הפגנה בטורקיה :)

moshe5565

New member
מדובר להמשך ה1 במאי

נראה איך השמאל הטורקי ימשיך במאבקים שלו לדעתי מדובר בשילטון מאוס ששולט זמן רב בטורקיה וזאת המחאה שלהם בדומה למחאות פה אבל אצלהם מסתבר זה יותר אלים
 

טליה ג

New member
כפי שמשה אמר

זה המשך של הפגנות ה-1 במאי, ומעבר להתנגדות להקמת הקניון על חלק משטחו של הפארק, יש כאן מחאה הרבה יותר עמוקה נגד הרודנות של ארדואן וריכוז הסמכויות בידיו. למרות שרוב העם הטורקי תומך ארדואן, מרוצה מהרווחה הכלכלית שהוא הביא לטורקיה, וגם לא רואה שום סיבה להחליף אותו, מה גם שאין בדיוק אלטרנטיבות (ראש האופוזיציה קיליצ'דראואולו לא מספיק כריזמטי, וככורדי עלווי רוב העם הטורקי פחות מזדהה איתו), יש גם מספיק אנשים שלא מרוצים ממנו, רואים שהוא גורר את טורקיה לכיוונים לא רצויים, ופשוט היה צריך להגיע אותו רגע שבו כבר לא יוכלו לשתוק יותר!
 

טליה ג

New member
המחאה הטורקית נכנסה ליומה השני

מקור: חדשות 2

המשטרה הטורקית הייתה מוכנה הבוקר להתחדשות ההפגנות הגדולות נגד הממשלה הטורקית, ולכן מנעה את קיומה של ההפגנה הגדולה בכיכר תקסים באמצעות פיזור גז מדמיע ושימוש בתותח מים. מאות מפגינים התעמתו עם המשטרה בדרכם לכיכר

המחאה הגדולה בטורקיה נכנסה ליומה השני, ומאות אזרחים ניסו להגיע שוב לכיכר תקסים שבמרכז איסטנבול בכדי להשתתף בהפגנות האלימות שבמהלכן נפצעו אתמול מאות בני אדם. אלא שהמשטרה הטורקית ירתה גז מדמיע והשתמשה בתותח מים בכדי למנוע את קיום ההפגנה.

עד ראייה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מפגינים אנטי-ממשלתיים עם מסכות כירורגיות צעקו הבוקר מילים כמו "להתאחד נגד פשיזם" ו"תתפטר הממשלה", בזמן שניסו ללכת במורד הרחוב לעבר כיכר תקסים.

למרות האמצעים שהופעלו לפיזור הפגנות, המפגינים ניסו פעם נוספת להגיע לכיכר, אלא שבשכונת שיקטאש, לאחר שחצו את הגשר בדרכם למקום, חיכו להם השוטרים שהתעמתו עמם.

"הקיץ הזה הולך להיות קיץ של מחאה"

המחאה החלה אמש בהפגנה נגד עקירת עצים בפארק באיסטנבול, והפכה תוך שעות להפגנת ענק כנגד מדיניות הממשלה. בית המשפט הורה לעכב את ההחלטה לעקור את העצים, אך ההחלטה באה מאוחר מדי.

אלפים גדשו את הרחובות סמוך לכיכר תקסים, על מנת למחות נגד ראש הממשלה ארדואן ומדיניותו. המפגינים אף הקימו מחסומים ויידו אבנים לעבר ניידות משטרה. "אין לנו ממשלה, יש לנו את ארדואן", אמר חוקר מדע המדינה והמפגין קוריי קליסקן לסוכנות הידיעות רויטרס.

"הממשלה לא מקשיבה לנו, ולכן הקיץ הזה הולך להיות קיץ של מחאה" הוסיף. הפרות סדר נרשמו גם באנקרה ובאיזמיר. המפגינים קראו לראש הממשלה להתפטר מתפקידו לאלתר. "אנו מאמינים שהיציבות, הביטחון והשגשוג בטורקיה יבואו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר אם נתמוך בחופש הביטוי ובחופש ההתאגדות", אמרה ג'ניפר פסקי, דוברת מחלקת המדינה הטורקית.

מחאה זו באה לאחר הפגנה גדולה בראשון במאי, אז עשרות אלפים הפגינו נגד מדיניות הממשלה, והתעמתו עם כוחות המשטרה באיסטנבול שבאו לשמור על הסדר. הביקורת לא איחרה לבוא. מחלקת המדינה האמריקנית הביעה אמש את דאגתה לנוכח עשרות הפצועים בהפגנות באיסטנבול, וגינתה את התמודדות הרשויות בטורקיה עם המפגינים.
 

סולטנית

New member
איזה בלאגן בטורקיה - קיץ טורקי

רק היום, שבת, הטלויזיות בטורקיה שידרו מה שקורה בהפגנות בכל רחבי טורקיה. לי נודע על מה שקורה באיסטנבול אתמול מערוץ אל- ג'זירה. האמת ממש היה קשה לראות את ההתנהגות הברוטלית של המשטרה. המשטרה צריכים להגן על העם ולא להילחם בהם וללא סיבה, בטקסים זו היתה הפגנה שקטה מאוד. המפגינים דורשים 3 דברים. שלא יבנה המרכז המסחרי בטקסים. שארדואן יתנצל על מה שקרה עם המשטרה ושארדואן יתפטר מה שלדעתי שום דבר מיזה לא יקרה. היום, יום ראשון ההפגנות ימשכו ואחרי השידורים אתמול כנראה תהיה מחאה רצינית מאוד. אם זה ימשך נדע ביום שני שכולם חוזרים לעבודה ואיך זה ימשך. הטורקים הבינו סוף סוף שארדואן ריכז את כל הכוח לעצמו, אין ממשלה בטורקיה רק הוא בנוסח דיקטטור מה שנתן לו לפתח את טורקיה בצורה מטורפת ממש של בניה בכל מקום אבל גם להוציא חוקים ''דתיים''. מה שקרה בטקסים שרצו לעקור שם גינה יפיפיה בשביל לבנות קניון ענק וקבוצה של אנשים ישבה בגינה והפגינה נגד עקירת העצים וזה עורר את המחאה שהתפתחה למאבק עבור החילוניות ונגד ההפרטה של חברות ואדמה טורקית לידי זרים בעלי ממון, בעיקר ערבים. השימוש של המשטרה בזרנוקי מים וגז רק העצימה את ההתעוררות של העם שהתפשטה לכל טורקיה.
 

טליה ג

New member
סופסוף הטורקים התעוררו וקלטו שארדואן דיקטטור

אני זוכרת שהיה לנו כאן פעם דיון בפורום, האם יכול להיות מצב שהאביב הערבי ייתן את אותותיו גם בטורקיה, והמונים ייצאו לרחובות ויתקוממו נגד השלטון, ואני אמרתי שאני לא רואה תסריט כזה באופק, כי בניגוד למדינות ערב טורקיה נהנית מרווחה כלכלית וגם העם הטורקי חי היום ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר לפני 10 שנים, כך שאין שום סיבה להתקומם! אבל כנראה בכל זאת עצם השתלטנות של ארדואן והתחושה שהוא כל יכול ולא שואל אף אחד, מחלחלת לתודעה, והפגנות האחד במאי והמחאה על הריסת הפארק היו רק הטריגר, אבל לא המניע העיקרי למחאה.
 

lisa s

New member
זה באמת מפתיע

אבל משהו שיותר הפתיע אותי שודר אתמול בתכנית של אושרת קוטלר. צילמו מפגין מבוגר שצעק למצלמה שאין לו פרנסה ונמאס לו מהשלטון. האם הם צריכים פנקסי מפא"י בשביל להתפרנס? ומי שאינו חבר מפלגה סובל?

נראה שהשלטון הזה רחוק מלהיות מושלם גם מבחינה כלכלית וכל הסיבות שבעולם חברו להן יחד על מנת שתהיה שם מחאה בימים אלה.
 

arieshor

New member
שהיה לילה שמח ונעים

שהיה שבוע טוב
ערב טוב ונעים

יש מהומות בתורכיה .

עם אני לא טועה רוצים שאנשים לא ישתו או דברים כאלה .

בטח יש עוד משהו שמדליק התורכים.
 

טליה ג

New member
זו מחאה משולבת נגד הרבה דברים

במקור נגד הריסת הפארק ליד כיכר טקסים ובניית קניון במקומו, אבל זו בעצם מחאה שנובעת מכעס מצטבר על ארדואן, על השלטון הדיקטטורי שלו, וגם על החקיקה הדתית (בין היתר איסור הגשת אלכוהול במקומות ציבוריים מסויימים), ורק עכשיו נפקחו לאנשים העיניים!
 

טליה ג

New member
דווקא מחאה מאוד שקטה ומתורבתת!

ללא אלימות או התלהמות. כל הכבוד לטורקים שסופסוף נפקחו עיניהם, קלטו עם איזה דיקטטור יש להם עסק, וגם מגלים מודעות לאיכות הסביבה! מעניין כמה זמן יימשכו המחאות, ולאלו מימדים הם יגיעו.
 

lisa s

New member
אלה כמובן 2 דקות מהמחאה

ובכל מקרה האלימים אלה המשטרה, כך דווח לי מהשטח. חבל שבחיפה (ובמקומות אחרים בארץ) אנשים נותנים שימכרו להם את הירוק ואת הים וזה עובר יותר מידי תרבותי ויותר מידי שקט.
 

טליה ג

New member
"ארדואן חושב שהוא מלך" - כתבה מעניינת בוואלה

מכיוון שזו כתבה מאוד ארוכה שמכילה גם תמונות וסרטונים שממומלץ לצפות בהם, אני לא מעתיקה הפעם את הכתבה במלואה, אלא רק נותנת לה קישור: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4386924,00.html

שימו לב בכתבה למשפט של ארדואן שהכעיס את הטורקים במיוחד: "אני השליט, אני המחליט, אני הקובע מה יהיה, עכשיו זה הזמן שלי, כמו בתקופה של שני השיכורים". ב"שני השיכורים" כוונתו לאבי טורקיה המודרנית מוסטפא כמאל אתאטורק ולסגנו ומחליפו Ismet Inönü.
 

טליה ג

New member
צריכים דמוקרטיה פתוחה יותר - פרשנות ב"מעריב"

של הפרשן הטורקי בעיתון Hürriyet מוסטפה אקיול.

מקור: NRG - אתר מעריב באינטרנט

הטריגר למהומות היה סיפור הבנייה בפארק, אך היתה כאן הצטברות של תסכול כלפי ארדואן באופוזיציה, אליו נוסף החוק להגבלת מכירת אלכוהול

שני פרויקטים שנויים במחלוקת מזינים בימים אלה את מלחמת התרבות המתחוללת בטורקיה: הרס פארק גזי שליד כיכר תקסים באיסטנבול, והקמת גשר ענק שלישי על מיצר הבוספורוס. בשני המקרים לא מדובר רק במאבקים עירוניים מקומיים כי אם במאבקים בעלי רבדים עמוקים יותר. אחד הרבדים הללו קשורים לשמאל הטורקי, הנרתע באופן מסורתי מכל סממן של פיתוח ורואה בכל פרויקט חדש במדינה "ביזה קפיטליסטית".

כך למשל, בשנות ה-70' התנגדה מפלגת העם הרפובליקנית (ג'ה-האפה) - המפלגה החילונית-כמאליסטית שגילתה אז נטיות מרקסיסטיות - גם לבניית הגשר הראשון על הבוספורוס. ג'ה-האפה ודומותיה התנגדו אחר כך גם להקמת הסכרים הגדולים להפקת חשמל וגם לאוטוסטרדות החדשות, ובאחרונה היא הביעה התנגדות אפילו להקמת- TOKI פרויקט מגורים גדול שיזמה ממשלתו של רג'פ טאיפ ארדואן.

אבל אי אפשר להאשים רק את השמאל. רובד מרכזי נוסף הוא הפזיזות שבה נוהגת מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן. מפלגתו אמנם ראויה להערכה בשל צעדי המודרניזציה הרבים שבהם נקטה, בדומה למפלגות מרכז-ימין אחרות ששלטו בעבר בטורקיה. אחרי הכל, בניגוד לכמאליסטים ששמו את כל יהבם בייבוא סגנון החיים המערבי, המרכז-ימין בטורקיה בחר בפיתוח הכלכלה והתשתיות. אלא שמפלגת הצדק והפיתוח ביצעה ומבצעת את המהלכים שלה בחוסר רגישות מוחלט, ומתעלמת מהתנגדות הציבור ומהנזקים הסביבתיים שלהם היא גורמת (למשל, בעוד שהעיר מלאה בשנים האחרונות בעגורנים ובקניונים חדשים שהרסו את קו הרקיע ההיסטורי שלה, אף לא פארק אחד נבנה בה).

נהנים מהמתח

אז מה יש לנו כאן? שמאל שמתנגד לכל צעד של מפלגת השלטון, ומפלגת שלטון שמתעלמת מכל ביקורת, לרבות ביקורת לגיטימית, ופוטרת אותה כמתקפה פוליטית. ואם לא די בכך, המפלגה מוציאה לפועל את ההחלטות שלה בכוח, ורק מחריפה את ההתגדות. התוצאה כעת היא ההתנגשויות סביב פארק גזי, וכן המחלוקת שעוד עלולה להידרדר סביב הקמת הגשר החדש בבוספורוס, ובעיקר-סביב ההחלטה לקרוא לו על שם הסולטן העותמאני התשיעי, יאבוז סולטן סלים (הרוב הסוני אמנם מוקיר את זכרו של הסולטן, אבל המיעוט האלווי הגדול רואה בו "רוצח-אלווים" ומתנגד להנצחתו).

אכן, הטריגר למהומות האחרונות היה סיפור הבנייה בפארק, אבל היתה כאן הצטברות של תסכול כלפי ארדואן בחוגי האופוזיציה, שאליו נוסף גם החוק מהשבוע שעבר להגבלת מכירת האלכוהול במדינה. הפרויקטים וההתנגדות אליהם מוכיחים שטורקיה צריכה דמוקרטיה פתוחה יותר, שבה תהיה גם לציבור מעורבות בקבלת החלטות חשובות. ארדואן חייב להקשיב לקולות המתנגדים, חרף הניצחונות האלקטורליים הגדולים שלו. אם, למשל, ממשלתו היתה מארגנת הצבעה באינטרנט על גורלו של הפארק ועל שמו של הגשר, סביר להניח שהמתח היה פוחת. אבל נראה שאנחנו הטורקים, בממשלה ובאופוזיציה, נהנים מהמתח. וזו הבעיה האמיתית שלנו.

הכותב הוא פרשן בכיר בעיתון הטורקי "הורייט"
 

lisa s

New member
הנה וידאו מאנקרה

שוב, המפגינים לא עושים משהו אלים במיוחד והמשטרה נכנסת בהם בכל הכוח עם זרנוקי מים וגז מדמיע במטרה לשבור אותם.
בסוף הם רושמים:
dıktatörler kendilerine itaat edildiği kalırlar
onlardan korkulmaz ve itaat edilmezse zorda kalırlar

אני לא יודעת טורקית יותר מידי טוב, אבל ממה שהבנתי יש לנו הישראלים הרבה מה ללמוד מהם.

הנה כאן (
אלה שרגישים למוזיקת רוק סוערת אנא החלישו רמקולים מראש)
 

טליה ג

New member
קודם כל, תודה על האזהרה מראש


אני בעבודה, אז בטח שלא הייתי רוצה להבהיל את האנשים האחרים עם מוסיקת רוק קולנית


ממש רואים בבירור שהמשטרה הרבה יותר אלימה מהמפגינים, שבסה"כ רובם צועדים וקוראים קריאות מחאה, ולא עושים שום דבר אלים במיוחד. אם אפרש להאשים מישהו באלימות, זו בעיקר המשטרה!
 

moshe5565

New member
הנה סירטון עדכני עם הארועים

בהפגנה מדובר כבר לגלישה של מדינת משטרהכשהיא פועלת בדיוק באותו סיגנון שהיא פועלה במזרח טורקיה נגד הכורדים וזה מפני שארדואן נתן לה כלים רבים מדי וסמכויות רבות וזאת התוצאה משהו שמתקרב למשמרות המהפכה באירן
 

טליה ג

New member
המשטרה משיגה בדיוק את הפעולה ההפוכה!

המטרה שלה היא לשבור את המפגינים עוד בראשית המאבק, ולא לתת לו לצאת מכלל שליטה, אבל ברגע שהיא מפעילה כוח לא פרופורציונאלי נגד מפגינים שלא נקטו באלימות, מתיזה עליהם סילוני מים וגז מדמיע, ההתקוממות הופכת להיות גם נגד המשטרה, או ליתר דיוק נגד הכוח המופרז שארדואן העניק למשטרה.
 

lisa s

New member
תודה על העדכון

אני מקווה שמשהו בכל זאת יצא מזה. ואולי גם בישראל אנשים יתעוררו.
 
למעלה