הערה לסדרת ההודעות בנושא תרגול TM

new_chance

New member
הערה לסדרת ההודעות בנושא תרגול TM

עם כל ההערכה על ההשקעה בסדרת ההודעות, אני חייב לומר שלפי דעתי אין מדובר אלא במאמר אינפורמטיבי- פרסומי בסגנון ג. יפית. אתה מתאר את הדרך ותרגול כאילו הכל קל, פשוט, אין כל קשיים ומכשולים בדרך. האמנם זה כך? מצד אחד אתה טוען כי דרך ה- TM מתורגלת אלפי שנים והיא חלק מהמסורת הוודית. היוגים והרישים שחקרו את תודעת האדם אכן יצרו דרך (או ליתר דיוק דרכים) בעלת פוטנציאל להביא את האדם לתודעה אחדותית- להארה. הם מעולם לא ניסו לטעון שדרך זו קלה היא. נהפוך הוא. בהפשטה וקיצור, "דרך המלך" כוללת מספר מרכיבים: תרגול מוסרי (בסנסקריט יאמה וניאמה)- הכרה "מלוכלכת" בחוסר מוסריות לא תוכל להתקדם לתודעת אחדות. תרגול גופני ואנרגטי (אסאנה, פרניאמה). תרגול ריכוז ומדיטציה (פרטיאהרה, דהרנה, דיאנה) תרגול תודעת על (סמדהי). מצד שני, לטענתכם ב- TM אין כל צורך בריכוז! האם המורה של מהרישי, גורו דב, והמהרישי עצמו, לא תרגלו את כל התרגולים הנ"ל? ואולי גם את הדרכים של קרמה יוגה, בהקתי וג'ננה? ואז אולי הגיעו להארה. אבל המהרישי לקח אלמנט אחד, שימוש במנטרה כג'פה (או א-ג'פה), קרא לזה בשם הנפלא TM – ולפתע מספיק לשבת פעמים ביום כ- 20 דקות והמסלול להארה מובטח. לי זה נראה יותר כמו הבטחה חסרת כיסוי. או Mood Making. לילה טוב.
 

danigl

New member
כבר כתבתי את זה לא פעם

מה שאתה מתאר, בטעות, (ואתה לא לבד. גם מפרשים רבים במשך אלפי דורות, הבינו, בצורה מוטעית) כמספר מרכיבים של התקדמות משלש לשלב של תירגול, איננו שלבים. זוהי המטרה. אלו הם האברים של יוגה. זו מנת חלקו של אדם שמתפתח בתודעה שלו. קח 99% מתושבי מדינת ישראל, נסה להפוך אותם, על-בסיס ההבנה שלהם לצימחונים (כתירגול מוסרי). הסטרס שהם יקרינו יוכל לפוצץ את המדינה. טעות נפוצה נוספת. פרטיאהרה, דהרנה, דיאנה אין בהם שוב אלמנט של ריכוז. ריכוז הוא הפוך ומנוגד לטבע הרוח. מדובר על Steadiness of the Mind. יציבות בפעילות הרוח. זה קורה אך-ורק כשמניחים לרוח ללכת לרובד יותר ויותר מקסים. היא תהיה יציבה בו, כי פשוט הוא מקסים אותה. יציבות מלאה תתקבל במצב הטרנסנדנטלי. במוחלט. בסמאדהי. כי הוא מספק לרוח אינסוף קסם. ריכוז במשהו יחסי לא יוכל לעולם להביא ליציבות זו של הרוח. גורו דב ומהרישי הם נזירים. מלידה. חיו כך את כל החיים שלהם. התירגול (וכתבתי את זה באחד החלקים), אורח החיים, ההוראות לנזיר הן שונות לגמרי מאשר לאדם שחי חיים פעילים. חיי משפחה. המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM) בפרוש איננה Mood Making. יש בה את כל 3 המרכיבים שנותנים לתירגול מסויים את מלוא הגיבוי: - התנסות של המתרגל. 6 מיליוני אנשים מתנסים באותו דבר. כל יום. פעמיים ביום. - מחקר אובייקטיבי. - המקור ממנו באות הטכניקות האלה. מהרישי עשה עבודה עצומה בחידוש כל היבטי הידע הוודי. גם כאן. עם ההתנסויות הסובייקטיביות והאובייקטיביות של תירגולים אלה. לפני יותר משנה נכנסתי לפורום הזה בפעם הראשונה, עם המחקר המדעי האובייקטיבי הראשון שבדק כמה מאות של מתרגלי TM, שלפי התנסותם, חיים לפחות חלק ניכר מהיום והלילה במצב של סמאדהי. בטרנסנדנטלי. התוצאות של המחקר מאוד מרשימות. המחקר המדעי הראשון בעולם. איך מתפקד אדם בהארה או לפחות מאוד קורב אליה.
 
דרך ומטרה

כל אותם "שלבים" של היוגה וגם הענפים המרכזיים הם גם הדרך וגם המטרה לא ניתן לכפות צמחונות על אדם, רק מתוכו תעלה ההכרה הזאת באמת אבל, כן ניתן להמליץ לאדם (ולהסביר למה) לא לשקר, לא לגנוב, לא לפגוע, וכו. כן ניתן להמליץ לאדם לעשות דברים באמת ובתמים למען אחרים, לשרת. בתחילה אולי הוא לא יבין לגמרי, ויעשה כי אמרו לו, וכי הוא מאמין שזה טוב, אבל עד מהרה, אם הוא כן ואמיתי, הוא יראה בעצמו את החוכמה מאחורי אותם קווים מנחים. אלו הן רמות שונות - בתחילה תייצב את המוסר, הגוף והנפש. בהמשך תוכל להתקדם לעבר המוחלט, גם בעזרת הבסיס היציב שבנית. למה בכלל מישהו ייגש לתרגול TM או כל דבר אחר, אם לא הפנים בעצמו שהוא רוצה להגיע למשהו מעבר למגבלות שלו, אם לא עבר כברת דרך מסוימת מוסרית, עצמית, נפשית. קארמה יוגה, האם זאת הדרך או המטרה? גם מסמנים מטרה - ניקוי הקארמה, ככל שאדם נקי יותר כך ייטבו מעשיו באופן טבעי, עד שכל פעולותיו יהיו טהורות וגם מסמנים דרך - עשה לא למען עצמך אלא למען אחרים, זכור ולמד את התשוקות והפחדים האישיים שלך והשתחרר מהם, אל תיצמד לסיבה או לתוצאה, וכך תלך בדרך זו כמו שמלמדים ילדים, כך גם מלמדים אנשים בדרך להתבגרות רוחנית לא תמיד ההבנה והמודעות קיימות באופן מלא בתחילת הדרך, אבל צריך להתחיל מאיפה שהוא. להבדיל האם TM היא דרך או מטרה? בהגדרה לשונית, זאת המטרה, המצב המוחלט "מעבר" בפועל, היא נהפכה ע"י מהרישי גם לדרך, לשיטה גם אם לא זאת הכוונה, ככה היא נתפסת היום ע"י אנשים TM זוהי תודעת האחדות. המנטרות הן השיטה. בפראפרזה, ל-TM אין מונופול על TM. מה לעשות? תפריד בין הדרך למטרה תגיד שזאת שיטה להיכנס למדיטציה טרנסצנדנטלית ואולי גם תודה שיש שיטות אחרות ודרכים אחרות לאותה תודעה מוחלטת יחסי ומוחלט האם העולם הוא יחסי או מוחלט? גם וגם אם אתה יחסי, כל דבר בעולם הוא יחסי מצד שני, העולם הוא אלוהי, כי הכל הוא אלוהי ואחד לכן, גם התבוננות בפרט ארצי (כמו גוף, צליל, תמונה) אינה מוגבלת ליחסיות עם מודעות ותובנה אפשר לכל דבר לחדור הלאה מעבר לצורה, לחומר וליחס, לעבר המציאות המוחלטת האחידה. האם האלוהות לא נמצאת בך? האם אתה רואה בכולם אלוהי? האם אינך אחד עם הכל, אפילו כשאתה לא מודע לכך באופן שלם?
 

danigl

New member
האם אתה לא חושב שהתנהגות

אוהבת, מוסרית ותורמת לסביבה היא או צורה של Mood Making או תוצר של רמת תודעה גבוהה יותר? למה אדם לומד את המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM)? מהרישי אמר פעם שבכלל לא חשוב. לגנן יש דלי עם מים מיותרים. הוא שופך אותם, כדי להיפטר מהם. הם נשפכים על הצמח. הגנן פשוט פשך מים מיותרים. אבל הצמח קיבל את כל מה שהוא צריך, בין אם הכוונה היתה להשקות את הצמח או להיפטר מהמים. הכתבה הראשונה על TM בעיתונות המערבית עוד בסוף שנות החמישים, כותרתה היתה: "שינה טובה ללא תרופות". כשמהרישי ראה את זה הוא צחק שעות. אני מביא להם הארה, והם רוצים לישון. לכן, מההתחלה, כדי להיות אטרקטיבי, (כי מעטים - אני מדבר על שנות החמישים, בלי כל הניו-אייג' - היו מבינים שמה שקובע באמת בחיים זו הארה - תודעת אחדות - לא פחות מזה) מהרישי הציג (בנוסף לחיים בהארה מלאה באמצעות TM) את התועלת המעשית שלה בדרך להארה. * חשיבה שמנצלת יותר ויותר מהפוטנציאל שלה, עד מלוא הפוטנציאל. * בריאות יותר טובה. * התנהגות חברתית אידאלית. * וחברה שלמה חיובית יותר בכל העולם, על-ידי אחוז קטן מהאנשים שמתרגלים TM. אני חוזר ואומר כל הזמן. TM לא המציאה את המוחלט. משמו אפילו אפשר להבין זאת. הוא הקיים כל הזמן. בכל מקום. היא לא הדרך היחידה להארה. היא דרך מצד אחד היא מאוד פשוטה, ומאידך מאוד-מאוד יעילה ושיטתית להארה. לחיות ביומיום, כל הזמן, את האלוהי. לא רק לחשוב עליו. לקוות שיופיע. לסגוד לו. לחיות אותו. 24 שעות ביממה. כי הנסיון מראה, שאחת התכונות היקרות של המוחלט, כשאפילו מתנסים בו באופן רגעי, הוא Bliss - אושר עילאי. לא לדבר על אושר. לא לקוות לו. לחיות אותו.
 
אהבה ואושר

אני מרגיש שמיצינו את ההבדלים בינינו בדיון כאן למרות שהמכנה המשותף, גדול ממנו לא יכול להיות - indeed, life is bliss אהבה ואושר מוחלטים לא יכולים להיות mood making, או פסיכולוגיים, או חושיים. אין להם סיבה מלבד המוחלטות עצמה, המקור עצמו רק עם פיתוח רמת תודעה גבוהה יותר יבואו גם אהבה לכל ואושר ללא גבולות, התניות וסיבות יחד עם זאת, אין שום סתירה עם רצון לעולם טוב יותר, שבו, בינתיים, אנשים יהיו יותר מוסריים ואוהבים, כל אחד ברמתו שלו, ובקצב ההתפתחות האישי שלו.
 

new_chance

New member
ובכל זאת

לא כתבתי שמדובר בשלבים, אלא במרכיבים המשלימים זה את זה ותומכים זה בזה. גם אם תנסה ללמד תרגול מדיטציה ל- 99% מהאוכלוסיה לא תתקדם הרבה. בקשר לריכוז- לא ברור לי ההבדל בין Steadiness of the Mind לבין ריכוז. במובן המדידטטיבי ריכוז פירושו בדיוק יציבות של המיינד באובייקט אחד. האובייקטים הקלסיים הם מנטרה והנשימה. כשהמיינד במצב ריכוז לא מאומץ ניתן להגיע למצב מדדיטיבי ואף לסמדהי. התחושה שלי שיש כאן אריזה שיווקית המציגה את המדיטציה כמשהו קל ואידילי, מה שבד"כ אינו כך. בכל אופן- תודה, אני חושב שבין השורות והמסרים השיווקיים הבנתי משהו גם על הדרך עצמה. ובהמשך- האם המהרישי מציע לתלמידים המעוניינים בכך / מתאימים לכך גם את התרגולים הנוספים למדיטציה?
 

danigl

New member
זה מה שאתה מבין

יש הבדל אדיר בין יציבות של הרוח, לבין לנסות לתת לרוח יציבות. אלה שני דברים שונים לחלוטין. הרוח תהיה יציבה מעצמה, ללא כל עשייה מצידנו, כשהיא תתנסה במצבים יותר ויותר מקסימים. היא תמיד תנסה להתנגד לכל נסיון "לייצב" אותה על משהו שהוא לא אינסופי בקסם שלו. באינטליגניה שלו. באנרגיה שלו. באושר שלו. באופן אישי, אתה, כמה עמים כל יום אתה חווה סמאדהי באמצעות ריכוז? חשוב איך שאתה רוצה. האמן במה שנוח לך. הדרך ללא דרך (מה שבאמת ראוי להקרא ראג'ה יוגה - דרך המלך, שאינו צריך לעשות דבר והכל נעשה עבורו) היא הדרך הרוחנית הפשוטה מחד, והיעילה מאידך להארה. למה אתה מתכוון ב'תרגולים הנוספים למדיטציה'?
 
אולי איני מביו גדול

כי אני יחסית חדש בתחום המדיטציה אבל זה נשמע הגיוני מאוד
 

OriIdan

New member
מאמר פרסומי?

כמה פעמים נגיד לך שוב ושוב אף אחד לא מנסה לפרסם את הטכניקה הזו. האם נאמר באיזשהו מקום בסידרת המאמרים איפוא אפשר ללמוד אותה וכד'. אמרתי גם מספר רב של פעמים את דעתי בנושא, אף אחד לא ממש רוצה שתלמד את הטכניקה אלא אם אתה באמת רוצה להיות חלק מהקבוצה שתביא שלום, אחרת ממש אין טעם להשקיע בך, זה רק עולה כסף, הרי צריך לתת לך את האחריות לכל החיים שמבטיחים לך אז בשביל מה לטרוח?
 
למעלה