהלות כספית ומול הבנק, מה זה משכנתא ומה זה ריבית ולמה משיכת יתר זה חוב ולא מתנה מהבנק, והחוב הגרוע ביותר. את זה כל ילד בכיתה גימל צריך להבין.
אלא גם את חוקי העבודה, הרי כל התלמידים או שיהיו בעצמם שכירים, או שבן משפחה שלהם יהיה שכיר, או שיהיו מעסיקים. מה זה מס הכנסה ומה זה ביטוח לאומי? מה זה נקודות זיכוי ואיך מחשבים אותן? איך קוראים תלוש משכורת? מה הזכויות של העובד מול אלה של המעסיק?
זה מידע קריטי להתנהלות חברתית והבורות בתחום הזה חוגגת שחבל"ז.
החוק הפלילי, מה קורה אם מעכב אותך שוטר? אם אתה מוזמן לחקירה?
איך מגישים תביעה קטנה? מה קורה בבית המשפט?

אלה דברים ברמה של קרוא וכתוב. נכון שמי שיודע קרוא וכתוב מסוגל למצוא את המידע הזה, אבל באותו אופן הוא יכול למצוא מידע על המרד הגדול, אם יעלה הצורך. ולא יעלה.
 

סופהו 1

Well-known member
בנוסף לדוגמא של אבח"י- כְּתָב

אולי אפשר לוותר על שימוש בפטיש. הרי לא כולם משתמשים בפטיש.
אבל כתיבת אותיות?
נכון שאפשר ללמוד לכתוב באופן עצמאי, תוך חיקוי הכתב, אבל רצוי והגיוני ללמד אחיזה נכונה של העיפרון וכתיבה נכונה של האותיות, וזה לא רק כדי לחסוך את המצאת הגלגל בכל פעם מחדש.
 

קלייטון.ש

Well-known member
בנוסף לדוגמא של אבח"י- כְּתָב

אולי אפשר לוותר על שימוש בפטיש. הרי לא כולם משתמשים בפטיש.
אבל כתיבת אותיות?
נכון שאפשר ללמוד לכתוב באופן עצמאי, תוך חיקוי הכתב, אבל רצוי והגיוני ללמד אחיזה נכונה של העיפרון וכתיבה נכונה של האותיות, וזה לא רק כדי לחסוך את המצאת הגלגל בכל פעם מחדש.
אני חושב שאם לא היו מלמדים קרוא וכתוב בבית הספר וכולם (או כמעט כולם) היו יודעים זאת, החברה היתה מסתדרת בלי ידיעת קרוא וכתוב.
כפי שחברות אנושיות הסתדרו עשרות אלפי שנים. לאורך רוב ההיסטוריה בני אדם ברובם לא ידעו קרוא וכתוב. זו אופנה די חדשה הטכנולוגיה הזו. היו מעטים שידעו לכתוב ולקרוא, והועסקו במקצוע, וזהו. השאר לא היו צריכים.
בבית הספר מנסים להקנות גם מיומנויות שגם היום רוב האנשים לא צריכים. הדוגמה הכי בולטת היא מתמטיקה, מיומנות חסרת ערך לרוב המוחלט של בני האדם. ובין כה וכה רובם ממש גרועים בזה. זה כמו שיכריחו את הילדים ללמוד נגינה בכינור ויהפכו את זה למקצוע חובה בבגרות, ויהיו הקבצות נגינה בכינור, וילדים שבהקבצות הנמוכות יחיו בתסכול כי הם גרועים בזה. ודווקא לדעת לנגן זו מיומנות יותר מעניינת ויותר שימושית ממתמטיקה.
 

סופהו 1

Well-known member
אני חושב שאם לא היו מלמדים קרוא וכתוב בבית הספר וכולם (או כמעט כולם) היו יודעים זאת, החברה היתה מסתדרת בלי ידיעת קרוא וכתוב.
כפי שחברות אנושיות הסתדרו עשרות אלפי שנים. לאורך רוב ההיסטוריה בני אדם ברובם לא ידעו קרוא וכתוב. זו אופנה די חדשה הטכנולוגיה הזו. היו מעטים שידעו לכתוב ולקרוא, והועסקו במקצוע, וזהו. השאר לא היו צריכים.
לא תמיד אפשר להבין אם אתה מנסה להתחכם או רציני...
התקדמנו מעט, לא? מתי הומצא הכתב? לפני כמה אלפי שנים? ואני די בטוחה שרובנו מרוצים שכבר אין צורך ללכת אל היודעים קרוא וכתוב, כדי לקרוא את המכתב שהביאה יונת הדואר, או לזכור את כל התורה שבעל-פה, בעל-פה.

לגבי נושאי הלימוד השונים, מיותרים או לא, אכן יש נושאים שבשלב הראשון, מעבר לטעימה, חבל להרחיב לכולם ובטח לא להכליל בבחינות (ולהגדיל את פרנסתם של המורים הפרטיים). ומי יקבע מה מיותר?
(מזכיר לי את מנהלת ביה"ס היסודי של ילדי. כשנשאלה מדוע בשיעורי המלאכה רק מציירים ומדביקים ולא לומדים, לדוגמא, להשחיל חוט במחט, לתפור אי אלו תכים בסיסים, להחזיק מספריים בצורה נכונה, הרי אלו מיומנויות נדרשות, ענתה שאין צורך. היא, הולכת אל אמה כדי לתקן חור במכנס או לתפור כפתור שנפל).
אגב, בנושא חינוך פיננסי, למיטב ידיעתי יש כזו תוכנית. (תקציב אישי ומשפחתי, ניהול כספים, חיסכון, צרכנות נבונה, הלוואות וכו). האם מלמדים? כבר שנים לא מחוברת למערכת החינוך ואין לי מושג. צריך לברר עם מי שבמערכת.
 

קלייטון.ש

Well-known member
לא תמיד אפשר להבין אם אתה מנסה להתחכם או רציני
אני כמעט תמיד מתחכם.
אשתי מבדילה בקלות בין המצבים. אם היא מזהה שאני מתחכם היא עושה לי פרצופים ומוציאה לי לשון.
אם היא מזהה שאני רציני היא מתחילה לבכות.
אז כאמור אני משתדל לא להיות רציני. זה גם מצער את האשה וגם עושה קמטים.

הכתב הומצא לפני אלפי שנים אבל עד להמצאת הדפוס ספרים היו מצרך נדיר ויקר. בחברות חקלאיות לא היה צורך בידיעת קרוא וכתוב, וגם היום לא צריך - מה שגורם לי לחשוב הרבה על מעבר לעבודה בשדה, והצורך הזה התרחב עם המהפכה התעשייתית ועליית מקצועות שדורשים אוריינות. כיום יש לנו בעיה חדשה והיא חוסר באוריינות דיגיטלית. גם לי יש את הבעיה הזו בדרגת חומרה מירבית.
בעתיד (הקרוב) אנשים יגידו שאי אפשר בלי אוריינות דיגיטלית ומישהו יגיד להם שחברות הסתדרו מצויין בלי זה, ואז הוא בטח יגיד שהכתב הומצא לפני אלפי שנים.
 
למעלה