הנה לך...
מה אנשי הצוות חושבים על המפקדים שלהם? ========================================= יש לזכור שכל קצין בספינה הוא חובל, לחובלים מסלול שונה מאנשי צוות, הם מתגייסים ישר לקורס ולמרות שיש בקורס שלבים ממש קשים, תמיד מתייחסים אליהם איכשהו טוב, בגלל שהם צוערים וכל זה. אף פעם הם לא היו חייל רגיל והם לא יודעים איך זה שדורכים עליך, לא בוטחים במילה שלך, בודקים אותך כל הזמן ומסבירים לך שוב ושוב דברים שכבר הבנת בפעם הראשונה שהסבירו לך. ההרגשה הזאת, מחוברת עם העניין שהם קובעים לגביך המון המון דברים די הורסת את היחסים שבין צוות לקצינים. אבל זה הכל תלוי בבן אדם, למרות שקשה לא לחשוב את עצמך כשאתה עובר קורס של שנה ושמונה חודשים שבו כל יום מזכירים לך שאתה הכי טוב כי אתה חובל. כמו שאומר השיר שאנחנו נוטים לשיר הכי הרבה: "אני מודה לאלוהים שהוא שונא את החובלים, אני נשבע בהם לנקום ולדרוס אותם היום" - תחשבו על זה. אתה נמצא עם המפקד שלך כל הזמן? ========================================= המפקד הישיר שלי הוא קצין המחלקה וחוץ מלשתות איתו ועם המחלקה קפה בבוקר ולדבר איתו על בעיות או רעיונות, או בים, כשהוא גם המפקד מוצב שלי במקרה, אני לא נמצא איתו. כמה חיילים יש על כל חובל? ========================================= יש 4 מחלקות כשלכל מחלקה יש בסביבות ה - 12 אנשי צוות וקצין מחלקה אחד. ואז יש את המפקד, זה יוצר מצב של כמעט 50 חיילים על 5 קצינים, אבל זה המצב המינימאלי, בתצורה מקסימלית יש בכל מחלקה: קצין מחלקה, סגן קצין מחלקה, עוד סגן קצין מחלקה שהוא בעצם עדיין בקורס חובלים ואולי עוד כמה קצינים בספינה שמתמחים לתפקידים שונים, מה שיכול להביא את המספר שלהם למעל 10. האם יש צוותים ופלוגות כמו בחיילות קריבים אחרים, כלומר אותה קבוצת אנשים שעשו את הטירונות וההכשרה ביחד יעשו את השירות יחד וגם ישתחררו יחד או שבסטי"ל זה כל אחד בפני עצמו, הולך ובא? ========================================= לא, אנשים שעושים טירונות ביחד מתחלקים לקורסים שונים בסופה, קורסים גם של סטילים וגם של דבורים, או רק זה או זה... לאחר מכן, לאחר שאתה מתרגל לאנשים מהקורס שלך (האחים שלך) הקורס נגמר (בדר"כ לפני או אחרי הקורסים האחרים של החבר'ה שעשית איתם טירונות - אורכי הקורסים שונים) ואז אתה מגיע לבדך לספינה ושם אתה נקלט על ידי האנשים בספינה שעשו כבר את הקורס שלך הרבה לפניך (אבא שלך וסבא שלך) לפעמים, כמו שקרה לי, אתה מגיע יחד עם עוד מישו מהקורס שלך, או עם עוד 2 לאותה הספינה, אבל זה ממש נדיר. אתה משרת שם וכל הזמן אנשים מטפטפים לספינה לפי האנשים שמשתחררים או עוזבים לקצונה/חוף/מקומות אחרים - אם, לדוגמא משתחרר אלחוטן יגיע אלחוטן חדש טיפה לפני שהוא משתחרר או טיפה אחרי. איזה תפקיד אתה עושה על הסטי"ל? ========================================= אני בקר אש בספינה, שזה מפעיל את מערכת הנשק שמתפקידה להשמיד מטרות באמצעות טילים מתוחכמים או תותחים מדוייקים. על איזה תפקיד את ממליץ בכלל בסטי"ילים? ========================================= אני לא יכול להמליץ על תפקיד, כי לכולם יתרונות וחסרונות מובהקים. בכל מקרה, כל בנאדם בספינה יגיד שהתפקיד שלו הכי טוב משל כולם. מה עדיף, סטי"ל או דבור? ========================================= קשה לי להעיד על זה כי אני לא ממש מבין בדבורים אבל דבר אחד אני כן מבין, השירות שונה לגמרי בגלל הייעוד השונה של הכלים. סטי"ל: ספינת הטילים היא ספינת מלחמה שנועדה לקונפליקט עם מדינות אחרות וציים זרים - לכן, אנחנו בשגרה מתאמנים למלחמה ועוסקים במבצעים שאפשרי שנעשה אותם בגלל העובדה הבלתי נמנעת שאנחנו מהווים פלטפורמה ימית חזקה ובלתי ניתנת לגילוי שיכולה להביא לחופי אויב כח אדם ומיכשור מסוגים מגוונים עד מאד. במלחמה אנחנו חוד החנית של הזרוע הימית של צה"ל והתפקיד הראשי שלנו הוא מניעת "מצור ימי" שעלול לשתק את המדינה תוך שבוע. אתם בטח אומרים: "אבל יש מטוסים" - נסו לראות כמה מהמזון שלכם מגיע במטוסים וכמה מגיע בעצם בספינות ואז תבינו. דבור: הדבור הוא ספינת משמר מהירה שנועדה לצורך בטחון שוטף של הגבולות הימיים של המדינה. בגלל כושר הניידות של הדבור והעובדה שהוא חמוש עד "השיניים" משתמשים בו באופן רציף, בשגרה לפטרול במים של המדינה ולשם עמידה בנקודות ציר ומפצח וגבולות. הדבור הוא הכלי שמוקפץ לצורך זיהוי מטרות ולפעמים אפילו בדיקת ת"ז של דייגים ואף לפעמים הבאת חשודים מסירות דייג פלסטינאיות לחקירה. גם לדבורים יש מבצעים אבל הם קטנים יותר ונוטים להיות יותר "מקומיים" בגלל הטווח של הכלי. מה האופציות לקידום? ========================================= לצערי האופציות לקידום אינן משהו, יש כמה: 1) לרדת להדרכה - לחזור לבסיס ההדרכה ולהיות מדריך לוחמים של הקורס שלך, מעניין ומאתגר, אבל לא תפקיד קרבי. 2) לרדת לקצונה - לצערי כל הקצונה שמוצעת לסטילנים ודבורנים היא קצונת חוף בתפקידים מעפנים כמו "קצין כח אדם" "קצין תיאום" וכו' אבל יש גם מעניינים: "קצין מודיעין" ו- "קצין שליטה" הם הבולטים ביותר. 3) להתפתח בספינה - לא תפקיד פיקודי, אבל בספינה יש בסביבות ה - 20 תפקידים שונים ועוד כ - 15 הסמכות ללא תפקיד שאתה מוזמן ללמוד, להבחן ולהיות מוסמך בכיף. יש חיילים שגם מבצעים תפקידים פיקודיים של קצינים. זה מה שיפה, הכל פתוח. 4) התקדמות בתפקיד: לבקרי שליטה ובקרה ולאתתים בגשר יש אפשרות להתקדם לתפקידים מאד מאתגרים ומעניינים שמביאים אותם למרכז העניינים בהפלגות שונות. יש יציאה לקורס חובלים במתכונת מקוצרת או משהו בסגנון? ========================================= לצערי הרב, למרות שהצעתי, אין דבר כזה. בטח יש לי עוד שאלות... אולי בהמשך! בכל מקרה תודה מראש על תשובות. ========================================= בבקשה, אל תתבייש.