העברת סמכות בעסק משפחתי

  • פותח הנושא גימלאית עתידית
  • פורסם בתאריך
ג

גימלאית עתידית

Guest
יש לי עסק שהקמתי ב 10 אצבעות – עסק מצוין – היום הבן שלי ובן הזוג שלי עובדים איתי ( אני גרושה וחיה בזוגיות עם בן הזוג ) אני רוצה להוריד את העבודה שלי ולהתחיל להנות מהחיים והכסף שעשיתי יותר ולתת לבן שלי יותר לקחת את המושכות – אבל אני מפחדת שלא ידע לטפל בדברים והאמת שנראה לי שגם הוא מפחד לקחת אחריות.. מה כדאי לעשות?
 
שלום לך גימלאית עתידית!


אכן תמונה מורכבת את מציירת בסיטואציה שלעיל. כפי שאני מבין את התמונה קיימות 2 שאלות או אתגרים בכל הקשור להתנהלות והמשך הפעילות של העסק כדלקמן:-

1. שאלת הניהול -מי ינהל את העסק המשפחתי בהמשך .
2. שאלת הבעלות - למי עוברת אם בכלל הבעלות על העסק בחייך או חלילה לאחר מותך.

לפני שאתייחס לגופו של עניין אני חייב לציין כי כל התייחסותי הינה באופן כללי בלבד וייתכן ואינה מתאימה לסיטואציה הספציפית שלכם ו/או לנפשות הפועלות. בכדי לתת מענה איכותי ומקצועי שיספק פתרון כולל , עלי להכיר עוד הרבה את העסק ואת הנפשות הפועלות ( את , בן זוגך ובנך ), כישוריהם, יכולתם, רצונם וכיוצ"ב.

1. בכל הקשור לניהול העסק:

ראשית יש לבצע מיפוי של המשימות ותחומי האחריות בעסק וכיצד הם מתחלקים בין שלושתכם. מי מוגדר כמנכ"ל ומי קובע מדיניות ובאילו דרכים נקבעות ההחלטות העסקיות ויישומן.
כדי להעביר לבן את המושכות ועל מנת שהוא יוכל לקבלן בצורה טובה שתייצר המשך הצלחה עסקית יש לייצר תהליך לא קצר של העברת הסמכויות הניהוליות לבן תוך כדי לימוד פנימי וחיצוני של ניהול הפעילות העסקית.
ואם נפרוט את זה למונחים פרקטיים, אזי כדאי לבצע מספר פעולות :
1. אם הוא לא למד אף פעם כיצד לנהל עסק ( מה שמרבית בעלי העסקים לא למדו ), אני ממליץ לשלוח אותו לקורס ניהול עסקים ( לא חייב תואר ראשון - יש גם קורסים מקוצרים שמלמדים אנשים כיצד ליזום ולנהל עסק -יש כזה באוניברסיטה הפתוחה שהוא טוב ואני מכיר ואולי יש עוד אחרים ).
2. יש לייצר בייחד אתו מתווה של ישיבות היכרות עם הפעילות העסקית כולל חשיבה משותפת בכל הקשור להחלטות העקרוניות והמהות של העסק וכמובן גם בפן הפיננסי לרבות , "לחבר" אותו לחשבון הבנק העסקי ולרואה החשבון להכיר את ההתנהלות הפיננסית והדוחות של העסק.
3. אני בסיטואציות כאלו תמיד ממליץ להכניס גורם מתווך מקצועי , כפי שאני עושה הרבה פעמים, דהיינו יועץ -אשר מכיר את הפעילות העסקית ויודע לסייע לניהול ופיתוח העסק, ויודע לתווך בינך ולבין הבן ולסייע לו לצלוח את האתגרים הניהוליים והעסקיים.
זוהי הדרך המיטבית גם להסתייע באיש מקצוע שידע לסייע ולקדם את הפעילות העסקית וניהול העסק וגם יידע להעביר את הידע המקצועי עם נטרול של מערכת היחסים של אימא-בן שיכולה להפריע להעברה מקצועית של העסק ( זה יכול לנבוע יחס שונה שלך אליו או ההיפך כתוצאה מכך שאתם אימא ובן - ואילו היה עובד נפרד ההתייחסות , הדרישות וההתנהלות הייתה שונה ).

בדרך זו גם הבן יכול לקבל את המושכות בצורה יותר איכותית ובליווי מקצועי לאורך זמן מה שיעניק לו את הביטחון לקבל החלטות ולהתנהל בצורה נכונה מבלי לחשוש לעשות טעויות ולפגוע בעסק או לאכזב אותך.

והכי חשוב - מותר לו לעשות טעויות !! אף אחד לא חף מטעויות , אני מניח שגם את עשית בעבר טעויות ששילמת עליהם ומהם למדת - אל תנסי בכוח למנוע ממנו לעשות טעויות - כי אם תמנעי ממנו הוא לא ילמד להיות איש עסקים - רק מי שטועה לומד ומתפתח.

2. בכל הקשור לבעלות בעסק:

ראשית צריך לבדוק 2 סוגיות חשובות כמפורט להלן:-
1. האם בן הזוג שלך יש רצון /מחשבה להיות גם בעלים בעסק ( יש לבדוק כמה שנים אתם בייחד, האם העסק הוקם לפני שהפכתם להיות בני זוג, האם אתם מנהלים משק בית משותף ועוד שאלות רבות הנוגעות לזכויות שלו בעסק ).
2. האם יש עוד ילדים מנישואים הקודמים, אחרים זולת הבן המדובר.

מבחינת העברת הבעלות ישנן 2 אופציות להעביר בעלות בעסק משפחתי :
1. בהורשה - מה שנקרא "חיתוך חד" - במוות חלילה עוברת הבעלות ליורשים החוקיים או לפי צוואה. ויש לראות האם קיימת ומה כתוב בה ומיהם היורשים החוקיים במידה ולא קיימת כזו או אין המתייחסות לכך בצוואה.
2. בתכנון - במקרה שלנו אנחנו עוסקים בסוגיה מורכבת זו במסגרת התכנון מבעוד מועד - שזו האופציה הנכונה ואולם היא דורשת שאלות רגשיות ועקרוניות רבות שהרבה בעלי עסקים משפחתיים מעדיפים "לברוח" מהם עד שלעיתים זה נהיה מאוחר מידי.

ראשית יש לבחון האם הבן ו/או בן הזוג ו/או יורשים/ילדים נוספים רוצים לקחת חלק בבעלות העסק - במידה ולא נכון אולי יהיה לחשוב על מכירה של העסק ( ובמקרים אלו ניתן לשריין המשך עבודה לבני המשפחה שעובדים בעסק - במסגרת הסכם המכירה ).

במידה ויש עניין בבעלות בעסק על ידי הבן , יש לבנות מתווה של העברת הבעלות לבן ו/או לאחרים ככל שתחליטו בצורה מלאה או חלקית ( אפשר למכור חלק מהעסק לגורם שלישי - כשתוף כלכלי או כשותף שתורם לפעילות העסק ומעניק תוספת לפעילות ו/או גיבוי מקצועי ).

יש לציין כי לעיתים בני משפחה נוספים רוצים להיות בעלים ( מכוח ירושה ו/או רצון להמשכיות ) וגם במקרה כזה ניתן לייצר מנגנון ניהולי ומשפטי המעניק להם זכויות למשיכת רווחים ככל שיש עם הנהלה מקצועית שתנהל עבורם את העסק המשפחתי. וכמובן שניתן לשלב בין השניים למשל שכל המשפחה תשאר בבעלות משותפת בחלקים שנקבעו , הבן שלך ינהל את העסק כמנכ"ל וישכור לצידו צוות מקצועי ניהולי ליתן תמיכה וסיעו מקצועי לטובת הצלחת וקידום העסק.

כל המפורט לעיל הינו כאמור באופן מאוד כללי ועל מנת שניתן יהיה לייצר פתרון איכותי ומקצועי יהיה צורך בהיכרות מעמיקה עם העסק ועם כל הנודעים בדבר.

מקווה שעזרתי ותמשיכו לנהל את העסק המשפחתי - ותחזרו הביתה בשלום :)

הרבה הצלחה!
 

zweliad

New member
אני באמת חושב שהשאלה הראשונה היא האם הבן רוצה בכלל לקבל את ניהול העסק. מה התוכניות האישיות שלו . אחרי שתדעי כי הוא רוצה ומתכוון לקבל אחריות לאורך זמן הרבה אפשרויות פתוחות בפניכם . אז אין מנוס מהשיחה המשפחתית ...
 
E

Ehud CPA

Guest
תספרי קצת יותר על העסק ועל הבן שלך


בעיני חשוב שתבני מודל שידאג להמשכיות עסקית של הבן שלך כי אחרת יש חלופות אחרות - אפשר למכור את העסק, אפשר לסגור אותו באופן מסודר, אפשר למנות מנהל חיצוני ולהיות בעלת מניות.
 
אני לגמרי מסכים עם התגובות שנרשמו .

חשוב לפני הכל לברר מה הבן רוצה ובמידה והוא אכן רוצה לנהל ו/או לקבל את הבעלות יש להחליט כיצד "להעביר את המושכות" בצורה המשפטית , המיסויית , העסקית והמשפחתית המיטביות.

את מוזמנת ליצור קשר באופן יותר אישי אם לא רוצה להעלות פה נתונים פרטיים :)
 
ד

דרורית גל-פז

Guest
רו"ח יניב וולף כתב תשובה מקיפה ומצויינת, ככה עושים העברה בחכמה. זהו תהליך מובנה שבו בוחנים את הצרכים ,השאיפות של כל אחד, ממפים, יוצרים הבנות והסכמות ואני ממליצה להוסיף תקנון משפחתי (אמנה מסוכמת) שנותן שקט למשפחה לשנים רבות, לטפל בנושא התקשורת במידה וצריך.
הבנות והסכמות חשובות להמשכיות. בפועל התהליך יכול להמשך בין 3 -9 חודשים תלוי במורכבות ובצרכים. מתכנסים אחת לשבוע לישיבה משותפת ומלבנים את הסוגיות והאתגרים ונותנים מענה ותוך כדי תנועה מיישמים בעסק ובמשפחה, כלומר באופן הדרגתי את תוכלי לשחרר את המושכות ולממשיכים לחזק בטחון לקחת את המושכות. תהליך מרתק ומתגמל לשלום המשפחה לדורי דורות. בהצלחה
 
ג

גימלאית עתידית

Guest
היי יניב!

תודה רבה על התשובה המפורטת! אני אהיה שמחה ליצור איתך קשר כי אני לא מעוניינת לפתוח את כל הסיפור פה..
ממש מעריכה את המאמץ!!

גימלאית עתידית ;)
 
למעלה